• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • (3)

    Nie ma co grzać za dużo. Ludzie poubierani w kurtki, czapki, a w autobusach ma być +20? Bez przesady.

    • 211 8

    • a bywa za ciepło

      najgorzej jak ktoś jedzie tylko 2-3 przystanki a w autobusie jest gorąco. Wsiadam do takiego nagrzanego autobusu i dylemat - czy się rozbierać z kurtki i szalika czy nie, na te kilka minut. Często nie mam wyjścia, bo nie chcę przed całym dniem pracy spocić się w drodze do niej :P a dodam że jestem osobą zdecydowanie ciepłolubną !

      • 0 0

    • Popieram! Czasem grzeją aż za mocno.

      Tłoczno, duszno, nie ściagniesz nawet kurtki bo nie ma na to miejsca, a tu jeszcze nawiew 20 stopni :/

      • 34 0

    • ten problem odczuwam codziennie w SKM.

      dzisiaj było nagrzane do ok. 20 stopni, wszyscy w kurtkach, wilgoć...
      Wchodzi się jak do sauny parowej, nie ma czym oddychać.

      • 47 1

  • ciepło (1)

    kupujesz bilet i wymagasz ciepła w autobusach.Na lini 173 w godzinach wczesno porannych nie ma z tym problemu w autobusie jest cieplutko.

    • 1 0

    • ble ble

      kupujesz bilet na przejazd ,a jak chcesz grzać dooopsko to se kup węgiel

      • 0 0

  • ble ble

    mrozów nie ma a tu kolejny nawiedzony społeczniak który chce zaistnieć tacy kiedyś donosili Hitlerowi i Stalinowi - Gdynia to miasto kolaborantów

    • 0 0

  • Ciepły ziomek

    Obłóż sie termoforami to będzie ci ciepło.Co za gość.Wstyd facetom przynosisz.Jak ci zimno to idz do wojska tam ci dogrzeja organizm.

    • 0 0

  • Dla zmarźluchów

    Propozycja zmiany godzin pracy zamiast jechać rano to może lepiej pracę w sezonie zimowym podjąć w południe to będzie cieplej

    • 0 0

  • (2)

    Jak mu zimno to niech sobie kocyk wozi albo się cieplej ubierze.Przy mojej i synka chorobie lokomocyjnej przegrzany autobus to prawdziwy koszmar.

    • 71 15

    • Odwracając sytuacje

      Nikogo nie obchodzi twoja choroba lol zacznij chodzić na piechotę

      • 1 0

    • 31.12.2015 w autobusie 127 było - 1 ---przegrzane? chyba mózg ZTM przegrzany

      • 2 0

  • Ogrzewanie,klimatyzacja a BUSY (3)

    Ja całkowicie rozumiem frustrację Pana Marcina , nie raz przeżywam to samo w kumunikacji miejskiej w Gdańsku , jeśli na zewnątrz jest temp na plusie lub bliska zeru to można normalnie pojechać , jest zwyczajnie normalnie , jednak jeśli na zewnątrz jest mróz -5, -10 , lub niżej to stercząc na przystanku i wyczekując na busa naturalnie człowiek chce się zagrzać , i niestety muszę stwierdzić na swoim osobistym przypadku a podróżuje liniami 157 i 167 że z czymś takim jak za dużo ogrzewanie to się absolutnie nie spotkałem , w linii 157 w środku raz było tak zimno że leciała para z ust , fotele były tak zimne że aż zgroza było usiąść a wysiadając z tego busa nie czułem palców u nóg. Co do linii 167 miałem ostatnio fajna sytuacją , taką w nawiązaniu do "ciepłego guzika" i trzymania ciepła w busach, wsiadam rano w niedzielę 1-szym busem 4.45 z PKSU , na dworze mróz , więc wsiada się do busa i co robi kierowca ? otwiera drzwi dla pasażerów , ok! I co robi dalej ? Trzyma je przez minute ponad otwarte (nikt nie wsiada ani nie wysiada) i nie czuje sie w ten sposób żadnej różnicy czy sie jest na zewnąrz lub do wewnątrz, pytanie po co to robi ? W jakim celu ? To samo kilkukrotnie zdarzyło mi się w styczniu i grudniu w 157 . ZKM co to jest za metoda aby trzymać uciekające ciepło przez otwarte wszystkie drzwi w busie ? Jakaś nowoczesna technika grzewcza ? Proszę o wyjaśnienia bo jestem mega ciekaw.

    • 8 4

    • A ja zauważyłem taka oto sytuacje na dworze mróz 3 osoby na przystanku przyjeżdża autobus i każda tych 3 osób idzie do innych drzwi co ty na to ?

      • 0 0

    • Tomaszu, (1)

      ilu pasażerów komunikacji miejskiej, tyle samo opinii. Ty sobie życzysz, żeby na przystanku drzwi zamykać, a ja byłam świadkiem jak pasażer, nie przebierając w słowach, opierniczył motorniczego w tramwaju, za to, że ten stojąc na przystanku (czekając na zielone światło) miał czelność drzwi zamknąć i pasażer nie wiedział czy biec do tramwaju, czy sobie podarować, bo jak drzwi byłyby otwarte, to wiedziałby, że tramwaj na niego czeka. Tłumaczenie motorniczego, że drzwi zamyka, bo jest włączona klimatyzacja (to akurat było lato, ale tu bez znaczenia, bo latem chcemy chłodniej w środku, a zimą oczywiście odwrotnie), a odjedzie wg rozkładu i wtedy kiedy światła mu na to pozwolą, na niewiele się zdało. Pan dobitnie sobie życzył, żeby pojazdy komunikacji miejskiej drzwi zamykały dopiero przed odjazdem, a wzburzony był bardzo i zapewne skargę do ZTM-u wyskrobał, co zostało uwzględnione, może uregulowane jakimś przepisem, a jak nie to podjęto decyzję na zasadzie: klient nasz pan. No i dlatego teraz Ty (zimą) marzniesz przy otwartych drzwiach autobusu.

      • 0 1

      • zadziwia mnie, że wierzysz w reakcję na skargi pasażerów- nie ma takiego czynnika działania w ZTM

        • 0 0

  • Bzdura (6)

    Kontrola zapowiedziana? Świetnie. Dwa . Kogo obchodzi przejazd techniczny? Płacę, wsiadam i wymagam. Kierowca Twój pan to przeszłość.

    • 14 93

    • Co ty mozesz wymagac za trzy zlote

      • 2 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • zrób niezależną kontrolę incognito (2)

      nagraj pomiary, wykaż że nie dogrzewają busów i wtedy idź do TVN.

      • 16 4

      • (1)

        Tylko te pomiary certyfikowanym termometrem niech robi, a nie tym ze swojej komórki.

        • 4 0

        • pamiętajcie, że temperatura wokół człowieka jest wyższa

          z powodu energii wypromieniowywanej a nie tylko mechanicznie przekazywanej,
          termopara pokaże do 1C więcej w odlegości 0.5m od ciała
          przy temperaturze pokojowej 20C ,
          można policzyć strumień cieplny przy założeniu 1Wata na kilogram człowieka
          i uwzględnić opóźnienie spowodowane masą czujnika
          ewentualnie izolacyjnośc ubrania dodać w przybliżeniu

          • 0 0

    • Buractwo

      Właśnie udowodniłes jakim burakiem jesteś. Czytam te wiadomości , płace za internet i wymagam żeby takie wsioki jak Ty nie wypowiadały się publicznie

      • 27 2

  • Ciepły przycisk - bez sensu i utrudnianie życia pasażerom

    I tak najczęściej otwierane są środkowe i ostatnie drzwi nawet jak wsiada/wysiada tylko 2 pasażerów. Ludzie zapominają , że trzeba samemu otworzyć drzwi. Lub nie chcą tego robić i czekają aż drzwi same się otworzą. Od odrobiny zimna w autobusie jeszcze nikt nie umarł, a przegrzanie jest bardziej niebezpieczne, co właśnie teraz ma miejsce w pojazdach bardzo często. Wolałam stare zasady, że to kierowca otwierał mi drzwi i nie musiałam o tym pamiętać.

    • 3 2

  • (1)

    Autobus J rano nie dość że kierowca 8008 próżnia się codziennie a ma od szpitala w wejherowie do mojego przystanku tylko tylko 2 przystanki to jeszcze jak sprzedaje bilety nie zamyka drzwi cały czas zimno .masakra

    • 2 4

    • Albo sprzedajesz bilet albo zamykasz drzwi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane