• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ
29 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność. Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność.

Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy kochają instalacje LPG w swoich samochodach. W Europie pod względem liczby aut zasilanych gazem nie mamy sobie równych. O tym, co warto wiedzieć na temat instalacji LPG dowiecie się w tym artykule.



Czy twoje auto zasilane jest LPG?

Niesłabnąca popularność LPG zupełnie nie dziwi. Nowoczesne instalacje, które przez lata mocno ewoluowały, są dopracowane w drobnych szczegółach i oferują bardzo przyzwoite osiągi. Do tego dochodzi oczywiście kluczowy aspekt, czyli obniżenie kosztów eksploatacji samochodu.

Ceny benzyny na stacjach paliw są stosunkowo wysokie i aktualnie oscylują w granicach 5 zł za litr paliwa. Gaz jest ponad dwukrotnie tańszy i co istotne - jeśli już drożeje, to w wolniejszym tempie niż benzyna czy olej napędowy. Osoby, które zdecydowały się zasilić swoje auto LPG doskonale wiedzą, że to naprawdę spora oszczędność. W skali roku, w zależności od liczby przejechanych kilometrów, w portfelu może zostać nawet kilka tysięcy złotych.

W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od silników, do których można zamontować instalację LPG. Nie jest tajemnicą, że niektóre jednostki lepiej znoszą współpracę z gazem, inne zdecydowanie gorzej. Dlatego zanim zdecydujecie się zainwestować w LPG, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć wiedzy u ekspertów, czyli renomowanych firm specjalizujących się w zakładaniu instalacji. Fachowcy nie będą owijać w bawełnę, aby na siłę zatrzymać klienta, bo listy chętnych są naprawdę długie. Warto również zajrzeć na fora internetowe, na których znajdziecie wypowiedzi innych kierowców.

- Zasada jest dość prosta. Jeśli silnik ma wtrysk pośredni - to bez względu na jego moc, można go przerobić na LPG. Jeśli natomiast posiada wtrysk bezpośredni, wówczas sprawdzamy u producenta instalacji LPG, czy ma w swojej ofercie instalację dedykowaną pod dany silnik - wyjaśnia Karol Ptak, właściciel LPG Ptak.
W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że zdecydowana większość wolnossących jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim (wtrysk paliwa do kolektora dolotowego) to bardzo dobrzy kandydaci do montażu instalacji LPG. Oczywiście gaz można zamontować także w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz dieslach, choć tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Montaż LPG w Trójmieście


Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra. Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra.
Instalacja sekwencyjna IV generacji - to najpopularniejszy typ instalacji w naszym kraju.

- Zgadza się. W 99 proc. przypadków montujemy instalacje IV generacji. Sekwencja oznacza, że na każdy cylinder silnika zamontowany jest wtryskiwacz LPG - dodaje.
Jak to działa? Po zatankowaniu gazu, ten magazynowany jest w zbiorniku w stanie ciekłym. Specjalny elektrozawór, który zamontowany jest w butli, ma za zadanie sterować przepływem paliwa do reduktora. I to własnie w nim, przy odpowiednim ogrzaniu przez układ chłodzenia, zmienia się stan skupienia gazu - z płynnego w fazę lotną. Następnie trafia on do wtryskiwaczy zlokalizowanych w okolicy kolektora dolotowego. Za cały proces odpowiada komputer, który dobiera dawki gazu. Zanim nastąpi przełączenie z benzyny na gaz, silnik musi nagrzać się do temperatury co najmniej 30 stopni Celsjusza.

Formalności po montażu instalacji LPG


Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego.
Kolejną, istotną informacją, jest oczywiście cena takiej instalacji.

- Cena zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz od rodzaju wtrysku paliwa. Wpływ na cenę ma również producent instalacji. Większość klientów decyduje się na włoskich producentów, ponieważ oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Dlatego też na rynku jest wiele firm, które montują instalacje wyłącznie firm z tego kraju - tłumaczy Arkadiusz Polakow, właściciel Poma Auto-Gaz.
Orientacyjnie ceny instalacji LPG renomowanych firm dla silników 3- i 4-cylindrowych z wtryskiem pośrednim wielopunktowym wahają się od 2700 zł do 3300 zł. W przypadku większych, 6-cylindrowych jednostek cena zależna jest od mocy silnika. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3800-4600 zł.

Cennik instalacji LPG dla silników z ośmioma cylindrami oscyluje w granicach 6 tys. zł. Jeszcze więcej, bo aż 8,5 tys. zł za instalację zapłacą właściciele aut z potężnymi, ponad 450-konnymi jednostkami.

- Montujemy głównie instalacje LPG włoskiej marki BRC. To solidny i raczej niezawodny produkt. Są one droższe o około 100-500 zł od konkurencyjnego Lovato. Z racji na bardzo wysoką cenę oraz awaryjność reduktorów i czujników - raczej staramy się unikać instalacji marki Prins. Ponadto, zdarza się, że producent nie uznaje reklamacji. Pozostałe firmy nie mają z tym problemu. Nie montujemy instalacji polskich producentów, ponieważ mają bardzo słaby serwis techniczny, nierozbudowaną sieć autoryzowanych warsztatów i niską jakość podzespołów - dodaje Ptak.
Cena instalacji może wzrosnąć o kilkaset złotych, gdy klient zażyczy sobie dodatkowy zbiornik. To bardzo dobre rozwiązanie, gdy kierowca pokonuje sporo kilometrów, a przy tym nie potrzebuje przestrzeni bagażowej.

Ceny paliw w Trójmieście


W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa. W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa.
Osoby, które planują zamontować instalację LPG w swoim aucie, muszą uzbroić się w cierpliwość. W renomowanych warsztatach na swoją kolejkę trzeba czekać nawet miesiąc. W mniej obleganych - około tygodnia.

- W większości przypadków czas montażu trwa jeden dzień. Przy bardziej skomplikowanych operacjach może się wydłużyć do dwóch dni. Czasami prosimy klientów, aby odwiedzili nas przed umówionym dniem montażu w celu np. dobrania odpowiedniej wielkości butli - dodaje Polakow.
Warto dodać, że butle najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego, a zawór tankowania gazu pod klapką wlewu paliwa.

Niektóre firmy po pozostawieniu auta w warsztacie, bez dodatkowych opłat oferują samochód zastępczy.

Ogłoszenia używanych aut z instalacją LPG


Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw. Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw.
Oczywiście nie może być zbyt kolorowo, bo instalacja LPG ma również swoje minusy. Zacznijmy od tego dość banalnego. To krótszy zasięg i dłuższe tankowanie. Ten, kto choć raz tankował gaz wie, że jest to dość żmudna czynność.

Poza tym, LPG oznacza droższe badanie techniczne, które nie kosztuje 99 zł, tylko 162 zł. Należy również pamiętać o okresowych serwisach instalacji - z reguły raz w roku bądź po przejechaniu 15 tys. km. Podczas takiej wizyty wymieniane są filtry, sprawdzana jest szczelność układu oraz przewodów, reguluje się także parametry. Przegląd kosztuje około 150 zł.

Elementy, które mogą ulec awarii to przede wszystkim wtryskiwacze (cena za sztukę to 50-250 zł) bądź reduktor (koszt wymiany to około 300-700 zł).

- Pozostałe podzespoły są raczej bezawaryjne. Trzeba pamiętać, że zbiornik ma 10 lat ważności od daty produkcji. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Koszt butli - w zależności od pojemności - to od 250 do 800 zł. Do tego dochodzi koszt wymiany, który wynosi od 100 do 500 zł - wylicza Ptak.
Wiele osób zastanawia się, czy po zamontowaniu LPG odczuwalny jest spadek mocy. Uspokajamy, przy najnowszych generacjach instalacji w zasadzie auto jeździ tak, jak na benzynie.

  • Większy zbiornik montowany bezpośrednio w bagażniku.
  • Ciekawe miejsce na montaż butli gazowych.
mJ

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • 95% pożarów samochodów spowodowanych jest instalacją gazową (8)

    Gaz to jest do kuchenek a śmieszą mnie pseudo bogacze w starych parówach z ukrytym korkiem wstydu

    • 6 45

    • Diesli tez

      Mi się spalił diesel który miał 3 lata

      • 0 0

    • 95% pozarow spowodowanych jest instalacja elektryczna w samochodzie lub jak np w bmw 2.0d po 2009 roku nieszczelba chlodnuca egr gdzie tu gaz. I skad te dane

      • 0 1

    • Niewiedza jest gorsza od głupoty

      • 2 1

    • Nie szkodzi, nie przejmuj się. Są mimo wszystko więksi kretyni na świecie od ciebie, ale podobni mitomani.

      • 0 0

    • ... a ropa do traktorów.

      Wolę lpg.

      • 2 2

    • Pożar to tylko w dieslach

      Większość pożarów samochodów to od dpf lub egr w dieslach, część pożarów od webasto a część od chińskich radyjek. Są też pożary od katalizatorów jak parkuje się rozgrzany na suchej trawie albo liściach. Od LPG? Z płonących aut to może 2 na 10 ma lpg

      • 6 1

    • Dane na podstawie badań IBzD"

      "Instytut badań z Du*y

      • 18 0

    • jakie jest źródło tej statystki?

      • 8 1

  • Polskie instalacje mają słaby serwis techniczny? (3)

    Dobre sobie... Polskie instalacje można nawet samemu sobie serwisować. Kupić kabelek za 30 zł i ściągnąć program za darmo. Natomiast żeby połączyć się do BRC to trzeba pojechać do pana który zakładał bo żeby się połączyć potrzeba specjalny kod wpisać instalatora. A za samo połączenie to pewnie już stówka. Polskie instalacje po pierwsze mają tańsze podzespoły, a po drugie nie są mniej trwałe. Ale takie gadanie stereotypowe lepsze bo zagraniczne.

    • 74 8

    • Jak zakladasz markowa to nie muszisz regulowac

      Jak masz tanią instalację to wymaga regulacji jak montujesz markowa BRc lub Ladnirenzo to nic nie musisz regulować ani w warsztacie a tym bardzie sam

      • 0 0

    • Cała prawda w jednym komentarzu. Nawet jeśli te podzespoły byłyby słabsze to nie będą, aż tak słabe by warto było dopłacić do droższych "markowych", które i tak nie dają 100% gwarancji bezawaryjnej pracy i tego, że za wyższą cenę przeżyją odpowiednio dłużej niż te tańsze rozwiązania.

      • 4 0

    • Dokładnie Stag 3,0

      ..jest lepszy na pewno od instalacji pana ptaka siusiaka ..

      • 25 0

  • Inwestycja z szybka stopa zwrotu

    Umiesz liczyć to policz sam ile kosztuje 45 litrów benzyny a ile 50 litrów lpg. Opłaca się?

    • 0 0

  • olej do lpg

    ja jak zainstalowałem LPG to olej zmieniłem sobie na Shell Helix 0W-30 idealny do mojego auta z LPG

    • 0 0

  • (1)

    Patrząc na dzisiejsze ceny na stacjach to niezmiernie się cieszę, że parę lat temu zdecydowałem się na założenie butli do mojego xlv, silnik zdrowy, auta cały czas dobrze się sprawuje, a pieniądze pozostaja w potrfelu :)

    • 0 0

    • Jaki i gdzie montowales

      • 0 0

  • Lpidzi (1)

    jak zakładacie instalacje gazowa to trzeba pamietac o wymianie oleju silnikowego bo do gazu troche inny jest potrzebny :D ja sobie dobrałem w apce lubematch

    • 0 0

    • nom

      dokładnie tez miałem o tym wspomniec :D ze gaz to inny olej do silnika :D apka nie próbowałem ale zerkne co to :D

      • 0 0

  • instalacja gazowa to inwestycja w oszczędność

    Jeżdżę od kilku lat autami z instalacją gazową. Miałem różej firmy instalacje zamontowane także temat przerobiłem dobrze. W obecnym aucie mam zamontowaną instalację BRC Kit Alba nie mogę złego słowa o niej powiedzieć. Ale dla mnie najważniejsze jest to ile jestem w stanie zaoszczędzić podczas jazdy. Po co mam płacić dwa razy więcej skoro pomogę to samo osiągnąć za połowę niższą kwotę.

    • 1 0

  • BRC

    U mnie w Skodzie Rapid jest BRC SQ 32. Instalację zakładałem jakieś 3 lata temu i do tej pory mam zrobione ok 90 tys.km na niej. Poza filtrami jeszcze nic w niej nie wymieniałem. A z oszczędności które przez ten czas się wygenerowały to można by kilka takich instalacji założyć.

    • 0 0

  • Gaz a firma Ptak. (2)

    Sam jestem przykładem .Chcialem założyć renomowana instalacje BRC .Mój wybor padł na firmę Ptak.I zaczęły sie moje kłopoty.Gaz i owszem założyli.Klient mowi usługa wykonana. Koszt instalacji z tego co pamietam 2800 zł. (Rok 2016)Ale nikt z z firmy nie powiedział ze trzeba wyregulować zawory przed montażem ,sprawdzić kompresję .(Nissan Qashqai)Efekt byl taki ze przed zakończeniem gwarancji na instalacje ,po niecałych 40 tysiacach km.Samochód stracił moc (brak kompresji).Diagnoza mechanika wypalone gniazda zaworowe .Koszt naprawy ok 5000 tys.zł.nigdy więcej firmy ptak.

    • 1 2

    • Po co regulowac zawory?

      Montowalem kilka instalacji w roznych samochodach i nigdy nie regulowalem zaworow przed montazem

      • 0 0

    • Sam jesteś sobie winny

      • 0 1

  • lpg

    Instalacje takie zawsze się zwracają nawet przy stosunkowo niewielkich przebiegach. Zależy tylko od tego jak długo planujesz jeździć takim autem. Ja w avensis 1.8 mam instalację i nie zauważyłem jakiegoś spadku mocy, filtry i oleje zawsze biorę z delfi i bez zarzutu. Już się zwróciła ta inwestycja.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane