- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (76 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (157 opinii)
- 3 Amerykańskie klasyki przy sopockim molo (20 opinii)
- 4 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (139 opinii)
- 5 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (85 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (86 opinii)
Nocami malują pasy na jezdniach
Pracują w nocy przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Za pomocą malarek ręcznych i samobieżnych odświeżają znaki na 300 gdańskich ulicach, na powierzchni ok. 70 tys. m kw.
W drugiej kolejności prace będą prowadzone na ulicach Głównego Miasta, we Wrzeszczu, w Oliwie, na Oruni, Chełmie, Ujeścisku oraz Jasieniu. Ponadto odmalowane zostanie oznakowanie w miejscach wskazanych przez Komisję Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego, m.in. przejścia dla pieszych znajdujące się w pobliżu gdańskich szkół.
Pracują od wieczora do rana
Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu, ekipy odpowiedzialne za malowanie pasów na gdańskich ulicach pracują tylko w nocy w godz. od 20 do 6 rano. Postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych - temperatura malowanej powierzchni powinna wynosić powyżej 5 st. C. Nie ma mowy o malowaniu podczas deszczu, a że w maju pogoda jest w kratkę, to i prace niestety nieco się opóźniają.
W Gdańsku do wykonania prac ekipy wykorzystują dwa rodzaje malowarek: samobieżną i ręczną. Malarka samobieżna wykorzystywana jest do malowania linii segregacyjnych oraz krawędziowych. Urządzenie sterowane jest komputerowo, a pistolety natryskowe włączają się i wyłączają w sposób automatyczny.
Z kolei do malowania tzw. elementów drobnych, czyli m.in. przejść dla pieszych, strzałek czy linii zatrzymań, wykorzystuje się malarkę ręczną.
Dwa lata nauki malowania
- Operator obsługuje sterownik-komputer odpowiadający za długość i rodzaj linii, a jednocześnie jest kierowcą urządzenia i ma bezpośredni wpływ na ich proste wykonanie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Umiejętność odpowiedniego aplikowania farby nabywa się wraz z liczbą wymalowanych znaków na jezdni. Przeważnie trwa to około dwóch lat. Przez cały ten okres pracownik uczy się pod okiem doświadczonego operatora nie tylko obsługi malowarki, ale także umiejętności czytania projektów organizacji ruchu czy też trasowania znaków na jezdni. Trasowanie jest to wyznaczenie miejsc, w których będą pomalowane linie wydzielające pasy ruchu i inne elementy oznakowania poziomego.
Do malowania nawierzchni bitumicznej oraz betonowej używa się specjalnej farby wykonanej na bazie żywicy akrylowej z dodatkiem rozpuszczalników organicznych. Farba charakteryzuje się białą barwą oraz dużą trwałością i odpornością na ścieranie. Czas schnięcia farby, gdy temperatura nawierzchni ma 10 st. C. wynosi od 20 do 30 minut.
- Trwałość oznakowania uzależniona jest od natężenia ruchu na danej ulicy. Ta ścieralność jest dużo większa na głównych drogach, którymi porusza się także komunikacja miejska - kończy Magdalena Kiljan.
Miejsca
Opinie (90) 4 zablokowane
-
2019-05-18 18:17
Może warto też pomalować te progi spowalniające które w żaden sposób nie są oznaczone? (6)
Na przykład na ulicy Klonowicza we Wrzeszczu...
- 58 13
-
2020-03-02 15:50
od tego są znaki drogowe
jeśli ich nie widzisz to idź do okulisty
- 0 0
-
2019-05-18 23:09
(2)
Progi powinny być malowane farbą odblaskową aby można było je dostrzec z daleka po zmroku.
- 13 8
-
2019-05-20 13:53
tak tak i panią z lizakiem stop postawić przy każdym
- 0 0
-
2019-05-19 17:12
Od tego masz znak ograniczenia prędkości i o progach. Jak je widzisz, to się dostosuj.
- 2 5
-
2019-05-18 22:07
(1)
Bo nie muszą być oznaczone. Na drogach o dop. Prędkości 30 km/h
- 12 6
-
2019-05-18 22:31
i tu jest problem
bo on zapie...la 70 tam gdzie jest 30 i potem placz ze progow nie widac
- 12 6
-
2019-05-18 18:44
Artykuł bez sensu (3)
To jest logiczne że takie rzeczy powinno się wykonywać w nocnych godzinach
- 52 13
-
2019-05-19 10:39
Bez sensu to jest twoja wypowiedź (2)
Jest to artykuł informacyjny, nie masz nic do powiedzenia to nie pisz!
- 4 2
-
2019-05-30 20:25
Komentarz informujacy
UJ mnie to obchodzi :)
- 0 0
-
2019-05-19 17:12
O, znafca (sic!).
- 0 0
-
2019-05-29 09:19
na ile czasu wystarczy takie malowanko ? (1)
- 0 0
-
2019-05-30 18:38
Jak farba plakatowa, to do najblizszego deszczu
- 0 0
-
2019-05-30 18:37
Czemu pasy mają różną długość?
- 0 0
-
2019-05-30 10:02
(1)
Czemu lepszej jakości nie są malowane pasy
- 0 0
-
2019-05-30 18:27
Czemu nie w HD malują?
- 0 0
-
2019-05-18 18:12
(3)
A w Gdyni się maluję w godzinach szczytu na głównej trasie miasta
- 54 7
-
2019-05-30 15:34
Może w Gdyni nie chodzi by wymalować tylko by ludzie widzieli, że jest robione
- 1 1
-
2019-05-19 10:46
a ja się nie "maluję" w Gdyni
ani w godzinach szczytu ani w ogóle, no chyba,że stoję na światłach jako pierwsza
- 0 3
-
2019-05-18 21:12
Kto bogatemu zabroni
- 5 3
-
2019-05-30 15:11
niech pokaza jak sie zachowuje auto lub motor gdy na nich hamuje
- 0 0
-
2019-05-30 09:45
Czy ktokolwiek zwrócił uwagę na dziwną oszczędność tej maszyny która zaczyna malować po 10 cm od początku i 10 cm przed końcem odnawianej linii? w sumie po pomalowaniu 1000 czy 10 tys takich linii wyjdzie oszczędność setek litrów drogiej farby ale chyba nie o to tu chodzi by oszczędzać. Czy ktoś w ZDiZ to zauważy i sprawdzi wykonanie zadania zgodnie ze specyfikacja zamówienia? Wątpię bo najważniejsza jest nie jakość, a wykonawca zadowolony że po raz kolejny udało się zarobić dodatkową kasę. Aha a ta maseczka przeciwpyłowa to do ochrony górnych dróg oddechowych przed pyłem z drogi bo na pewno nie przed szkodliwym smrodem farby, cóż pracownik odchoruje w przyszłości.
- 1 0
-
2019-05-29 18:31
Rzecznik prasowy.., hm?
Pani rzecznik powinna popracować nad wymową: za dużo eeee, eee. Prawie każde zdanie zawiera" eeee"
- 0 0
-
2019-05-29 17:06
malowarka czy malarka
:) chyba ktoś tu się nie potrafi zdecydować, w temacie jedno w treści drugie, malarki lepiej niech malują pejzaże...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.