• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obowiązkową jazdą na suwak?

Michał Jelionek
16 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko. Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko.

Miała być obowiązkowa, ale wciąż pozostaje kwestią uprzejmości kierowców. Mowa o jeździe na suwak, która w dalszym ciągu mocno kuleje na trójmiejskich drogach. Czy w końcu doczekamy się obowiązku jazdy na tzw. zakładkę?



Czy obowiązkowa jazda na suwak poprawiłaby sytuację na drogach?

We wrześniu 2016 roku informowaliśmy o pomyśle Ministerstwa Infrastruktury, które mocno optowało za wprowadzeniem obowiązkowej jazdy na suwak. Wydawało się, że prace resortu, czyli przygotowanie odpowiednich zapisów prawnych i stworzenie znaków drogowych prędzej czy później przyniesie planowane zmiany. Mówiło się o czwartym kwartale ubiegłego roku. Po ponad dwóch latach starania zakończyły się fiaskiem. Co dalej?

- W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są prace nad kompleksowymi zmianami przepisów rozporządzeń w zakresie znaków i sygnałów drogowych, w tym dotyczących zasad jazdy na suwak. Analizowana jest także potrzeba wprowadzenia zasady ruchu jazdy na suwak do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym etapie prac jest za wcześnie na określenie terminu wprowadzenia w życie nowych rozwiązań - wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Mogłoby się wydawać, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić ten obowiązek. Przecież w kilku europejskich krajach od lat kierowcy stosują się do tego przepisu. Nieformalny znak D-56 miał zostać sformalizowany. Nie został i nadal zostaje wyłącznie sugestią dla kierowców.

Jazda na suwak wciąż kuleje


Pół żartem, pół serio Pół żartem, pół serio
Niestety, przez ponad dwa lata niewiele się na trójmiejskich drogach zmieniło. Kultura jazdy wciąż pozostawia sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków.

Gdyby udało się wprowadzić nakaz jazdy na zakładkę, wówczas kierowcy byliby zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. W świetle nowych przepisów obowiązywałaby prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Aktualnie prawo pierwszeństwa ma pojazd znajdujący się na niezwężonym pasie. Po wprowadzeniu nakazu jazdy na suwak to by się zmieniło.

Warto również wyraźnie zaznaczyć, że za "szeryfowanie" grozi mandat w wysokości od 50 do 500 zł.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Bardzo ładnie to działa na ul. Wilanowskiej (12)

    • 7 8

    • (3)

      Taa a w którym miejscu?

      • 9 0

      • jazda na suwak ma sens (2)

        jedynie jak za zwężeniem nie ma blokady ruchu w postaci świateł, znaku stopu czy kolizji.
        Wpuszczanie z prawej przepustowości nie zwiększy :)

        • 4 14

        • jazda na suwak (1)

          A kto ci powiedzial ze jazda na suwak zwieksza przepustowosc? Ona jest po to zeby korek nie ciagnal się przez 5 kilometrów tylko przez 2,5km. Dzięki temu motocykl lub pogotowie ma dwukrotnie krotszy zator do pokonania oraz unika sie blokowania wczesniejszych skrzyzowan. To jest najzwyczajniej w swiecie kultura jazdy, która ulatwia sporo rzeczy.

          • 36 4

          • Nie może być

            A co z przepustowością? Jak można o nią nie zadbać, na pewno da się coś w przepisach zmienić aby przepustowość była na pierwszym miejscu. Ona jest dla mnie jak Bóg, jak tylko wstanę to się modlę o przepustowość.

            • 1 11

    • Taaa (4)

      - Panie nie wpychaj się pan na cfaniaka na tym lewym, tylko stój w kolejce na prawym jak wszyscy!
      - Ta pańska kolejka to chyba za rozumem!

      • 13 0

      • np. w UK (cywilizowany kraj z obrazka) (3)

        takich zje#$%&*ch miejsc gdzie jest duży ruch i dwa pasy łączą się w jeden nie ma :) to po pierwsze...
        A po drugie oni uwielbiają stać z kolejce po bilety do autobusu, w sklepie, w pracy przybijając kartę do zakładu.
        To właśnie u nas jest "dziki kraj" :)
        Na przykład. Na Jana z kolna prawym pasem jedzie 10 aut w miarę rozsądną prędkością itd. i nagle na lewym kowboj ciśnie żeby być w połowie peletonu i to już jest jazda na zamek? czy jeszcze nie? Czy dopiero "zamek" ma być jak prawy pas stoi a lewy wjeżdżający jest pustawy?

        • 5 7

        • jaki problem?

          Nie rozumiem jaki masz problem, gosc dojezdza do konca lewego pasa i ktos go wpuszcza, czego nie rozumiesz? To ze ty wolisz wlec sie za 9 samochodami niz pojechac szybciej pustym pasem to juz twoj problem

          • 24 5

        • O czym ty w ogóle piszesz?

          Zacznę od tego, że totalną bzdurą jest to, że w UK takich miejsc nie ma. Przejechałeś kilka uliczek i na podstawie tego doświadczenia stawiasz kompletnie błędne stwierdzenie? Lubią stać w kolejkach? Skąd to wiesz? Jakąś ankietę na ten temat prseprowadzałeś czy znowu konkluzja na podstawie własnej oceny? No i w czym widzisz problem, żeby wpuścić kogoś z lewego pasa bez względu na to jak się ruch odbywa na prawym? Honoru Ci to ujmie? Stracisz 15 sekund oglądania reklam w telewizji? Zabrania Ci ktoś też pojechać tym lewym pasem?

          • 6 5

        • chyba nie jechałeś nigdy Jana z Kolna - tam zawsze lewy stoi a prawym jadą.

          • 1 0

    • Za to dramat zawsze jest na wjeździe z Grunwaldzkiej w Wyklętych

      Wszyscy wpie.. się od razu na prawy, lewy wolny a skrzyżowanie zablokowane i np. autobusy jadące od dworca stoją po kilka cykli zmian świateł.

      • 3 0

    • suwak musi mieć równą lewą i prawą stronę

      tj. tak jak w waszych spodniach

      • 1 1

    • To samo chciałem napisać, Wilanowska w godzinach porannych swieci przykładem

      • 0 0

  • (8)

    Janusze w passerati nigdy sie tego nie naucza i jeszcze zawsze znajdze sie szeryf ktory blokuje pas 400m przed zwezeniem...dla takich szeryfow odrazu 500 zl i 6 pkt

    • 162 16

    • To że blokuje to już norma.

      Gorsze jest to, że zamiast zjeżdżać pojedynczo na samym końcu pasa, sieroty drogowe wpychają się kilka lub kilkanaście samochodów wcześniej, żeby zmienić pas, bo myślą pewnie, że potem mogą nie zdążyć!!! Stres ich zżera jak emerytów przy wsiadaniu do tramwaju!

      • 58 5

    • (1)

      a dziwisz się jak z lewego zjeżdża przykładowo 10 samochodów a z prawego 4 wtedy jest brak płynności i irytacja kierowców bo mistrz lewego pasa w BMW od tatusia musi być pierwszy wpierw nauczcie się jeździć a później komentujcie

      • 11 20

      • H

        Zamknij się jak nie masz nic mądrego do powiedzenia

        • 1 2

    • Jestem za jazdą na suwak

      Ale proszę, odczep się od kierowców passeratti. Nie marka auta ma znaczenie przy myśleniu na drodze, lecz nasze głowy

      • 6 0

    • To nie tylko kierowcy passerati, widziałem niestety kierowcę TIR-a, który spychał auto jadące do końca lewym pasem i przytarł mu lusterko. Można zrozumieć niedzielnych kierowców z osobówek, ale od zawodowego kierowcy powinno się wymagać czegoś innego. Chamstwo i tyle...

      • 9 0

    • Jak wprowadzą ten przepis, to szeryfowie będą blokować prawy pas, który będzie szybszy od lewego z racji tego, że za jedną osobówkę z lewego, wjedzie jedna ciężarówka z naczepą z prawego...

      • 1 1

    • Bardziej menadżery w subarakach i tępy

      • 0 0

    • Codziennie widze jak taki szeryf z tira jedzie obok drugiego i sobie smieszkuja przez okna. Zostawianie kilkadziesiat m wolnego miejsca przed autem. A autobus stoi i czeka na mozliwosc wjazdu do zatoczki. Z kolei lewym jada cwaniaczki. Na prawym jestem 10. Kazdy wpuszcza 1 i jestem 20. A prawda jest taka: wiekszosc nie ma pojecia jak jezdzic. Nie patrza w lusterka, wajha od kierunkowskazu moglaby sluzyc jako ozdoba. Plynne ruszanie? Co to takiego? Wpuszczanie na sile aut z bocznych ulic chociaz podjechal 3 sekundy temu? Standard. Nie wazne ze na glownej na odcinku 2 km traci sie 20 min. U wiekszosci po wlaczeniu silnika wylacza sie myslenie. Nie widze ratunku poniewaz ludzie robia sie coraz glupsi.
      I nawet 3 pasmowe drogi nic nie zmienia

      • 2 0

  • Nie ma tragedii Ja tam wpuszczam (7)

    • 106 1

    • Krzycz Trybson! (6)

      Ja też, o ile ktoś nie próbuje się wepchnąć w połowie drogi do końca kończącego się pasa. Zgodnie ze sztuką należy dojechać jak najdalej, żeby nie zaburzać proporcji 1:1.

      • 38 3

      • racja, ale minus za krzycztrybsona (3)

        • 3 4

        • dlaczego minus (2)

          to jest bekowe i do tego ma dluga tradycje i fajnie ze czasem cos takiego z przeszlosci

          • 3 3

          • Tradycją to jest strojenie choinki na święta

            a nie jakiś durny tekst ćwierćgłówka z reality show, którym podnieca się stado skretyniałych gimbazowców.

            • 5 4

          • jasne, jak taki tekst jest uzasadniony to spoko

            ale wyzywać wszystkich od jakiś Trybsonów? Mniemam że to jakiś jełop więc to obraźliwe porównanie.

            • 0 2

      • Co to jest Trybson? (1)

        • 6 2

        • cymbał z czegoś podobnego do Big Brothera

          i zapewne krzyczał bezsensownie przez co teraz on tak wszystkich nazywa

          • 3 2

  • Nie bendem wpószczała cfaniaków z lewego. (10)

    Niech stoią jak inni gszecznie na prawym pasie.

    • 50 107

    • Dziwna pisownia idioty !

      • 11 11

    • sie śmiej, akurat kobiety mają z tym największy problem (3)

      uczepi się zderzaka auta z przodu i udaje że nie widzi. Nie wpuści bo przecież nie jest frajerką żeby za darmo komuś miejsce oddać

      • 33 4

      • (2)

        mów za siebie mądralo

        • 2 2

        • nie mogę bo nie jestem kobietą, mówię za te które obserwuję że nie wpuszczają (1)

          Wśród facetów może z 10% nie wpuszcza, wśród kobiet 10% wpuszcza

          • 3 2

          • O widzę, że przeprowadził Pan w tym zakresie bardzo szczegółowe badania, pff.

            • 1 3

    • Królowa szosy

      Rozumiem, że jeszcze przyspieszasz jak ktoś Cię wyprzedza? Bo "Królowa szosy" jedzie

      • 2 1

    • Marna prowokacja, Ci co ją negują nie potrafią wyczuć, że są podpuszczani. (1)

      • 5 2

      • Czyli dobra prowokacja

        • 7 1

    • (1)

      Proste pytanie. To na ch... są dwa pasy skoro w twoim mniemaniu wszyscy powinni stać w kilometrowy korku na prawym pasie zamiast w 500metrowym na dwóch? Tam gdzieś za Tobą prz3z osoby "myslace" jak ty blokują się skrzyżowania. Zacznijcie myśleć a nie widzieć tylko swój czubek nosa. Jesteś przykładem odlotów na drogach mających się Bóg wie kogo.

      • 3 1

      • Słusznie prawisz

        szkoda tylko, że do kogoś, kto sobie żartuje. To bez odpowiedniego emotikona nie da się dziś już wyczyć ironii, nawet tak grubymi nićmi szytej?

        • 1 0

  • (2)

    Nie lubię szeryfów brr...

    • 68 5

    • Panie Michale, ciesze sie ze po tym co Pan przeżył, ma Pan

      siły na szybki powrót do pracy i nie artykuły.

      Jeśli chodzi o temat, to w Gdyni zlikwidowano suwak na estakadzie, a szkoda..

      • 1 3

    • Mandaty za szeryfowanie to troszkę mało

      powinno być zawieszenie PJ na 3 m-ce, a przy kolejnym okazywaniu tego typu zachowań na np 2 lata lub na zawsze. Szeryf to czubek, którego powinno się eliminować. Takie typy uniemożliwiają wyprzedzanie przyspieszając, dociskają rowerzystę do krawędzi, pomimo dziur które omija itp. stając się bezpośrednią przyczyną wypadków i wtedy uciekają.
      No nie może być tak, że tolerowani są ludzie ustalający własne zasady na drogach.

      • 4 1

  • (7)

    Suwak sobie,życie sobie. Taka prawda niestety.

    • 50 4

    • (6)

      Dlaczego nie zrobią lewego pasa do końca tzn do skrętu w lewo na skrzyżowaniu A.Krajowej/Łostowicka?? Przecież gdyby zlikwidować te 100m ziemi to nie byłoby wogóle korka w stronę obwodnicy od "tunelu" na wysokości zjazdu na chełm.

      • 50 2

      • Estakada (1)

        Bo w planach jest estakada ale to tylko plany juz od kilkunastu lat.

        • 5 0

        • Kilkudziesięciu :)

          Powstanie estakady oraz linii tramwajowej było planowane za Gierka.

          • 0 0

      • Co z tego że ty byśmy płynnie przejechali jak większa ilość pojazdów która by przyjechała AK zakorkowałaby następne skrzyżowania (3)

        • 1 7

        • Estakada (2)

          Ale w korkach nie stali by ci, którzy skręcają w Havla i Łostowicką. Czyli na kolejnym skrzyżowaniu byłby korek, ale dwa razy mniejszy.

          • 3 1

          • o naiwności (1)

            • 0 4

            • Argumenty

              Podaj jakieś argumenty, dlaczego musi być większy korek przy Łostowickiej a nie mniejszy przy Forum?

              • 1 1

  • (30)

    Czy mógłby ktoś podać podstawę prawną karania za 'szeryfowanie'.
    Z góry dziękuję.

    • 24 68

    • Krzycz Trybson! (23)

      Kodeks wykroczeń:
      Rozdział XI Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji
      Art. 90. Kto tamuje lub utrudnia ruch na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania,podlega karze grzywny albo karze nagany.

      • 80 1

      • (21)

        Przecież szeryf nie tamuje ruchu bo też się porusza z prędkością prawego pasa a przepustowość zwężenia z tego powodu nie maleje natomiast utrudnieniem w ruchu nie jest tak samo jak każdy inny toczący się w korku samochód.

        Wg mnie ten przepis nie ma tu zastosowania.
        Czy istnieje jakaś linia orzecznicza w tej kwestii?
        Z góry dziękuję.

        • 11 83

        • (1)

          bez sensu bijesz pianę i stajesz okoniem. Jak ruszysz głową to na youtubie znajdziesz pełno filmów, gdy takich szeryfów zgarnia policja, jak na nich trafi. Jak myślisz, dlaczego tak robią? Odpowiem ci i ułatwię - bo takie są przepisy (przytoczone przez kogoś wyżej), że się nei blokuje pasa..

          • 34 3

          • Akurat to że kogoś zgarnia policja prawie nic nie znaczy.
            Sam miałem sytuację bycia zgarniętym przez policję a skończyło się na pouczeniu policjanta...

            • 0 8

        • (8)

          To wyobraź sobie, że wszyscy jadą tylko prawym pasem i sznur samochodów jest wtedy dwukrotnie dłuższy, co powoduje korki na skrzyżowaniu PRZED zwężeniem.

          • 43 3

          • a dzięki suwakowi czas przejechania tego odcinka wydłuża się nie 2x, ale 3x (7)

            • 5 34

            • czas nie wydłuża się (6)

              100 kierowców na 2 pasach na suwak przejedzie ten odcinek w tym samym czasie co 100 kierowców jadących jednym pasem. Skróci się za to długość korka i nie będą blokowały skrzyżowania poprzedzające.

              • 38 1

              • nieprawda - suwak spowalnia (2)

                jego jedyną zaletą jest odkorkowanie wcześniejszego skrzyżowania

                • 2 21

              • w Polsce spowalnia

                bo trzeba się upewniać nadmiernie.

                • 10 1

              • nie prawda że nie prawda. Suwak nie spowalnia.

                • 3 1

              • Psychol tego nie zrozumie (1)

                bo broni urojonego prawa do sprawowania porządków w przestrzeni publicznej. Takim deklom powinni odbierać od razu PJ. Tacy właśnie mitomani doprowadzają do wypadków, gdyż np. stwierdzają, że mogą dodać gazu gdy są wyprzedzani, bo wyprzedzający w tej chwili jednak nie powinien ich wyprzedzać, a ten rowerzysta powinien jechać przez kałużę na wprost i należy mu się nauka!
                To nie jest tak, że to jest tylko kwestia jakiegoś suwaka, naprawdę, to jest chory łeb!

                • 14 1

              • to jest zaniżone poczucie włąsnej wartości

                "nie będzie miał inny lepiej ode mnie"

                • 3 0

              • przecież to nie lewy pas blokuje skrzyżowanie poprzedzające ale w 99% pojazdy z prawego pasa

                Szeryfowanie niczego tu nie zmienia a może wręcz pomaga bo udrażnia właśnie prawy pas.

                • 0 5

        • jest

          Bo na jego pasie można by było spokojnie jechać do końca, a on o uniemożliwia.

          • 24 2

        • z góry proszę (5)

          Oczywiście że tamuje ruch, coza bzdury piszesz o przepustowości, nie ma to znaczenia do przepisu przytoczonego o blokowaniu pasa.
          Jeżeli sa dwa pasy ruchu w jedną stronę i prawy jedzie 20km/h to ty deklu jedziesz lewym pustym też 20km/h?? Bo jeżeli tak, to jesteś d... i dodatkowo podpadasz pod paragraf tamowania ruchu.

          • 11 2

          • (4)

            No jak nie ma znaczenia?
            Według Twojej logiki już samo postawienie zwężenia przez drogowców podlega pod ten przepis, tak samo jak nadmiar samochodów w ruchu również.
            Według takiej interpretacji każdy pojazd stojący w korku tamuje ruch samą swoją obecnością.
            Druga kwestia jest taka, że jeżeli nawet uznasz że szeryf wydłuża czas twojego przejazdu lewym pasem to jednocześnie skraca czas przejazdu każdego pojazdu przed nim na prawym pasie więc jednoćzesnie tamuje i udrażnia a bilans jest zerowy.
            Czy są jakieś orzeczenia sądowe w tej kwestii?

            • 1 6

            • nie dyskutuj z psem Pawłowa z passata (1)

              • 1 4

              • A jakie znasz jeszcze marki, No napisz co wczoraj w kolorowance było...

                • 0 0

            • Ręce opadają. (1)

              W PL cały czas panuje ruch prawostronny, pas lewy na ulicy wielojezdniowej służy do wyprzedzania, więc albo jedziesz z prędkością pojazdu poprzedzającego albo szybciej niż pojazdy na prawym pasie.
              Jazda na suwak zwiększa przepustowość o ile jest płynna, dzięki zmniejszeniu odległości pomiędzy pojazdami (na zwężeniu prędkość pojazdów i odległość pomiędzy nimi jest mniejsza niż na odcinku niezwężonym).

              • 1 2

              • Uwielbiam ludowe prawidła przyjęte bez podstaw w ustawach.

                Na drodze wielojezdniowej prawy pas służy tak samo do wyprzedzania jak lewy.
                A jazda na zderzaku daje jeszcze większą przepustowość 'o ile jest płynna' (lol).

                • 3 1

        • O matko (1)

          To szeryfowie mają swoich przedstawicieli, którzy drążą w ustawach:D

          Nie no level up:D
          Niedługo ludzie będa szukać uzasadnenia do wyprzedzania na ciągłej:D

          • 2 0

          • Lepiej drążyć w ustawach i wiedzieć jak jest niż poddawać się zbiorowym wyobrażeniom tego jak powinno być bo może Ciebie kiedyś spotkać zdziwienie w stylu:
            - czemu będąc wyprzedzanym przez samochód przy skręcaniu w lewo mam pierwszeństwo a przy skręcaniu w prawo będąc wyprzedzanym przez rower już nie
            - czemu gdy skręcam w lewo nie muszę się upewniać czy ktoś mnie wyprzedza a muszę zanim sam kogoś wyprzedzę
            - dlaczego rowerzysta ma prawo jechać jezdnią nawet gdy wzdłuż niej prowadzi droga dla rowerów i pieszych albo czemu dzieciak na rowerze w wieku lat 10-13 musi korzystać z jezdni choć nawet jeżeli spowoduje wypadek to nie ponosi winy
            - czemu pomimo posiadania OC po spowodowaniu wypadku możesz ponosić koszty na rzecz ofiary do końca swojego lub jej życia
            itd.itd.

            • 1 0

        • Nie umiesz czytać

          przepisów ze zrozumieniem.

          • 1 0

      • jeżeli na odcinku kończącego sie pasa stoi zakaz wyprzedzania

        To każdy ma obowiązek jechać jak szeryf Takie znaki...

        • 4 14

    • odpowiedź

      Jazda dwoma pasami jednocześnie, blokowanie ruchu - zakazy, które szeryf narusza.

      • 4 1

    • Podstawa

      Blokowanie pasa ruchu

      • 5 0

    • odpowiedź

      Blokowanie i utrudnianie ruchu, jazda dwoma pasami równocześnie - art. 90, 97 Kodeksu wykroczeń.

      • 4 0

    • Blokowanie pasa ruchu. Wyobraź sobie, że są 2 pasy o długości 40metrów, a za tymi pasami rondo. Na dwóch pasach zmieści się więcej aut i dzięki temu udrażniają rondo i ruch na nim. Takie szeryf owanie blokuje rondo i pasy ruchu, a nawet całe miasto. Podstawa prawna "Blokowanie lewego pasa ruchu art. 90 k.w. art. 1 i 7" dostajesz dwa mandaty przez sąd.
      Pierwszy za to że stoisz i nie dajesz kierunku w którą strone jedziesz bo zazwyczaj szeryf stoi na środku, drugi za zajmowanie pasa ruchu. Trzeba dojechać do końca pasa ruchu.
      Jeżeli jedzie kolumna dwóch pasów po równo idzie wszystko płynnie. Jeżeli jestem kierowcą z innego miasta to skąd mam wiedzieć, że kończy się pas? Jeżeli nie ma strzałek nakazujących zjechania na prawy pas to mam obowiązek jechać do końca i nie mogę się zatrzymywać w połowie drogi jak szeryf. Za takie zabawy jest 500zł mandatu.

      • 3 0

    • Człowieku, masz jakieś uprawnienia do sterowania ruchem?

      Jesteś z Policji, nadzoru ruchu, straży granicznej itd.?
      Za szeryfowanie powinni nakładać grzywnę i zawieszać PJ, a nawet odbierać.

      • 1 1

    • PORD

      Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

      Kierujący pojazdem jest obowiązany:
      1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
      2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;

      • 0 0

  • Bo drogi są po to by jeździć a nie w nieskończoność remontować i stawiać słupki

    i nie byłoby problemu

    • 15 10

  • artukuł - jazna na suwak to promowanie cwaniactwa !!! (21)

    • 47 165

    • Wszyscy na prawy, a lewy zaorać.

      A jak są trzy to nawet środkowy i lewy.

      • 38 2

    • kierowca (3)

      Prawko masz za paczką Popularnych, wiesz o czym piszę?!

      • 9 2

      • nie (2)

        mam prawko w kieszeni, nie chowam go za papierosami

        • 2 4

        • RR (1)

          Widać że jesteś ograniczony. A Twoja jazda kończy się z twoją starą pod biedronką.

          • 10 0

          • cóż za merytoryczna, pozbawiona epitetów wypowiedź

            Owsiak to ty?

            • 0 9

    • zostawcie tego trolla idiotę

      • 7 0

    • (2)

      Właśnie prawidłowa jazda na suwak takie cwaniactwo eliminuje, lewy i prawy jadą tak samo.

      • 19 0

      • (1)

        można tłumaczyć i tłumaczyć ale połowa społeczeństwa to ptasie móżdżki, które zwyczajnie nie są w stanie tego zrozumieć.

        • 2 0

        • to pokazały ostatnie wybory

          • 0 0

    • Hahahaha

      • 1 0

    • Jazda na suwak (4)

      Jaki przepis mówi o jeździe na suwak? Żaden. Piszą że to taka zasada ruchu. W ruchu drogowym są przepisy, zasady możemy ustalać w grze w uja.

      • 2 11

      • zasady (2)

        A zasada ograniczonego zaufania? też nie wynika z przepisów a się ją stosuje.

        • 4 2

        • ale nie jest prawnie wiążąca

          • 2 3

        • Jak to nie wynika z przepisowa jak wynika, Art.4. uprd.

          • 1 0

      • To po co są dwa pasy? W przepisach też nie ma ze muszę Cię wpuścić jak w korku będę stać a ty będziesz chciał wyjechać z biedry. Ale to zrobię bo nie jestem takim tempym kij... Jak ty

        • 2 0

    • H

      Takie bezmózgi to się nadają do jazdy autobusem.

      • 0 0

    • (2)

      Jazda na suwak to pełne wykorzystanie przestrzeni drogowej i skrócenie o połowę zatory drogowe imbecylu. Nazywasz cwaniakiem kogos kto nie jest idiota jak ty i widzac ze sa dwa pasy z czego jeden pełen wybiera ten pusty? Obstawiam że sam byś jechał lewym bo logika o ile takowa u Ciebie występuje nakazuje wykorzystanie drogi a nie stanie i patrzenie na pusty pas po lewej ale wiesz że takich mend jak ty jest dużo więc zwyczajnie boisz sie obtrabienia zwyzywania i nie wpuszczenia. Jeżdżę dużo i mam już dosyć fryzjerskich zachowań świętych krów. Zazwyczaj starzy ludzie i baby nie wpuszczają. To s nazywa ból d*py że brak wam odwagi żeby pojechać lewym pasem więc wolicie jak cielaki stać gęsiego kilometrami bluzgajac tych którzy myślą logicznie i wierzą że w końcu kierowcy zaczną myśleć trochę dalej niż ich przedni zderzak przyklejony do poprzedzającego samochodu aby tylko nikt tu Noe wjechał!

      • 10 2

      • kolejny "generalizator" (1)

        jestem "babą" i wpuszczam więc przestań człowieku generalizować. Pamiętam do dziś sytuację jak jechałam z kumplem i dwoma koleżankami z pracy, prowadziłam auto i w takiej sytuacji gdy cały prawy pas stał zawalony (Potokowa do góry podczas remontów) ja elegancko pojechałam lewym pasem do samego końca (po drodze niestety zatrzymując się za paroma szeryfami aby poczekać na ich manewry) by ostatecznie zająć prawy pas. Kumpel nie mógł przeboleć jak mogłam się tak cwaniacko zachować. Próbowałam mu tłumaczyć jazdę na suwak, to jak bardzo by to upłynniło ruch itd. Obie koleżanki się ze mną zgadzały. Niestety kolega dalej upierał się, że to chamstwo i że on nigdy by takiego cwaniaka nie wpuścił. A jest facetem mój drogi więc odwalcie się wreszcie od kobiet, które w tym przypadku wszystkie ogarniały sytuację tylko nie on.

        • 5 2

        • stanowisz niewielki % bab które robią to dobrze

          • 1 2

    • (1)

      Czy tak trudno zrozumieć, że gdyby wszyscy mieli tyle oleju w głowie, aby zrozumieć ideę jazdy "na suwak" - nie byłoby tego typu idiotycznych stwierdzeń, że jadący lewym pasem to cwaniaki? Wystarczyłoby, że każdy dojeżdżający do stojących przed nim pojazdów - ustawiałby się na tym pasie, gdzie w danej chwili jest mniejsza kolejka. Dalej wszyscy jechaliby równo i wpuszczając się nawzajem jeden po drugim - nikt nie byłby ani "wygrany" ani "przegrany". Cała awantura wynika z faktu, że ludzie stają na prawym pasie, chociaż lewy jest wolny. Później jak ktoś chce pojechać lewym do końca, bo ma do tego prawo - nagle wszyscy się oburzają. Ciężko to zrozumieć, dlaczego ludzie tak robią... naprawdę...

      • 7 0

      • Za trudne, panie...

        • 0 0

  • To żaden suwak tylko cwaniak!!! (10)

    Wszyscy stoją i czekają w korku, a cwaniacy do końca lewym i się wpychają. Karać takich

    • 46 129

    • kolejny kretyn, który powinien zostać pozbawiony prawka (1)

      • 29 4

      • Niestety najbardziej irytuje mnie postawa urzędników

        którzy kierując się patologicznymi urojeniami tworzą w Polsce skansen chorych zwyczajów drogowych. Po co zmieniać tak, żeby było jak wszędzie skoro można nie zmieniać lub wymyślić, że teraz będzie tylko tam, gdzie jest specjalny znak.

        • 2 0

    • Suwak to normalne. Cwaniacy to jeżdżą Różową w Gdyni i z lewego zjeżdżają na prawy. Ale nie ci są najgorsi, najgorsi są ci filantropi co wpuszczają takich cwaniaków przez co cały pas z tyłu stoi. Dajecie się robić od tyłu bez mydła. Nie rozumiem przyczyn tego d**ilizmu, robiąc dobrze cwaniakom, robicie źle ludziom uczciwym za wami. Sami się prosicie żeby was robić na każdym kroku

      • 7 17

    • A za co karać? A może ukarać za jazdę niczym pupa wołowa niedzielnego kierowcy.

      • 4 3

    • H

      Ciebie d**ilu karać za brak myślenia i utrudnianie życia innym

      • 0 1

    • Jakie cwaniaczki. Jedziesz lewym pasem i jak jedzie taka sama ilość osób to ruch idzie płynnie zapraszam do Olsztyna tu jest jazda na suwak z 3 miejsc na obwodnicy. Widocznie Olsztynie mieszkają mądrzejsi ludzie.

      • 3 1

    • jeśli jesteś w Rzymie...

      Myślę, że to jeszcze kwestia zastanej sytuacji w danym momencie, wedle powiedzenia "będąc w Rzymie zachowuj się jak Rzymianie". Jeżeli z jakiś powodów suwak nie zadział w tym miejscu i wszyscy jadą jednym pasem, a kolejni dojeżdżający widząc to dostosowują się do zastanych "reguł gry" honorując kolejkę, to nie dziwi fakt, że ktoś nowy kto to złamie jest uznawany za cwaniaka i wzbudza złość. Prawnie jest on OK, ale społecznie już nie do końca. Co innego gdy w danym miejscu ewidentnie suwak się przyjął wtedy nikt nie będzie miał za złe dojeżdżającym, którym pasem jedzie. Dużo zależy od tych pierwszych osób dojeżdżających, która to będzie sytuacja, a wraz z czasem im więcej będzie edukacji suwakowej to częściej będzie to wyglądać zgodnie z ideą.

      • 2 5

    • A kto Ci człowieku każe stać w tym korku, skoro lewy pas masz wolny? Głowę masz chyba, pomyśl...

      • 6 2

    • I ty sobie to prawo do wymierzania tej kary nadajesz?

      A może wobec skuterzystów, rowerzystów i pieszych już wprowadziłeś własny system zachowań i kar?

      • 1 0

    • Panie Janie

      Zawsze sie znajdzie jakies buraczysko (na ogol przoduje BMW) ktory tnie po chamsku i sie wciska na końcu. Zatem lepiej niech każdy jedzie sobie prawy lub lewym pasem i na koncu wszyscy ladnie na zakladeczke pojadą. Osoby z prawego nie beda czuly sie poszkodowane (ze musza dluzej czekac), a ci z lewego ladnie bez obawy ze ich ktos nie wpusci.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rozpoczęcie Sezonu Klasycznie 2024

25 zł
zlot

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane