• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będziemy się poruszać po Gdańsku w 2030 r.?

Krzysztof Koprowski
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
To, jakie środki transportu będą dominować w 2030 r., zależy w dużej mierze od decyzji, które podejmiemy dzisiaj. To, jakie środki transportu będą dominować w 2030 r., zależy w dużej mierze od decyzji, które podejmiemy dzisiaj.

Jak powinien wyglądać transport w Gdańsku za 17 lat i która forma przemieszczania się powinna być dominująca? O tym dyskutowano podczas spotkania w ramach Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Dokument ten ma wykreować miasto przyszłości, o jakim marzą mieszkańcy.



Czy wierzysz, że powstający dokument Strategii Rozwoju zmieni dotychczas nakreśloną wizję rozwoju miasta?

Wtorkowe spotkanie, które odbyło się w ramach budowy "Strategii Rozwoju Gdańska 2030" przyciągnęło raptem ok. 20 osób, z czego mniej więcej połowę stanowili urzędnicy różnych wydziałów gdańskiego magistratu.

Mimo to nie brakowało krytycznych ocen urzędniczej polityki kreowania przestrzeni miejskiej. Efekt prac w grupach jasno wskazywał, że należy zmienić sposób myślenia o mieście jako przestrzeni podporządkowanej autom i potrzebom kierowców, a zacząć myśleć o pieszych.

Za tym, by zakończyć romans miasta z autami przemawiają nie tylko kwestie natury estetycznej, ale też rachunek ekonomiczny

- Koszt budowy 100 metrów bieżących Trasy Słowackiego wyniósł ok. 4 mln zł. Dla porównania, budowa wydzielonej drogi rowerowej tej samej długości to koszt ok. 116 tys. zł, zaś wydzielenie pasa rowerowego tylko 12,5 tys. zł - wyliczał dr Piotr Kuropatwiński, pracownik katedry Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Gdańskiego i wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów.

Równie kosztowne jest tworzenie miejsc parkingowych. Budowa jednego miejsca w parkingu wielopoziomowym w Warszawie w ramach systemu park&ride (dotychczas głównie takie parkingi buduje stolica z własnego budżetu), to wydatek od 25 do 45 tys. zł. Miejsce placowe to natomiast koszt od 3 do 24 tys. zł.

A ponieważ do parkingów trzeba dojechać, to oczywistą staje się budowa kolejnych dróg, a więc dalsza degradacja przestrzeni miejskiej.

Czy można zatrzymać to błędne koło?

Uczestnicy spotkania postulowali zmianę sposobu myślenia urbanistów, którzy powinni rozpoczynać planowanie przestrzeni od potrzeb pieszych i rowerzystów, a dopiero później brać pod uwagę wymagania kierowców aut.

Niezbędne do tego jest tworzenie większej liczby przejść przez ulice, zmiany w cyklach świateł (dłuższe i częstsze zielone dla pieszych), ograniczenie nielegalnego parkowania na chodnikach, promowanie alternatywnego względem auta sposobu przemieszczania się oraz polepszenie warunków przejazdu transportem publicznym (w tym wspólnych biletów na wszystkie środki komunikacji w całym Trójmieście).

- Należy działać na rzecz przyspieszenia komunikacji miejskiej, bo gdy porusza się ona wolniej niż samochód, to nigdy nie wygra z nim konkurencji. Trzeba również podnosić komfort przejazdu, bo klimatyzacja jest w większości aut, a tylko w niektórych środkach transportu - mówi Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Czytaj też: Nasz test z 2010 r. - czym najszybciej dotrzeć z Żabianki do centrum Gdańska?

Michał Błaut z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej zwrócił z kolei uwagę, że stosunek urzędników i planistów do pieszych najlepiej widać podczas remontów dróg i realizacji inwestycji drogowych: - Niejednokrotnie jest tak, że pieszym wyznacza się przejścia w taki sposób, że muszą wielokrotnie nadkładać drogi, cierpiąc przy tym najbardziej na trwających pracach.

Czytaj też: Pierwotna organizacja ruchu pieszego w rejonie Bramy Oliwskiej w związku z budową ul. Nowej Wałowej

Inny uczestnik spotkania apelował natomiast o lepszą organizację przestrzeni dla pieszych. - Starsze osoby mają problem ze swobodnym przemieszczaniem się. W przestrzeni brakuje odpowiedniej liczby ławek i innych udogodnień. Takie osoby zakupy traktują jak wyprawę, a często zlecają je innym osobom, na przykład wnukom. Odbija się to na ich stanie zdrowia, ale tym samym następuje też całkowity zanik mobilności - ci ludzie spędzają czas w domu - nie z własnej woli.

Zdaniem uczestników, ruch samochodowy do roku 2030 powinien być ograniczony, przy jednoczesnym wzroście ruchu rowerowego i pieszego oraz - co najmniej tak wysokiego, jak dzisiaj - udziału komunikacji miejskiej w przemieszczaniu się po mieście. Miedzy innymi taki wniosek, wraz z pozostałymi uwagami, zostanie przekazany władzom miasta i umieszczony w powstającej Strategii Rozwoju.

Dokument ten nie będzie jednak miał żadnego przełożenia na inwestycje, takie jak: podporządkowanie ruchu w obrębie Targu i Siennego potrzebom kierowców, budowy parkingu kosztem pętli autobusowej Jana z Kolna czy planowany tunel pod Pachołkiem. Zupełnie inne wnioski niż podczas wtorkowego spotkania płyną też z analiz Biura Rozwoju Gdańska, które zaleca dalszą rozbudowę układu drogowego.

Czytaj też: Jak powinien wyglądać transport w Trójmieście?

Opinie (304) 4 zablokowane

  • głupoty rowerowe. (1)

    Niech ten zj eb od rowerów wybierze się rowerem zima na zakupy i do tego z dzieckiem. Ciekawe jak będzie wtedy gadał.
    No jestem przekonany że na te narady przyjeżdża samochodem.

    • 6 4

    • rozumiem że z dzieckiem w samochodzie wjeżdżasz do każdego sklepu po drodze

      a wracając trafiasz do swojej sypialni i tam parkujesz

      • 0 1

  • Jak przeczytałem tytuł (1)

    To przed oczyma miałem wizję przyszłości: latające autobusy itp. a tu pisza że przy zajezdni autobusowej na Jana z Kolana powstanie parking

    • 12 3

    • Jak bym mógł dawać wiecej okejjjjjek

      to bym dał ze dwie(conajmniej:)

      • 0 1

  • a kto doczeka tego czasu? (3)

    i budyń dalej na tronie i 127 mieszkanie na wynajem :)

    • 62 5

    • (2)

      ja tam idę o zakład, że w 2030 jako SKM-ki dalej będą jeździć trupy z lat 60-tych ubiegłego wieku, po modernizacji. Stawiam "oryginalny" zegarek byłego specjalisty od transportu.

      • 9 1

      • podaj prosze namiary (1)

        Przyjmuje zaklad.

        Inna sprawa, ze musialbys zdefiniowac, co masz na mysli przez trupy? Czy jesli formalnie te same sklady posiadalyby wszystkie wymagane przez Ciebie akcesoria, nadal bylyby trupami?

        • 1 0

        • a jak do Ikarusa wstawisz siedzenia od Solarisa to już nie będą trupy ??

          • 1 1

  • Komunikacja powinna być darmowa (13)

    dla mieszkańców Gdańska, wtedy wielu ludzi zamelduje sie u nas w mieście przez co zwiększy sie przychód w podatkach i wyjdzie na to samo co teraz, pamiętacie apel władz Sopotu aby płacić podatki w sopocie i wielu ludzi sie zameldowało co tam mieszkało od dawna wpływy z podatków wzrosły bodajże o 23 mln zł niech w Gdańsku wzrosną o 100mln i mamy taką samą sytuację jak teraz, a zobaczcie ilu tu ludzi nie jest zameldowanych spórzcie na nowe osiedla, korki się zmniejszą bo ludziom nie będzie sie opłacać wsiadać do aut.

    • 106 32

    • (2)

      bezpłatna, a nie darmowa.
      Za darmo to w ryj dostać na Łąkowej można, a koledze chodziło o to żeby biletów nie było. Popieram!

      Bezpłatna komunikacja miejska jest:
      - ekologiczna
      - oszczędna dla obywateli
      - prospołeczna
      - demokratyczna.

      Oczywiście firmy paliwowe na tym stracą (i ci którzy wydobywają ropę naftową - Araby i USA), bo zwykły Kowalski już nie będzie tyle lał paliwa, ale pytanie po czyjej stronie stoisz - po stronie koncernu paliwowego czy po swojej własnej?

      • 22 4

      • bezbiletowa - tak bym to nazwał

        • 0 2

      • sa ludzie, ktorzy maja po prostu samochod przyspawany do tylka

        nie zrezygnuja z niego, za zadne skarby...

        • 2 1

    • nie ma nic darmowego (6)

      a z każdej złotówki podatków wraca do podatnika co najwyżej 40 gr, resztę przeżera system. Więc lepiej obniżyć koszty systemu (biurokracja, marnotrawstwo)

      • 31 3

      • chyba nie zrozumiałeś (5)

        w 2014 roku dochód z pitów w Gdańsku to ok 600mln niech 10% ludzi zacznie sie tu rozliczać więcej to mamy 60 baniek, a tak było w jakimś tam mieście w Estonii bodajże.

        • 9 4

        • chyba Ty nie zrozumiałeś (4)

          system działa tak, że im więcej ma pieniędzy tym więcej ich marnuje. zobacz ile niepotrzebnych lub przepłaconych wydatków w Gdańsku jest w ostatnich latach (o przekrętach i korupcji już nawet nie wspominam)
          W kontekście tego, zachęcanie ludzi do tego żeby się zameldować w celu płacenia podatków jest mało przekonywujące. Jeszcze trudniej namówić ludzi, którzy nie korzystają z transportu publicznego żeby się zameldowali i w imię pożytku społecznego partycypowali w kosztach tegoż transportu.

          • 15 3

          • (3)

            zależy jaki system. Zbiurokratyzowany owszem.
            Mój system domowy praktycznie nie marnuje, bo o niego dbam OSOBIŚCIE. I o to wlasnie chodzi z tą DEMOKRACJĄ BEZPOŚREDNIĄ.

            • 3 3

            • (2)

              Bo własne pieniądze na własne potrzeby wydaje się oszczędnie i celowo. Zupełnie inaczej niż cudze (publiczne) pieniądze na cudze potrzeby.
              Socjalizm zawsze rodzi marnotrawstwo i korupcję.

              • 9 3

              • demokracja bezpośrednia to fantastyka (1)

                Ja dbam o swoje pieniądze bo są moje i pochłaniają więcej czasu niż mam. Jeszcze mam chodzić i głosować i się zajmować jakimiś wspólnymi sprawami z ludźmi, którzy mają zupełnie inne podejście i inne wymagania. Nie dziekuję ja wolę robić swoje.

                • 5 0

              • wlasnie

                Przewaznie te "wspolne sprawy" to wymyslanie problemow aby je pozniej rozwiazywac z mojej kieszeni

                • 1 1

    • Nie ma nic za darmo! (2)

      Za darmo czyli za twoje podatki zaplacone wczesniej i pomniejszone o pensje urzednika. Wlacz myslenie.

      • 11 2

      • darmowe tylko dla mieszkańców Gdańska (1)

        turyści i przyjezdni dalej by płacili za bilety, ma to zachęcać ludzi do meldunku proste :)

        • 6 6

        • znaczy darmowe m.in. dla meneli i nierobów z lokali socjalnych

          gdzie nawet jak będą leżeć we własnych szczynach to nie ma podstaw żeby wywalić ich z autobusu/tramwaju/kolejki, bo przecież MU SIĘ NALEŻY.
          Genialne! Pomijam przypadki ludzi, którzy wynajmują mieszkania, gdzie z racji obowiązujących przepisów eksmisyjnych, żaden właściciel nie zgodzi się na meldunek. Już głupsze pomysły służyły za kiełbachę wyborczą, przez co jestem pełen obaw, że masz realne szanse zostać tym posłem...

          • 4 4

  • Golf II GKA...

    to jest przyszłość

    • 1 3

  • A ile kosztuje budowa linii tramwajowej? z zajezdniami i przystankami (14)

    szkoda, że z tym nie porównują. Czysta manipulacja, a autobusy to po drogach nie jeżdżą? tylko co, latają? Rowery są fajne ale latem, a nie zimą, wiec po co komu drogi rowerowe zimą?

    • 94 25

    • Czemu rower nie jest fajny zimą? (10)

      Holendrzy jeżdżą cały rok, a pogodę mają taką jak my.



      Zimą rower jest jeszcze praktyczniejszy, bo jak tylko spadnie milimetr śniegu to wszyscy miszczowie kierownicy są w panice i jadą 1 km/h. Rower w korku nie utknie.

      • 10 21

      • odwieź 3 letnie dziecko do przedszkola rowerem w 10 stopniowy mróz (4)

        dlatego

        • 30 4

        • woziłem je na nosidełku na nartach przy silniejszym mrozie (1)

          zdrowe, dobrze ubrane dziecko w samochodzie się zasmarka, na siodełku rowerowym będzie rumiane i szczęśliwe. Jak śnieg, można je wozić na sankach.

          • 13 13

          • Mówisz do pokolenia słoikowców, nie oczekuj, że to zrozumieją.

            • 2 6

        • Przedszkole

          Mieszkam w mieście, a nie na wsi, przedszkole mam pod domem. Wolałem kupić mniejsze mieszkanie, ale blisko infrastruktury niż o 30% większe na wygwizdowie - przynajmniej nie ma problemu z przedszkolem i z jeżdżeniem po bułki samochodem.

          • 17 6

        • problemem jest odległość i dostępność przedszkoli

          a nie rowery. Trzeba cisnąć włodarzy o przedszkola nie o drogi :)

          • 13 12

      • Holandia ma taki sam klimat jak my? (2)

        Ty jesteś naprawdę taki głupi???
        W sumie to by potwierdzało poziom intelektualny "pedalistów".

        • 8 9

        • Zimy w Holandii (1)

          Dopszzzz... Napiszę to inaczej - w Holandii również występują mroźne zimy i nie przeszkadza to w poruszaniu się na rowerze. W Finlandii, Norwegii i innych wyjątkowo upalnych krainach też ludzie jeżdżą po śniegu na rowerach i żyją. Ci którzy jeżdżą autami też żyją.

          Absolutnie nikogo nie namawiam do podróżowania rowerem. Ja jeżdżę, bo mi wygodnie - w pracy jestem szybciej niż jak jadę samochodem, nie stoję w korku. Nie muszę po pracy na basenie walczyć z brzuchem, bo go spalam jadąc do roboty - kolejna korzyść. Mi pasuje, Tobie nie pasuje i git. Przynajmniej od czasu jak jestem "pedalisą" to masz o jednego korkogennego zawalidrogę mniej, więc dla Ciebie też jest korzyść.

          Co do inteligencji, to się nie wypowiadam, bo trudno zmierzyć IQ fikcyjnej postaci. Jeśli Tobie się udało, to gratuluję.

          • 7 2

          • Zeną na prezydęta ;-)

            jeżdżę i tak i tak, tj i rowerem i autem (niezłym)
            i zimą i latem (klima jakby lepiej działa w aucie niż na rowerze)

            i widzę jeszcze jeden plus:
            samochodem jadę do pracy od 15 w nocy do godziny w szczycie, zależy od szczęścia, układu korków, itp

            a rowerem od 30 do 35 minut w zależności od nastroju i nie zależę od ruskich, i arabskich fochów

            a mój uśmiech widzą inni rowerzyści
            podczas gdy jak jadę samochodem, mogą słyszeć tylko jak zatrąbię i widzieć mruganie świateł. dehumanizujące

            • 3 3

      • Holendrzy nie mają taiej pogody jak my (1)

        Na rowerze to może jeździsz, ale na geografie to nie chodziłeś.
        Do tego mówienie o tym, że rower jest praktyczniejszy na śniegu to gratuluje myślenia. Rozumiem, że ty wtedy tym rowerem mkniesz niczym torpeda i nie jedziesz wolniej, a szybciej niż normalnie.

        • 23 7

        • wygooglaj winter cycling Finland i wtedy się wypowiadaj o śniegu

          • 6 11

    • nie stękaj (2)

      pomyśl w jakich korkach byś stał, gdyby nie było tych tramwai :)

      • 10 0

      • (1)

        ...tramwajów...

        • 3 0

        • tramwajów też :)

          • 12 0

  • Jeśli komunikacja w naszej aglomeracji nie ulegnie znaczącej poprawie... (4)

    ...To się nie będziemy poruszać w ogóle - utkniemy w korkach.

    PS. Rozwiązaniem nie są szersze drogi!

    • 56 17

    • (2)

      "TAK" dla komunikacji miejskiej:
      - sprawnej
      - szybkiej
      - bezpłatnej!

      Na początek niech będzie bezpłatna, bo bardzo szybko zrobi się również szybka, bo ruch samochodów osobowych radykalnie zmaleje

      • 7 6

      • wezcie sie z ta komunikacja publiczna... (1)

        To to nigdy "sprawne" nie bedzie z definicji a jezdza nia emeryci i studenci (bo za darmo lub na znizke). Przedsiebiorczy czlowiek pracujacy nie ma czasu ani cierpliwosci na transport publiczny

        • 5 6

        • Zawszę kiedy mijam korki jadąc niemal pustym tramwajem, zastanawiam się jak to jest z tym czasem tych przedsiębiorczych ludzi, którzy stoją w swoich samochodach w korkach, podczas gdy ja zaoszczędzam na tej samej trasie, każdego dnia do 15 minut. Kwestia jakiejś durnej pychy ludzkiej, a nie przedsiębiorczości.

          • 4 1

    • tak! na otyłość najlepszym lekiem jest popuszczanie pasa :P

      • 2 4

  • Wogóle nie będziecie się poruszać po Gdańsku bo Niemcy was stąd wyrzucą. (1)

    Gdańsk już niedługo zostanie wykupiony za długi zaciągnięte przez wasz rząd. Wy będziecie się POruszać ale po księstwie Warszawskim albo na terenie Generalnej Guberni to jeszcze zależy od umów z Rosją, może w ogóle was nie będzie. Polacy zupełnie nie potrafią się przestawić z furmanek i bryczek na samochody. Moim zdaniem Polska powinna poczekać z wejściem do struktur UE jeszcze z dziesięć lat. Teraz dzięki unijnym przepisom mogą bez dodatkowych kosztów sprowadzać z Niemiec nasze stare samochody. Niestety nie potraficie wybudować drug o autostradach nie ma co pisać bo nie dość, że polskie autostrady są 5 razy droższe jak nasze Niemieckie to jeszcze od razu po oddaniu do użytku nadają się do generalnego remontu tak jak wszystko w tym dzikim kraju którego prezydent nie potrafi pisać a żony dygnitarzy wyjeżdżają do Florydy kraść futra a wasi piloci nie potrafią wysunąć podwozia w boeingu. Najsmutniejsze jest to, że wy nawet nie zdajecie sobie z tego sprawy że my Niemcy was nie chcemy i żądamy żebyście wracali do waszych zagród. Nikt was nie chce, w mojej ojczyźnie do końca utrzymano okres który uniemożliwiał wasze zatrudnienie. Niestety po sześciu latach przyszedł ten dzień, że musimy was traktować na równi z naszymi obywatelami. Przyjeżdzacie żerujecie na naszych dobrodziejstwach socjalnych, mężczyżni piją a wasze kobiety się prostytuują z Turkami i murzynami. Nasze służby nie nadążają w rekwiracji waszych dzieci bo jak już macie tu siedzieć to nie chcą żeby wasze bahory poszły waszym tropem.

    • 1 2

    • Polska nigdy się nie zmieni.

      Wy polacy zostaliście w xix wieku, wasli piloci wolą dla brawury i z głupoty lądować boeingiem bez wysuniętego podwozia bo nie potrafią włączyć bezpiecznika. Czego można się spodziewać po waszych kierowcach? Ten skok cywilizacyjny jest zbyt szybki.
      tu nie chodzilo o wymiane bezpiecznika a o zalaczenie systemu czego wrona nie zrobil. Zrobili to amerykanie na pasie i podwozie sie wysunelo bez problemu. Nigdy 2 systemu nie moga pracowac rownolegle lecz alternatywnie. W razie awarii jednego nalezy go wylaczyc i zalaczyc awaryjny - co bylo nie do zrealizowania przez wrone i oszukiwal ekipe naziemna, ze system zalaczyl. Typowy polaczek jakich mamy u siebie wielu.

      • 0 1

  • dalsze inwestowanie w ścieżki rowerowe nie ma sensu (1)

    rowery w naszym klimacie i trójmiejskim pagórkowatym terenie są niezbyt praktyczne. W zimie tylko maniacy jeżdżą na rowerach. Ja jestem zwolennikiem skuterów, zwłaszcza elektrycznych.

    • 6 6

    • w zimie na skuterze elektrycznym odmrozisz jaja
      na spalinowym wywibrujesz i schłodzisz
      a na rowerze zagrzejesz

      każdemu wg potrzeb (korek dla korkolubów)
      od każdego wg jego możliwości (jak za gruby to nie podjedzie na witomino)

      • 3 2

  • 2030

    Nie będzie niczego,tak jak mówił Kononowicz,bo asteroida w międzyczasie pierd...i po co te dyskusje bez sensu

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane