• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ
29 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność. Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność.

Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy kochają instalacje LPG w swoich samochodach. W Europie pod względem liczby aut zasilanych gazem nie mamy sobie równych. O tym, co warto wiedzieć na temat instalacji LPG dowiecie się w tym artykule.



Czy twoje auto zasilane jest LPG?

Niesłabnąca popularność LPG zupełnie nie dziwi. Nowoczesne instalacje, które przez lata mocno ewoluowały, są dopracowane w drobnych szczegółach i oferują bardzo przyzwoite osiągi. Do tego dochodzi oczywiście kluczowy aspekt, czyli obniżenie kosztów eksploatacji samochodu.

Ceny benzyny na stacjach paliw są stosunkowo wysokie i aktualnie oscylują w granicach 5 zł za litr paliwa. Gaz jest ponad dwukrotnie tańszy i co istotne - jeśli już drożeje, to w wolniejszym tempie niż benzyna czy olej napędowy. Osoby, które zdecydowały się zasilić swoje auto LPG doskonale wiedzą, że to naprawdę spora oszczędność. W skali roku, w zależności od liczby przejechanych kilometrów, w portfelu może zostać nawet kilka tysięcy złotych.

W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od silników, do których można zamontować instalację LPG. Nie jest tajemnicą, że niektóre jednostki lepiej znoszą współpracę z gazem, inne zdecydowanie gorzej. Dlatego zanim zdecydujecie się zainwestować w LPG, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć wiedzy u ekspertów, czyli renomowanych firm specjalizujących się w zakładaniu instalacji. Fachowcy nie będą owijać w bawełnę, aby na siłę zatrzymać klienta, bo listy chętnych są naprawdę długie. Warto również zajrzeć na fora internetowe, na których znajdziecie wypowiedzi innych kierowców.

- Zasada jest dość prosta. Jeśli silnik ma wtrysk pośredni - to bez względu na jego moc, można go przerobić na LPG. Jeśli natomiast posiada wtrysk bezpośredni, wówczas sprawdzamy u producenta instalacji LPG, czy ma w swojej ofercie instalację dedykowaną pod dany silnik - wyjaśnia Karol Ptak, właściciel LPG Ptak.
W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że zdecydowana większość wolnossących jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim (wtrysk paliwa do kolektora dolotowego) to bardzo dobrzy kandydaci do montażu instalacji LPG. Oczywiście gaz można zamontować także w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz dieslach, choć tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Montaż LPG w Trójmieście


Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra. Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra.
Instalacja sekwencyjna IV generacji - to najpopularniejszy typ instalacji w naszym kraju.

- Zgadza się. W 99 proc. przypadków montujemy instalacje IV generacji. Sekwencja oznacza, że na każdy cylinder silnika zamontowany jest wtryskiwacz LPG - dodaje.
Jak to działa? Po zatankowaniu gazu, ten magazynowany jest w zbiorniku w stanie ciekłym. Specjalny elektrozawór, który zamontowany jest w butli, ma za zadanie sterować przepływem paliwa do reduktora. I to własnie w nim, przy odpowiednim ogrzaniu przez układ chłodzenia, zmienia się stan skupienia gazu - z płynnego w fazę lotną. Następnie trafia on do wtryskiwaczy zlokalizowanych w okolicy kolektora dolotowego. Za cały proces odpowiada komputer, który dobiera dawki gazu. Zanim nastąpi przełączenie z benzyny na gaz, silnik musi nagrzać się do temperatury co najmniej 30 stopni Celsjusza.

Formalności po montażu instalacji LPG


Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego.
Kolejną, istotną informacją, jest oczywiście cena takiej instalacji.

- Cena zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz od rodzaju wtrysku paliwa. Wpływ na cenę ma również producent instalacji. Większość klientów decyduje się na włoskich producentów, ponieważ oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Dlatego też na rynku jest wiele firm, które montują instalacje wyłącznie firm z tego kraju - tłumaczy Arkadiusz Polakow, właściciel Poma Auto-Gaz.
Orientacyjnie ceny instalacji LPG renomowanych firm dla silników 3- i 4-cylindrowych z wtryskiem pośrednim wielopunktowym wahają się od 2700 zł do 3300 zł. W przypadku większych, 6-cylindrowych jednostek cena zależna jest od mocy silnika. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3800-4600 zł.

Cennik instalacji LPG dla silników z ośmioma cylindrami oscyluje w granicach 6 tys. zł. Jeszcze więcej, bo aż 8,5 tys. zł za instalację zapłacą właściciele aut z potężnymi, ponad 450-konnymi jednostkami.

- Montujemy głównie instalacje LPG włoskiej marki BRC. To solidny i raczej niezawodny produkt. Są one droższe o około 100-500 zł od konkurencyjnego Lovato. Z racji na bardzo wysoką cenę oraz awaryjność reduktorów i czujników - raczej staramy się unikać instalacji marki Prins. Ponadto, zdarza się, że producent nie uznaje reklamacji. Pozostałe firmy nie mają z tym problemu. Nie montujemy instalacji polskich producentów, ponieważ mają bardzo słaby serwis techniczny, nierozbudowaną sieć autoryzowanych warsztatów i niską jakość podzespołów - dodaje Ptak.
Cena instalacji może wzrosnąć o kilkaset złotych, gdy klient zażyczy sobie dodatkowy zbiornik. To bardzo dobre rozwiązanie, gdy kierowca pokonuje sporo kilometrów, a przy tym nie potrzebuje przestrzeni bagażowej.

Ceny paliw w Trójmieście


W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa. W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa.
Osoby, które planują zamontować instalację LPG w swoim aucie, muszą uzbroić się w cierpliwość. W renomowanych warsztatach na swoją kolejkę trzeba czekać nawet miesiąc. W mniej obleganych - około tygodnia.

- W większości przypadków czas montażu trwa jeden dzień. Przy bardziej skomplikowanych operacjach może się wydłużyć do dwóch dni. Czasami prosimy klientów, aby odwiedzili nas przed umówionym dniem montażu w celu np. dobrania odpowiedniej wielkości butli - dodaje Polakow.
Warto dodać, że butle najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego, a zawór tankowania gazu pod klapką wlewu paliwa.

Niektóre firmy po pozostawieniu auta w warsztacie, bez dodatkowych opłat oferują samochód zastępczy.

Ogłoszenia używanych aut z instalacją LPG


Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw. Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw.
Oczywiście nie może być zbyt kolorowo, bo instalacja LPG ma również swoje minusy. Zacznijmy od tego dość banalnego. To krótszy zasięg i dłuższe tankowanie. Ten, kto choć raz tankował gaz wie, że jest to dość żmudna czynność.

Poza tym, LPG oznacza droższe badanie techniczne, które nie kosztuje 99 zł, tylko 162 zł. Należy również pamiętać o okresowych serwisach instalacji - z reguły raz w roku bądź po przejechaniu 15 tys. km. Podczas takiej wizyty wymieniane są filtry, sprawdzana jest szczelność układu oraz przewodów, reguluje się także parametry. Przegląd kosztuje około 150 zł.

Elementy, które mogą ulec awarii to przede wszystkim wtryskiwacze (cena za sztukę to 50-250 zł) bądź reduktor (koszt wymiany to około 300-700 zł).

- Pozostałe podzespoły są raczej bezawaryjne. Trzeba pamiętać, że zbiornik ma 10 lat ważności od daty produkcji. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Koszt butli - w zależności od pojemności - to od 250 do 800 zł. Do tego dochodzi koszt wymiany, który wynosi od 100 do 500 zł - wylicza Ptak.
Wiele osób zastanawia się, czy po zamontowaniu LPG odczuwalny jest spadek mocy. Uspokajamy, przy najnowszych generacjach instalacji w zasadzie auto jeździ tak, jak na benzynie.

  • Większy zbiornik montowany bezpośrednio w bagażniku.
  • Ciekawe miejsce na montaż butli gazowych.
mJ

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • (1)

    Gaz i diesel odchodzą daleeeko... naszczęście mamy hybrydy i elektryki w natarciu. Skończy się kopcenie na ulicach starymi pierdzielami.

    • 6 28

    • Janusz

      Większość hybryd jest gazowalnych więc niewiele się zmieni.

      • 0 0

  • (13)

    Tzw hybryda dla ubogich

    • 20 47

    • Co?

      Przecież hybrydy tez się gazuje.....swoją dobijam już ponad 130tys na LPG (230tys ogólnego), co w tym złego?

      • 0 0

    • nolpg (2)

      Tradycyjne hybrydy nie są już takie drogie patrząc na to, że są już dostępne w takim segmencie jak yaris. Zdecydowanie trwalsze niż auto na gaz

      • 2 0

      • czy auta na gaz są nietrwałe? (1)

        • 0 2

        • Są dokładnie takie same z gazem czy bez

          • 3 0

    • słodka nkiewiedza... (1)

      Bardzo dużo właścicieli hybryd zakłada lpg .Dzięki temu jest mega tanio i ekologicznie...

      • 5 0

      • niestety...

        dla rotshitów ekologia to biznes a nie ekologia

        • 0 0

    • Glupiś! Nawet nie myślisz o zaletach ekologicznych! (2)

      • 3 1

      • hybryd? (1)

        ile procent jazdy odbywa się na śliniku elektrycznym?
        jakie są koszty energetyczne wykonania baterii?
        jaka jest żywotność baterii?
        Jeśli to hybryda z możliwością ładownia to w takim razie gdzieś ta energia musi nadal być wyprodukowana. W Polsce około 10% to źródła odnawialne. Elektrownie klasyczne są z pewnością bardziej efektywne niż silniki spalinowe ale to nadal spalanie paliw kopalnych.
        Wiec gdzie ta ekologia?

        • 7 2

        • W lidlu, w lidlu masz cały dział ryneczek ekologiczny, idź już albo rowerem jedź.

          • 5 1

    • proszę mi zatem napisać jakie są plusy korzystania z hybrydy? (1)

      • 7 1

      • Z jazdy hybrydą są plusy tylko dodatnie.

        • 6 3

    • odezwał się "bogaty" czop kałowy co nie wie co to prawdziwa oszczedność i prawdziwa ekologia.

      • 3 4

    • Polecam verwe

      Super plac 6 zl za litr... naprawde warto wyrzucac kase z dymem spalin

      • 22 4

  • oszczędna jazda na gazie

    Gaz to świetne rozwiązanie dla osób poszukujących oszczędności. Z montażu mojej instalacji BRC jestem bardzo zadowolony. Jazda jest o połowę tańsza, a z instalacją nic się nie dzieje. Oczywiście jest to ekologiczne paliwo ale ja głównie kierowałem się oszczędnościami.

    • 1 0

  • Artykuł sponsorowany? (8)

    Od kiedy włoskie instalacje są dobre? W poprzednim samochodzie miałem BRC, teraz mam fabrycznie montowane Landi Renzo i jest to straszne guano. Po 100 tys. do wymiany wtryski, reduktor, komputer. Generalnie niedługo wszystko wywalam i montuję polskiego STAGa.

    • 50 12

    • (3)

      Warto wspomnieć ile kosztuje wymiana wtryskiwaczy w Landi. Sama listwa 4 wtryskiwaczy około 1000zł. Plus wymiana i regulacja. W BRC podobne ceny.
      Do polskich instalacji można wstawić sobie wtryskiwacze firmy jakiej się chce. A bardzo dobre kosztują ok 250-300 zł za 4 sztuki.

      • 18 2

      • Bardzo dobre wtryskiwacze to Keihin, inne są prawie dobre

        A jak wiadomo prawie robi różnicę. Przecież nie zakładasz instalacji po to żeby ją serwisować, tylko żeby była niezawodna. Jak nie oszczędzasz na komponentach to dostaniesz trwałość na życie samochodu: po 150tys km regeneracja reduktora i profilaktyczne ultradźwiękowe czyszczenie wtryskiwaczy i hulasz kolejne 150tys km. Wiem bo u mnie 300tys km wytrzymały, a samochód ze sprawną instalacją dalej sprzedałem. Co do wydechu to się zgadzam - na LPG szybciej koroduje szczególnie końcowy tłumik, dlatego warto zainwestować w nierdzewkę. Niektóre modele mają nierdzewkę w standardzie. Polskie Płóciennik i Asmet to półśrodek na 30-40 tys. km. - szkoda zachodu. Wymiana filtrów co 15 tys km to ściema. Jak tankujesz na markowych stacjach to wystarczy co 60tys km wymienić. jak zapomniałem to po 100tys km jakoś bardzo brudne nie były. Raz tylko po wycieczce do Czarnogóry z filtra fazy lotnej olej mogłem wylać. Ale wtedy było czuć że jedzie jak na g...nie i od razu po powrocie filtry do wymiany.

        • 0 0

      • (1)

        Teraz nawet jak te tańsze wtryskiwacze padną szybciej to w cenie tych włoskich masz z 3-4 komplety, które na pewno wytrzymają więcej jak 150 tys. (tyle co dawały radę słynne stare czarne medy). A do niektórych idzie dokupić zestaw naprawczy co już w ogóle jest bajką.

        • 2 0

        • Tylko te MEDy na pierwszy montaż są inne niż jako zamiennik. Podobno teraz MEDy zamienniki wytrzymują max 100tyś.

          • 0 0

    • ja mam brc i 80tys. przejechane (3)

      Na razie zero problemów

      • 4 2

      • (2)

        To masz fart. Jednak w wakacje do Chorwacji bym się już tym nie wybrał.

        • 7 3

        • A ja mam BRC w Leonie 1.6 (1)

          Przejechałem 160 000km.
          Trochę dziwnych rzeczy się działo w pierwszym okresie, na gwarancji, wymienili kilka wtryskiwaczy. 8 lat instalacja. W Chrowacji też była.

          • 0 0

          • C4 Picasso 1.8

            8 lat instalacja BRC, przejechane 127 000km i totalnie "0" problemów. Jedyna obsługa to wymiana filtrów, o ile o nich pamiętałem, bo z tym różnie bywało.

            • 0 0

  • I zakaz wjazdu na podziemne parkingi

    to tez jest dobre.

    • 0 0

  • (6)

    Mam dobrze wyregulowaną instalację Prins i nie odczuwam żadnej różnicy w jeździe na gazie czy benzynie.

    • 27 9

    • Ja odczuwałem w killku autach różnicę.

      • 0 0

    • (2)

      Pamiętaj tylko, że nie możesz parkować w niektórych garażach podzemnych

      • 1 5

      • (1)

        kto Ci to sprawdzi mając korek we wlewie, tu jest polska

        • 0 0

        • sąsiad

          • 0 0

    • jedyne ekologiczne a nie nagłaśniane, bo rząd nie miałby tyle haj$u co z kopciuchów, taka prawda, potem zdziwienie że smog

      • 2 1

    • Ja miałem w dwóch autach

      Polskiego staga i nie miałem żadnych problemów. Wszystko było super. Grunt to dobry serwis.

      • 5 0

  • Mam LPG od 10 lat w 2 samochodach. Yarisie 1.0 i Astrze 1.6 (21)

    Zero problemów. Zero. Są filozofowie co twierdzą, że wypalają się zawory, tłoki i inne bajki. NIC się nie dzieje. Zero strat mocy, zero spalania oleju. Normalny serwis co 10 tys km i do przodu. A płacę połowę za paliwo, a kwota instalacji zwróciła mi się 7 lat temu. Szach mat narzekacze.

    • 65 17

    • Czym mierzyłes ten zerowy spadek mocy?

      Wątpię abyś miał odpowiednie możliwości. Na 99% jesteś typem zawalidrogi - kapelusznika co boi się naciskać na gaz a silnik wykorzystujesz w 1/10 jego możliwości, więc co możesz wiedzieć o silnikach.

      • 0 0

    • Hahah

      Rzeczywiście masz potężne silniki. Śmiech na sali

      • 2 0

    • Lpg 10 lat. (1)

      Ja akurat nie zgodzę sie z ta opinia ,sam dałem do montażu instalacje Renomowanej firmy BRC bagatela w firmie Ptak w Baninie i co?! Po przejechaniu niecałych 45 tysiecy km. MÓJ Qashqai padł Diagnoza ,wypalone gniazda zaworowe koszt naprawy 5000 tyś zł.

      • 1 0

      • Zrobiłeś firmie fatalną antyreklamę. Lepiej przyznaj się, że kupiłeś ten samochód od Niemca z "udokumentowanym" przebiegiem 120 000km, a dodatkowo Niemiec płakał jak sprzedawał. Na mój gust, twoje gniazda były już wytłuczone w momencie zakupu, a gaz jedynie dokonał ich "egzekucji".

        • 0 0

    • (8)

      Ale serwis co 10 tys? Tak często?

      • 4 2

      • i układ wydechowy do wymiany 3x częściej (2)

        wiem coś o tym jak żre wszystko kwas, bo takie instalacje przerabiałem

        • 0 6

        • (1)

          Niektórzy to nawet kapcie łapią przez instalację.

          • 4 0

          • Oczywiście

            Cześciej też brudzą się szyby i płowieje lakier

            • 1 0

      • (4)

        Chodzi mu o serwis olejowy. Co 10-15 tysięcy to się robi tak czy owak.

        • 5 1

        • Tak, serwis olejowy. (3)

          Częściej robię, niż zalecany przez producenta (15k) i przy okazji wymieniam filtry gazu. Co 2 raz jadę na regulację LPG.
          I jeszcze jedno - obydwie instalacje mam "składaki". Ten patent się sprawdza jak widać, polecam

          • 2 0

          • Co to znaczy składaki? (2)

            Pozdrawiam :)

            • 1 0

            • (1)

              Składanie to co najlepsze z różnych firm

              • 1 0

              • Dzięki

                • 1 0

    • (3)

      Są silniki które świetnie nadają się do zagazowania, są też takie, które wymagają bardzo dokładnego strojenia i składu mieszanki oraz pilnowania luzów zaworowych, bo np. nie są one kompensowane hydraulicznie (np. w wielu Subaru). Przy zasilaniu gazem (w pierwszych 2 generacjach instalacji) chłodzenie układu dolotowego znacznie się pogarsza (gaz podawany w formie gazowej, nie ciekłej jak paliwo) co może prowadzić do przegrzewania głowic i szeregu awarii z tym związanych (pękniecia głowicy, wypalanie gniazd zaworowych itp). Do tego dochodzi szybsze zużycie Sondy Lambda i możliwe zapchania katalizatora (w obu przypadkach wyższa temperatura gazów wylotowych). Jeśli ktoś dużo jeździ, to nawet biorąc pod uwagę koszty częstszego serwisu czy części zaoszczędzi na LPG dużo pieniędzy. Jeśli nie żal miejsca w bagażniku i nie przeszkadzają dodatkowe przeglądy serwisy - warto.

      • 3 1

      • (2)

        Święta słowa :) Warto wspomnieć, że wypalanie gniazd, zaworów i tłoków jest spowodowane własnie wyższą temp spalania, ale uwaga - ta tem po jedynie jakieś 20-100 stopni więcej. Więc ostrożna eksploatacja sprzyja długowieczności

        • 2 0

        • g*wno prawda. (1)

          Przyczyną wypalania gniazd zaworowych jest za uboga mieszanka.

          • 0 1

          • grzeczniej

            • 1 0

    • (3)

      Mam zamontowany lubryfikator Flash Lube, który niby smaruje i chroni gniazda zaworowe przed wypaleniem. Nie wiem czy to faktycznie działa czy to jakaś ściema, ale póki co problemów z silnikiem nie mam, a na gazie silnik już przejechał 230.000 km

      • 13 1

      • (2)

        To ściema. Dobrze wyregulowana instalacja nie potrzebuje takich wynalazków. Źle wyregulowanej nic nie pomoże.

        • 12 3

        • Nie znasz się (1)

          z lubryfikatorem jedzie się szybciej i łagodniej

          • 1 5

          • Ale to w twoim BMW.

            W moim rodzinnym Civicu jest trochę inaczej ;)

            • 0 0

  • Gaz jest dobry

    do zapalniczek i kuchni gazowych ;)

    • 0 0

  • Zdjecie starego Prosiaka Cayenne z kotlem Rafako w bagazniku.... bezcenne. Mowi wszystko. (3)

    • 9 7

    • (2)

      Dokładnie, na auto stać ale na paliwo już nie. Typowy polski Janusz.

      • 4 6

      • Stac go bo wie gdzie zaoszczędzić pieniądze Ty nie ogarniasz takiej prostej matematyki (1)

        • 3 1

        • Janusz, że hej

          Janusz i tyle.

          • 0 0

  • LPG (2)

    Lepszy korek wstydu niż wlew głupoty Rachunkami z tankowania pochwalcie sięsąsiadowi

    • 18 3

    • Otóż to. Ja rocznie oszczędzam 3000 zł po odjęciu wszystkich opłat typu serwis. (1)

      Niech barany sobie piszą co chcą, ale mi wakacje sponsoruje LPG :)

      • 9 0

      • Pytanie

        To za 3000 zl mozna miec wakacje? Nie ma w tym pytaniu zlosliwosci. Pytam serio bo ja jakos z tygodniowym urlopem wyjazdowym nie moge zmiescic sie w 3 tys. a nie spedzam go w kasynie w Monte Carlo....

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane