• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Krzysztof Koprowski
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rosnąca liczba aut i próba dopasowania do ich liczby sieci dróg nie rozwiązują problemów, a jedynie degradują przestrzeń miasta. Na zdjęciu Trasa Słowackiego, która miała odkorkować Wrzeszcz. Rosnąca liczba aut i próba dopasowania do ich liczby sieci dróg nie rozwiązują problemów, a jedynie degradują przestrzeń miasta. Na zdjęciu Trasa Słowackiego, która miała odkorkować Wrzeszcz.

W Trójmieście lawinowo rośnie liczba samochodów. Rekordowy pod tym względem jest Sopot, w którym na tysiąc mieszkańców przypada 700 aut. Jednocześnie coraz więcej płacimy za bilety komunikacji miejskiej, a liczba kontroli w autobusach i tramwajach jest wielokrotnie większa niż interwencji Straży Miejskiej wobec kierowców łamiących prawo.



Czy w Trójmieście można wygodnie żyć bez własnego samochodu?

Polacy kochają swoje samochody, choć na ogół ich pojazdy lata świetności mają już dawno za sobą. W 2015 r. największą grupę stanowiły w Gdańsku auta w wieku 16-20 lat (ok. 15,7 proc.), 12-15 lat (ok. 13,4 proc.) oraz 21-25 lat (ok. 12 proc.). W całym województwie najpopularniejszymi rocznikami są te sprzed 16-20 lat (prawie 21 proc.).

Nowe auta (do 1 roku) to zaledwie ok. 5,8 proc. wszystkich samochodów osobowych, zarejestrowanych w 2015 r.

W Sopocie najwięcej aut na mieszkańca

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ciągu sześciu lat, od 2009 do 2015 r., liczba aut w Gdańsku na tysiąc mieszkańców wzrosła z ok. 471 do 552 pojazdów. W Sopocie na tysiąc mieszkańców przypadają już 722 samochody osobowe (w 2009 r. - prawie 650), zaś w Gdyni - 542 (w 2009 r. było ich ok. 441 na tysiąc mieszkańców).

Samochody osobowe na 1000 mieszkańców
Create column charts


Co ciekawe, tylko w Gdańsku tzw. wskaźnik motoryzacji pokrywa się z danymi GUS-u, zaś w Sopocie i Gdyni szacunki lokalnych samorządów wskazują na jeszcze większą liczbę samochodów.

Z danych Urzędu Miasta Sopotu wynika, że w 2015 r. na tysiąc mieszkańców kurortu przypadały prawie 953 samochody osobowe (łącznie ok. 35,5 tys. pojazdów), a w ubiegłym roku już ponad 969 (łącznie ok. 35,7 tys. pojazdów).

- Są to pojazdy aktywne na dany rok, czyli po odliczeniu pojazdów w danym roku wyrejestrowanych, dlatego nie do końca odzwierciedlają stan rzeczywisty - zaznacza Magdalena Jachim, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Sopotu.
Dane gdyńskiego magistratu dla 2015 r. są natomiast wyższe od GUS-u o 46 aut na tysiąc mieszkańców. W ubiegłym roku wskaźnik motoryzacji w Gdyni wyniósł 612 samochodów na tysiąc mieszkańców.

W Gdańsku w ubiegłym roku (dla 2016 r. nie ma jeszcze oficjalnych danych GUS) liczba zarejestrowanych aut to ok. 265,3 tys., co przekłada się na 572 pojazdy na tysiąc mieszkańców.

Zarejestrowane samochody osobowe wg wieku w 2015 r.
Create column charts


Mniej pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni, więcej w Gdańsku

Co ciekawe, wzrost liczby aut przekłada się na malejące zainteresowanie komunikacją miejską jedynie w Gdyni. Z autobusów i trolejbusów uruchomianych na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni w 2015 i 2016 r. skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów, zaś w 2009 r. było ich 99,2 mln.

W gdańskiej komunikacji w 2009 r. przewieziono ok. 147,8 mln pasażerów, a już sześć lat później było ich ok. 174,5 mln. Ubiegły rok Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zamknął z wynikiem 175,4 mln pasażerów.

Ostatnie dwa lata to także więcej pasażerów w pociągach uruchamianych przez Szybką Kolej Miejską. Wzrost ten jednak zawdzięczamy przede wszystkim pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której przewoźnikiem także jest SKM. W 2015 r. z usług SKM skorzystało ok. 39,3 mln pasażerów, zaś rok później już 41,9 mln. Jest to więc wynik lepszy o ok. 4,1 mln od 2009 r.

Liczba pasażerów komunikacji miejskiej
Create column charts


Droższe bilety na komunikację miejską

Rosnąca liczba pasażerów w komunikacji miejskiej niestety nie przekłada się na tańsze bilety. Wręcz przeciwnie - ich cena regularnie rośnie.

- Pracuję w tym samym miejscu od stycznia 2012 r. Przez ten czas SKM sześciokrotnie podwyższała ceny biletów. Po przyjęciu do firmy za bilet kwartalny na odcinek 25-30 km płaciłem 326 zł. W połowie 2012 r. było to 340 zł, a na wiosnę 2013 r. - 350 zł. W 2014 r. przewoźnik kazał sobie płacić za dojazdy 375 zł, by już w 2015 r. podnieść cenę biletu na tym odcinku do 402 zł. Aktualnie za ten sam bilet płacę 423 zł - wylicza pan Rafał, czytelnik Trojmiasto.pl.
Cena biletu kwartalnego SKM na trasie Reda - Gdańsk Zaspa od 2012 r. wzrosła aż o 97 zł. Na zdjęciu tylko część biletów naszego czytelnika. Cena biletu kwartalnego SKM na trasie Reda - Gdańsk Zaspa od 2012 r. wzrosła aż o 97 zł. Na zdjęciu tylko część biletów naszego czytelnika.


Podwyżki nie ominęły też pasażerów autobusów i tramwajów. W 2008 r. można było kupić bilet miesięczny do 6 przystanków za 35 zł (od poniedziałku do piątku) lub 42 zł (ważny przez cały tydzień). Ten sam bilet, ale do 12 przystanków, kosztował odpowiednio 53 i 62 zł, zaś do 20 przystanków - 69 i 84 zł.

Dzisiaj najtańszy bilet miesięczny kosztuje 82 zł i uprawnia do przejazdów na dowolnej trasie (nie ma już biletów na liczbę przystanków) od poniedziałku do piątku. Dopłacając 8 zł możemy podróżować wszystkimi liniami w dowolny dzień tygodnia (jego cena spadła, ponieważ w 2008 r. za taki bilet było trzeba zapłacić 98 zł).

Parkowanie tańsze niż bilet na autobus i pociąg

Obecne opłaty za parkowanie są niższe niż najtańszy bilet na komunikację miejską. Pierwsza godzina postoju w Strefie Płatnego Parkowania kosztuje nie więcej niż 3 zł, czyli o 20 gr mniej niż jednorazowy bilet na autobus, tramwaj, trolejbus lub na trasę do 6 km pociągiem SKM oraz o 80 gr mniej od ceny biletu godzinnego ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Urzędnicy w Gdańsku, Sopocie i Gdyni od wielu lat przymykają oko na parkowanie niezgodne z przepisami ruchu. Zastawione chodniki i zdewastowane trawniki to codzienny widok w Trójmieście.

Czytaj też: Zablokował przystanek. Zamiast odholować auto, strażnicy zablokowali koło

Straż Miejska bardzo łagodna dla łamiących prawo kierowców

W 2016 r. Straż Miejska w Gdańsku wystawiła ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie. W tym samym okresie kontrolerzy biletów w autobusach i tramwajach wystawili niemal 60 tys. opłat za brak ważnego biletu.

Straż Miejska, oprócz mandatów, udziela również pouczeń, które nie wiążą się dla kierowcy z żadnymi opłatami. Tych w całym 2016 r. udzielono niemal 11 tys. razy.

Włodarze miast od lat tolerują nielegalne parkowanie. Takiego samego podejścia nie stosują jednak do pasażerów komunikacji miejskiej, w której jazda bez biletu jest surowo karana. Nz. al. Hallera w Gdańsku na wysokości przystanku Grudziądzka. Włodarze miast od lat tolerują nielegalne parkowanie. Takiego samego podejścia nie stosują jednak do pasażerów komunikacji miejskiej, w której jazda bez biletu jest surowo karana. Nz. al. Hallera w Gdańsku na wysokości przystanku Grudziądzka.
Pasażerowie komunikacji miejskiej traktowani są znacznie surowiej.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych, nie przewiduje się możliwości udzielenia pouczenia osobie, która nie posiada podczas kontroli ważnego biletu na przejazd - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
12-krotnie wyższa suma kar w komunikacji miejskiej

Łączna wysokość kar nałożonych przez Straż Miejską w Gdańsku za nieprawidłowe parkowanie w ubiegłym roku wyniosła ok. 976,4 tys. zł. Tymczasem kary nałożone w komunikacji miejskiej wyniosły aż 12,2 mln zł.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że o ile pasażer bez biletu zajmuje co najwyżej niesłusznie miejsce w pojeździe, to kierowca auta pozostawia po sobie często zdewastowaną przestrzeń publiczną, za której naprawę zapłacą wszyscy mieszkańcy.

Czytaj też: Twój samochód dał plamę? Posprzątaj po nim oraz Miał być reprezentacyjny trakt, kierowcy już go przejęli

Brak działań Straży Miejskiej kończy się dewastacją zieleni przez kierowców. Nz. ul. Zator-Przytockiego we Wrzeszczu. Brak działań Straży Miejskiej kończy się dewastacją zieleni przez kierowców. Nz. ul. Zator-Przytockiego we Wrzeszczu.
Doraźne działania Straży Miejskiej

Czy zatem Straż Miejska nie radzi sobie z powierzonymi jej zadaniami? Niekoniecznie. Wystarczy tylko jeden sygnał od włodarzy, by strażnicy przestali omijać szerokim łukiem nieprawidłowo parkujące auta.

Tak było w dniach 20 marca - 13 kwietnia br., kiedy to prowadzono wzmożone kontrole w Śródmieściu Gdańska. W tych dniach patrole strażników podjęły 955 interwencji wobec kierowców, co skończyło się 228 pouczeniami oraz 496 mandatami (na kwotę ok. 41 tys. zł). Jednocześnie nałożono też 194 blokady na koła oraz wydano 76 dyspozycji odholowania pojazdu.

- Bardziej restrykcyjne podejście do kierowców, którzy parkują swoje pojazdy niezgodnie z przepisami i przez to stwarzają zagrożenie lub utrudniają życie wielu z nas, jest bardzo pozytywnie odbierane przez dużą część mieszkańców Gdańska. Dlatego też wzmożone kontrole są i będą w dalszym ciągu prowadzone - zapowiada Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.
Czytaj też: Auta zastawiły zatokę autobusową, więc ZTM zawiesił przystanek

Mandaty ZTM Gdańsk i SM w Gdańsku
Create column charts


Europejskie miasta wolne od aut

Podczas gdy mieszkańcy polskich miast wciąż nie mogą się doczekać wprowadzenia zakazu parkowania na chodnikach, inne miasta europejskie myślą o ograniczeniu korzystania z samochodów osobowych i przywróceniu przestrzeni pieszym.

Czytaj też: Gdańsk jednym z najbardziej przyjaznych miast kierowcom

Władze Helsinek w ubiegłym roku ogłosiły, że rozważają wprowadzenie bezwzględnego zakazu używania w ruchu miejskim prywatnych aut już w 2025 r.

11 lat później władze Hamburga chcą wyeliminować całkowicie samochody z centrum miasta. Jednocześnie z przedmieść do śródmieścia będzie można dotrzeć spójną siecią terenów rekreacyjnych.

Czytaj też: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Koncepcja terenów zieleni dla Hamburga łączących przedmieścia z centrum miasta. Koncepcja terenów zieleni dla Hamburga łączących przedmieścia z centrum miasta.
W Oslo jeszcze w tym roku mają zniknąć wszystkie miejsca parkingowe w centrum miasta. Zastąpią je drogi rowerowe oraz chodniki. Do 2019 roku stolica Norwegii planuje ponadto budowę 60 km dróg rowerowych (dla porównania - Gdańsk ma ok. 118 km wydzielonych dróg rowerowych).

Nieco mniejsze restrykcje dla kierowców zapowiadają też m.in. władze Londynu, Paryża, Madrytu i Aten, gdzie najpóźniej w 2025 r. planuje się wprowadzenie zakazu wjazdu dla aut z silnikami diesla.

Czytaj tez: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Miejsca

Opinie (443) 8 zablokowanych

  • W Trm jak na wsi, bez samochodu nie dojedziesz

    • 0 0

  • volvo

    ekstra opcja - polecam al. zwyciesców równiez, bylem juz drugi raz i panowie wychwycili problem z paskim klinowym od razu. dzieki!

    • 2 0

  • (1)

    Wiek samochodow jest przerazajacy.

    Ten kraj to istny zlomowiec.

    • 11 4

    • jakie zarobki takie samochody.

      • 1 0

  • ???

    "..a liczba kontroli w autobusach i tramwajach jest wielokrotnie większa niż interwencji Straży Miejskiej wobec kierowców łamiących prawo...". Juz po pierwszym akapicie nie chce się dalej czytać.
    Poprosze o jakiś odnośnik do przeprowadzonych badań. Bo prywatne odczucia osoby mającej alergie na auta mnie nie iteresuja

    • 5 2

  • dlaczego komunikacja nie jest darmowa?? (37)

    Jakie są dopłaty urzędów miejskich i marszalkowskich? Ile kosztuje drukowanie biletów, Pani na kasie, kontroler, biletomaty? Dlaczego darmo mają tylko patole co mają 3 i więcej dzieci???

    • 147 121

    • (10)

      nie ma nic darmowego na tym swiecie socjalisto.

      • 38 22

      • darmo nie ma więc (5)

        skoro jazda samochodem do pracy mnie kosztuje podobnie jak bilet miesięczny to wybieram samochód. Paliwo 130 zł bilet miesięczni 100 zł. Autobus może przewiezie w godzinach szczytu ze 100 osób a ja jadę sam. Mój samochód pali 10l/100 a autobus pewnie ze ze 40l/100 wiec policz sobie ile tańszy jest transport zbiorowy bo dla mnie nie jest.

        • 13 13

        • Coś z Twoim liczeniem jest nie tak...

          Jedziesz sam i 10l/100km czyli takich 100 jak Ty daje 1000l/100km a autobus przewiezie 100 nadal paląc 40l/100km ;)

          To co faktycznie jest tańsze?

          Żeby nie było. Sam jeżdżę samochodem zamiast przeładowaną skmką z brakiem klimy i często zamkniętymi oknami bo się paniusie oburzają, że im fryzurę rozwiewa.
          Płacę więcej (o 100zł miesięcznie) ale mam komfort.

          • 2 0

        • "wiec policz sobie ile tańszy jest transport zbiorowy bo dla mnie nie jest"

          a opony oc okresowe przeglady i naprawy?
          i najwazniejsze koszt samochodu?
          bo jak ja np kupie za milion zlotych tesle to nie znaczy ze do pracy jezdze za darmo
          bo zeby zaoszczedzic 100 miesiecznie na bilecie musze kupic auto za milion

          • 3 1

        • ale jałowa gadka tu się przewala

          :)))

          • 6 0

        • (1)

          Bo masz drogi i parkingi za darmo. Czyli z naszych podatków.

          • 6 14

          • a autobusy to po czym jeżdżą

            jak nie po drogach z podatków a kupowane to z czego są jak nie z podatków czy dopłat. A rozwiązaniem problemów komunikacji miejskiej ma być płatny parking z cena zaporową? Miesięcznie wydaje na paliwo przynajmniej 300 zł a w tym jest 200 zł podatków no to powiedz mi ile podatku jest w bilecie miesięcznym?

            • 14 0

      • Zgadza sie nawet twoja głupota jest bardzo kosztowna ,bo kształcenie ciebie nic nie dało nadal jesteś idiotą :) (1)

        • 18 16

        • faktycznie jestem glupcem oplacanym przez miasto

          wiec bede klaskal dla reomy. mimo , ze to zalosne.

          • 1 3

      • DARMOWA dla pasażerów, mądralo. Ty naprawdę myślisz, że ktokolwiek oczekuje "komunikacji nie opłacanej przez nikogo"? Miasto i państwo zdziera z obywateli przeróżne podatki, więc mogłoby z nich zafundować komunikację.

        • 5 1

      • oczywiście, że nie ma nic darmowego. przecież i tak na wszystko idą dopłaty z naszych podatków. tak więc nawet "darmowa" komunikacja nie byłaby przecież zupełnie darmowa.

        • 42 3

    • (7)

      Komunikacja miejska jest zbyt tania.

      • 5 20

      • (6)

        Zbyt niskie bo zerowe są opłaty za poruszanie się drogami w mieście.

        • 15 13

        • rowerzyści (3)

          no właśnie, rowerzyści nie płacą nic, a ciągle im źle

          • 20 8

          • (1)

            Płacą. Przegląd, wymiana części, kłopot przy flaku...

            • 6 10

            • Jak ma flaka niech wezmie Viagre

              • 4 0

          • brawo pchwaliłes sie głupota bo masz zatruty łeb spalinami

            • 3 9

        • Problemem jest to że gdyby większość osób przesiadła się na komunikację miejską, to brak jest takiej infrastruktury w mieście aby obśłuzyć tych ludzi po 2 budżet państwa by sie załamał nieststy większość pieniędzy z paliwa to podatki które utrzymują nasze państwo. W polsce mam jakieś 30 mln samochodów średni wydatek na paliwo to 300zł miesięcznie z czego 200zł to różnego rodzaju daniny to daje nam 6 000 000 000 zł (czytaj 6 mliardó złotych ) miesięcznie do skarbu państwa. NAwet jeśli kwota ta jest lekko przeywmiarowana to wskali roku daje nam 72 miliardy złotych wpływu z podatków z tutułu samego paliwa. A Samochody obciążone sa także innymi podatkami. Więc o czym wy mówicie jaki transport zbiorowy pańśtwo by chiało abyśmy nie jeździli autami ale je tankowali

          • 6 3

        • a przypadkiem nie ma opłaty w akcyzie?
          chyba że masz z "zaufanego źródła"?

          • 10 1

    • Twoja opinia ewidentnie pokazuje, ze sam jestes patolem (4)

      Do tego hamem i burakiem, pewnie impotentem. Mam 3 dzieci, pracuje wylacznie przy klawiaturze, zarabiam tyle ze dzieciom nic nie brakuje, wakacje mamy co roku, a 500 plus moglbym oddac ci waciki gdybys na to zaslugiwal... Niestety go nie pobieram.

      • 43 33

      • buc

        jw

        • 2 1

      • chamem przez ch

        • 3 0

      • Wiekszosc tych co maja gromade dzieci to patologia patolu

        • 11 19

      • taka jesteś zapracowana a siedzisz i trollujesz??

        Wszyscy mówią że nie biorą 500 plus...

        • 21 18

    • A moze Ty

      sprobuj swoim autem jezdzic jako taksowkarz ale za darmo.
      btw kup autobus zatrudnij kierowce tankuj paliwo i pomnoz to przez liczbe taboru plus serwis. To sa ogromne koszty

      • 3 1

    • zgadza sie powinna byc darmowa i to nie jest trudne wystarczy oplaty przeniesc na buraków za kierownicą (2)

      Ale i bez tego miasto stać na darmową komunikacje miejską bo wydaje kilkaset milionów na dopłaty na kaprysy Polityków wystarczy wymienic kilkadziesiąt milionów sam dziurawy stadion przynosi rocznie,kolejno bunkier niby teatr,ESC ,potem będzie te muzeum 2 wojny.

      • 4 12

      • Haha (1)

        Dziecko patrz d**il.
        Komunikacja będzie darmowa jak koszta przerzucimy na innych.
        Hahaha. To będzie darmowa wtedy czy jednak ktoś za nią zapłaci ?
        Hahaha
        Kocham was liderzy logiki :))))

        • 7 5

        • Ty za to jesteś liderem co najwyżej margaryny, a nie logiki. "Darmowa" oznacza "darmowa dla pasażerów" - bezbiletowa. Nie znaczy to, że nikt za nią nie płaci. Poważnie myślałeś, że ktoś oczekuje komunikacji, za którą nikt nie płaci?

          • 3 2

    • BEz przesady że ma być darmowa

      ale niech jej cena będzie konkurencyjna do ceny paliwa do samochodu. W tej chwili jeśli ktoś się przesiada między ZTM i SKM to samochodem jest taniej.

      • 8 1

    • No lewak!! (3)

      Dobry czerwony to martwy czerwony :D

      • 16 18

      • Parafrazując twoją wypowiedz (1)

        Dobry PiSowiec to ***** PiSowiec

        • 15 13

        • Przeciez pisowcy to lewaki

          w sferze gospodarczej sa grubo na lewo od sld

          • 5 2

      • Dobry duren

        to milczacy duren

        • 2 3

    • a

      "patole co mają 3 i więcej dzieci???"
      Co za język miłości i szacunek dla innych.

      • 7 3

    • A myślisz że bezdzietne patole płacą... sejm zobacz :P

      • 6 2

    • a wystarczylo nie sekowac prywatnych przewoznikow autobusowych przez wladze Gdanska

      • 9 3

    • moze kup kilka autobusow i zacznij sa m za darmo wozic to,zobaczysz dlaczego nie jest za darmo.

      • 13 11

  • Jeżeli wg przepisów kierowca musi zostawić 1,5 m chodnika pieszym to zrobić tylko chodniki tej szerokości,a wszystkie samochody zajmujące choćby 1 jego cm wywozić na podmiejski parking.Zaręczam,że nie będzie żadnych problemów z parkowaniem, bo mnóstwo osób przesiądzie się na komunikacje miejską z tego prostego powodu, że miejsce do postawienia samochodu znajdzie kilka km od pracy. teraz np na Dąbrowskiego w Gdańsku pieszy musi iść ulicą,bo chodnik jest zastawiony samochodami.

    • 7 0

  • ludzie mieszkający w samym mieście (2)

    często korzystają z komunikacji miejskiej. Niestety, aby do miasta dostać się np z Pruszcza Gdańskiego, Rotmanki, Borkowa, Kiełpina itd trzeba używać auta. Tutaj nie pomoże większa liczba autobusów, bo one tak samo stoją w korkach jak osobówki. Raczej trzeba się zastanowić nad tramwajem lub jakimś szynobusem. Wtedy, zniknie problem z zakorkowanym miastem.

    • 19 4

    • Wszystkie miejscowości,które wymieniłeś nie są Gdańskiem.Dlaczego miasto ma im ułatwiać wjazd i dewastację miasta.

      • 3 1

    • Wystarczy zrobić buspas na trakcie świętego wociecha zamiast jednego z pasów

      Po bus pasie niech jeżdżą autobusy, motory, taxi i samochody z min 4 osób

      • 3 1

  • Do tego dodać kłopoty z jakością podróży środkami komunikacji miejskiej (5)

    Słabo zgranymi rozkładami komunikacji autobusowej i SKM, częstymi kłopotami z pociągami SKM i tramwajami w Gdańsku.

    Nie ma się co dziwić, że duża część ludzi wybiera wygodniejszą komunikację własnym samochodem. I w związku z tym coraz większym korkom na drogach.

    • 211 15

    • Tylko rower (1)

      Dlatego wybieram rower; nie stoję w korkach, nie płacę OC i cieszę się lepszym zdrowiem. Nie mam problemów z nadwagą dzięki czemu jestem bardziej seksowny. A wy jak tam? Widzicie jeszcze coś poza waszym odstającym brzuchem?

      • 7 10

      • Mimo tego zdrowego trybu życia jednak masz problemy

        a konkretnie z woreczkiem żółciowym, który jest nieszczelny i wydziela za dużo żółci do mózgu

        • 3 2

    • ja mam wykupiony miesięczny na sypialny z Gdańska do Gdyni,

      jak się tabor popsuje a jadę na nocną zmianę, to śpie jak suseł do rana, i czekam aż naprawią.

      • 6 1

    • (1)

      Przy okazji chciałem podziękować Ztm za likwidację połączeń autobusowych z Havla do centrum. Tylko wiecznie pasujące się tramwaje. +2 samochody u nas

      • 50 2

      • Popieram, Wolę postać 15minut dłużej w korku, a nie grać w ruletkę czy przyjedzie tramwaj - wtedy 1h do tyłu i cały plan dnia w plecy.+2 auta.

        • 21 1

  • kiedy ktoś wreszcie zrozumie, że.... (3)

    ...żeby się przesiąść na transport zbiorowy trzeba w tym widzieć korzyść? dopóki trójmiasto nie zrobi wspólnych biletów, sensownych rozkładów jazdy, pojemnych parkingów na obrzeżach, a przede wszystkim mądrych połączeń w najpopularniejszych kierunkach z zabezpieczeniem odpowiedniej ilości miejsc, nie ma co liczyć na to, że ktokolwiek się zdecyduje na zmianę. jeśli dojazd samochodem pomimo korków zajmuje mi o 20 minut krócej niż SKM/PKM, to trudno oczekiwać, że w moim interesie będzie z komunikacji skorzystać.... mniej zabraniania, więcej myślenia, rozsądku, kreatywności i zachęcania

    • 16 2

    • wystarczy ograniczyć ilość miejsc parkingowych, podnieść ich ceny i/lub w ogóle zakazać wjazdu do centrum i już to wystarczy za zachętę

      • 3 2

    • (1)

      i do tego autem taniej

      • 6 1

      • u mnie autem drożej, ale szybciej o prawie godzinę i w jakże lepszych warunkach

        • 9 1

  • Bzdury

    Głupszego artykułu eko pismaka nie czytalem.

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane