Wiadomości

Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak w naszym kraju jest obowiązkowa. Trzeba przyznać, że od tego czasu zaobserwowaliśmy sporą poprawę w tym temacie. Jest nieźle, ale może być zdecydowanie lepiej, bo wciąż wielu kierowców popełnia proste błędy, które wpływają na efektywność suwaka.



Czy po wejściu w życie obowiązkowej jazdy na suwak zaobserwowałe(a)ś poprawę w tym temacie?

tak, jest zdecydowanie lepiej 15%
raczej tak, choć wiele osób wciąż nie potrafi jeździć na suwak 55%
raczej nie, nie widzę większej poprawy 19%
nie, jest po staremu 11%
zakończona Łącznie głosów: 946
Podstawowa zasada jazdy na suwak brzmi: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

W przypadku, gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.

Poniżej prezentujemy wam kilka błędów, które skutecznie zaburzają rytm zamka błyskawicznego.

Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej.
Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej. fot. trojmiasto.tv
Jazda na suwak - błędy


  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety, niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.

Czytaj także: Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Jak tworzyć korytarz życia?

Od 6 grudnia 2019 obowiązkiem kierowców jest tworzenie korytarzy życia.

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?