• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki kolizji i wypadków?

Michał Jelionek
3 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy zwalniają na widok atrap fotoradarów. Czy ich usunięcie było błędem? Kierowcy zwalniają na widok atrap fotoradarów. Czy ich usunięcie było błędem?

Po likwidacji fotoradarów i odebraniu uprawnień do korzystania z takich urządzeń strażom miejskim i gminnym - kierowcy odetchnęli z ulgą. Z dróg zniknęły zarówno stacjonarne, jak i mobilne urządzenia. Dziś pewne jest, że usunięcie wszystkich fotoradarów było błędem, bo zmotoryzowani zaczęli jeździć szybciej, a to niestety przełożyło się na większą liczbę wypadków i kolizji drogowych w niektórych lokalizacjach Trójmiasta.



Likwidacja fotoradarów była:

Dla jednych fotoradary - szczególnie te przenośne - to maszynki do łatania gminnych budżetów, dla drugich - nawet atrapy - to skuteczny bat na kierowców łamiących przepisy drogowe. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, ale nie zmienia to faktu, że zlikwidowano fotoradary z miejsc, w których podnosiły poziom bezpieczeństwa.

- Każde miejsce, z którego zniknęły fotoradary, należy rozpatrywać indywidualnie. Warto jednak odwołać się do przygotowanego we wrześniu 2016 roku raportu Instytutu Transportu Drogowego, który wskazuje, że po zlikwidowaniu gminnych fotoradarów aż o 46 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w tych miejscach. Takie wnioski uzyskano po analizie sytuacji w 43 miejscowościach na terenie całego kraju. Mało tego, po zlikwidowaniu urządzeń aż 73 proc. kierowców przekracza w tych miejscach dozwoloną prędkość - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
W Trójmieście chyba najlepszym przykładem niepotrzebnie zlikwidowanych fotoradarów jest leśny odcinek ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze do niedawna na krętej drodze w kierunku centrum Gdańska stały trzy maszty z fotoradarami. Dziś nie ma żadnego, a liczba wypadków w tym miejscu wyraźnie się zwiększyła.

Przypomnijmy, że w tym miejscu maszty z fotoradarami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 roku.

Czytaj także: Rekord kolizji i wypadków na ul. Słowackiego

Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych leśny odcinek ul. Słowackiego sprawia kierowcom spore trudności. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych leśny odcinek ul. Słowackiego sprawia kierowcom spore trudności.
W roku 2016, w okresie od 1 stycznia do 31 lipca, na odcinku łączącym obwodnicę z Wrzeszczem policja odnotowała 204 kolizje i 8 wypadków, w których osiem osób zostało rannych, a jedna zginęła. W tym roku, w analogicznym okresie, doszło tam do 175 kolizji i 12 wypadków. Ucierpiało 11 osób, jedna zmarła.

Dla porównania, przed likwidacją fotoradarów na leśnym odcinku ul. Słowackiego interwencji policji - szczególnie po kolizjach - było znacznie mniej. W roku 2014, od początku stycznia do końca lipca doszło do 114 kolizji i 16 wypadków, w których rannych zostało 19 osób.

Wypadki i kolizje na ul. Słowackiego w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 130 zdarzeń drogowych - 114 kolizji, 16 wypadków (19 osób rannych)
2015 - 125 zdarzeń drogowych - 118 kolizji, 7 wypadków (7 osób rannych)
2016 - 212 zdarzeń drogowych - 204 kolizje, 8 wypadków (8 osób rannych, 1 zginęła)
2017 - 187 zdarzeń drogowych - 175 kolizji, 12 wypadków (11 osób rannych, 1 zginęła)

- Liczby mówią same za siebie. Warto również przedstawić dwie statystyki całoroczne. W roku 2010 na ul. Słowackiego odnotowaliśmy łącznie 204 zdarzenia drogowe. Sześć lat później, już po likwidacji fotoradarów w tym miejscu, ta liczba wzrosła do 333 zdarzeń. Z całą pewnością na taką różnicę liczby incydentów złożyła się suma różnych czynników, a prawdopodobnie kluczowym z nich była obecność fotoradarów, które sprawiały, że kierowcy zwalniali w tym miejscu - dodaje Ciska.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - to zdecydowanie najczęstsza przyczyna kolizji i wypadków na ul. Słowackiego. Przypomnijmy, że na całym leśnym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Czytaj także: Śmiertelny wypadek kobiety w ciąży na Słowackiego

W tym wypadku zginęła kobieta w ciąży.

Wciąż szuka się skutecznego rozwiązania, które poprawiłoby bezpieczeństwo na krętym odcinku. Po likwidacji fotoradarów ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Zainstalowano urządzenie, które w dalszym ciągu nie zostało uruchomione i tak naprawdę nie wiadomo, kiedy zacznie działać.

Kolizji jest coraz więcej, dlatego też w tym miejscu coraz częściej widujemy policjantów drogówki, kontrolujących prędkość poruszających się aut. W ciągu ostatnich dwóch lat funkcjonariusze odebrali blisko 100 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym na leśnym odcinku ul. Słowackiego. W celu poprawy bezpieczeństwa zaproponowano również proces uszorstnienia nawierzchni feralnego odcinka drogi. Pomysłodawcy wierzą, że poprzez zwiększenie przyczepności zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu, a tym samym zmniejszy się liczba kolizji.

Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 roku:
2009 - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Demontaż pierwszej atrapy fotoradaru na ul. Słowackiego.

Oczywiście w Trójmieście są też takie miejsca, w których usunięcie masztów fotoradarów nie miało znaczącego wpływu na zwiększenie liczby zdarzeń drogowych. Dobrym przykładem jest al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu w Sopocie.
Wypadki i kolizje na al. Niepodległości w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 92 zdarzenia drogowe - 91 kolizji (w tym 8 na wysokości fotoradaru), 1 wypadek
2015 - 96 zdarzeń drogowych - 95 kolizji (8), 1 wypadek (2 osoby ranne)
2016 - 108 zdarzeń drogowych - 108 kolizji (10), 0 wypadków
2017 - 114 zdarzeń drogowych - 113 kolizji (9), 1 wypadek (1 osoba ranna)

Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Po usunięciu fotoradaru statystyki zdarzeń drogowych pozostały na podobnym poziomie.

Wypadki i kolizje na ul. Wielkopolskiej w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:
2014 - 69 zdarzeń drogowych
2015 - 56 zdarzeń drogowych
2016 - 72 zdarzenia drogowe (1 osoba zginęła)
2017 - 66 zdarzeń drogowych (1 osoba zginęła)
(w przypadku tego miejsca posiadamy jedynie dane ogólne, bez podziału na kolizje i wypadki)

Z powyższych statystyk jasno wynika, że zlikwidowanie wszystkich masztów fotoradarów było sporym błędem. Wiele osób zastanawia się, dlaczego zdecydowano się na taki ruch na bardzo wymagającym odcinku ul. Słowackiego. Prawdopodobnie już samo pozostawienie atrap fotoradarów wpłynęłoby na zmniejszenie liczby kolizji w tym miejscu. Nie jest tajemnicą, że szare skrzynki na przydrożnych masztach czy tabliczki informujące o kontroli prędkości działają na wyobraźnię kierowców, którzy na ich widok automatycznie zdejmują nogę z gazu.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • Fotoradary stacjonarne TAK, przenośnie NIE

    Jest wiele miejsc gdzie powinny stać fotoradary stacjonarne odpowiednio oznakowane tablicami informacyjnymi .. powinny wrócić aby poprawić bezpieczeństwo ! , przenośnie nie to były tylko pułapki i chowanie sie po krzakach

    • 4 3

  • Ilość fotoradarów była zatrważająca

    To nie było pilnowanie prędkości tylko łapanie frajerów. Na jednej trasie naliczylem ich 70szt. Przeciez to nie dało się jechać. Jest prosty sposób. Zmniejszenie ilości pkt. W UK masz 10pkt na trzy lata. Rozumiecie czy napisać jeszcze raz 10pkt na 3 lata. NIKT NIE ŁAMIE przepisów bo wie ze straci prawko. Radarów jest bardzo mało.

    • 1 7

  • Bzdury, szukanie kasy

    Mile wspominam wakacyjny wyjazd na Mazury. Wreszcie płynna jazda, bez szaleństw przedstawicieli handlowych (pędzących wcześniej na złamanie karku od radaru do radaru), mistrzów prostej też nie widziałem, a przejazd przez tereny zabudowane - wsie i małe miasteczka pozwalał na podziwianie zabudowy i krajobrazu. Gdyby jeszcze było mniej utrudnień wynikających z budowy i remontów dróg, to można by powiedzieć, drogi służą kierowcom, a nie lokalnym kacykom. Nie ubliżajcie inteligencji kierowców, twierdząc, że radary, a w większości budki lęgowe, poprawiały bezpieczeństwo na drogach. Nie, one powodowały zagrożenie, podobnie jak policjanci pochowani w krzakach. Na 400 km trasie nikt nagle nie zahamował, bo na liczniku pojawiło się 51 km/h, a tak reagowali często zestrachani dziadkowie i ,,niedzielne panie,, wiozące nagrzanych mężusiów.

    • 1 7

  • Słowackiego (2)

    Jeżeli chodzi o ulicę Słowackiego w Gdańsku to przyczyną większości wypadków i kolizji nie jest fakt, że zostały tam zlikwidowane fotoradary tylko bardzo zła nawierzchnia drog o czym wszyscy doskonale wiedząi!!! Zróbcie coś wkońcu z tym!!! Ile jeszcze wypadków musi tam abyście się obudzili!!!

    • 8 4

    • Przede wszystkim kup sobie dobry samochód z równie dobrymi oponami (1)

      • 0 1

      • Chwalisz się czy żalisz?

        Kierowco Bmw i Audi A8 4.2 Quattro - Chwalisz się czy żalisz?

        • 1 1

  • Jeleniu, niestety na statystyce trzeba się znać.

    Zestawiając to z ilością samochodów które przejeżdżają tą drogą w danym roku widzimy jedno - nic się nie zmieniło. Procentowy udział jeleni, którzy na prostej drodze wjadą w barierkę jest taki sam.

    • 3 5

  • nierzetelne dziennikarstwo

    Z jednej strony podajecie informacje, jak zwieksza sie stale natezenie ruchu w trojmiescie, z drugiej ignorujecie ten fakt w tym artykule podajac, ze od likwidacji fotoradarow liczba wypadkow sie zwiekszyla. Ale natezenie ruchu tez sie zwiekszylo!

    Jedyna miarodajna liczba, ktora udowodnilaby wasze tezy to stosunek liczby wypadkow do ilosci samochodow. Jestem pewien, ze wtedy wnioski nie bylyby takie jak teraz....

    Przykro mi to stwierdzac, ale portal trojmiasto poraz kolejny w kolejnym artykule wydaje sie naginac fakty... Ciekawe na czyje zlecenie powstaja takie artykuly..

    • 3 5

  • Trochę więcej profesjonalizmu

    A może tak łaskawie autor dopisze o ile zwiększyła się liczba samochodów na dobę przejeżdżających w danym miejscu szacuję, że conajmniej 20-30% więc liczba wypadków procentowo spadła poza tym w większości rośnie liczba kolizji, które się dzieją przy małych prędkościach liczba wypadków niespecjalnie się zmienia. Jak pisać to solidnie poproszę.

    • 2 5

  • jj

    jak juz pisalem na Slowackiego jest sliska nawizchnia i dla tego sa wypadki

    • 0 2

  • Niemiarodajne dane

    W celu uwierzytelnienia podanych informacji, należałoby chociażby podać wzrost natężenia ruchu na podanych odcinkach, żeby zobaczyć, czy wartość względna incydentów rosła.

    • 1 2

  • Redaktor Jelionek "krul" statystyki (1)

    Po pierwsze, należałoby obliczyć, czy różnice są istotnie statystycznie. Po drugie (a właściwie najważniejsze) zbyt wiele zmiennych wpływa na ilość wypadków, by wyciągać wnioski o samych fotoradarach i to jeszcze porównując jedynie 4-5 okresów. "Wnioski nasuwają się same" hahaha. Otóż nie nasuwają się - nie wiadomo jaki czynnik wpłynął na ilość wypadków, może od likwidacji fotoradarów ważniejsza w danym roku była pogoda, może ilościowo przybyło samochodów w 3 city (większa ilość aut = więcej wypadków), a może za rogiem otworzyli stację PKM i trasa stała się bardziej uczęszczana itd. SAM FAKT KORELACJI ILOŚCIOWEJ NIE ŚWIADCZY O ZALEŻNOŚCI PRZYCZYNOWO-SKUTKOWEJ.

    • 11 7

    • Szczególnie, że jak sam napisał, na Słowackiego fotoradar zlikwidowali w 2014 (w czerwcu), a nie 2016 r.

      Od stycznia do lipca:
      2014 - 130 zdarzeń drogowych (gdy był jeszcze fotoradar)
      2015 - 125 zdarzeń drogowych (po likwidacji fotoradaru).

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane