• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pociągów zamówi województwo pomorskie?

Maciej Naskręt
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu. Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu.

Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?



Jak oceniasz stan taboru pasażerskiego na Pomorzu?

Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.

Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.

Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych. Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych.
Świlski: czekamy na wyniki studium

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.

Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.

- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego. Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego.
Będą głównie pociągi elektryczne

Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.

Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.

Pomorskie taborowym outsiderem

Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.

Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Kuźwa perony na pkm takie długie (1)

    Jakby miał podjechać pospieszny z 30 wagonami a jeżdżą stare bany po 15 metrów....porażka ...... ogólnie pkm dno częstotliwość masakra dezinformacja

    • 20 3

    • pkm i tak nie ma druta.
      wiec zakupy jej nie dotycza.

      • 0 0

  • obudzli sie..... (8)

    a gdzie tzw marszalek byl wczesniej,gdy inne regiony dokonywaly systematycznych zakupow?Bawiliscie sie w reanimacje trupow wyrzucajac miliony w bloto.A tetaz gdy tabor sie sypie,lacznie z tym "zmodernizowanym" szukacie kasy.No coz,takie sa efekty gdy dyletanci-politycy bawia sie koleja

    • 53 12

    • z 10 lat opoznienia w stoaunku do reszty kraju.

      • 0 0

    • Marszlaek i jego urzednicy spali :)
      a teraz to sciema i tak nie kupia

      • 0 0

    • rozumiem, że w pomorskiem już wszyscy jeżdżą najnowszymi mercedesami (5)

      i nikt nie oddaje samochodu do blacharza / mechanika, tylko kupuje nowy...

      Ludzie, policzcie. Ile podatków chcecie płacić? Przecież te zakupy są z naszych podatków. Najpierw trzeba zarobić, a potem dopiero wydawać.

      • 1 11

      • A w Szczecinie jeżdżą?

        bo tam chcą wszystkie EN57 odstawić na złom w ciągu kilku lat. A takie to bogate województwo.

        • 1 0

      • Przeciętny człowiek nie ogarnia kwot powyżej 6 cyfr

        co mu za różnica czy 5 mln czy 50 mln.

        • 1 0

      • Nie, w Pomorskim wszyscy jeżdżą Polonezami po wiejskim tunningu. (1)

        • 3 1

        • to nie są Polonezy, to inna marka

          ze znaczkiem TDI z tyłu

          • 1 0

      • Zaraz zaraz, a to jeszcze na to nie zarobiliście ??

        A co Wy robicie z kasą ? Muzea budujecie, czy co ?

        • 6 0

  • Się czepili. (4)

    Każdy skład powinien być wyposażony w tak zwaną kanarówę, gdzie można wypić i zapalić. Te modernizacje to śmieszne są.

    • 22 28

    • zaspali :) z 12 lat opoznienia

      • 0 0

    • (1)

      jak kupią z pl to będę pod wrażeniem

      • 0 0

      • sciema jak co rok z tym kupnem

        • 0 0

    • Nasze wojewodztwo jest wyjatkowo bogate. Potrafi modernizowac za 9mln 40 letnie sklady.
      Nowe to koszt od 12 do 15 mln

      • 1 0

  • kłamią nic nie kupią - dopiero analizuja ????

    to co robili 12lat?

    • 0 0

  • enigma (2)

    kupią ? nie kupią ?

    • 2 1

    • nie kupia
      sciema jak co rok

      • 0 0

    • nie kupia
      co rok mowia ze kupia

      • 0 0

  • Ile pociągów zamówi województwo pomorskie? (1)

    nic nie kupi! przecież wszystko idzie na propagandę kurskiego, obiady dla górników i 500+. Druga Grecja nadchodzi.

    • 5 5

    • Akurat tym razem to nie wina pisu ani tuska.
      To wina urzednikow marszalka...wiesz czasy prlu...srednia wieku...

      Oni nadal sadza ze stare jednostki sa lepsze od nowych

      • 0 0

  • MANIPULACJA (6)

    autor manipuluje, przedstawiajac plusy w negatywnym swietle. Jezeli jest 40 skladów typu en-57, z czego 30 jest zmodernizowanych( i na bank sa lepsze od nowego impulsa) to TYLKO 10 jest starych.

    Opisujac nowe, pisze ze jest TYLKO 14 szynobusów, 2 impulsy i 3 linki, plus 6 szynobusów 7 letnich. czyli mamy AŻ 25 nowych pociągów.

    czyli na, jak rozumiem, 65 pociągów 25 jest nowych, 30 zmodernizowanych, 10 starych. To juz wyglada bardzo przyzwoice prawda?

    • 4 2

    • UM manipulujecie.
      Dla Polregio nie kupiliście ani jednego nowego EZT.
      Tylko szrot szynobusowy.

      • 0 0

    • Polregio ma same trupy. 4 udane modernizacje...reszta srednia wielu 40 lat.

      na trasie 160km/h jada 80...jak sie nie zepsuja

      • 0 0

    • sam klamiesz. przejedz sie do Malborka Tczewa...
      wy na2et nie potraficie dostosowac ilosci jednostek do potrzeb ludzi
      schowaj siw trolu z UM
      do roboty sie wez - od 20 minut pracujesz

      • 0 0

    • Widać, że nie jeździsz koleją.

      W PRach są prawie same trupy, a trochę tego taboru mają.

      • 1 0

    • Tylko 2 są nowe, reszta to modernizacje i trupy, gdzie (1)

      te ostatnie stanową zapewne największą ilość. Tych spalinowych nie mieszajcie do floty aglomeracyjnych, bo one w 3city nie jeżdżą

      • 2 0

      • artykul jest o taborze woj pomorskiego a nie skm

        wiec dlaczego nie mieszac?

        • 0 0

  • Oby to poprawiło częstotliwość kursów PKM, ktora teraz jest marna (19)

    • 46 6

    • kolejny daun kfory chce wylac pociag na prad na trase pkmki ktora nie ma trakcji elektrycznej

      • 0 0

    • EZT to inaczej pociag na prad.
      widziales slupy elektryczne na pkmce?
      podpowiem nie ma.

      tam beda szynobusy pesy xd xd xs

      • 0 0

    • (3)

      Najpierw, nim się coś kupi to może warto w końcu zrobić wspólny bilet w aglomeracji trójmiejskiej.
      I przy zakupie nowych składów od razu wbudować biletomaty do skaldów przeznaczonych na trasy aglomeracji

      Inaczej trzeba będzie później dostosowywać składy do tego biletu.

      • 8 1

      • Taki bilet już jest - miesięczny (1)

        kosztuje 210 zł za wszystko.

        • 1 0

        • i nikt z niego nie korzysta, bo przedrożony

          • 0 0

      • Dostosowac sklady do biletu?

        Piles nie pisz.

        • 0 1

    • Oj naiwny (12)

      Powodem malej liczby kursow jest nieoplacalnosc bo brak pasazerow ( bo brak przystankow w Gdyni i przy Kielnienskiej w Osowie a w Gdańsku polowa przystankow w polu )
      Im wiecej kursow tym wiecej trzeba doplacac.
      W 2016 bylo 50 mln doplaty, wiec w tym ograniczyli aby zbic do 40-45 mln dopłatę.

      • 10 22

      • Ekonomia w PiS: (8)

        Doić spółki Skarbu Państwa tak żeby kupić sobie poparcie i żeby jeszcze stykło na billboardy

        • 18 5

        • O dojeniu spółek skarbu państwa to najwięcej wiedzą ci z PO (7)

          zobacz chocby ile mln szło na kluby sportowe vel do kieszeni managerów i zarządów tychże w Gdańsku i SOpocie. przez sam Atom chyba przepuszczono z 50 mln? a ile państwowe PGE a teraz Energa (podpisane przez dyr z PO przed zwolnieniem) płaci za nazwę prowincjonalnego stadionu.

          I porównaj z milionami wypływającymi teraz. widzisz różnicę? 3 razy mniej? 5 razy mniej?

          A poparcie kupuje się likwidując mafię VATowską i paliwową, których jakimś trafem za PO nie można było uwalić

          • 4 12

          • To, że PO nie było święte to i ok. Zgoda (2)

            Tylko skąd pomysł, że PiS to jakakolwiek zmiana na lepsze... Wystarczy spojrzeć na ich kadry - nie ma się co dziwić, że tak nienawidzą elit. Społeczny rynsztok.

            • 3 0

            • widzisz, takiego argumentu używali komuniści w '89 i '90 (1)

              że Solidarność nie ma kadr...

              pomijając, jak sam dobrze wiesz, to nie prezes odwala robotę w Lotosie czy PGE albo innej Energii. nie bój się, że prądu czy benzyny zabraknie. za dużo oglądasz TVN...

              po prostu wystarczy być uczciwym i już jest lepiej. zarówno jeśli chodzi o zyski tych firm, jak i wypływ milionów do kolesi (kurki przykręcone).

              a skąd pomysł, że zmiana na lepsze? z punktu widzenia gdynian nastąpił koniec odcięcia Gdyni od funduszy i inwestycji.
              z punktu widzenia rodzin - jest 500+.
              z punktu widzenia Polski - koniec z chodzeniem na pasku zagranicy i podążania za poronionymi pomysłami służącymi ideologii oraz przemysłowi zagranicy.

              itd itp. zresztą co ja ci będę tłumaczył - patrz na sondaże.

              • 0 3

              • patrz na sondaże.

                a po h patrzeć na Goebbelsową makulaturę?

                Wasi mistrzowie ze Wschodu to przy aneksji Sewastopola 103% poparcia mieli, a wy ledwo jakimiś gów.ymi 40% się podniecacie.

                • 0 0

          • o złodzieju z Torunia

            nie zapomnij, miłośniku dobrej nowiny za ruskie ruble

            • 0 0

          • Chyba lepiej że kasa poszła w kluby sportowe (2)

            niż na billbordy, nikomu nie potrzebne. Na całym świecie kluby sportowe pozyskują finansowanie z różnych źródeł, więc to nie jest żadna "afera", w porównaniu z wydawaniem publicznej kasy na marketing, który służy tylko jedynej, słusznej partii.

            I tradycyjny przekaz pisu, "jesteśmy lepsi, bo kiedyś kradli więcej niż my kradniemy teraz".

            I jeszcze ten twój podpis. Tylko głupio ci będzie, jak pis sfinalizuje sprawę OFE do końca zabierając pieniądze...

            • 7 2

            • kolego oderwanych od wiadomo czego, ofe zostalo przez PO rozwalone (1)

              najpierw za Tuska ograniczeniem wysokosci skladki, potem tez za Tuska zabraniem polowy kasy z kont
              teraz to jest kadlubek kadlubka a nie zbiórka na emeryturę

              a to co pitolisz o klubach sportowych - to bylo po prostu wyprowadzanie kasy z panstowych spolek. paśli się znajomi i kumple królika, sportowcy przy okazji.

              opłata za nazwę stadionu w Letniocy jest przepłacon 4-5 krotnie.
              żaden prywatny podmiot nie dałby nawet 2 mln rocznie, a PGE płaciło 7 mln za rok, Energa płaci blisko 5 mln za rok. to jest niegospodarnośc na rzecz spółek z udziałem skarbu państwa (jak i akcjonariuszy!)

              i nie porównuj 10 mln do kilkuset mln w samym Trójmieście na kluby sportowe. zresztą wydanych na kampanię społeczną aby odkłamać fake newsy sponsorowane przez zagranicę.

              przekaz pisu jest "wystarczy być uczciwym" a nie "my kradniemy". za dużo czytasz antypolskich gazet i portali.

              • 1 5

              • I jeszcze jako post scriptum news dnia a propos wydatków

                "W okolicach wieży Eiffla rozpoczęły się prace przygotowawcze i pomiary geodezyjne przed budową muru ochronnego. Inwestycja ma kosztować około 20 mln euro. Mur ma mieć 3 metry wysokości i zostanie wykonany ze szkła hartowanego. Ma być kuloodporny i przeciwbombowy"

                • 0 1

      • (2)

        Mało jest pasażerów - czy ktoś sprawdził dlaczego?

        • 11 2

        • Nie ale od przyszłego tygodnia

          będziemy dowozić pasażerów autobusami z Gdańska coby mogli wsiąść do PKM i dojechać do Gdańska.

          • 3 0

        • Wszyscy wiedzą

          Przystanki, przystanki, przystanki.
          częstotliwośc to skutek braku przystanków tam gdzie ludzie mieszkają a umiejscowienie w polu a nie przyczyna słabej frekwencji

          • 2 2

  • W końcu!!! (3)

    Jak te nowe pociągi a nie pudrowane trupy się pojawią, to chyba dam na tace u Actimelka

    • 14 3

    • :) chyba juz sie udopornilismy na ta scieme
      Marszalek spij dalej.
      kawka kawka a pozniej zdziwienie...to unia miala pieniadze na zakupy...toć to szok

      • 0 0

    • jak dla mnie sciema pod publike.
      za pozno na ta perspektywe unijna.
      a nikt nie gwarantuje ze zostanie przesunieta do 2022 roku..

      • 1 0

    • Czyli możesz spać spokojnie - nie zbiedniejesz

      • 2 0

  • (6)

    Zainstalujcie w końcu wyświetlacze we Wrzeszczu!!!

    • 99 3

    • (3)

      A co ma piernik? Pociągi kupuje marszałek, a wyświetlacze to do PKP.

      • 9 3

      • kupuje...heheh taki duzy a w bajki wierzy

        • 0 0

      • (1)

        A to nie jeden z vicemarszałków obiecywał wyświetlacze do końca 2016 roku?

        • 7 2

        • Beckham mial osobiscie stac z tabliczka, jesli ich nie bedzie

          • 3 1

    • To apel do PKP PLK - czyli "dobrozmianu"!

      • 2 0

    • A, że się tak grzecznie za pytam: po co? Z samochodu i tak ich nie widzę.

      • 6 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane