• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe?

mJ
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zawsze podpinamy plus do plusa, a minus do minusa. Pamiętajcie jednak, że kolejność podłączania kabli ma duże znaczenie.
Zawsze podpinamy plus do plusa, a minus do minusa. Pamiętajcie jednak, że kolejność podłączania kabli ma duże znaczenie.

Jeszcze chwila i sezon na "czy ma ktoś może kable rozruchowe pożyczyć?" będzie można uznać za otwarty. Na razie w Trójmieście panuje piękna złota jesień i raczej nikt z porannym uruchomieniem auta problemów nie ma, ale przecież zima za rogiem.




Czy wozisz w aucie kable rozruchowe?

Listopad to ostatnia prosta przed nadejściem zimy, czyli tak naprawdę najgorszego i najbardziej wymagającego okresu dla kierowców. W najbliższych tygodniach opublikujemy kilka tekstów przypominających zmotoryzowanym m.in., jak efektywnie przygotować auto do zimy, jakie akcesoria warto nabyć czy chociażby jak bezpiecznie jeździć w trudnych, śnieżnych warunkach. Tymczasem rozpoczynamy od artykułu o kablach rozruchowych. Zdaje się, że mogą pójść w ruch najszybciej.

Kable rozruchowe - po co?



Gdy spada temperatura, automatycznie spada pojemność akumulatorów w samochodach. W wielu przypadkach kończy się to problemem z odpaleniem silnika w aucie. A co za tym idzie... frustracją kierującego, który lada moment spóźni się do pracy. Robi się nerwowo. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak znaleźć pomocną osobę, która "pożyczy" trochę prądu. A co jeśli takiej pomocy w pobliżu nie znajdziecie, a za wszelką cenę musicie uruchomić silnik? Pozostaje zamówić taksówkę. Taksówkarz bez większego problemu powinien pomóc w odpaleniu auta. Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.

W teorii najlepiej jest pobierać prąd od drugiej, niezamontowanej w aucie baterii. W zdecydowanej większości przypadków kończy się jednak poborem bezpośrednio z drugiego samochodu. Istotne, aby akumulator dawcy był o podobnej lub większej pojemności niż wasz. Dodajmy, że pożyczanie prądu od auta z akumulatorem o mniejszej pojemności może doprowadzić do rozładowania baterii w samochodzie dawcy.

Jeśli już udało się znaleźć życzliwego pomocnika, wyciągamy kable rozruchowe i działamy. Pamiętajmy, że silnik auta, z którego pobierany jest prąd, powinien zostać uruchomiony dopiero po poprawnym podłączeniu kabli. Ponadto w obu pojazdach należy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu (np. radio, światła czy ogrzewanie szyb). Pojazd, od którego będziecie pobierać prąd, warto ustawić stosunkowo blisko waszego - najlepiej maska w maskę.

Bywa, że podpięcie kabli może skomplikować niekorzystne ustawienie pojazdu, utrudniające dostęp do akumulatora. Albo gdy bateria znajduje się np. w bagażniku, a wy zaparkowaliście auto tyłem przy samej ścianie albo innym samochodzie. Bez długich kabli się nie obejdzie.

Czytaj także:

Kiedy wymienić opony na zimowe?



Jak podłączyć kable rozruchowe?



Zasada jest prosta: zawsze podpinamy plus do plusa, a minus do minusa. Bardzo ważna jest kolejność. Nieprawidłowe podłączenie może skutkować zwarciem i awarią.

  1. Chwyć za czerwony przewód (plus) i w pierwszej kolejności podepnij go do dodatniej klemy akumulatora "biorcy prądu", a następnie do baterii "dawcy".
  2. Pora na kabel czarny (minus). Jedną końcówkę podłącz do minusa sprawnego akumulatora.
  3. Drugi zacisk kabla czarnego podepnij do tzw. masy (uziemienie), czyli do metalowego elementu pod maską niesprawnego auta (np. krawędź blachy w komorze silnika albo głowica cylindrów).
  4. Uruchom silnik "dawcy". Jednostka powinna pracować kilka minut na nieco wyższych obrotach (ok. 1,5 tys. obr./min).
  5. Podejmij próbę awaryjnego uruchomienia pojazdu.

Kable rozruchowe odłączamy dokładnie w odwrotnej kolejności niż przy ich podłączaniu - zaczynając od minusa. Warto - zanim podłączycie kable - starannie oczyścić klemy obu akumulatorów z brudu i tlenku ołowiu. Najskuteczniejsza będzie druciana szczotka.

Jednorazowe "kręcenie" rozrusznikiem nie powinno trwać dłużej niż 10 sekund. Po nieudanej próbie odczekajcie kilka minut. Jeśli ok. pięć takich prób zakończy się fiaskiem - odpuśćcie. Jeśli jednak uda wam się odpalić silnik przy pomocy kabli rozruchowych - pamiętajcie, aby po powrocie do domu akumulator doładować prostownikiem. Jeżdżąc jedynie na krótkich odcinkach, po mieście, możecie być w zasadzie pewni, że alternator nie będzie w stanie optymalnie podładować baterii.

Po rozładowaniu akumulatora i udanej "reanimacji" zaleca się podjechać do warsztatu, w którym mechanik skontroluje stan baterii.

W tych sklepach kupisz akumulator do auta


Jakie kable rozruchowe kupić?



Kable rozruchowe powinny mieć odpowiedni przekrój. Nie mogą być ani zbyt cienkie, ani zbyt grube. Do podładowania akumulatora w aucie z silnikiem benzynowym wystarczy grubość 25 mm kw., natomiast dla jednostek wysokoprężnych - 35 mm kw.

Dla aut zaparkowanych w trudno dostępnych miejscach przydadzą się kable o długości ok. pięciu metrów. Istotne jest także, jaki prąd rozruchowy kable są w stanie przenieść. Najtańsze przewody oferują maksymalne natężenie na poziomie 100-200 A, natomiast droższe i lepsze - ok. 1000 A.
mJ

Opinie (56) 3 zablokowane

  • Przewody powinny być podłączane na wyłączonym silniku (5)

    inaczej tłumik może się zatrzeć

    • 1 1

    • Nie, jeżeli regularnie wymieniasz w tym tłumiku olej (3)

      To już jest naprawdę podstawowa wiedza. Każdy to wie

      • 4 0

      • A jak sprawdzić ten, no, poziom? (2)

        Bo nie wiem.

        • 0 0

        • Rozpinasz rozporek, wsuwasz bagnet i badasz

          • 2 0

        • Poziom oleju w tłumiku sprawdza się naocznie, czyli okiem

          Przykładasz oko do rury, ale musi być włączony silnik, bo inaczej odczyt nie będzie dokładny

          • 2 0

    • jak już pouczasz, to sam się doucz

      najważniejsze jest, aby wycieraczki były postawione na sztorc, inaczej może dojść do zatarcia klimatyzacji

      • 0 0

  • To informacja dla warmińsko mazurskie

    Tylko

    • 1 2

  • Odwrotnie

    Zawsze masa pierwsza

    • 0 3

  • trzeba zgłosić się do mechanika a nie grzebać samemu

    • 0 0

  • W nowych pojazdach nie używa się kabli rozruchowych, ani starterów. (1)

    Tylko laweta.

    • 1 0

    • W starych autach też tylko laweta

      • 0 0

  • Fajny - pomocny ART. spuer.

    I sama prawda (osob do osob a duzy do duzego) aku oczywiscie - zawsze plus do plusa i min do min. i ze 2 min pomerdac i wtedy gul gul. i jest gitarra :)...wiecej takich ART . pomocnych .

    • 1 1

  • Plus z minusem a minus z plusem całą tajemnica wiary

    • 0 0

  • Grubość kabla w [mm kw] :D :D

    Rozumiem, że walczycie z przemocą słowną... Nie mam pojęcia jakiej przemocy trzeba by użyć wobec autora kiedy (nie) chodził do szkoły podstawowej i na lekcjach fizyki było o jednostkach miary... Ręce opadywują jaka żenada...

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Bentayga to SUV marki:

 

Najczęściej czytane