• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie mamy prawa po zakupie auta z drugiej ręki?

Michał Jelionek
27 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zostałeś oszukany przy zakupie samochodu? Uruchom prawa konsumenckie i walcz o swoje. Zostałeś oszukany przy zakupie samochodu? Uruchom prawa konsumenckie i walcz o swoje.

Szczęściarzy, którzy mogą sobie pozwolić na wyjechanie z salonu wyśnionym i pachnącym świeżością autem jest niezbyt wielu. Większość kierowców skazanych jest na rynek wtórny i zawiłe przeprawy z cwanymi sprzedawcami. Żeby nie paść ofiarą oszustwa trzeba mieć się na baczności. Pamiętajmy jednak, że kupujący samochód używany mają również swoje prawa i w razie wykrycia poważnej usterki mogą złożyć reklamację.



Czy kiedykolwiek kupiłe(a)ś używany samochód z ukrytymi wadami?

O tym, jak efektywnie czytać ogłoszenia motoryzacyjne i nie wpaść w sidła oszustów pisaliśmy jakiś czas temu. Idziemy o krok dalej i podpowiadamy, co zrobić w przypadku kupna samochodu z ukrytymi wadami. Pamiętajmy, że w świetle polskiego prawa każdy nabywca auta używanego - niezależnie czy kupił samochód u zawodowego handlarza czy też osoby prywatnej - ma swoje prawa, które warto poznać.

Przymierzamy się do kupna samochodu z rynku wtórnego. Dla wielu z nas to bardzo poważna decyzja, która nierzadko wiąże się z zaciągnięciem kredytu. Po zebraniu wystarczającego nakładu finansowego, pora na wybór tego jednego jedynego pojazdu. I tutaj - jak doskonale wiemy - zaczynają się schody. Oszustów zatajających rzeczywisty obraz jest na rynku mnóstwo, ale wpadnięcie w zastawioną przez nich pułapkę nie musi oznaczać dla nas jedynie czarnego scenariusza. Należy wyraźnie zaznaczyć, że według polskiego prawa to sprzedający odpowiada przed nabywcą za ukryte defekty auta, o których w momencie podpisywania umowy kupujący nie mógł mieć pojęcia.

Co powinna zawierać umowa kupna - sprzedaży samochodu?



Roszczenia z tytułu rękojmi

Zbawieniem dla oszukanych osób może okazać się tzw. rękojmia, czyli sposób reklamacji wadliwego towaru przez konsumenta. Ku uciesze wielu, 25 grudnia 2014 roku roszczenia z tytułu rękojmi zostały prawnie zmodyfikowane na korzyść kupującego. Pamiętajmy, że znowelizowane przepisy dotyczą umów zawartych po tym dniu. Rękojmią objęte są wszystkie towary konsumpcyjne, czyli wszystkie rzeczy ruchome podlegające sprzedaży, m.in. właśnie samochód. Jeśli w kupionym przez nas pojeździe wykryjemy wadę - to po pierwsze możemy złożyć reklamację, a po drugie - co bardzo istotne - określić w niej nasze oczekiwania względem sprzedającego.

- Rzeczy używane, w tym również auta, objęte są odpowiedzialnością z tytułu rękojmi. Zatem sprzedawca odpowiada względem kupującego za to, że samochód będzie zdatny do jazdy. Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca, niezależnie od tego, czy jest osobą fizyczną czy przedsiębiorcą, jest odpowiedzialny względem nabywcy, jeżeli auto ma wadę fizyczną lub prawną. Sprzedawca jest również odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej, np. samochód jest kradziony - tłumaczy Paweł Galiński, radca prawny.

- Generalnie łatwiej nam będzie dochodzić roszczeń w sytuacji, gdy sprzedający był przedsiębiorcą - w tym przypadku zastosowanie znajdzie zasada niezgodności towaru z umową uregulowaną w ustawie o warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jeśli sprzedającym będzie osoba prywatna, nasze roszczenia będziemy musieli oprzeć o Kodeks cywilny. W obu przypadkach przyda się konsultacja z prawnikiem, który poprowadzi naszą sprawę. A ta, jak wiadomo, może okazać się czasochłonna i kosztowna - wyjaśnia Dominiki Malicki, ekspert Motoraportera.

Interpretacja ukrytej wady

Pamiętajmy, że przed złożeniem reklamacji z tytułu rękojmi, powinniśmy poprawnie zinterpretować istotę defektów. Rozróżniamy dwa typy wad: fizyczneprawne. Z pierwszą grupą mamy do czynienia w momencie niezgodności sprzedanego auta z umową sprzedaży: otrzymujemy samochód niekompletny, nie pokrywający się z wcześniejszym opisem i zapewnieniami sprzedającego. Z kolei o wadach prawnych mówi się w przypadku, gdy auto stanowi własność osób trzecich (pochodzi z kradzieży) albo zostało np. zabezpieczone w postępowaniu karnym jako dowód.

Co możemy ugrać?

W przypadku wykrycia wady i zgłoszenia reklamacji możemy zażądać od sprzedającego następujących działań: wymiany bądź naprawy samochodu, obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Wybór należy do konsumenta, jednak pamiętajmy, że sprzedawca może nie zaakceptować wybranego przez nas rozwiązania. W zamian ma prawo do zaproponowania innej ugody, odbywającej się w ramach przesłanek dozwolonych prawem.

Małe auto miejskie - jakie wybrać? Najlepsze małe samochody miejskie



- Wybór konkretnego uprawnienia należy co do zasady do kupującego. Obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy nie jest jednak dopuszczalne, jeżeli sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni niesprawne części pojazdu. Jeżeli umowa zawarta została z konsumentem i przedsiębiorca nie ustosunkował się do jego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał żądanie konsumenta za uzasadnione. Podkreślenia wymaga, że sprzedawca odpowiada tylko za wady auta, które istniały w dniu jego sprzedaży, w chwili wydania auta. Ponadto wady te muszą być istotne - jest różnica między cofniętym licznikiem, ukrytymi usterkami jak np. uszkodzony silnik czy fakt, że samochód jest powypadkowy, a rysą na tapicerce czy karoserii - dodaje Galiński.

W przypadku opieszałości związanej z usunięciem usterki, kupujący ma prawo wyznaczyć ostateczną datę realizacji zlecenia naprawy. Jeśli sprzedający w dalszym ciągu będzie bagatelizować problem, konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub zażądania obniżenia ceny. To drugie rozwiązanie jest zdecydowanie najczęściej praktykowanym.

Jeżeli okaże się, że kupiłeś samochód z ukrytymi wadami - możesz go zareklamować. Jeżeli okaże się, że kupiłeś samochód z ukrytymi wadami - możesz go zareklamować.
Ważne terminy

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi wynosi dwa lata. W przypadku samochodu używanego ten czas może zostać skrócony maksymalnie do roku od daty zakupu, ale nabywca musi zostać o tym fakcie poinformowany przed zawarciem umowy.

- Istotne jest przewidzenie dla całego obrotu gospodarczego, że sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeśli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od sprzedaży auta. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada auta została stwierdzona przed upływem roku od jego wydania, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania auta kupującemu. Jest to istotne domniemanie prawne wprowadzone w celu ochrony interesów nabywcy będącego konsumentem - wyjaśnia radca prawny.

W przypadku wykrycia wady między 12 a 24 miesiącem od wydania samochodu - wówczas to nabywca będzie musiał udowodnić sprzedającemu, że usterka istniała w momencie kupna. Jeżeli sprzedawca celowo zataił wady samochodu, możemy składać reklamację bez względu na czas, jaki upłynął od stwierdzenia wady, nawet wtedy, jeśli wadę zauważyliśmy po upływie dwóch lat od wydania pojazdu.

- Zgodnie z art. 557 § 1 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, a mimo to zdecydował się na kupno. Sprzedawca pojazdu używanego jest zobowiązany do poinformowania nabywcy o wszystkich wadach auta. Jeśli kupujący zaakceptuje, że używane auto posiada pewne usterki, to nie może później domagać się zwrotu kosztów ich naprawy - dodaje.

Dochodzenie roszczeń

Tak naprawdę mamy do wyboru dwa scenariusze: porozumienie ze sprzedającym albo skierowanie pozwu do Sądu. Istnieje duże prawdopodobieństwo odrzucenia przez sprzedającego naszych roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne auta. Przy takim obrocie sytuacji kupujący będzie zmuszony dochodzić swoich praw przed Sądem. Warto wówczas zaufać prawnikowi, który z pewnością pomoże nam skutecznie przebrnąć przez szereg formalności. Drobna wskazówka: dla sprawniejszego dochodzenia, pamiętajmy o gromadzeniu wszelkich dowodów. Dokumentujmy naprawy oraz poniesione koszty na podstawie faktur czy paragonów. Ze sprzedającym korespondujmy drogą listową (zachowujmy kopie pism), a przy kontakcie telefonicznym - nagrywajmy rozmowy.

Na koniec mała przestroga dla kupujących.

- W przypadku umowy sprzedaży pojazdu używanego zawartej na odległość, np. za pomocą strony internetowej, sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały m.in. o głównych cechach świadczenia, swoich danych identyfikujących, łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a ponadto dołączyć formularz odstąpienia od takiej umowy. Ponadto konsument, który zawarł umowę na odległość może w terminie 14 dni od zawarcia w/w umowy odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Niezależnie od tego, czy transakcja jest dokonywana między osobami fizycznymi czy też między przedsiębiorcą z konsumentem, zanim wpłacimy pieniądze na zakup używanego auta, powinniśmy skłonić sprzedawcę do pisemnego potwierdzenia w umowie, np. bezwypadkowości pojazdu, stanu licznika itp. Jest to dowód niezwykle przydatny w przypadku konieczności dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego - zakończył Paweł Galiński.

Miejsca

Opinie (42) 3 zablokowane

  • te prawa to tylko od firm czy osob prowadzacych DG

    A nie od prywatnej osoby.

    • 1 1

  • mamy prawo do łez

    Niemiaszek płakał jak sprzedawał i nam się należy

    • 0 0

  • chodzen.pl pewne zrodlo

    Aby miec wiecej praw lepiej kupic przez firme ktora sprzedaje auta uzywane. Proponuje odwiedzic chodzen.pl i spac spokojnie po zakupie auta

    • 0 0

  • hahahahaha

    te przepisy to cos pięknego dla oszustów -kupujesz igiełke w trzy dni wymieniasz wtryski, turbine, dwumasę sprzęgło i oddajesz szrota - BO MIAŁ UKRYTE WADY?

    • 1 0

  • miałam to samo (1)

    Samochód kupiony od prywatnej osoby.
    Po tygodniu padł silnik. Znalazłam wtedy taką stronę http://autoprawo.pl i oni pomogli mi załatwić sprawę korzystnie dla mnie. Początkowo dali tylko darmową poradę, ale gdy zobaczyłam że wiedzą o czym piszą, poprosiłam o pomoc. I całe szczęście, bo sama wtopiłabym tylko kasę w samochód, którym nie dało się jeździć..

    • 0 8

    • Haha haha

      Ale ściema
      Sprawa jest przegrana i tyle w temacie

      • 1 0

  • kasa

    ja zawsze kupuję zbijam cenę ile się da ,po paru dniach żądam obniżenia ceny,wady zawsze znajdziesz w używanym aucie jak nie to zaprzyjaźniony mechanik pomoże ci by auto miało wady.
    potem tylko pismo do sprzedawcy i kaska prawie pewna w kieszeni.
    w ten sposób masz używane i do tego kaskę na przyszłe naprawy.
    polecam sprawdza się zawsze.

    • 0 1

  • Wszyscy narzekają na handlarzy, a ja kupiłam auto od handlarza, bałam się że długo nim nie będę jeżdzić, gdyż okaże się, że mnie oszukali. Jeżdziłam prawie dwa lata bez żadnych napraw. Niestety na skutek kolizji nie z mojej winy auto do kasacji. Kupiłam następne od osoby prywatnej i kłopot. Okazało się, ze ma poważnie uszkodzony silnik, a sprzedający wmawiał mi, ze to na pewno tylko dziurka w tłumiku. Oczywiście nie chce odebrać auta, co więcej wmawia mi, że w dniu sprzedaży auto było 100% sprawne. w ogłoszeniu podał "mechanicznie sprawny" i.........?

    • 0 0

  • Odszkodowanie

    Warto jeszcze dodać, że od sprzedawcy można dochodzić odszkodowania z tytułu szkody wyrządzonej wskutek wady auta, jak np. koszty lawety, utracony zarobek, jeżeli to auto firmowe, czy nawet ekspertyza rzeczoznawcy. Więcej w tym temacie na http://www.sprawnie.com/2017/04/reklamacja-wad-samochodu.html

    • 0 0

  • Niewiedza Czy Oszustwo

    Miła Pani sprzedała mojemu koledze auto Bmw w bardzo dobrym stanie z papierami i wszystkim kiedy szedł przerejestrować na siebie auto okazało sie że przegląd nie był robiony w tym roku i że termin na to skończył się 2 miesiące wcześiniej papiery wszystko pieczątka z niby tego roku
    Ta Pani Zareczała Że przegląd był robiony w tym roku
    Mam więc pytanie czy jeśli kolega nie zauważył tego faktu czy może mieć prawo po swojej stronie.
    I czy zalicza się to do zapisu w art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca, niezależnie od tego,czy jest osobą fizyczną czy przedsiębiorcą , jest odpowiedzIalny względem nabywcy jeżeli auto ma wade fizyczną lub prawną
    Czekam na odpowiedź ;) i przyokazji ostrzegam :)

    • 0 1

  • Ukryte wady

    Kupiłem samochód gdzie właściciel mówił że samochód jest w pełni sprawny. A po za prowadzeniu auta do warsztatu okazało się że naprawa to koszt do 3 tys zł

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane