Wiadomości

stat

Ile kosztuje regeneracja felg?

Za kilkaset złotych można przywrócić fabryczny blask felgom.
Za kilkaset złotych można przywrócić fabryczny blask felgom. fot. Sunyawit Deesaen / 123rf.com

Dziurawe drogi, wysokie i ostre krawężniki czy szkodliwe substancje sypane na jezdnie zimą - felgi samochodowe nie mają lekko i często narażane są na defekty. Zazwyczaj do zniszczenia lub uszkodzenia obręczy koła dochodzi w prozaiczny, nierzadko nieświadomy sposób. Sprawdziliśmy, na czym polega i ile kosztuje usługa renowacji oraz naprawy felgi.



Czy kiedykolwiek zleciłeś fachowcom naprawę bądź regenerację felg?

tak, kilkukrotnie 22%
tak, raz w życiu 24%
nie, ale zastanawiam się na tym 28%
nie, nie zamierzam 18%
nie, wolę to zrobić we własnym zakresie 8%
zakończona Łącznie głosów: 525
Mówi się, że czyste obuwie to najlepsza wizytówka mężczyzny. Podobnie jest z... felgami. Zadbane i lśniące, wyróżniające się ciekawym wzorem obręcze, wyraźnie wpływają na atrakcyjny wygląd samochodu. Niestety, ale z biegiem czasu ich pierwotny blask znika. Pojawiają się rysy, uszczerbki, delikatne skrzywienia czy korozja. Dobra wiadomość jest taka, że w dość prosty sposób można przywrócić im fabryczną świetność. Wystarczy zlecić usługę fachowcom, którzy zregenerują, a także naprawią felgę.

- Renowacja czy też regeneracja felg jest procesem, którego zadaniem jest doprowadzenie obręczy do niemal fabrycznego wyglądu poprzez odtworzenie powłoki lakierniczej. Natomiast naprawa felgi to przywrócenie jej pełnej sprawności technicznej. Polega na prostowaniu skrzywionych powierzchni - wyjaśnia Jan Kuśmierski z warsztatu Tujko.

Prostowanie, spawanie, malowanie, polerowanie, roztaczanie otworów centrujących, regeneracja otworów pod śruby oraz poszerzenie felg stalowych - to zakres usług firm specjalizujących się w renowacji. Większość usług tyczy się felg do samochodów osobowych, ale fachowcy bez większego trudu naprawią obręcze przeznaczone do niemal każdego rodzaju pojazdów - od gokartów i motocykli po maszyny rolnicze.

- Szybkie najeżdżanie na krawężniki, zbyt niskie ciśnienie w kołach, dziury w jezdniach czy wystające studzienki - to najczęstsze powody uszkodzenia felg. Najwięcej pracy przy renowacjach i naprawach odnotowujemy w okresie zimowym, gdy pod pokrywą śniegu i błota nie widać przeszkód, które czyhają na kierowców - tłumaczy Tomasz Popiel z firmy Oponex.

Po regeneracji felga wygląda jak nowa



To praktycznie nowa felga. Używane obręcze po regeneracji wyglądają podobnie.
To praktycznie nowa felga. Używane obręcze po regeneracji wyglądają podobnie. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Regeneracja felgi aluminiowej to wieloetapowy proces, który zazwyczaj rozpoczyna się od prostowania, usuwania starej powłoki lakierniczej, likwidacji ubytków i skaz oraz przygotowania powierzchni do malowania. W kolejnym kroku nanoszone są warstwy podkładowe (warstwa proszkowa lub natryskowa), powierzchnia jest wyrównywana i przygotowywana do położenia kolejnej warstwy farby.

- W następnym etapie felga pokrywana jest warstwą farby, która w większości przypadków stanowi ostatnią powłokę z tyłu i wewnątrz felgi. Zazwyczaj używamy czarnej bądź srebrnej farby. Wierzch felgi zostaje natomiast pokryty farbą bazową, która odpowiada za ostateczny kolor obręczy. Finalna warstwa zostaje pokryta lakierem bezbarwnym, który ją zabezpiecza i nadaje ostateczny efekt wizualny. W przypadku felg polerowanych czy malowanych na więcej niż jeden kolor bazowy, proces jest wydłużony o dodatkowe kroki - wylicza Kuśmierski.
Pełna renowacja felg aluminiowych trwa trzy-cztery dni, a stalowych sześć godzin. Samo prostowanie obręczy zajmuje fachowcom około 30 minut.

- Naprawiamy wszystkie rodzaje obręczy. Proces naprawy felg aluminiowych jest dłuższy ze względu na większe ryzyko pęknięcia. Aluminium jest kruchym stopem i siły działające podczas prostowania mogą spowodować pękanie. Felgi aluminiowe i stalowe prostowane są w tej samej maszynie. W zależności od uszkodzenia prostowanie odbywa się na ciepło lub zimno. Przy naprawie na ciepło felga jest najpierw podgrzewana - dodaje Popiel.

Ile kosztuje renowacja felgi?



Proste, zadbane felgi wyraźnie podnoszą atrakcyjność auta, ale i bezpieczeństwo podróżujących.
Proste, zadbane felgi wyraźnie podnoszą atrakcyjność auta, ale i bezpieczeństwo podróżujących. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Cena usługi zależy od wielu czynników, głównie od rozmiaru felgi, jej wzoru, stopnia skrzywienia, zniszczeń, rodzaju i liczby kolorów (np. farby typu kameleon, które mienią się różnymi kolorami, mogą kosztować nawet 1 tys. zł za litr), ale również od tego, czy felga posiada elementy polerowane, czy jest wieloczęściowa i jaka jest jest wartość. Lista jest naprawdę długa.

- Koszt renowacji felgi aluminiowej rozpoczyna się od 200 zł za malowanie prostej, 13-calowej obręczy. Ciężko jest określić górną granicę, wszystko zależy od powyższych czynników. Przy dużych, 22-calowych felgach, po malowaniu dwoma kolorami i polerowaniu CNC, wydatek może wynosić w granicach nawet 700 zł za obręcz. Przy krzywych felgach zdarzają się pojedyncze sztuki, których renowacja kosztuje powyżej 1 tys. zł - zdradza Kuśmierski.
Dla porównania, malowanie stalowej "trzynastki" kosztuje około 50 zł.

Kiepski stan felgi a bezpieczeństwo



Felgę z oponą o niskim profilu bardzo łatwo uszkodzić.
Felgę z oponą o niskim profilu bardzo łatwo uszkodzić. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Trzeba wyraźnie zaznaczyć: uszkodzona felga może być niebezpieczna. Uszczerbki powłoki lakierniczej to problem czysto kosmetyczny i nie zagraża bezpieczeństwu do momentu, w którym na skutek utlenienia materiału zacznie odpadać farba wewnątrz felgi. Gdy korozja w miejscu styku opony z felgą powiększy się do tego stopnia, że zacznie uchodzić powietrze z koła, wówczas taka sytuacja może stanowić niebezpieczeństwo.

Z kolei pokrzywiona felga może powodować wibracje odczuwalne przy prowadzeniu auta oraz przyspieszyć zużycie podzespołów zawieszenia. Przy większych defektach, jak duże skrzywienia i pęknięcia, może dojść do rozszczelnienia się opony i doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji na drodze.

- Felga może mieć wpływ na bezpieczeństwo, gdy rozmiar uszkodzeń jest zbyt duży, ale również wtedy, gdy zostanie w sposób mało profesjonalny naprawiona. U nas felga w pierwszej kolejności jest weryfikowana pod kątem uszkodzenia i jeżeli jest np. pęknięta w okolicach ramion, skrzywiona w osi, mocno skorodowana, z dużymi ubytkami lub zbyt mocno odgięta - to nie podejmujemy się naprawy. W procesie napraw ważnym aspektem jest stop, z jakiego felga została zrobiona. Przykładowo, chińskie felgi, które są bardzo popularne na rynku i można je nabyć w atrakcyjnej cenie, są bardzo problematyczne w naprawie - zakończył Popiel.

Aluminiowe czy stalowe? Które felgi wybrać na zimę?

Opinie (47) 7 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie: