• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • A ja w Gdańsku jeżdżę tramwajami PESA (1)

    Pojazdy są przegrzane. Jest za gorąco. A motorniczy nie ma na to wpływu.
    Mówi, że ogrzewaniem zarządza komputer.
    Staję przy drzwiach i na każdym przystanku łykam trochę świeżego powietrza.

    • 1 0

    • Rozrpnik sie i po sprawie !!!

      • 0 1

  • Pan pewnie mial spiecie w inkubatorze albo starty wlazil mu do wanny podczas kapieli i tak mu zostalo wiecznie niezadowolony melepeta ktoremu przeszkadza wszystko w zyciu :/

    • 2 2

  • (1)

    Podziwiamy jak ten Gromadzki zorganizował pracowników , wszyscy wiedza gdzie postawić plusa, gdzie minusa, pewnie było szkolenie

    • 6 6

    • jasne:)

      naprawdę wydaje ci się, że ludzie nie mają innych celów w życiu niż łapanie tutaj plusów :)...
      no to trochę taka biedota mentalna z ciebie....

      • 1 2

  • czy ogrzewanie w autobusie to jedna farelka? (1)

    jakoś nie przemawia do mnie, ze przez 5-10 minut (3,5km) nie da się podnieść temperatury do 10 stopni

    z drugiej strony rzecznik twierdzi, ze 10 stopni było - a to dla nich jest wystarczające - więc nie wiem do czego niby się odnosi

    gabaryt pomieszczenia pokoju (autobus) można ogrzać w ciągu paru minut, no chyba że ustawi się ogrzewanie na MINIMUM - to wtedy ogrzanie tej samej kubatury zajmie parę godzin

    • 3 13

    • czy ogrzewanie w autobusie to jedyna farelka

      te pare twoich minut to se mozesz przy starszych autobusach w gacie wlozyc ,nowe jak najbardziej ok

      • 0 0

  • tłumaczenia bzdurne jak twarz rzecznika (5)

    Skoro autobus stoi w nocy i rano nie jest w stanie nagrzac sie do wymaganej temperatury na odcinku zajezdnia przystanek, to autobus ten powinien byc odpalany godzine przed wyjazdem z bazy i nagrzany podjechac po pasazerow i w D. mam tu jakies gadki ekilogiczno ekonomiczne. Pasazer mial racje autobus na pewno przez 3km nie rozgrzewal sie do wymaganego minimum.

    • 8 35

    • co jest z ogrzewaniem w autobusach gdynskich

      silnik pracujacy powyzej 1 min.kara placisz za nia kolego czy kolezanko

      • 1 0

    • przecież wykazali że się nagrzał (3)

      • 6 2

      • nie wykazali (2)

        napisali , że w tych dniach
        a nie, że na pierwszym przystanku.
        Bardzo sprytne wywinięcie się od odpowiedzi.

        Nie napisali też, czy ten nawiew czasem naprawdę nie wieje zimnym
        podczas tzw. nagrzewania się.

        Sam pamiętam lata temu, że autobus wiał zimnym
        co było gorsze niżby w ogóle nie wiał.

        • 3 0

        • Czytanie ze zrozumieniem się kłania (1)

          "w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24"

          A jak wieje powietrzem o temp. powiedzmy 20 stopni, to ty mając temp. 36.6 odczuwasz to jako zimno, a pojazd się mimo to nagrzewa

          • 2 3

          • ok, nie widziałem tego fragmentu ale to jeszcze nie wszystko

            odwołując isę do twojego argumentu ale odwrotnie,
            jeśłi jest -5 a wiejesz powietrzem -3 to powinno ci być cieplej stosując twoją logikę.

            Chcę ci powiedzieć, że twoja logika robija się o prawa fizyki,
            powietrze zawiera wilgoć, następuje parowanie na powierzchni skóry,
            nawet jeśłi powietrze będzie cieplejsze (ale za mało ciepłe)
            będziesz czuł zimno i to będzie prawdziwe zimno wynikające z praw fizyki.

            proszę nie stosować pseudoporównań i pseudologiki
            tam gdzie ona nie ma zastosowań,
            dodam, że przeważnie nigdzie nie ma zastosowań
            jak się chłopski rozum przykąłda do skomplikowanych zjawisk

            • 0 0

  • Wyjście z sytuacji jest jedno, jak się komuś nie podoba to niech jeździ własnym autem i nie narzeka. Wtedy ogrzewanie można włączyć nawet + 30 st. i grzać się we własnym sosie, a zanim się dojedzie do pracy szare komórki się zetną :)

    • 1 2

  • Gdzie Ci mężczyźni? (1)

    Panie Marcinie może ciepłe zimowe spodnie Pan ubierze, zamiast rurek, to nie będzie problemu z temperaturą w autobusie!

    • 28 2

    • Przecież są. Prawdziwi drwale w rurkach i rajbanikach.

      • 3 0

  • Czytelnik Marcin (1)

    Raz, że donosiciel, który uważa się za społecznika.
    Dwa, że straszy tvn uwaga.

    Zwykły, znudzony burak.

    • 156 20

    • W dodatku od rana niezadowolony. Panie Marcinie: "Sorry! Mamy taki klimat!" Załóż Pan cieplejszą kurtkę, uśmiech i do przodu. Są większe problemy ;)

      • 4 0

  • Panie Gromadzki nie opowiadaj bzdur (4)

    1) logiczne że jak pojawił sie artykuł to w następnych dniach autobus był prawidłowo nagrzany bo wiedzieli że bedzie kontrola a inna sprawa to temperatura na zewnatrz sie podniosła

    2) wierze pasażerowi bo wielokrotnie jadąc R w okresie wiosennym temperatura była tak wysoka bo grzał kierowca że ludzie mdleli a okna były zablokowane dlatego wiem że maja problem z ogrzewaniem i nie długo jak co roku problem sie nasili bo bedzie cieplej

    3) proponuję żeby nie było żadnych objekcji co do temperatury w pojeździe pomontować termometry w widocznych miejscach i wtedy pasażer by wiedział ile jest stopni pstryknął by zdjecie nie prawidłowej temperatury i byłby dowód a jednocześnie była była by motywacja dla przewożników żeby temperatura była odpowiednia

    4) problemem na lini R jest notoryczne nie właczanie klimatyzacji w pojerzdzie w okresie letnim dlatego uwazam że przewożnik oszczędza na ogrzewaniu w zimie a w lecie na klimatyzacji i powinien być regularnie kontrolowany codziennie nawet może sie nauczy jak kary sie posypią

    5) kolejna linia notorycznych nie prawidłoowści to 181 w okresie letnim wielokrotne telefony do zkm nic nie daja
    a) jazda jak wariacji na sopockiej
    b) nie właczanie klimy gdy jest dostepna w pojezdzie
    c) puszczanie w okresie letnim na sopot gdy dużo ludzi jedzie autobusa małego że ludzie sie nie mieszcza
    d) inteligencja ludzi zkm bo ostatni kurs przed 23 z monciaka podjerzdza w wekend w sezonie mały autobus ze ludzie nie maja jak sie zabrac do domu.

    były wielokrotne telefony do zkm w sprawie lini 181 i nic nie dało

    • 3 10

    • Frustracie (3)

      Jeżeli chcesz komentować artykuły,skorzystaj najpierw że słownika,to nie boli!

      • 3 2

      • pozdrawiam pracowników ZKM (1)

        zamiast siedzieć na internecie i minusować nie przychylne komentarze i pisać pozytywne ruszyć tyłki za biurka i do roboty sprawdzać kierowców czy grzeją w autobusach jak zmarzną wam tyłki to wtedy docenicie żale pasażerów

        • 2 4

        • Z wrażenia usiadłem na internecie. Tak bardzo rozsiadłem się na internecie. Całkiem wygodny ten internet. ;)

          • 1 0

      • a teraz odpowiedz rzeczowo

        chyba, że zgadzasz się z przedmówcą całkowicie
        tak jak i ja

        • 1 0

  • Zimny nawiew (9)

    Kierowca złośliwie włącza zimny nawiew :D A jak w samochodzie włączy się grzanie to też natychmiast leci ciepłe powietrze czy jednak zimne zanim silnik się nagrzeje?
    Pan Marcin chyba jest faktycznie przewrażliwiony...
    Więcej empatii życzę :)

    • 181 8

    • urządzenie dodatkowe podgrzewania cieczy o mocy 35 kW (SPHEROS Thermo 350
      może nie włączane ze względów osczednościowych zawsze to kilka litrów mniej

      • 0 0

    • (1)

      Bzdury , silnik po paru minutach się nagrzewa i jest możliwośc ogrzewania

      • 1 3

      • na jakiej podstawie to mówisz?

        co to znaczy dokładnie możliwośc grzania?
        czy to znaczy, że powietrze dostarczane z silnika jest cieplejsze od powietrza w autobusie?
        Jeśli tak to o ile i czy to wystarczająca różnica?
        Czy może dmuchawa wali na całą moc w zimnym autobusie
        i tak naprawdę wytwarza tylko przeciąg poruszając masy zimnego powietrza
        czyli dmuchając zimnym (dodając tylko niewiele nieco cieplejszego, znów pytanie, o ile cieplejszego)?

        • 2 0

    • to chyba zależy jaki masz system ogrzewania mądry (3)

      mój, jeśli nie jest rozgrzany to nie dmucha,
      ale to jest klima w bardzo dobrym aucie,
      w bardzo podstawowym aucie, jest tak jak piszesz,
      nie ma automatycznej regulacji, po prostu właczasz wiatrak i dmucha
      bez względu na temperaturę powietrza wlatującego do kabiny czyli dmucha zimnym,
      nie wiem jaka mądra jest klima w tym mercedesie,
      chętnie usłyszę wyjaśnienie

      • 1 4

      • W bardzo dobrych samochodach masz coś takiego jak webasto-system ogrzewania postojowego, które grzeje nawet jak masz nierozgrzany jeszcze silnik.

        • 0 0

      • aha, jest coś takiego jak czynnik chłodzący wiatru (1)

        który przyspiesza parowanie powodując chłodzenie wyparne,
        czuję, że mogą zaistnieć warunki, kiedy ciepłe powietrze będzie się wydawało zimne, przy odpowiedniej kombinacji prędkości powietrza, temperatury początkowej lub średniej temperatury styku z ciałem i wilgotności,
        nie sądzę , mokre powietrze chłodzi bardziej,
        ale też chciałbym usłyszeć wyjaśnienie,
        czy klima w tym mercedesie faktycznie dmucha powietrzem
        które nie jest wystarczająco ciepłe

        • 4 0

        • pewnie kupili stare trupy z uszkodzoną klimatyzacja, ciekawe czy autobusy nie powinny mieć odrębnego systemu ogrzewania

          • 1 5

    • Po prostu janusz pieniacz zawsze takowym pozostanie (1)

      wg mnie to i tak super, że w autobusie potrafią taką kubaturę nagrzać do 10 stopni jeszcze przed pierwszym przystankiem

      no ale zapewne pan pieniacz jest tak zwanym 'humanistą' i takie pojęcia jak np. objętość są mu obce, że o przeliczaniu tych wielkości już nie wspomnę

      • 33 2

      • Dokładnie

        Ostrożnie licząc taki autobus przegubowy ma pojemność jakieś 20 razy większą od dużego samochodu osobowego.

        Nagrzanie takiego autobusu w tym samym czasie co samochodu wymagałoby zatem albo proporcjonalnie większego nawiewu (zapewne zbudowanego z silników odrzutowca) albo silnika który się nagrzewa 20 razy szybciej, albo temperatury silnika na starcie porównywalnej z temperaturą słońca.

        Ale co tacy ignoranci mogą o tym wiedzieć :(

        • 20 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane