• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Michał Jelionek
27 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak w naszym kraju jest obowiązkowa. Trzeba przyznać, że od tego czasu zaobserwowaliśmy sporą poprawę w tym temacie. Jest nieźle, ale może być zdecydowanie lepiej, bo wciąż wielu kierowców popełnia proste błędy, które wpływają na efektywność suwaka.



Czy po wejściu w życie obowiązkowej jazdy na suwak zaobserwowałe(a)ś poprawę w tym temacie?

Podstawowa zasada jazdy na suwak brzmi: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

W przypadku, gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.

Poniżej prezentujemy wam kilka błędów, które skutecznie zaburzają rytm zamka błyskawicznego.

Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej. Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej.
Jazda na suwak - błędy


  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety, niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.

Czytaj także: Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Jak tworzyć korytarz życia?

Od 6 grudnia 2019 obowiązkiem kierowców jest tworzenie korytarzy życia.

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    suwak suwak (1)

    Ani słowa o tych, którzy suwak wykorzystują do wyprzedzenia kilku aut... nie raz widzę jak z prawego wyskakuje na lewy kończący się, wyprzedza kilka aut i wraca na prawy

    • 4 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      i tak powinno się robić

      A ty bęcwałku już na początku korka powinieneś ustawić się na pasie, na którym jest najmniej samochodów. Wtedy wszystkie pasy mają po równą ilość samochodów.
      Dzieki takim Januszom jak ty, ja stoję krócej w korkach :)

      • 0 0

  • A ja nie wpuszczam i pozamiatane.

    • 0 1

  • zauważyłem, że w problematycznych sytuacjach kobiety nie wpuszczają innych kierowców (17)

    od nas oczekują, że będziemy dżentelmenami a same nie pomagają innym

    • 99 33

    • (2)

      Proszę nie generalizować, ja zawsze wpuszczam

      • 8 8

      • niestety, ale 9/10 kobiet nie uznaje kultury na drodze (1)

        • 25 5

        • Jak to coś prawko zdało za 13 podejściem

          Nie potrafi samochodem ruszyć pod górkę, a tu jeszcze suwak wymyślili buahahha
          Za dużo wymagań od płci zadufanej.

          • 1 6

    • zawsze tak jest (4)

      za każdym razem, kiedy ktoś mnie nie wpuszcza nie muszę zgadywać, jakiej płci była ona

      • 41 11

      • niestety (2)

        niestety muszę się zgodzić kobiety bardzo często nie wpuszczają i udają, że nie widzą

        • 14 5

        • A jak już wpuszczają to często

          bezcelowo, doprowadzając do niejedoznacznych, nerwowych sytuacji na drodze (np puszczanie kogoś z podporządkowanej jak za tobą już nikt nie jedzie...)

          • 6 0

        • dokładnie patrzysz na nią, ona wzrok przed siebie i podjeżdża na zderzak pojazdu przed nią

          • 10 0

      • Po czym spoglądasz w bok, a tam typowy, sfrustrowany przedstawiciel handlowy w oklejonej Skodzie...

        • 16 25

    • (1)

      Dokładnie , też to zauważyłem. Kobiety w 90 % nie wpuszczają i udają że nic nie widzą !

      • 11 3

      • Za to facet musi się wepchnąć bo jedzie baba.

        • 4 4

    • Gdy jest zwężenie, zawsze wpuszczam jedno auto z kończącego się pasa gdy się zbliża do końca. Nie wpuszczam za to osób, które nieprawidłowo korzystają z "suwaka", próbując się wcisnąć na sąsiedni pas kawał przed jego końcem. Podczas normalnej jazdy wpuszczam zawsze kierowców, którzy wrzucają kierunkowskaz i upewniają się, czy mogą wjechać. Zajeżdżającym drogę na chama, bo on musi zmienić pas właśnie teraz, pokazuję figę, oczywiście wirtualnie.

      • 19 2

    • Ja się nauczyłem, że na drodze nie można być uprzejmym dla kobiet, bo ich reakcje mogą być nieprzewidywalne. (1)

      Wszystko z troską o bezpieczeństwo.

      • 35 9

      • Trzeba łapać kontakt wzrokowy i oceniać sytuację

        • 4 2

    • Jestem kobietą i też to zauważyłam niestety , ja wpuszczam , ale chyba tylko potwierdzam regułę , jeździć trzeba logicznie , ja za kółkiem jestem kierowcą , nie kobietą , chociaż bardzo często panowie mnie wpuszczają , ale nie pcham się na chama

      • 23 2

    • a aj zauważyłam akurat że Panowie są niechętni w tym

      • 9 15

    • a święta prawda

      i patrzą zawsze przed siebie udają, że nie widzą co się dzieje

      • 20 4

    • Wlaśnie

      Że mężczyźni nie wpuszczają, jedzie taki szeryf z papierosem w zębach a jego wzrok mówi: gdzie się pchasz przedemnie, ja tu byłem pierwszy.

      • 14 28

  • Wszystko (5)

    Ok, tylko napiszcie kiedy nie obowiązuje jazda na suwak. Niektórzy szeryfowie szos nie wiedzą i wymuszają pierwszeństwo krzycząc: Przeca jest suwak !!!!!!!

    • 82 0

    • (1)

      Ostatnio zwyzywal mnie facet na rondzie ze nie wpuscilam go na suwak ;)

      • 1 2

      • I miał rację

        • 2 1

    • Dziza! Jedz na zamek kiedy się da a razem dojedziecie wczesniej

      I wszyscy za Wami!

      • 2 3

    • Prezes od szosy zna wykładnię ?

      • 2 2

    • zwłaszcza ci dostawcy z blasznymi budami , żuki , nyski ... obowiązkowo lewy pas

      • 16 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Co Wy na to? (1)

    Zielona Droga kierunek Przymorze. Przed światłami z lewego pasa wpycha się taxi - na chama. Wpuszczacie?

    • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      Taxi? Nigdy!

      • 1 0

  • (8)

    Ciekawe że my do wszystkiego potrzebujemy przepisu.

    • 6 3

    • Tak, ruch drogowy to zbiór przepisów. Nie da się inaczej (5)

      • 1 0

      • (4)

        A uprzejmość , uśmiech , dobra wola , zrozumienie innego człowieka już nic nie znaczą . Zwolenniku przepisów dla wszystkich i wszystkiego nie da się wszystkiego umieścić w przepisach bo uwierz mi pomysłowości naszych rodaków jak te przepisy ominąć jest nieograniczona . I druga sprawa , są przepisy okreslające zasady poruszania się po drogach a statystyka wypadków i smiertelności na naszych drogach jest jaka jest -jedna z najgorszych w Europie.

        • 0 0

        • Uwierz, że nie da się wypuścić na drogę kogoś, kto przepisów nie zna (3)

          Po to jest PJ i po to są przepisy, by ten ruch regulować. Uśmiechem nie wyhamujesz i**oty pędzącego na ciebie, bo nie zna przepisów.
          A co do ostatniego zdania - tu winny jest system szkolenia i egzaminowania kierowców. Nie ma to nic wspólnego z koniecznością ustanawiania przepisów na drodze.

          • 0 0

          • (2)

            Co zrobić ?

            • 0 0

            • (1)

              Przede wszystkim zmienić system. Obecne szkolenie, a przede wszystkim sposób egzaminowania i tzw trasy egzaminacyjne są pozbawione sensu. Same OSK to środowisko patologii. Np kursant za kółko wsiada często jeszcze przed skończeniem części teoretycznej. Żeby było szybciej.

              • 0 0

              • Toś znalazł sposób.

                • 0 1

    • Ponieważ mędrcy rządzący są niekompetentni ,w każdej z zarządzanych . (1)

      • 0 1

      • A my?

        • 0 0

  • (3)

    Jak pięknie widać ten i**otyczny brak 100m lewoskrętu w Havla, bo stoi nasyp pod estakadę, której Gdańsk ani myśli zbudować.

    • 108 2

    • Dokladnie

      ..

      • 0 0

    • (1)

      to się zmieni ... będzie wiadukt tylko przekop mierzei skończą

      • 16 6

      • i wiadukt zostanie nazwany imieniem Krówki?

        • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Dzięki za artykuł, fajnie się czyta i słucha. (5)

    • 53 3

    • Kolejny i**otyczny zapis PORD. (2)

      "W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości"

      Tzn jakich warunkach konkretnie?

      W mieście jest ograniczenie do 50 - czy jeśli auta jadą 20km/k wolniej niż 50, to jest to znaczne czy nieznaczne zmniejszenie prędkości?

      • 1 2

      • (1)

        A czy Ty potrzebujesz przepisu na wszystko? Czasem powinien wystarczyć zdrowy rozsądek

        • 5 2

        • Nie.

          Dla jednej osoby 'znaczne zmniejszenie prędkości' np. na obwodnicy przy włączeniu się do ruchu to jazda z ~80km/h, a dla innych 30km/h

          Dobre prawo powinno być jednoznacznie sformułowane w taki sposób, żeby nikt nie musiał dyskutować o tym na żadnym forum.

          • 2 0

    • Janusze którzy nie wpuszczają dają minusy :)

      • 3 1

    • Jazda na suwak jest jednocześnie testem psychologicznym i testem na inteligencję.

      Jeśli ktoś jazdy na suwak nie rozumie i nie potrafi stosować powinien mieć z automatu odebrane prawo jazdy, bo po prostu nie ma wystarczającej inteligencji by obsługiwać pojazd mechaniczny.

      Analogicznie, jeśli ktoś rozumie zasadę działania, ale mimo to nie wpuszcza kierowców to ma coś z deklem i jako osoba z zaburzeniami psychicznymi/kompleksami etc. również nie powinien jeździć.

      Lekką reką 30% kierowców w naszym kraju nie powinno nimi być.

      • 22 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Opinia wyróżniona

    A gdzie korytarz życia ? (1)

    Jak widać na zdjęciu, korytarza życia nie uświadczysz, kierowcom się wydaje że powinni go utworzyć gdy jedzie pojazd uprzywilejowany a tak nie jest. Korytarz życia ma być tworzony zawsze gdy stoimy w tzw. korku. Pamiętajcie Panie i Panowie. Ułatwiajmy dojazd do potrzebujących pomocy !

    • 2 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      Co to za brednie??? skąd to wziąłeś???

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Przepis bez sensu-raj dla cwaniaków! (3)

    Ta jazda na suwak to kompletna paranoja. Pełno cwaniaków widząc, że jest korek specjalnie w ostatniej chwili zjeżdżają na pas włączający i grzeje na początek, żeby się wepchnąć przed wszystkich(np. taka sytuacja jest na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Żołnierzy Wyklętych. A ty stoisz 10 min. ciągle w tym samym miejscu!! Wiele jest takich miejsc jak na przykład zjazd z ulicy Żołnierzy Wyklętych w Chrzanowskiego, gdzie jest osobny pas do lewoskrętu w Słowackiego a pełno cwaniaków szczególnie rano wpycha się z tego pasa na pas dochodzący do Chrzanowskiego.
    Tu większość to jakieś gka, gks itp...
    Tępić typów i nie wpuszczać!!

    • 2 9

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      no z takimi matołami jak ty to nie będzie dobrze

      Jak się nauczycie zajmować wszystkie pasy, to dopiero na końcu będzie prawidłowy suwak

      • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      mam dokładnie takie same obserwacje

      Wielu suwak wykorzystuje do wyprzedzenia kilku aut... nie raz widzę jak z prawego wyskakuje na lewy kończący się, wyprzedza kilka aut i wraca na prawy

      • 2 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      haha typowe myślenie janusza za kierownicą

      właśnie przez takich ja ty kierowców ten kraj stoi w korkach !! Idea całego tego zamieszania polega na tym żeby 2 pasy szły w tym samym tempie - tzn pas kończący się zjeżdza na pas do kontynuacji co 2 auto . Kierowcy na pasie do kontynuacji jazdy wpuszczają co 2 auto dzięki temu jada powoli ale płynnie , i pas kończący się też jedzie powoli ale płynnie. Jak widze kierowców co podjeżdżają pod zderzak auta poprzedzającego i hamują powodując zator to nóż mi się otwiera - januszowe podejście żeby tylko nikt mi nie wjechał , ja jestem paniem drogi ja ja ja !!! oj będę się o takich obcierał oj będę

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane