- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (51 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (33 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach
Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno
Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.
Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:
"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."
Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.
Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.
Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.
Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:
1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.
2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.
Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Miejsca
Opinie (101) 2 zablokowane
-
2016-01-28 11:03
Zaorał... (1)
...niezadowolonego klienta :) Brawo Marcin
- 11 3
-
2016-01-28 13:48
nie zaorał, na nic nie odpowiedział
wczytaj się dokładnie co powiedział ten rzecznik,
wymijająco odpowiedział, rzucił garść wymijających faktów,
nie napisał o temperaturze na pierwszym przystanku
i czy autobus wieje zimnym powietrzem- 3 3
-
2016-01-28 11:57
A co ze smrodem w komunikacji miejskiej,nie można zamontować jakis odświezaczy powietrza (3)
- 1 4
-
2016-01-28 12:13
Jak menel jedzie busem... (1)
...to bus jedzie menelem.
- 5 1
-
2016-01-28 12:49
prawo natury
kolejnym odwiecznym prawem natury jest prawidłowość, że jak menel nie jedzie już autobusem - to autobus dalej jedzie menelem :(
- 3 0
-
2016-01-28 12:05
Może niech najpierw ludzie zaczną się myć, prać swoje ubrania. Inaczej odświeżacz nic nie pomoże
- 3 0
-
2016-01-28 12:16
Jeszcze tego brakuje, żeby w "Uwadze" na TVN puszczali reportaż o tym, że Panu Marcinowi jest zimno. Myślę, że ludzie mają o wiele więcej poważniejszych spraw do nagłośnienia w telewizji, niż temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej. Ludzie z roku na rok robią się coraz bardziej marudni i nie wiem jak to będzie wyglądało za kilka lat. Za zimno-źle, za ciepło-jeszcze gorzej. A ten ma za mało pieniędzy, a tamten ma za dużo. A to jest za drogie, a tamto za tanie. A tamta ubrała się na zielono, a tamta jeszcze gorzej, bo na czerwono. Ludzie, zanim napiszecie pismo ze skargą, zastanówcie się pięć razy czy ten problem jest naprawdę tak poważny, by robić z tego aferę.
- 16 1
-
2016-01-28 10:43
Kurczę, żeby tak wyglądała KM w Gdańsku
ZTM Gdańsk - patrz i ucz się od najlepszych ;)
- 10 6
-
2016-01-28 10:36
Napiszcie o gdańskich tramwajach. W Pesach +30, a w Dortmundach na liniach 3 i 8 mróz.
- 10 1
-
2016-01-28 10:34
A dajcie spokój z tym ogrzewaniem.
Jak raz zaczęli grzać to trzeba było pootwierać okna, by schłodzić pojazd. Ogrzewanie autobusów do 20 stopni to porażka - wchodzi się z mrozu do gorącego pojazdu w zimowych ciuchach i po paru minutach się z człowieka leje. Niech lepiej nie grzeją, a po prostu nie wpuszczają do środka zimna. Jak w pojeździe będzie 10 stopni przy zewnętrznej temperaturze -5 to będzie OK.
- 19 1
-
2016-01-28 10:34
Gdańsk
nie wiem jak jest w Gdynia ale w gdańskiej komunikacji miejskiej nie da się wytrzymać ogrzewanie bucha na maksa i jest jak w saunie. Wolę zdecydowanie chłodniej niż to co nam serwują.
- 21 4
-
2016-01-28 10:19
Konkretna odpowiedź od ZKM
A jak czytelnikowi jest zimno to niech kupi auto z klimatyzacją. Najlepiej dwustrefową, żeby mógł guziczkami częściej się bawić!
- 73 9
-
2016-01-28 10:11
Biedny pasażer
Nie potrafi się ubrać odpowiednio do pogody. Na przystanku nie było mu zimno tylko dopiero w złym autobusie?
- 130 8
-
2016-01-28 10:07
Odpowiednia, rzeczowa odpowiedź.
Brawo ZKM
- 216 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.