• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Instalacja LPG - wciąż popularna i opłacalna

mJ
29 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność. Instalacja LPG to przede wszystkim oszczędność.

Nie jest tajemnicą, że polscy kierowcy kochają instalacje LPG w swoich samochodach. W Europie pod względem liczby aut zasilanych gazem nie mamy sobie równych. O tym, co warto wiedzieć na temat instalacji LPG dowiecie się w tym artykule.



Czy twoje auto zasilane jest LPG?

Niesłabnąca popularność LPG zupełnie nie dziwi. Nowoczesne instalacje, które przez lata mocno ewoluowały, są dopracowane w drobnych szczegółach i oferują bardzo przyzwoite osiągi. Do tego dochodzi oczywiście kluczowy aspekt, czyli obniżenie kosztów eksploatacji samochodu.

Ceny benzyny na stacjach paliw są stosunkowo wysokie i aktualnie oscylują w granicach 5 zł za litr paliwa. Gaz jest ponad dwukrotnie tańszy i co istotne - jeśli już drożeje, to w wolniejszym tempie niż benzyna czy olej napędowy. Osoby, które zdecydowały się zasilić swoje auto LPG doskonale wiedzą, że to naprawdę spora oszczędność. W skali roku, w zależności od liczby przejechanych kilometrów, w portfelu może zostać nawet kilka tysięcy złotych.

W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. W skali roku dzięki instalacji LPG można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Zacznijmy od najważniejszego, czyli od silników, do których można zamontować instalację LPG. Nie jest tajemnicą, że niektóre jednostki lepiej znoszą współpracę z gazem, inne zdecydowanie gorzej. Dlatego zanim zdecydujecie się zainwestować w LPG, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć wiedzy u ekspertów, czyli renomowanych firm specjalizujących się w zakładaniu instalacji. Fachowcy nie będą owijać w bawełnę, aby na siłę zatrzymać klienta, bo listy chętnych są naprawdę długie. Warto również zajrzeć na fora internetowe, na których znajdziecie wypowiedzi innych kierowców.

- Zasada jest dość prosta. Jeśli silnik ma wtrysk pośredni - to bez względu na jego moc, można go przerobić na LPG. Jeśli natomiast posiada wtrysk bezpośredni, wówczas sprawdzamy u producenta instalacji LPG, czy ma w swojej ofercie instalację dedykowaną pod dany silnik - wyjaśnia Karol Ptak, właściciel LPG Ptak.
W dużym uproszczeniu można zatem przyjąć, że zdecydowana większość wolnossących jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim (wtrysk paliwa do kolektora dolotowego) to bardzo dobrzy kandydaci do montażu instalacji LPG. Oczywiście gaz można zamontować także w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim oraz dieslach, choć tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Montaż LPG w Trójmieście


Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra. Instalacja LPG w silniku HEMI o pojemności 6,4 litra.
Instalacja sekwencyjna IV generacji - to najpopularniejszy typ instalacji w naszym kraju.

- Zgadza się. W 99 proc. przypadków montujemy instalacje IV generacji. Sekwencja oznacza, że na każdy cylinder silnika zamontowany jest wtryskiwacz LPG - dodaje.
Jak to działa? Po zatankowaniu gazu, ten magazynowany jest w zbiorniku w stanie ciekłym. Specjalny elektrozawór, który zamontowany jest w butli, ma za zadanie sterować przepływem paliwa do reduktora. I to własnie w nim, przy odpowiednim ogrzaniu przez układ chłodzenia, zmienia się stan skupienia gazu - z płynnego w fazę lotną. Następnie trafia on do wtryskiwaczy zlokalizowanych w okolicy kolektora dolotowego. Za cały proces odpowiada komputer, który dobiera dawki gazu. Zanim nastąpi przełączenie z benzyny na gaz, silnik musi nagrzać się do temperatury co najmniej 30 stopni Celsjusza.

Formalności po montażu instalacji LPG


Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Zbiorniki najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego.
Kolejną, istotną informacją, jest oczywiście cena takiej instalacji.

- Cena zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od liczby cylindrów silnika oraz od rodzaju wtrysku paliwa. Wpływ na cenę ma również producent instalacji. Większość klientów decyduje się na włoskich producentów, ponieważ oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Dlatego też na rynku jest wiele firm, które montują instalacje wyłącznie firm z tego kraju - tłumaczy Arkadiusz Polakow, właściciel Poma Auto-Gaz.
Orientacyjnie ceny instalacji LPG renomowanych firm dla silników 3- i 4-cylindrowych z wtryskiem pośrednim wielopunktowym wahają się od 2700 zł do 3300 zł. W przypadku większych, 6-cylindrowych jednostek cena zależna jest od mocy silnika. Trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3800-4600 zł.

Cennik instalacji LPG dla silników z ośmioma cylindrami oscyluje w granicach 6 tys. zł. Jeszcze więcej, bo aż 8,5 tys. zł za instalację zapłacą właściciele aut z potężnymi, ponad 450-konnymi jednostkami.

- Montujemy głównie instalacje LPG włoskiej marki BRC. To solidny i raczej niezawodny produkt. Są one droższe o około 100-500 zł od konkurencyjnego Lovato. Z racji na bardzo wysoką cenę oraz awaryjność reduktorów i czujników - raczej staramy się unikać instalacji marki Prins. Ponadto, zdarza się, że producent nie uznaje reklamacji. Pozostałe firmy nie mają z tym problemu. Nie montujemy instalacji polskich producentów, ponieważ mają bardzo słaby serwis techniczny, nierozbudowaną sieć autoryzowanych warsztatów i niską jakość podzespołów - dodaje Ptak.
Cena instalacji może wzrosnąć o kilkaset złotych, gdy klient zażyczy sobie dodatkowy zbiornik. To bardzo dobre rozwiązanie, gdy kierowca pokonuje sporo kilometrów, a przy tym nie potrzebuje przestrzeni bagażowej.

Ceny paliw w Trójmieście


W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa. W większość przypadków zawór tankowania gazu montowany jest pod klapką wlewu paliwa.
Osoby, które planują zamontować instalację LPG w swoim aucie, muszą uzbroić się w cierpliwość. W renomowanych warsztatach na swoją kolejkę trzeba czekać nawet miesiąc. W mniej obleganych - około tygodnia.

- W większości przypadków czas montażu trwa jeden dzień. Przy bardziej skomplikowanych operacjach może się wydłużyć do dwóch dni. Czasami prosimy klientów, aby odwiedzili nas przed umówionym dniem montażu w celu np. dobrania odpowiedniej wielkości butli - dodaje Polakow.
Warto dodać, że butle najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego, a zawór tankowania gazu pod klapką wlewu paliwa.

Niektóre firmy po pozostawieniu auta w warsztacie, bez dodatkowych opłat oferują samochód zastępczy.

Ogłoszenia używanych aut z instalacją LPG


Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw. Są również minusy instalacji LPG. Jednym z nich są częstsze wizyty na stacjach paliw.
Oczywiście nie może być zbyt kolorowo, bo instalacja LPG ma również swoje minusy. Zacznijmy od tego dość banalnego. To krótszy zasięg i dłuższe tankowanie. Ten, kto choć raz tankował gaz wie, że jest to dość żmudna czynność.

Poza tym, LPG oznacza droższe badanie techniczne, które nie kosztuje 99 zł, tylko 162 zł. Należy również pamiętać o okresowych serwisach instalacji - z reguły raz w roku bądź po przejechaniu 15 tys. km. Podczas takiej wizyty wymieniane są filtry, sprawdzana jest szczelność układu oraz przewodów, reguluje się także parametry. Przegląd kosztuje około 150 zł.

Elementy, które mogą ulec awarii to przede wszystkim wtryskiwacze (cena za sztukę to 50-250 zł) bądź reduktor (koszt wymiany to około 300-700 zł).

- Pozostałe podzespoły są raczej bezawaryjne. Trzeba pamiętać, że zbiornik ma 10 lat ważności od daty produkcji. Po tym czasie należy go wymienić na nowy. Koszt butli - w zależności od pojemności - to od 250 do 800 zł. Do tego dochodzi koszt wymiany, który wynosi od 100 do 500 zł - wylicza Ptak.
Wiele osób zastanawia się, czy po zamontowaniu LPG odczuwalny jest spadek mocy. Uspokajamy, przy najnowszych generacjach instalacji w zasadzie auto jeździ tak, jak na benzynie.

  • Większy zbiornik montowany bezpośrednio w bagażniku.
  • Ciekawe miejsce na montaż butli gazowych.
mJ

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • Jesteście krótkowzroczni, za dziesięć lat nie będzie czego gazować (2)

    Już teraz ciężko jest znaleźć auto nie starsze niż 5 lat które nie jest na bezpośrednim wtrysku. Kosz gazowania i później opłacalność eksploatacji jest niewielka. Więc za dziesięć lat do gazowania zostaną tylko niedobitki.

    • 3 2

    • Za 10 lat bede latał dornem Kolego jesteś krótkowzroczny

      • 0 2

    • Zawsze będzie jakaś opcja

      • 2 1

  • Gaz to zło ale mi te zło odpowiada patrząc na cenny przy dystrybutorze (2)

    • 16 4

    • (1)

      Kto zło sieje, nieszczęście zbiera.

      • 1 2

      • Ja tam zbieram zaoszczędzone na LPG

        • 0 0

  • Mi zbytnio się nie opłaca (20)

    Niestety, ale nawet mając instalację IV generacji samochód odpala i jeździ kilka km na benzynie (aż się rozgrzeje silnik). Ja zwykle pokonuję samochodem odległości rzędu kilku km (głównie do pracy). W efekcie 1/2 - 3/4 trasy pokonuję na benzynie. Owszem zdarza mi się kilka razy w miesiącu pokonywać dystanse rzędu 30-50 km, ale głównie jeżdżę na dystansach rzędu 4-10 km. W efekcie na 100 km, samochód mój pali 4 litry benzyny i 8 litrów gazu.

    • 33 5

    • (8)

      Mając instalację IV generacji można wyregulować moment zapinania się gazu - gazownicy zwykle ustawiają to dość wysoko (nawet 50 stopni celsjusza) żeby odpadł im problem zajechanych reduktorów na gwarancji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to cudo przestawić na 30 stopni i cieszyć się jazdą na lpg po 500m nawet zimą. Ewentualne konsekwencje są właściwie żadne, bo nawet jeśli zajadą się membrany reduktora to ich wymiana jest możliwa w warunkach domowych, a zestaw naprawczy kosztuje 50-100zł. W opcji hardkorowej można w ogóle pominąć czujnik temperatury i odpalać samochód od razu na gazie, ale zimą grozi nam unieruchomienie instalacji lpg.

      • 8 2

      • Do druciarzy (3)

        Ustawienie temp przełaczenia na gaz jest bardzo ważne. Nie można tego sobie wg widzimisie zmieniać! Nie można zasilać gazem zimnego silnika bo kogoś zabijesz - zimny silnik na gazie raczej zgaśnie tracisz momentalnie wspomaganie kierownicy i wspomaganie hamulców i zabijasz kogoś na zakręcie.

        • 2 2

        • Jak zgaśnie to znaczy, że masz nawalone w instalacji, prawidłowo działająca instalacja lpg co najwyżej zaburczy w momencie przełączenia gazu bo komputer dostanie inną dawkę niż się spodziewał.

          • 0 0

        • to nie wrzucaj na luz i wspomaganie będzie działać

          • 4 0

        • Możesz instalacją v i przede wszystkim co generacji

          VI jest bardzo droga ale tak naprawdę nie potrzebujesz wogole benzyny.

          • 2 1

      • (2)

        A ten słabiej nagrzany gaz wolniej ogrzewa wtryski podczas zimowej jazdy, które właśnie wtedy dostają największy wycisk. Po co tak kombinować skoro i tak dużo oszczędzamy.

        • 0 1

        • Jaki wycisk? Wtryski to zaworki które pierdzą gazem pod wpływem ciśnienia w instalacji, to nie jest kosmiczna technologia i kilkanaście stopni celsjusza różnicy w temperaturze reduktora nie robi im różnicy.

          • 0 0

        • Większość sterowników ma funkcję rozgrzewania wtryskiwaczy przed przełączeniem na LPG.

          • 1 1

      • Ja ustawiłem na 15st.C (bo mniej w STAGu się nie da) i pół roku nie zużywam praktycznie benzyny. Reduktor ma się świetnie.

        • 0 1

    • prosze wspomniec o licznych usterkach silnika (1)

      oraz o cenie serwisu i naprawy wsphanialych instalcji. po cichu wychodzi nie tak tanio jak sie wydaje

      • 1 9

      • Jeśli jest to instalacja włoska to tak.

        • 0 1

    • Jal się takie dystansu robi to logiczne że się nie będzie oplacalo (1)

      Brawo za brak mózgu i wszystko można sobie przeliczyć czy się będzie opłacało czy nie

      • 2 0

      • Ja mam dwa auta. - życie zmusiło

        Każdym z nich robię po 20kkm rocznie. Gdy miałem auta z LPG robiłem ich siłą rzeczy dużo więcej... Gaz to fajna rzecz ale wkurza mnie to że tylko w Polsce LPG przez prawo jest traktowane po macoszemu podczas gdy na zachodzie tak samo jak CNG jeżeli chodzi o ekologię.

        • 5 0

    • Rozgrzej auto nie jadąc (1)

      Rozgrzej auto nie jadąc, stojąc na wolnych obrotach przełączy się na gaz po 3 lub 4 minutach. Przy wolnych obrotach auto pali około 0.8 do 1.2 litra na godzinę.

      • 0 4

      • Ciepłe, zimne dużo więcej...

        • 2 0

    • Nie mi tylko mnie

      • 3 4

    • (1)

      więc gaz nie jest dla ciebie, w ogóle dałbym sobie spokój z autem do pracy, na tak krótkim dystansie dorzynasz silnik bo nie rozgrzeje sie dostatecznie zimą

      • 26 2

      • Auto to jego marzenie.

        On nie ma auta to ped**arz.

        • 6 12

    • No sorry, ale kilka km to można się przejść albo podjechać komunikacją. Po co komu auto????

      • 22 12

    • Te - mi,mi...

      Tobie to jeszcze długo nie będzie się opłacało bo rowerem którym pedałujesz możesz tylko pomarzyć o aucie.

      • 6 6

  • (3)

    Porsche z gazem hahahaha! Co by było, gdyby producent tego auta zobaczył tą profanację hahaha!

    • 1 6

    • Znajomy ma sportowe auto, które przy spokojnej jeździe pali 15-20 litrów

      Nie zakładałbyś LPG w takim przypadku? Wtedy kosztuje go tak jakby palił 8-11

      • 0 1

    • gaz

      Utarty schemat, że lpg profanacja... Auto nie traci nic na tym a kieszeń zyskuje. Miałem avensis 1.8 b+g i nie było różnicy. Aktualnie przesiadka na hybrydę też toyoty i tego gazować nie ma sensu

      • 2 0

    • Często ten co dorobił się takiego Porsche zna bardzo dobrze wartość pieniądza i nie jest rozrzutny. Z drugiej strony jeśli stać go na nowe Porsche to paliwo jest ułamkiem wydatków jakie ponosi i oszczędności na gazie to grosze.

      • 2 0

  • Gaz jest do zapalniczek (1)

    • 1 5

    • Prawdziwe zapalniczki sa na benzynr

      • 4 0

  • Nie tylko BRC

    Przez ostatnie 10 lat jeździłem na instalacji produkcji polskiej STAG i sądzę, iż jest ona najlepsza na rynku. Montowałem ją w samochodach m-ki BMW 5 2,5, Mercedesie CLK 350, a obecnie w Jeep Cherokee V 3,2 l i we wszystkich tych samochodach sprawuje się znakomicie. Negatywnie o instalacjach gazowych wypowiadają się ci, których nie stać na ich montaż. Stawiam na to co polskie.

    • 4 0

  • tym (1)

    Może i oszczędniejsza, w porównaniu do samej benzyny, zależy też kto jakie przebiegi robi. Mam yaris i powiem, ze ta wersja hybrydowa sama w sobie oszczędna. Nie trzeba gazować

    • 2 0

    • ciekawy jestem jaki jest koszt przejechania 100km taką Jariską?

      • 0 0

  • (1)

    Ciekawe ile osób mających gaz w aucie łamie zakaz i wjeżdża do hal garażowych pod budynkami? Czemu nikt się nie bierze za takich mistrzów oszczędzania? Za to powinno się iść do więzienia!

    • 3 8

    • Mówisz o tych znakach z napisem LPG? Przecież on nie występuje w kodeksie i nie jest określone co należy zrobić. Zostają domysły. Nie ma też konkretnych przepisów, a jedynie interpretacje. Inna kwestia to to, że takie hale powinny obowiązkowo posiadać system wentylacji z odpowiednimi czujnikami i wtedy problem by nie istniał. Przez tyle lat ile było wypadków z autami na lpg? Ile z tych pojedynczych sytuacji było wynikiem rażącego niedbalstwa właścicieli.

      • 2 0

  • Jaki jest sens zakupu SUVa, sportowego auta, muscle cara itd (2)

    I ładowanie do niego LPG ?

    • 5 6

    • (1)

      taki ze mustangiem 5.0 jezdzis za kase astry 1.8

      • 15 0

      • Ale wstyd

        • 1 5

  • Tylko disel (13)

    Nowy diesel pali mi w mieście 4.5 litra 1.5dci nie do zajechania , oleje i filtry co 40.000 ( u mnie to dwa razy w roku - brzmi lepiej ) miałem gaz , nie chce , nie lubię , nie polecę nikomu .

    • 4 30

    • Gratuluje pomysłu z wymianą oleju co 40 tyś (9)

      szczere gratulacje .....

      • 12 0

      • W yarisie (7)

        Nie wymieniałem wcale , przejechalem od nowego 250.000 i dalej widzę że ktoś nim jeździ , jak policzę serwisy gwarancyjne co 15 tys po 600zl to i tak by za niego mi więcej nikt nie zapłacił , dlatego kupuje nowe , jeDze do oporu i sprzedaje , niech inni się bawią w używane auta , serwisy itp ,

        • 1 1

        • Dokładnie (5)

          Robie tak samo. Kupuję auto tuż po gwarancji, leję olej longlife i tylko filtry wymieniam co 10.000. Przelatam 200-250k i sprzedaję. Wychodzi mniej więcej co rok - półtora. Skoro w skrzyniach biegów są oleje dożywotnie, to ten w silniku też da radę.

          • 1 2

          • (4)

            Skrzynie mają niższe temperatury, nie ma takiej ilości sadzy, czy nagaru. Przy następnym aucie przed sprzedażą ściągnij klawiaturę z ciekawości, tylko na zawał nie padnij.

            • 0 0

            • Ja mam ściągać klawiaturę? A po co? (3)

              Miałem już 5 aut w których robiłem tak jak pisałem powyżej i nigdy nic mi się nie przydarzyło. Fakt, że nie depczę do maxa i nie upalam na zimnym silniku. Ale nic nie dymiło, nic nie stukało, panewki na swoim miejscu. Polecam. Wymiana oleju to nieekologiczny wymysł producentów.

              • 0 0

              • (2)

                To, że kręci i jeszcze nie stuka to nic nie znaczy. Może gdybyś zajrzał do środka przekonałbyś się jak to wygląda. Cieszę się, że to działa, ale przy sprzedaży zaznacz, że nie zmieniałeś oleju, takiego auta bym nie kupił.

                • 0 0

              • W sumie ja też nie (1)

                Bo kto normalny nie wymienia oleju :-) Na szczęście ja je sprzedaję a nie kupuję. Ale w sumie był taki jeden kupiec co sprawdzał kompresję, patrzył kamerą w cylindry i w miskę i nic nie wykrył. Ale ja nie katuję silnika

                • 0 0

              • W każdym bądź razie szerokości życzę:)

                • 0 0

        • janusz?

          Czy Ameba?

          • 0 2

      • Jak robisz 15.000 rocznie

        To tego nie rozumiesz , ja tak jak kolega robię po 100 do 120 tys i nie wyobrażam sobie co miesiąc latać do serwisu , gdybym miał robić 15 tys rocznie to bym nie kupował samochodu bo się nie opłaca . Samochód jest po to żeby zapier... A nie stać pod domem

        • 1 3

    • a filter DPF sie wycina fleksem (1)

      jak sie zapcha

      • 6 0

      • DPF w Megane 1.5

        Jest bezobsługowy , wy tam w passerati z tdikiem może macie problemy , w dobrych autach przepala się przy 90 stopniach i można zapomnieć że istnieje

        • 0 0

    • Przy wymianie oleju co 40 tys. nie zdążą się nawet panewki obrócić.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Literka M to symbol sportowych aut marki:

 

Najczęściej czytane