• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak odkorkować parking Forum Gdańsk?

Maciej Korolczuk
12 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Aby wyjechać z parkingu, kierowcy w korku tracą nawet po kilkadziesiąt minut.
  • Problemy z wyjazdem z parkingu Forum Gdańsk powtarzają się głównie w soboty.
  • W czasie najbardziej uciążliwych korków ruchem na parkingu kierują ochraniarze informując kierowców o wolnych miejscach postojowych.

Czasowe wygrodzenie części miejsc postojowych może zapobiec powtarzającym się w weekendy korkom na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk - uważa nasz czytelnik. Przedstawiciele centrum handlowego zdają sobie sprawę z problemów z wyjazdem, ale tłumaczą, że kłopotem jest sygnalizacja świetlna, za którą odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Urzędnicy wyjaśniają, że zielone światło już teraz świeci się tam bardzo długo i jego dalsze wydłużanie będzie nieefektywne.



Jak rozwiązać problem z korkami na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk?

Forum Gdańsk dysponuje wielopoziomowym parkingiem, na którym jednocześnie może parkować ok. 1 tys. aut. Lokalizacja i dostępność miejsc postojowych i ich relatywnie niska cena sprawiają, że klienci i turyści chętnie odwiedzają centrum przyjeżdżając do niego własnym autem.

Pierwsza godzina postoju w Forum Gdańsk jest darmowa. Druga i każda kolejna kosztuje zaledwie 4 zł.

W efekcie - zwłaszcza w soboty - na wyjeździe z parkingu tworzą się gigantyczne korki. W ostatnich kilku tygodniach na ten problem uwagę zwracali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Tak było w:



Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów. Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów.

W czym problem?



Problematyczna jest ostatnia prosta przed wyjazdem z centrum. Przed szlabanami kumuluje się bowiem ruch wyjeżdżających klientów z samego centrum, kierowców wyjeżdżających z miejsc postojowych po obu stronach alejki prowadzącej do szlabanów, a także osób poszukujących wolnego miejsca postojowego i korzystających z nawrotki znajdującej się tuż przed szlabanami.

W efekcie pozostali kierowcy, zmierzający do tego samego wyjazdu, stoją w gigantycznym korku także na wyższych poziomach, tracąc w ten sposób nawet kilkadziesiąt minut. Nasi czytelnicy w komentarzach zwracają uwagę, że jest to nie tylko uciążliwe, ale też niebezpieczne, bo w razie zagrożenia, pożaru czy nagłej konieczności ewakuacji na parkingu może dojść do paraliżu i paniki.

Dodają, że na innych parkingach wjazdy i wyjazdy są od siebie odseparowane i kierowcy wjeżdżając i wyjeżdżając z centrum - dosłownie - nie wchodzą, czy raczej nie wjeżdżają sobie w drogę.

Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk. Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk.

Czytelnik: wystarczy ustawić barierki



Pomysł rozwiązania problemu z korkującym się wyjazdem podsunął nasz czytelnik. Jego zdaniem w upłynnieniu ruchu na ostatniej prostej przed szlabanami pomóc może wygrodzenie części miejsc postojowych na parkingu.

- Wystarczy na wjeździe na alejkę na poziomie +2 ustawić barierki, które uniemożliwią parkowanie w tej części parkingu. Kierowcy wjeżdżający przez podniesione szlabany od razu wjeżdżaliby na parkingi na górnych piętrach. Dzięki temu na ostatniej prostej przed szlabanami nie będą tworzyć się korki, bo nie będzie tam kierowców szukających miejsc postojowych ani zawracających na nawrotce przed szlabanami - uważa pan Michał.
Jak dodaje, problem najczęściej występuje głównie w sobotnie popołudnia, dlatego, aby zminimalizować straty finansowe wynikłe z wyłączenia miejsc postojowych, barierki miałyby się pojawiać na parkingu w ściśle określonych godzinach np. między 12 a 18.

- Forum musi wiedzieć o problemie, bo występuje zbyt często, by go zlekceważyć. Proponuję, by testowo wprowadzić go na jeden-dwa weekendy i zobaczyć, jakie przyniesie efekty - dodaje pan Michał.
Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych. Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych.

Forum Gdańsk: problem leży gdzie indziej



Przedstawiciele Forum Gdańsk rzeczywiście przyznają, że problemy z korkującym się w weekendy wyjazdem z centrum są im znane i dla kierowców mogą być dokuczliwe, ale nie zgadzają się, że wina leży po stronie niefortunnie zaprojektowanego parkingu.

Ich zdaniem wąskie gardło nie tworzy się przed szlabanami, lecz niżej - tuż przed sygnalizacją świetlną na wyjeździe na ul. 3 Maja, za co odpowiada już nie centrum, a Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Wskazują też na podejmowane działania, które mają zminimalizować uciążliwości dla klientów m.in. w czasie największego ruchu do pomocy kierowcom oddelegowani są pracownicy Forum Gdańsk, by informować o wolnych miejscach postojowych. Kierowcom udostępniana jest też dodatkowa przestrzeń na ostatnim, 6 poziomie, z którego na co dzień korzystają wyłącznie posiadacze karnetów parkingowych.

- Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości, jakie sporadycznie występują na wyjeździe z naszego parkingu, ale ich przyczyną nie jest błąd w projekcie parkingu czy niewłaściwa organizacja ruchu, lecz sygnalizacja świetlna na wyjeździe na ul. 3 Maja. Współpracujemy w tym zakresie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, by ustawienia sygnalizacji były optymalne i pozwalały naszym klientom opuszczać parking bez konieczności stania w korkach. Trzeba jednak pamiętać, że na ul. 3 Maja poza ruchem samochodowym odbywa się też ruch tramwajów, pieszych i rowerzystów. Staramy się na bieżąco reagować na występujące problemy. W tym celu umożliwiamy "zapominalskim" kierowcom płatność za parkowanie przy samym szlabanie czy oddelegowujemy pracowników do kierowania ruchem i informowania kierowców o wolnych miejscach postojowych - poinformowało nas biuro prasowe Forum Gdańsk.
Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście? Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście?

Drogowcy: wydłużenie zielonego światła nic nie da



Wywołani do tablicy urzędnicy z GZDiZ odpierają te argumenty i mówią, że w sprawie wydłużenia zielonego światła nie da zrobić się nic więcej i przyznają wprost - wydłużenie zielonego światła dla klientów wyjeżdżających z parkingu nie przyniesie spodziewanych efektów.

- Na przedmiotowym skrzyżowaniu funkcjonuje, w zależności od dnia tygodnia oraz godzin, pięć programów sygnalizacji świetlnej. Wśród nich ten opracowany w grudniu 2019 r., który preferuje wyjazd z parkingu kubaturowego Forum Gdańsk. Długość światła zielonego w omawianym programie wynosi maks. 27 sek. Stanowi to prawie 30 proc. całego cyklu na skrzyżowaniu, co oznacza, że pozostałe relacje (biorąc pod uwagę konieczność zachowania czasów ewakuacji dla relacji kolizyjnych) otrzymują praktycznie niezbędne minimum. Program ten jest uruchamiany w układzie automatycznym od poniedziałku do piątku w godzinach 18:15 - 22 oraz w każdy weekend w godzinach 7-22. Liczne analizy i obserwacje ruchu wykazały, że parametry przedmiotowego programu są optymalne i każde dalsze wydłużenie światła zielonego dla wyjazdu z parkingu nie przyniesie znacznej poprawy warunków ruchu. Wynika to między innymi z parametrów technicznych samego wyjazdu z parkingu Forum Gdańsk, jak również zwiększania się odległości między pojazdami wraz ze wzrostem długości nadawania światła zielonego. Średnio, w czasie pierwszych 10 sek. światła zielonego wyjeżdża dwukrotnie więcej pojazdów niż podczas kolejnych 10 sek. Tym samym dalsze wydłużanie światła zielonego na wylocie z parkingu Forum staje się nieefektywne - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu drogowego Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jednocześnie urzędnicy przyznają, że w ostatnim czasie problem z wyjazdem z Forum Gdańsk mógł się nasilić w związku z budową naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Obecnie w zakresie sygnalizacji na ul. 3 Maja funkcjonuje tymczasowa organizacja ruchu. I choć długość cyklu świateł została tu wydłużona, to dodatkowy czas przeznaczony został dla jezdni ul. 3 Maja.

- Powodem tych zmian jest zminimalizowanie zatorów w tej części miasta, które powstawać będą w czasie zawężonego przekroju jezdni ul. Wały Jagiellońskie, w czasie budowy wspomnianego przejścia. Po zakończeniu inwestycji zostaną przywrócone docelowe programy sygnalizacji świetlnej - dodaje Krasowski.

Komunikacja alternatywą?



Forum Gdańsk znajduje się w ścisłym centrum Gdańska. Jest oplecione wieloma liniami autobusowymi i tramwajowymi. Przez jego wnętrze przebiega linia Szybkiej Kolei Miejskiej, a przystanek Śródmieście od wejścia do sklepu dzieli kilka minut spaceru. Do samej galerii przylega też ogromny węzeł autobusowo-tramwajowy, z którego ani samo centrum, ani miasto nie potrafi (nie chce? nie umie?) zrobić pożytku np. uruchamiając w weekendy specjalną linię autobusową dowożącą klientów praktycznie pod same drzwi centrum handlowego. Może to jest najlepsza alternatywa dla samochodów i recepta na korki, jakie się tam tworzą?

Miejsca

Opinie (259) 7 zablokowanych

  • Jak zwykle spychologia. Rady Michała nie przejda bo ktos by skądś wyleciał.

    Wybudować parking na 1000 aut i zachęcać do komunikacji miejskiej. Pyszna rada.

    • 1 0

  • korki

    niech dulkiewicz sie zajmie poranymi korkami w gdansku a nie glupoty gdda razem z borusewiczem i bolkiem pod neptunem ciemno-grodzianie przejrzyjcie na oczy jak was robia w balona fakty mowia za siebie

    • 4 2

  • (1)

    Tyle tekstu, teorii, schematów, a ostatnie zdanie w tym artykule idealnie wyjaśnia całe to zjawisko. Jedynym rozwiązaniem na korki zawsze jest zmniejszenie liczby samochodów. Inaczej po prostu się nie da. Nie ważne jak byśmy kombinowali, w najlepszym wypadku jest to przeniesienie problemu o kilka metrów w jedną lub drugą stronę. Korki zawsze będą tam, gdzie jest za dużo samochodów.

    • 5 0

    • Skoro na innych parkingach centr handlowych takich problemów nie ma poza szałem przedświątecznym to wina nie leży jedynie w dużej liczbie aut a bardziej samej wadliwej konstrukcji tegoż konkretnego parkingu nie sądzisz. Wyjazd z parkingu zawsze będzie zajmował trochę czasu może z kilka kilkanaście minut ale nie godzinę

      • 0 1

  • Developerzy rządzą w Małej Sycyli! (6)

    Gdzie w normalnych krajach buduje się takie molochy w centrum miasta? Gdzie w normalnych krajach buduje się blok przy bloku a ulice dojazdowe i pare miejsc parkingowych po latach?

    • 8 1

    • Wszędzie (2)

      • 0 2

      • (1)

        Centra handlowe buduje się na obrzeżach miast! Jak buduje się osiedla to najpierw ulice potem bloki! Trochę pojezdzilem po całym świecie i żadnych ulic z płyt betonowych nie widziałem!

        • 3 0

        • U nas ulice były

          Hitler zbudował . Teraz są setki osiedli.

          • 0 0

    • W normalnych krajach były takie od zawsze. (1)

      Pod warunkiem, że normalny kraj to cywilizowany Zachód, a nie stawiana za wzór przez PiS Wspólnota Niepodległych Państw.

      • 1 2

      • Te płyty i chaos w budownictwie był również za Polski normalnej podczas rządów lewactwa i peło! Tak, ze ten cały bałagan występuje od roku 1989. Kłania się brak warunków zabudowy lub ciagle zmiany jeżeli występuje pod dyktando developerow!

        • 3 0

    • Czyli... ten parking jest dokładnie tym o co proszą kierowcy: na obrzeżach centrum, dobrze skomunikowany, nie jest najdroższy... ale i tak jest źle. Czyżby do każdego z takich parkingów miała prowadzić autostrada? Może czas zrozumieć, że korki w ruchu to jedno, problemy z parkowaniem to drugie ale korki na wyjeździe z dużych parkingów to osobna kategoria problemów. Nie da się zrobić miasta dla samochodów a nawet jakby się dało to po co?

      • 1 1

  • To jest wina Forum, po co w centrum gdańska budowali takiego molocha.

    Teraz niech zbierają baty od niezadowolonych klientów. W końcu handel przeniesie się w całości do Internetu, a potoczek znowu będzie otwarty i naturalny.

    • 4 0

  • dlaczego w innych galerjach nie ma problemu poprostu parking w forum jest spieprzony i tyle

    • 2 0

  • Paskudztwo

    Fakt jest taki że całe to forum powstało bezsensu. Brzydkie, te same sklepy co w każdej innej galerii handlowej, z tym samym towarem. I korki. Oto rozwój miasta 21 wieku, więcej sklepów więcej betonu. Zaorać i posadzić drzewka i krzewy

    • 2 0

  • problemy gdańszczan, nagłaśniane na tym portalu (6)

    zalatują straszliwą prowincją

    • 36 8

    • Bo to nie są problemy gdańszczan tylko ludzi ze wsi co przyjeżdżają w soboty na zakupy do galerii (5)

      Gdańszczanie robią zakupy w tygodniu, bo mają na to czas. Do tego galerii jest tak dużo że większość ma je w zasięgu spaceru. Ja na przykład mieszkam na Browarze i mam 3 galerię 5 minut pieszo od wyjścia z domu.

      • 11 5

      • A Ty mieszkasz na Browarze... (4)

        Na kominie, czy na dachu budynku z kadziami?

        • 8 4

        • Browar to osiedle, ale skąd wieśniak spod Kartuz może o tym wiedzieć (2)

          • 2 9

          • Poniał? (1)

            To nie oznacza, tłuczku, że należy pisać na Browarze.

            • 0 2

            • A jak ty trollu napisałabyś?

              • 0 0

        • to nasz lokalny obelix, jako dziecko wpadł do kadzi z piwem i go nie poniewiera, nawet takie 10%

          • 8 0

  • Przecież takie rozwiązanie już jest stosowane

    Jak jest duży ruch to zamykany jest wjazd na ten pierwszy poziom, bo kilka razy musiałem parkować wyżej. No i faktycznie upłynnia to ruch. Tylko pamiętajmy jedno, to jest parking w centrum Gdańska i zawsze będzie tu ruch. Ale zawsze zachęcam do spacerowania. :)

    • 0 0

  • Pomysł ze szlabanem jest dobry, ale tylko gdy parking +2 jest już pełny (2)

    i z tego co widziałem to ten sposób już jest czasem stosowany przez Forum Gdańsk. W przeciwnym razie (gdyby parking +2 był na stałe zamknięty) to stracilibyśmy miejsca parkingowe i przenieśli korek na +3

    • 15 2

    • Odwrócenie ruchu na północnej nitce zwiększyło by dwukrotnie przepustowość na tym newralgicznym piętrze, a w efekcie na całym parkingu.

      • 1 0

    • Poziom +2 jest w zasadzie pełen cały czas, bo każdy w pierwszej kolejności chce tam parkować. Szlaban byłby tylko częściowym rozwiązaniem, bo- oprócz zbyt małej częstotliwości zielonego światła na wyjeździe (która to częstotliwość, a nie długość światła zielonego, poprawiła by sytuację, zgodnie z tym, co pisze pan Robert Krasowski), problemem jest wąskie gardło w postaci tego najniższego piętra, które można by poszerzyć właśnie wprowadzając ruch na obu nitkach w kierunku wyjazdu, poświęcając 4 miejsca parkingowe od strony szlabanów na połączenie nitki północnej z wyjazdami, oraz łącząc ją z wjazdem na wyższe piętra. To wąskie gardło tworzy się nie tylko przez samochody, które uparcie próbują zaparkować na najniższym piętrze i- manewrując- tamują ruch do wyjazdu, jak również- już zaparkowane i próbujące wyjechać z miejsca parkingowego, również tamując ruch, ale też przez wzmożony ruch pieszych, który wynika z obecności głównego wejścia i przejścia od niego wychodzącego przez jedyną nitkę wyjazdową. Samochody muszą nieraz zatrzymywać się na kilkanaście/kilkadziesiąt sekund, żeby przepuścić pieszych, a to w zupełności wystarczy, aby zatrzymać ruch do samej góry parkingu. Dodatkowo ruch pieszych generują też osoby kierowane przez ochronę na drugą stronę, do klatki schodowej, co jeszcze bardziej tamuje ruch samochodów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane