• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zapobiec wypadkom na Spacerowej?

Maciej Naskręt
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem części kierowców inżynierowie ruchu powinni sprawdzić oznakowanie na ul. Spacerowej. Dochodzi tam do zbyt wielu wypadków. Zdaniem części kierowców inżynierowie ruchu powinni sprawdzić oznakowanie na ul. Spacerowej. Dochodzi tam do zbyt wielu wypadków.

W środę rano na ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku czołowo zderzyły się dwa samochody. Część kierowców twierdzi, że to przez kolejną nieudaną próbę wyprzedzania i dodają, że należy wymalować linię ciągłą na całej długości ul. Spacerowej, by poprawić bezpieczeństwo. Pozostali natomiast przekonują, że ciągła linia tylko utrudni życie - nie będzie można wyprzedzać m.in. autobusów i rowerzystów. Kto ma rację?



Zachętą kierowców do wyprzedzania są autobusy miejskie.

Ok. godz. 5 w środę na ul. Spacerowej w Gdańsku - na odcinku leśnym - zderzyły się czołowo dwa samochody osobowe. 23-letni kierowca, który jechał w kierunku obwodnicy, zjechał samochodem na przeciwległy pas ruchu, gdzie zderzył się czołowo z pojazdem prowadzonym przez 52-latka.

- Na skutek zderzenia poszkodowany został 23-latek. Trafił do szpitala. Trwa wyjaśnianie, co było bezpośrednią przyczyną zmiany pasa ruchu - mówi sierż. sztab. Lucyna Rekowska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Czy drogowcy powinni wyznaczyć linię podwójną ciągłą na całej ul. Spacerowej?

Niektórzy kierowcy jednak już wydali wyrok w tej sprawie. - Do wypadku doszło na skutek próby wyprzedzania. Nie pierwszy raz dochodzi do zderzenia czołowego na tej ulicy, dziś na szczęście nikt nie zginął, ale w przeszłości jest pełno takich przypadków. Kierowcy przeceniają swoje i swoich samochodów możliwości. Na ulicy Spacerowej należy jak najszybciej zabronić wyprzedzania - wymalować ciągłą podwójną białą linię na całym odcinku leśnym - przekonuje pan Marcin, który mijał rano miejsce wypadku i stojąc w zatorze stracił 40 minut.

Warto tu zaznaczyć, że podwójną linią ciągłą oznaczone są wyłącznie odcinki ul. Spacerowej na łukach. Proste fragmenty wyznaczone są pojedynczą linią przerywaną, zezwalającą na wyprzedzanie i omijanie pojazdów.

Co o tym sądzą mieszkańcy Osowej, którzy najczęściej korzystają z ul. Spacerowej? - Moi zdaniem to zły pomysł. Czasem ul. Spacerową jedzie powoli autobus, czy rowerzysta. Wtedy można łatwo go wyprzedzić, pod warunkiem, że nic nie jedzie z przeciwnej strony. Wprowadzenie zakazu wyprzedzania zakorkuje drogę jeszcze bardziej, a tego nikt nie chce. Tu potrzebna jest raczej rozbudowa drogi - mówi pani Tatiana.

Przypomnijmy, że miasto planuje rozbudowę ul. Spacerowej do dwóch jezdni. Miałaby ona powstać razem z tunelem pod wzgórzem Pachołek. Trwa opracowywanie studium wykonalności, które wyjaśni jak należy budować drogę i ile to będzie kosztować, a także czy jej realizację należy etapować. Władze Gdańska i Sopotu na ten cel przeznaczyły po 250 tys. zł na opracowanie dokumentu.

Opinie (271) 2 zablokowane

  • Wyprzedzanie (12)

    Od kiedy to linia ciągła zabrania wyprzedzania rowerzystów ??

    • 17 5

    • Od zawsze, jeżeli chcesz to zrobić z bezpiecznym marginesem jednego metra. (10)

      Możesz oczywiście wyminąć rowerzystę na centymetry i nie przekraczać lini ciągłej. Linia ciągła to BEZWARUNKOWY ZAKAZ jej przekraczania! Nie ważne, czy jedzie ciągnik, czy rowerzysta, czy autobus.

      • 6 6

      • Na takiej drodze jak Spacerowa (pasy ruchu mają po 3,5 m) samochód osobowy może wyprzedzić rowerzystę jadącego przy krawędzi jezdni z zachowaniem wymaganej odległości 1 m i jednocześnie bez potrzeby wjeżdżania na drugi pas ruchu!

        • 2 0

      • niestety nasi cudoporawotwórcy (4)

        zapomnieli, że nakazując wyprzedzanie z marginesem 1m, powodują zakorkowanie drogi.PRD jak KC to powinien być usystematyzowany pragmatyzm, czyli prawo zwyczajowe, które kieruje się rozsądkiem.

        • 0 4

        • (1)

          Jakoś cały zachód nie ma z tym problemów.

          • 4 0

          • na zachodzie

            byłaby tu ścieżka rowerowa albo zakaz ruchu rowerów.

            • 1 3

        • Słusznie. Wyprzedzanie na styk powinno być dozwolone,zwłaszcza przez "tiry". A w korku powinno składać się lusterka,aby nie (1)

          • 0 0

          • pragmatyzm to czasami

            wybór mniejszego zła. Jak wjeżdżam blaszakiem z alei na trakt to ignoruje pewien stop tylko dlatego, że jak się na nim zatrzymam to nie widzę czy ktoś nadjeżdża traktem. Bezpieczniej jest ten stop potraktować "lotnie". Ten dojazd jest pod kątem nijakim, ani 90 ani stycznie do traktu, więc w lusterkach niczego nie widzę. I to nazywam pragmatyzmem drogowym.

            • 0 1

      • Kolego,zdaj prawo jazdy,bo żal słów - zakaz wyprzedzania dotyczy pojazdów samochodowych,nie wolnobieżnych ani motocyklowych. (3)

        Inna sprawa,że ZAWSZE należy wyprzedzać z głową,niezależnie od znaków

        • 7 1

        • (2)

          Kolego, ja to się bardziej boję, że Ty już zdałeś prawo jazdy:
          P-4 "linia podwójna ciągła" znak ten rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią, ale przecież naszych królów szos powstrzyma dopiero rów? fosa? mur?

          • 3 0

          • LOL cytujesz wikipedię w dyskusji o przepisach :D (1)

            • 0 0

            • Skopiowałem pierwszy wynik z google, ale skoro to nie wystarczy to proszę bardzo:
              Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, rozdz. 4, § 86
              5. Znak P-4 "linia podwójna ciągła" rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią.
              Tak jak mówiłem fosa, rów i mur, a i tak nasi królowie się jakoś przebiją.
              Pozdrawiam

              • 2 1

    • Odkąd przepytujesz typowego polskiego kierowcę z kodeksu. Prawa jazdy znalezli w chrupkach...

      • 6 1

  • Spacerowa istotnie. (1)

    Konieczna jest budowa drugiej jezdni po trzy pasy w każdą stronę i tunel pod Pachołkiem. Światła przy Realu hamują ruch na Spacerowej.Należy je zlikwidować i wykonać zjazd z prawej strony wiaduktu i wjazd pod wiaduktem na parking Realu. W obecnej chwili powinien być zakaz poruszania się po ul. Spacerowej rowerami. Rowerzyści hamują ruch i stwarzają zagrożenie. Ktoś o małej wyobraźni postawił znaki umożliwiające jazdę rowerem. Przy przebudowie ul. Spacerowej można było poszerzyć jezdnię o 1.5 metra i rowerzyści mieliby
    drogę rowerową.

    • 17 5

    • Brak znajomości przepisów wśród kierowców przeraża.

      "Ktoś o małej wyobraźni postawił znaki umożliwiające jazdę rowerem."

      Bzdura, nie ma takich znaków a o ile brak jest ścieżki rowerowej i zakazu to zgodnie z przepisami, w większości wypadków, rowerzyści mają obowiązek poruszać się właśnie jezdnią!

      Znaki które jakiś czas temu pojawiły się na Spacerowej mają jedynie przypominać kierowcom o obowiązujących od zawsze na tej drodze przepisach, zawłaszcza o odległości jaką należy zachować od wyprzedzanego rowerzysty.

      Często jeżdżę Spacerową i rowerzyści nie są tam dla mnie problemem, pasy ruchu mają po 3,5 m więc jeśli rowerzysta trzyma się krawędzi drogi (a zwykle tak jest) to samochód osobowy może go wyprzedzić nawet bez przekraczania środka jezdni!

      Absolutnie nie ma potrzeby wprowadzania na tej drodze zakazu ruchu dla rowerów. Jeśli dla Ciebie stanowią oni zagrożenie to świadczy to raczej o brakach w Twojej wyobraźni i umiejętnościach jazdy.

      • 5 0

  • Rozszerzając Twoją argumentację, można stanąć koło zoo i poczekać, aż ulica do samej góry będzie pusta i wtedy pognać bez żadnych korków i kolejek. tam na górze dogonić ostatnich przed światłami koło Reala i czas przejazdu bedzie taki sam jakbyś się wlókł z innymi. Problem mają ci w Oliwie. Nikt nie może wjechać, a kto nie wjedzie, ten nie zjedzie i nie zrobi miejsca innym. Cała Spacerowa oddziałuje na sytuację w Oliwie. Światła przy Realu generuja ruchy dżdżownicy i czasem ni z tego ni z owego musisz się zatrzymać w środku lasu. To zatrzymanie spod swiateł się przeniosło, czasem przenosi sie aż na sam dół. ja wiem, że nie da się jechać idealnie w tej samej odległości, ani idealnie w tym samym odstępie czasowym, ani nawet idealnie w odstępie proporcjonalnym do do drogi hanowania przy danej prędkości. Ale raczej nie należy stawać, gdy poprzednik nie stoi, zwiększać odległości, gdy prędkość maleje, stać 10 sekund po tym, jak poprzednik ruszył. Generowanie dżdżownicy i zbyt duże odstępy to błedy, które wpływają na korek odległy nawet kilka kilometrów od sytuacji bieżącej. Na Ciebie najbardziej wpływają beznadziejnie jadący kierowcy, którzy już dojeżdżają do Reala.
    Jedź zawsze tak, jakbyś chciał, żeby jechali wszyscy przed Tobą. Wszyscy za tobą będą zadowoleni, gdy Ty i Twoi sąsiedzi pojedziecie właściwie.
    Jedyna Twoja racja, to taka, że sobie, rzeczywiście już nie możesz przeszkodzić, ani pomóc stylem jazdy w korku. Twoja sytuacja jet jaka jest, bo juz zostala wygenerowana.

    • 1 0

  • Jeżdżę dużo rowerem i jakoś nie widzę aby któryś kierowca przejmował się linią ciągłą

    ... nawet podwójną. Zakręty, skrzyżowania, przejścia dla pieszych ... wszędzie można wyprzedzić.

    • 3 0

  • dwa pasy

    i tyle w temacie

    • 0 1

  • przypomnę, że parę ładnych lat temu... (5)

    przed remontem Spacerowej były plany jej poszerzenia przy tej okazji.
    Ale Budyń znalazł łatwą wymówkę, by tego nie robić. Ówczesny Geant miał współfinansować budowę poszerzonego wiaduktu przez obwodnicę, ale podobno Gdańsk nie mógł (nie chciał ?) dogadać się z Gdynią, bo chodziło o skrawek działki należącej administracyjnie do Gdyni. Więc Budyń przyjął chętnie rezygnację z poszerzenia wiaduktu i tym samym ogłosił że nie ma sensu poszerzać spacerowej (wąskie gardło przy obwodnicy). Oczywiście od tego czasu wybudowano wiele dróg, które kończą się wąskimi gardłami i miasto już nie widziało w tym problemu. Aha, w zamian za rezygnację z poszerzenia wiaduktu Gdańsk przyjął "odszkodowanie" w wysokości ok 400 tys. PLN (równowartość może ze dwóch średnich mieszkań w tamtym czasie)

    • 134 9

    • A dodatkowo wykasowali ścieżke rowerową

      Zal

      • 1 0

    • Proponuję przenieść przymusowo lokum Prezydenta do Osowy. Niech jeździ sobie do roboty - koniecznie - Spacerową....tylko nie piszcie o tych 7 jego nieruchomościach...;-)

      • 4 1

    • z tego co pamiętam był protest mieszkańców Osowej przed budową trasy "potencjalnie tranzytowej"

      • 20 2

    • Zapewne chodziło o uwalenie konkurentów w przetargu

      Geant miał najtańszą ofertę bo wiedział że nie musi budować żadnej
      drogi (która była w warunkach przetargu) tylko wykręci się 400 tys + prowizja

      • 10 2

    • Klasyczna Budyniada

      bez pomysły, bez sensu za to drogo

      • 19 3

  • Nie mylmy 2 spraw

    1. Zawsze znajdzie się ktoś komu bardzo się spieszy i musi wyprzedzać. Czy droga jest jedno czy wielopasmowa to i tak będą tam się zdarzały wypadki. Dokładnie tak jak na autostradach.

    2. Korki na spacerowej powodują światła. W kierunku obwodnicy są to głównie światła przy Centrum Osowa i tu wystarczyłby bezkolizyjny wjazd i wyjazd lub ustawienie świateł tak żeby zdecydowanie promowały jazdę na wprost.
    Gdy przyjrzeć się światłom w Oliwie to mamy z kolei 3 sygnalizacje świetlne co 50 m. Gdyby umiejętnie pokierować ruch to można by zredukować środkową.

    • 1 1

  • Więcej patroli

    A piękny opel insignia stoi w nowym porcie od 7.00 rano łapie przechodniów na skrzyżowaniu przez które praktycznie nie jeżdżą samochody. Mandaty mógłby wystawiać patrol pieszy. Praktyczne wykorzystanie samochodu z wideozapisem który potrzebny jest do zapobiegania sytuacjom jak w artykule.

    • 1 0

  • (7)

    Należy postawić znaki, dużo znaków. Musi być od nich gęsto i musi być dużo różnych. Co 10 metrów ograniczenie do 30 a co 20 metrów zakaz wyprzedzania. Wiadomo, że jak stoi znak, to nikt nie przekroczy prędkości ani nie wyprzedzi. Poza tym "uwaga dzieci", "uwaga krowy" i co 100 metrów info o przejeździe kolejowym i moście zwodzonym.

    • 134 10

    • Jaki ziom

      Mistrz :)

      • 0 0

    • (3)

      Zadbać o stałe korki. W korku prędkość nie zabija, bo jest niewielka. Dobry efekt mogą dać kijowo wyregulowane światła po obu stronach oddcinka leśnego.

      • 44 0

      • można dać światła w środku lasu - to uspokoi ruch (1)

        nasi fachowcy cały czas myślą jak wydać naszą kasę

        • 21 0

        • I podłączyć do Tristara

          Nic tak dobrze nie uspokoi ruchu jak Tristar.

          • 4 0

      • A jak ktoś będzie cwaniaczył to odstrzelić z katapulty.

        • 10 1

    • A pobocze wyłożyć minami przeciw czołgowymi

      jakby ktoś chciał poboczem wyprzedzać

      • 4 1

    • Bardzo dobry pomysł

      Można jeszcze dać po bejsbolu, jak się zwolni to niektórzy będą chcieli je na innych wypróbować.

      • 1 0

  • DO "stas" - Nie za bardzo rozumiem

    Po co gnać i jechać bliżej innego kierowcy skoro i tak wszyscy stają u dołu na światłach lub wcześniej, jeśli pojawi się korek? Raczej trzeba pomyśleć, jaki sens w tym, że pojedziesz trochę szybciej skoro wszyscy staną w pewnym miejscu...

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane