• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pociągów zamówi województwo pomorskie?

Maciej Naskręt
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu. Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu.

Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?



Jak oceniasz stan taboru pasażerskiego na Pomorzu?

Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.

Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.

Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych. Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych.
Świlski: czekamy na wyniki studium

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.

Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.

- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego. Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego.
Będą głównie pociągi elektryczne

Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.

Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.

Pomorskie taborowym outsiderem

Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.

Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Maja plany zakupu... za dotacje? (7)

    Czyki nici z zakupu. Nie ma kasy w wojewodztwie rządzonym przez POlitykow, bo trzeba 50 mln rocznie do PKM doplacac (mial Gdansk i Gdynia placic, ale skoro w Gdyni nie wybudowali przystanków i malo kursow jest to nie ma za co, a Budyn zas wystawil Struka do wiatru bo musi ECS i stsfion dotowac)

    • 45 38

    • przespali perspektywy
      dzieki temu inne wojewodztwa aie obłowiły

      • 0 0

    • jakie dotacje :)
      chyba z perpsktywy 2020 - 2025lub 2025-2030

      • 0 0

    • Uważasz, że.. (1)

      Kłamstwo wielokrotnie powtarzane stanie się prawdą?

      • 11 0

      • jak zwykle Marszalek klamie aby udowodnic ze jego urzednicy sa potrzebni.

        Nic nigdy nie kupia

        • 0 0

    • Właścicielem SKMki jest w większość Skarb Państwa PiSu (1)

      Czemu zatem pociągi miałoby kupować województwo z własnych pieniędzy, a wszelkie profity dla misiewiczów w zarządzie SKMki?

      • 20 7

      • Polregio jest obowiazkiem Marszlaka.
        Skm - tam udzialow Marszlaka znikoma ilosc

        Ale strach go oblecial ze tym razem ludzie beda pamietac kto tak zaniedbal pomorska kolej.

        Tak to wina Marszlaka. Jako jedyni w kraju nie kupili nowej jednostki 'dla Polregio'
        Przespali juz dwie perspektywy unijne - przespia i trzecia.
        Cala Polska kupila juz ok 300 nowych skladow...nasi jeszcze analizuja.

        Sa żałośni

        • 0 0

    • Na dotacje za pozno skoro oni od 10 lat rozmyslaja.
      Mamy rok 2016.
      - roztrzygniecie przetargu i odwolania dorby rok
      - zlozenie takiej liczby jednostek od 3 lat...

      Wiec jak zwykle urzad Marszalkowskk bezczenie klamie. Jak zwykle przespali sprawe.

      • 0 0

  • Czy uda się marszałkowi województwa kupić tabor uwzględniający potrzeby rowerzystów? (10)

    Czy znowu będą afery jak na PKM?

    • 74 70

    • ludzie czy wy macie dauna?
      pkmka nie ma trakcji elektrycznej.
      ezt to pociag na prad.

      na pkmce za kilkanascie lat zobaczymy pociag na prad

      • 0 0

    • Unia pewnie nie dofinansuje projektu jesli sklady beda z przeznaczeniem w polowie dla skm..

      Unia juz dala kase skmce..ale oni wolelei 40 letnie sklady reanimowac..

      Urzqd Marszalkowaki spozniony jakies 10 lat...pewnie i tak sie nie wyrobia w tej perapektywie unijnej..

      • 0 0

    • (6)

      Na rowerze sie jeździ a nie go wozi!

      • 40 34

      • (3)

        Po co jeździsz pociągiem, skoro masz nogi, głąbie?

        • 19 13

        • a jadąc rowerem nie używasz nóg?

          • 1 0

        • Ale nóżki to ja mam po to, żeby je pokazywać w obcisłych rajtuzkach, takie ładniutkie są.

          A od pedałowania to one bolą i śmierdzą, więc wole jeździć busem albo koleją.

          • 3 4

        • Kosz!

          • 1 1

      • (1)

        Trzeba mieć po czym jeździć.

        • 12 18

        • Jak nie masz gdzie jeździć

          To go sprzedaj i kup miesięczny...

          • 20 9

    • Tak.

      Kupi rowery z logo SKM.

      • 21 5

  • W zach-pom niedługo będą mieli tylko nowe składy, odstawiają właśnie ostatnie EN57. (3)

    Może będą sprzedawać te gruchoty? Mógłby to być łakomy kąsek dla naszego województwa, gdzie brakuje poczciwych kibli i składy są zbyt krótkie w stosunku do potrzeb. ;)

    • 56 1

    • Jedna sztuka ze Szczecina już jest. (1)

      Niedługo pojawią się następne

      • 5 0

      • zlom wysylaja na pomorze
        mieli zlomowac ale u nas wieksza tragednia..

        • 0 0

    • wielkopolska kupuje juz kolejnej generacji sklady
      koleje slaskie - elfy 2 nowej generacji plsiada
      Lka - tylko nowe lub zmodernizowane jednostki

      co tu mowic...cala Polska kupila a nasi analizuja.
      kpina. powinni ich pozwalniac.

      • 0 0

  • (2)

    Najważniejsze, żeby była toaleta. Wieeeeeelki kibeeeel na pół wagonu. Struk to by kibelel umieścił nawet w tramwaju.

    • 24 18

    • Im analiza jeszcze zejdzie z 10 lat....
      te nowe sklady to sciema.

      • 0 0

    • ale pisuar jak w TOITOI by się przydał

      przynajmniej babki nie miałyby obszcz*nej deski...

      • 0 0

  • Tylko nie (7)

    Pesa lo matko nowe a złom

    • 14 15

    • co rok ten sam artykul.
      nie ma co sie ludzic.
      jedna wielka sciema.

      • 0 0

    • Tramwaje pesy najlepsze w Gdańsku a psują się głównie te stare niemieckie (4)

      Z pociągami to już różnie ale na linii pkm tak samo się psują newagi jak i pesy. Co ciekawe przewozy regionalne również jeżdżą i newagami i pesami ale u nich jakby wszystko lepiej działa i rzadko jakieś awarie tych pociągów się zdarzają. Tylko w skm prawie codziennie jakaś awaria a to raczej oznacza że skm to tylko stare en57 umie serwisować a o nowych pociągach to pojęcia nie mają.

      • 15 2

      • (3)

        Po i Pesa i Newag to złom. Kupiliby alstoma to by pojezdzily na prawde dlugo bez zadnych usterek

        • 2 3

        • To akurat prawda :D (2)

          Pendolino bije rekordy PKP w niezawodności. Za to twory Pesy wręcz przeciwnie.

          • 4 1

          • (1)

            No jasne, pendolino to jest typowy ezt na trasę z przystankiem co 5 minut.
            Dodatkowo panie i panowie cena plus cena serwisu. Alstom nie robi EZTów które są 10 procent droższe.

            • 2 0

            • Lepiej napisz, dlaczego na IC Orzeszkowa

              mam zwykle albo opóźnienie, albo skład wagonowy. Bo Dart nie wyrabia?

              • 0 0

    • ^

      Sam jesteś złom.

      • 0 2

  • Co oni robili przez te wszystkie lata? Moze niech jada do Wielkopolski i tam zobacza jak wyglada podroz...komfortowo.

    • 1 0

  • Ma racje - jak zwykle klamią. Nic nie kupią

    • 1 0

  • Dojazd z Malborka to jedna wielka patologia.
    wole auto

    • 2 0

  • (1)

    Proponuję przejechać się rano z Tczewa tak około 5 w stronę Gdańska i około 15 odwrotnie może w końcu jakiś baran zobaczy jak podróżują ludzie do i z pracy z anie małe pieniądze .To co robią PR to 19 wiek

    • 3 0

    • Marszlaka to nie interesuje. Pozatym oskba odpowiedzialna za ten balagan mieszka w Tczewie

      • 0 0

  • nic nie kupia a to ostatnia perspektywa unijna gdzie mogli kupic.
    jest juz za pozno na takie zakupy - przespali urzednicy czas
    cala Polska kupila...nasi zaspali

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane