• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • MZK na swoich stronach chwali się że Mercedes O530G C2
    UKŁAD OGRZEWANIA

    - System ogrzewania przedziału pasażerskiego Ogrzewanie zapewnia utrzymanie temp. w granicach od + 10 do +15 C przy temperaturze zewnętrznej 15 C,
    - Jedno urządzenie dodatkowe podgrzewania cieczy o mocy 35 kW (SPHEROS Thermo 350)
    - Rury grzewcze z miedzi, termoizolowane.

    więc dalsze tłumaczenie niezbyt pasuje , że jeszcze się nie nagrzał , że przejechał tylko 3,5 km itp itd

    Kierowca ma
    Wentylacja wymuszona: klimatyzacja kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej, wentylatory wyciągowe z filtrem powietrza na dolocie. Więc cóż ma się troszczyć o pasażerów

    • 0 0

  • (12)

    Najlepiej temperaturę regulować w swoim własnym samochodzie z czterostrefową klimatyzacją. Do tego przyjemna muzyczka z audiofilskiego systemu HiFi, podgrzewanie fotela zimą, wentylacja latem i masaż na dłuższych trasach. Do tego masz sterylnie czysto (o ile oczywiście dbasz o samochód i czystość), nikt Ci nie wisi nad uchem i nie charczy rozsiewając prątki i inne zarazki, nie śmierdzi, nie szturcha i nie wpada na Ciebie podczas hamowania, nikt Cię nie okradnie itp. Same zalety. Przewoźnicy muszą się u nas jeszcze wiele nauczyć i wiele poprawić, żeby normalni ludzie chcieli korzystać z usług komunikacji miejskiej. 5-10C zimą w autobusie? Wow, rewelacja. Już biegnę na przystanek.

    • 33 40

    • podczas hamowania i nie tylko moze ewentualnie wpaść na ciebie inne auto (1)

      • 0 0

      • Kiedyś mnie kusiło, aby zmienić tylną ramkę pod tablicę rejestracyjną z takiej od dilera na taką pokroju "wał śmiało i tak ty płacisz", ale nigdy się na takie rozwiązanie nie zdecydowałem. Jeszcze nikt mi w bagażniku nie zaparkował, ale rzeczywiście, jest takie ryzyko :)

        • 0 0

    • jest jedna rzecz której nie zrobisz w swoim BMW (8)

      nie możesz sobie pojechać do baru, wypić piwka lub dwóch i wrócić do domu.

      Autobusem można :)

      p.s. do samochodu z czterostrefową klimą ubierasz się jakoś inaczej niż na dwór, gdzie jest temp. 5-10 stopni?

      • 9 4

      • (5)

        Po co mam się specjalnie ubierać skoro do samochodu najczęściej wsiadam praktycznie z domu (no dobra z garażu, ale w garażu też mam ogrzewanie)? W pracy też mam garaż, więc mam się ubierać w szalik i czapkę? Jak jadę do siłowni czy na zakupy to przecież też jest tam zadaszony i ogrzewany parking. Ubieram się jedynie jak jadę gdzieś gdzie nie ma garażu - w bagażniku mam na taką okazję płaszcz czy jakąś kurtkę, rękawiczki. Życie naprawdę jest proste i nie ma sensu wprowadzać niepotrzebnych komplikacji. Nie bój się, ani nie marznę ani się nie przegrzewam.

        W jednym masz rację - nie wypiję kiedy poruszam się własnym samochodem, ale to żaden problem, ponieważ jeśli piję, robię to najczęściej wieczorem w domu albo o "piciu" wiem wcześniej i wtedy jadę taksówką.

        • 18 2

        • ok, a tak, na marginesie- z ciekawości?, czy dokądkowiek chodzisz piechotą? Spacer/bieg z psem nad morzem? Coś dla (1)

          albo trasa piesza np. w lesie ?

          • 0 0

          • Zdarza się. Oprócz tego na powietrzu gram w piłkę nożną, biegam, spaceruję, latem jeżdżę na rowerze, grywam w golfa itd. Jednak tylko rekreacyjnie, nie będę jeździł rowerem albo zasuwał na piechotę do pracy czy po zakupy co nie oznacza, że jestem typem spasionego knura, który przemieszcza się jedynie z kanapy na fotel samochodu.

            • 2 1

        • (2)

          Wszystko pięknie, tylko szoferstwo to parszywe zajęcie.

          • 0 2

          • (1)

            szoferstwo lepsze niż ból tyłka ;)

            • 1 0

            • to podobnie - taka dolegliwość przy tym zajęciu

              • 0 0

      • No to też już jakiś czas temu zauważyłem (1)

        że jeżeli siedzę w autobusie, tzn. że jadę na kufelek z kumplami. Innej opcji nie ma.

        • 2 0

        • taksówka

          najlepsza opcja,
          zero czekania na mrozie w nocy,
          nie trzeba czapki i płaszcza (jeśli nie palisz fajek :)),
          od drzwi do drzwi,
          nie ma to jak komfortowy dojazd i powrót z piwka

          • 0 0

    • "sterylnie czysto'- groźnie to zabrzmiało, obsesyjnie

      a już Cię polubiłam wcześniej

      p.s.sterylnie jest tylko gdzieniegdzie w kosmosie

      • 1 1

  • ten niezadowolony pasażer... (1)

    to chyba jakiś zziębnięty przez noc menel, który od razu by chciał się ogrzać jadąc całą trasę R-ką

    • 6 0

    • 31.12.2015. w dzień w gdańskich autobusach nie grzali , było 0 i -1

      • 0 0

  • Przegrzanie - gorsze (2)

    Ludzie poubierani w zimowe kurtki, buty, szalik, czapki, a Pani Jadzia za kierownicą chce mieć ciepło i ustawia nawiewy na maksymalny możliwy poziom i w autobusie/trolejbusie mamy saune. To jest prawdziwy problem w Gdyni. Przegrzewanie zwłaszcza trolejbusów.

    • 53 11

    • (1)

      Kierowca ma osobno nastawianą temperaturę, niezależnie od reszty autobusu

      • 1 0

      • zauważyłam to 31.12.2015- w dzień w autobusach w Gdańsku było chyba - 1 ( dużo jeździlam)

        a kierowcy- w koszulach, albo cienkich zwykłych bluzach
        ( na zewnątrz chyba było - 6 , tramwaje i autobusy schłodzone na maksa)

        • 1 0

  • żarty żartami ale..

    Dobra, żarty żartami alee... wszystkich autobusów i trajtków sprawdzić nie jesteście w stanie.

    Nie mniej jednak bardzo często zimą jest zimno w trajtkach (tych nowych też!) i autobusach i to w godzinach 8-9, a to już nie tak skoro świt.
    Druga sprawa te przyciski to jedna wielka pomyłka, bo starzy ludzie UDERZAJĄ w guzik bo nie wiedzą co to znaczy "przycisk dotykowy", a z drugiej strony już DWA RAZY przejechałam swój przystanek bo CIEPŁY GUZIK nie działał. Ludzie naciskają te guziki w czasie jazdy, a nie w czasie postoju. Nie mam pojęcia jak one działają.

    a bezdomni to osobny temat, niby jestem człowiekiem i rozumiem, że zimno.. ale na litość boską, oni są bezdomni z wyboru, bo w ośrodkach nie wolno pić. Ja płace za bilet i siedze na siedzeniu na którym siedział brudny bezdomny, albo nie mogę usiąść bo połowa ludzi szturmem siada z przodu kiedy bezdomny siedzi z tyłu, wobec czego przez śmierdzącego bezdomnego ludzie przestają korzystać z ZKM, gdyż robi się zwyczajnie w świecie NIEDOBRZE i żygać się chce, nie jesteśmy w stanie tego pohamować, jeśli w busie jest ciepło i siedzi śmierdzący bezdomny.

    • 7 0

  • Termometr może i certyfikowany,

    ale czy aby pomiary były robione w podobnych zewnętrznych warunkach atmosferycznych?

    • 3 0

  • Pan Marcin powinien kupić sobie własne 4 kółka i tam ustawiać temperaturę jaką mu się podoba, nawet +50 stopni jak mu za zimno....Logiczne, że jak autobus zaczyna kurs i na dodatek jest pusty to nie będzie nagrzany, tak jak by już pół dnia przejeździ z pasażerami...

    • 4 4

  • (2)

    Pełna mobilizacja w ZKM - zdecydowana przewaga minusów
    Elaborat długi, polemika bezsensowna - Pan Marcin stracił wiele czasu a niczego nie wyjaśnił

    • 5 3

    • też zauważyłem

      nie wierzę, że ludzie tak nagle zgłupieli
      i że ciemny lud to kupił

      • 1 2

    • oj coś słabo z minusami , bo nagana z wpisem do akt będzie

      • 2 2

  • Przy wypowiedziach korzystnych dla ZKM same plusy i to w dużej ilości, w przeciwnym wypadku tylko minusy - pracownicy ZKM sie starają

    • 5 4

  • sauna w MZK (1)

    kierowcy (wielu) serwuje saunę, ale nie tylko. Niektórzy z nich prowadzą misję nawracającą lud na religię jedynie słuszną. Zmuszanie pasażerów do słuchania mszy i innych nabożeństw bardzo głośno oto misja kierowców MZK

    • 3 6

    • to chyba jakiś ponury żart

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane