• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pociągów zamówi województwo pomorskie?

Maciej Naskręt
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu. Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu.

Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?



Jak oceniasz stan taboru pasażerskiego na Pomorzu?

Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.

Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.

Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych. Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych.
Świlski: czekamy na wyniki studium

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.

Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.

- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego. Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego.
Będą głównie pociągi elektryczne

Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.

Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.

Pomorskie taborowym outsiderem

Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.

Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • najpierw rewitalizacja lub odbudowa linii kolejowych (1)

    wtedy nowe pociągi mają sens. Dzięki temu będzie mniej aut w miastach

    • 1 0

    • Śpiochu, wstań!

      Do Wa-wy można ciągnąć 160 km/h,do Bydzi 140 km/h, kierunek słupski w projektowaniu.

      To kiedy ty k. chcesz ten nowy tabor kupować, jak nie teraz?

      • 0 0

  • Modernizować to co jest (4)

    ... to po pierwsze. Jak nie ma szans do duże dofinansowanie to trzeba wykorzystać obecne możliwości. Rewitalizacja starych zespołów będzie kosztowała niewiele w porównaniu z nowymi składami. Te nowe zaś, często, są dużo mniej ergonomiczne od taboru z l.60-70. Przytoczone Impulsy to idealny przykład - ciasnota między idiotycznie zaprojektowanymi siedziskami, ograniczone przestrzenie korytarzy przy drzwiach, fatalne rozplanowanie miejsca... jakieś wyoblone pseudo designerskie wnętrza z ograniczoną dla pasażerów powierzchnią użytkową, brak miejsca na bagaż, brak miejsca dla rowerów (kuriozalne oznaczenia na końcach składu sugerujące miejsca dla rowerów, których tam NIE MA). Niestety wychodzi na to, że kiedyś ktoś kto projektował miał więcej oleju w głowie. Co się tyczy PKM to elektryfkacja to być albo nie być tego, póki co, poronionego projektu. Do tego regularny rozkład, przewidywalność, obniżenie cen (już obecnie za wysokich, z rodziną to lepiej zadzwonić po taksówkę... przecież to paranoja) i nowe składy uwzględniające potrzeby cyklistów (przy czym przewóz w PKM roweru płatny - 1/2zł).

    • 9 6

    • Modernizować to co jest

      Panu Manikowskiemu już dziękujemy. Do emeryturki już chyba niedaleko, daj waszeć Pomorzanom odetchnąć od swojego geniuszu zarządczego. Już kiedyś Bałtyka przerobiłeś na ekspres, hulające po nim pustki nawet centralę PKP przekonały o jakości tego typu pomysłów...

      • 0 0

    • po pierwsze to ty sie walnij gumowym młotkiem bo krzywdy sobie nie zrobisz a moze ruzumu nabierzesz (2)

      • 2 3

      • Zapomniałeś o argumentach

        • 1 0

      • IP

        zlokalizowany :) Problem? Mhm

        • 1 2

  • A co to znaczy, że pociągi obsługujące ruch regionalny mogą mieć mniejsze przyspieszenie ? (3)

    A niby dlaczego ? Czy tam podróżują pasażerowie 2 kategorii
    ? Im też spieszy się do pracy/szkoły. A po drugie pociąg o marnym przyspieszeniu będzie zawalidrogą dla szybkich składów dalekobieżnych. Co to za durne myślenie, czy już na starcie kombinujecie jak pieniądze na g...o wydać ?

    • 12 6

    • Nic nie skumałeś (2)

      owszem nie muszą mieć takich przyspieszeń, bo nie zatrzymują sięco 1-1,5km tylko regio jedzie kilometrów 5-10-15 przemieszczając się na trasie między stacjami. To, czy 60-80 osiągnie po 10-15 sekundach dłuższego rozpędzania niczego nie zmienia, bo taki pociąg jedzie na trasie regionalnej z większą średnią prędkością od składu w aglomeracji. A skm musi co chwila się zatrzymywać i jeżeli skład w żółwim tempie nabiera prędkości to na całej trasie mamy wydłużenie podróży. Regio spokojnie się do 80-100km/h rozpędzi i dojedzie gdzie trzeba na czas. Szybkie przyspieszenia będą tutaj zupełnie zbędne, bo zysk pomijalny, a koszt taboru nieproporcjonalnie rośnie.

      • 4 1

      • Jakie k 80-100 km/h

        Czy wyście już na Równej ocip.li?
        EZT do ruchu regionalnego powinien mieć Vmax nie mniejszą od 120 km/h, a biorąc pod uwagę, że kupuje się to na 40 lat, to 160 km/h winno być normą.

        • 0 0

      • Ale wydaje mnie się, że taki pociąg regionalny powinien mieć parametry zbliżone

        do Darta, Flirta czy Pendolino. Inaczej będzie albo zawalidrogą, albo zbyt szybki (kosztowny).

        • 3 3

  • Pkp energetyka brawo ewa po 25.09.2015 rip dobry kurs po ???

    • 0 0

  • Skur...!!!

    • 0 0

  • Panie wojewodo Drelichu (2)

    Czas na decyzje, czas wydać kasę, do pracy!

    • 4 1

    • Całe szczęście, że w tej sprawie akurat Drelich nie ma nic do powiedzenia...

      Gdyby to Drelich decydował, to za 3-4 lata okazałoby się, że jeździmy furmankami, a nie elektrycznymi pociągami, w których w każdym wagonie zamiast przedziału dla rowerów byłaby minikaplica, zaś pociągi nazywałyby się "Katastrofa Smoleńska", czy "Lech Kaczyński"

      • 2 1

    • Praca? nie znam...

      • 1 1

  • najbardziej optymalny? co to za wynalazek? :) (1)

    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/optymalny;1854.html

    • 9 0

    • Najbardziej najlepszy.

      Naj-najbardziej najlepsiejszy.

      A tak na poważnie, o niepoprawności takiego wyrażenia to mnie nauczyli w podstawówce i bardzo pilnowali na studiach, choć humanistyczne za bardzo nie były :)

      • 1 0

  • Więcej kursów PKM!

    W planach od Wrzeszcza do Gdyni pociągi miały jeździć co 15 minut w dni powszednie i co co 30 minut w weekendy., a nie co półtora godziny jak teraz, a mądre głowy dziwią się, że brak pasażerów i trzeba ratować się Kaszubami...
    Żeby był normalny rozkład i równy takt samorząd niech odkupi od PLK tory od wiaduktu na Zaspie i jakiś peron we Wrzeszczu, inaczej do końca świata będzie latanie po peronach, bo zainstalowanie wyświetlaczy, strzałek itp to PLK zadanie przerastające, a przecież fundamentem każdej komunikacji miejskiej jest to, że coś jeździ co 5/10/30 czy 60 minut i ludzie mogą zapamiętać rozkład!

    • 8 1

  • Polska a szczegulnie Gdańsk jest skansenem europy!!Tak starego złomu na torach niema nigdzie!!

    Trójmiasto potrzebuje natychmiast wymienić wszystkie składy na nowe nowoczesne.Jak jakis tuman nie wie jak powinny wyglądać niech sobie poszuka w Google ,albo pojedzie za zachodnia granice i zobaczy jak tam wygladaja przystosowane do rowerów sklady!
    A te modernizowane i przygotowane do modernizacji zezłomować!!

    • 3 3

  • Świlski

    Świlski Rysiek nie jest zastępcą marszałka województwa. Panie Naskręt, już kiedyś o tym Panu pisałem i co, i nic?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane