• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pociągów zamówi województwo pomorskie?

Maciej Naskręt
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu. Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu.

Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?



Jak oceniasz stan taboru pasażerskiego na Pomorzu?

Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.

Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.

Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych. Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych.
Świlski: czekamy na wyniki studium

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.

Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.

- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego. Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego.
Będą głównie pociągi elektryczne

Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.

Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.

Pomorskie taborowym outsiderem

Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.

Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Szwagier ma udziały więc wiesz jak jest

    • 3 0

  • Ile pociagow kupi wojewodztwo

    0 sztuk

    • 7 0

  • Znów nie pojechała PKMka

    Wy tu pitu pitu A tymczasem znów nie pojechała PKMka z Gdyni na lotnisko o 7.16
    W sumie dzień jak codzień, zawsze pytanie tylko która dziś wypadnie :-)

    • 29 0

  • Czemu województwo z własnych środków chce kupić pociągi dla SKMki

    w której ma minimalne udziały? Większościowym udziałowcem w SKM jest Skarb Państwa. Czemu zatem województwo ma wypruwać flaki na pociągi, skoro i tak decydujący głos i wszelkie profity będzie miał zawsze urząd "centralny". Skoro to w większości własność Państwa, to niech pieniądze na pociągi idą z centrali. Województwo powinno kupować pociągi tylko w wypadku, gdy będzie ich właścicielem i miało decydujący głos.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane