• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile pociągów zamówi województwo pomorskie?

Maciej Naskręt
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu. Szynobus obsługujący linię PKM to jeden z zaledwie 12 nowych składów kupionych w ostatnich latach na Pomorzu.

Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?



Jak oceniasz stan taboru pasażerskiego na Pomorzu?

Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.

Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.

Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.

Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.

Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych. Na Pomorzu jeździ ponad 30 zmodernizowanych elektrycznych zespołów  trakcyjnych.
Świlski: czekamy na wyniki studium

Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.

Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.

- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.

Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego. Zmodernizowany pociąg serii EN57 w barwach województwa pomorskiego.
Będą głównie pociągi elektryczne

Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.

Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.

Pomorskie taborowym outsiderem

Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.

Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Prosze o wyjaśnienie dlaczego Marszalek ma sponsorować PKP ??? (2)

    Albo SKM, albo PKP, albo Koleje Pomorskie czyt. Marszałkowskie? Skończcie z tym burd. biletowo-właścicielskim. Jedna kolej i jeden bilet. Tak ma być !!!

    • 10 0

    • bo on odpowiada za blokowanie zakupu nowych pociągów w skm (1)

      Jakby marszałek podpisał umowę na przewozy na parę lat , a nie na rok. To by skm mogła wziąć kredyt pod ten kontrakt i kupić nowe pociągi.

      • 2 0

      • SKM ogłosiłaby konkurs, jeżeli byłaby konkurencja.

        Gdyby marszałek ogłosili porządny konkurs, to SKM mogłaby ogłosić konkurs. Wystarczy spojrzeć na rynek niemiecki, gdzie dawny monopolista państwowy stracił w niektórych aglomeracjach prawie wszystkie linie. Nowymi przewoźnikami są spółki z Francji, Niderlandów i Wielkiej Brytanii. Co ciekawe żadna firma z Polski nie utworzyła w Niemczech spółkę i starała się wejść na rynek. Również w Niemczech kraje związkowe zamówiły nowy tabor. Operator linii musiał tylko stawić swój personel. Tory należą nadal do kolei niemieckiej, tabor do związku komunikacyjnego (skm) albo landu (pociągi regionalne), operator musi tylko jeździć i dbać o czystość w pociągach.

        • 0 0

  • (1)

    Regio do Malbotka 17.08. Skład zapchany po sufit a oni daja jedna jednostke.

    • 0 0

    • Dają tyle, ile miejsc zamówił urząd marszałkowski.

      Dają tyle, ile miejsc zamówił urząd marszałkowski. Pozostaje pytanie, dlaczego pociągnij nie kursują co półgodziny, żeby wszyscy pasażerowie nie musieli podróżować o tej samej porze. Również brak pociągów nocnych z piątku na sobotę i soboty na niedziele jest skandalem. W innych aglomeracjach kursują pociągi przez całą noc a autobusy nocne są dopasowane do odjazdów i przyjazdów pociągów na dworcach głównych.

      • 0 0

  • kto dysponuje środkami UE...? (1)

    dlaczego ściana wschodnia ma być znowu uprzywilejowana jako zagłębie PIS?

    • 3 8

    • nasi mieli czas dokladnie 10 lat na zakupy i analizy.
      przespali - to nie wina unii

      • 0 0

  • gdzie spaliscie tyle lat? inne wojewodztwa juz dawno tabor wymienili a my obchodzimy kolejne jego rocznice

    • 0 0

  • Na pewno zamówi za mało (1)

    • 5 1

    • nic nie kupi

      • 0 0

  • :) (3)

    Co z tego, źe zamowio jak tak i tak opoznienia bedo:)

    • 1 2

    • 4 lata analizuja i nadal myslisz ze kupia :)?

      • 0 0

    • na razie trwa analia od 2012 roku

      • 0 0

    • Ty masz w życiu tylko jedno opóźnienie.

      • 0 0

  • pisiory od rana rzucaja blotem (2)

    sfustrowani Oplem

    • 11 7

    • zobacz jak wyglada kolej regionalna w Polsce a poźniej pisz brednie

      • 0 0

    • ja wyborca Po powiem jedno...faktow nie da sie przezkoczyc. przespal marszalek ok 10 lat

      • 0 0

  • zwinąć tory i zbudować buspasy (2)

    • 6 8

    • Marszalek bylby do tego zdolny skoro obecnie doprowadzil kolej regionalna do katastrofy

      • 0 0

    • zwinąć buspasy i porobić pasy startowe

      • 4 0

  • Te stare czerwone regionalne są ok (3)

    Nad łbem nie mam kamery która patrzy mi w telefon, miękkie wygodne kanapy, w zimę zawsze szybko nagrzane i ten niepowtarzalny klimat

    • 7 5

    • Marszalku spij dalej - zobaczymy kiedy to rąbnie

      • 0 0

    • tylko te stare maja po 40-50 lat i ich naprawa kosztuje krocie.
      teraz musza przejsc naprawe glowna a to wiele milionow kosztuje

      • 0 0

    • ten niepowtarzalny klimat to

      smród,nieszczelne okna, hałas i "rzuty boczne"taboru spowodowane luzami na czopach.....

      • 12 1

  • Dla kogo planują 14 składów? (3)

    "Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście."
    Czy to znaczy, że te 14 składów chce samorząd kupić dla SKM, czy dla PKM (innych przewoźników TYLKO na linie Trójmiasta nie znam)? Bo jeśli dla SKM, to na wiki przeczytałem, że prawie 69% udziałów w SKM na posiadają Polskie Koleje Państwowe S.A. i Skarb Państwa, więc nie bardzo rozumiem, dlaczego Samorząd miałby wykładać całą kwotę z własnej kasy. No, chyba ,że artykuł jest niedokładny.

    • 15 1

    • chodzi o wybory...przespali 12 lat nic nie robiac..kawa kawa kawa plotki kawa kawa.

      wyborcy dowiedzieli aie ze to nie pkp a marszalek odpowiada za ta patologie wiec trzeba troszke poaciemniac ze sa robione analizy...

      • 0 0

    • dla skmki
      reszta dla Polregio ktore marszalek zaniedbal
      jedynym sukcesem Marszalka to wyciecie blisko 30% polaczen..i zakup kilku szynobuow

      • 0 0

    • Struktura własności jest taka, żeby nikt się nie połapał kto za co odpowiada

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane