• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy możemy używać świateł do jazdy dziennej?

Michał Jelionek
1 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Korzystanie ze świateł do jazdy dziennej w niekorzystnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się dla kierowcy mandatem karnym. Korzystanie ze świateł do jazdy dziennej w niekorzystnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się dla kierowcy mandatem karnym.

Wielu trójmiejskich kierowców nie do końca wie, kiedy można korzystać ze świateł do jazdy dziennej. Nazwa nieszczęsnych świateł może wprowadzać w błąd, bo w teorii dopuszcza się korzystanie z takiego oświetlenia przez cały dzień, ale jedynie w dobrych warunkach atmosferycznych. Czyli jakich?



Czy korzystasz ze świateł do jazdy dziennej?

W świetle polskiego prawa kierowca od świtu do zmierzchu - zamiast świateł mijania - może alternatywnie używać świateł do jazdy dziennej, ale wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

I rzeczywiście, wielu kierowców zamiennie korzysta ze świateł do jazdy dziennej. Problem w tym, że zapominają o włączeniu świateł mijania, kiedy pogoda się pogarsza, zaczyna padać deszcz, grad, śnieg, pojawia się mgła, robi się ciemno czy w momencie wjeżdżania do tunelu. A to już duży błąd i niestety codzienność na trójmiejskich drogach.

- To błąd, ale również wykroczenie, za które policjant może nałożyć mandat karny w wysokości 200 zł i 2 punktów karnych. Art. 30 kodeksu drogowego wskazuje, że kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami. W czasie jazdy przy ograniczonej widoczności, kierowca ma obowiązek włączyć zamiast lub obok świateł mijania, światła przeciwmgielne. Ważne zastrzeżenie: tylne światła przeciwmgielne można włączyć tylko w sytuacji, gdy widoczność spada poniżej 50 m. Zawsze, gdy widoczność się poprawia, tylne światła przeciwmgielne powinno się wyłączyć - tłumaczy kom. Magdalena Michalewska z KMP w Gdańsku.
Ten kierowca postanowił zmodyfikować oświetlenie swojego auta, montując pod reflektorami taśmy ledowe. Gdańscy policjanci byli zmuszeni zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu. Ponadto kierowca za wykroczenie został ukarany mandatem w wysokości 500 zł. Ten kierowca postanowił zmodyfikować oświetlenie swojego auta, montując pod reflektorami taśmy ledowe. Gdańscy policjanci byli zmuszeni zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu. Ponadto kierowca za wykroczenie został ukarany mandatem w wysokości 500 zł.
Po co w takim razie w ogóle korzystać ze świateł do jazdy dziennej? Odpowiedź jest oczywista. Światła do jazdy dziennej to oszczędność. Zamiast około 120 watów, które pobierają dwie żarówki halogenowe, światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 30-40 watów (LED-owe jedynie 10 W). To również przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Nie zapominajmy, że częste używanie świateł do jazdy dziennej wydłuża żywotność żarówek światła mijania, z których korzystamy zdecydowanie rzadziej.

W dzisiejszych czasach w zasadzie wszystkie nowe samochody są wyposażane w światła do jazdy dziennej (nowe modele, które uzyskały homologację po 1 stycznia 2011 roku). Starsze auta takiego oświetlenia nie posiadają. Nie stanowi to jednak problemu, bo takie światła za niewielkie pieniądze można nabyć i samodzielnie zamontować.

Pamiętajmy jednak, że tanie, niskiej jakości światła do jazdy dziennej są tak naprawdę do niczego i narażają kierowcę na utratę dowodu rejestracyjnego. Poza tym, takie oświetlenie nawet przy dobrych warunkach jest bardzo słabo widoczne. W internecie roi się od chińskich podróbek, które można nabyć już za kilkanaście złotych. Jeśli jednak decydujemy się na zakup świateł do jazdy dziennej, zainwestujmy kilkaset złotych w porządne oświetlenie renomowanych producentów. Istotne, aby wybrany przez nas zestaw posiadał na obudowie lub szkle symbol homologacji "E" oraz oznaczenie "RL" lub "DRL".

- Za poruszanie się samochodem doposażonym w światła do jazdy dziennej bez odpowiedniej homologacji grozi zatrzymanie przez funkcjonariuszy policji dowodu rejestracyjnego pojazdu, a także mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł - dodaje.
Nowe modele aut mają fabrycznie instalowane światła do jazdy dziennej. W starszych modelach można takie światła zamontować samodzielnie. Nowe modele aut mają fabrycznie instalowane światła do jazdy dziennej. W starszych modelach można takie światła zamontować samodzielnie.
Światła do jazdy dziennej muszą posiadać moduł automatycznego włączania i wyłączania. Dzięki takiemu systemowi światła automatycznie zapalą się po uruchomieniu silnika i zgasną po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych.

Po naszych drogach jeździ sporo aut, które mają włączone zarówno światła mijania, jak i światła do jazdy dziennej. To kolejny błąd.

- Jazda na włączonych światłach mijania i dziennych równocześnie jest niezgodna z przepisami. Za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami policjant może nałożyć mandat karny w wysokości 200 zł i 3 punkty karne. Może się zdarzyć również tak, że światła do jazdy dziennej włączają się razem ze światłami mijania - taki samochód nie spełnia wymogów technicznych w zakresie bezpiecznego oświetlenia. W takiej sytuacji policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i za nieprawidłowy stan techniczny pojazdu może nałożyć mandat od 20 do 500 zł - zakończyła kom. Michalewska.

Miejsca

Opinie (172) 1 zablokowana

  • Nie wiem po co pod ostatnim akapitem jest zdjęcie Renault, który ma światła LED dwufunkcyjne i w momencie zapalenia świateł mijania LEDy przechodzą w tryb światła pozycyjnego. Z kontekstu akapitu można wnioskować, że to nielegalne... Trochę takie wprowadzanie w błąd ludzi, którzy i tak kiepsko pojmują przepisy drogowe.

    • 0 0

  • Mijania i dzienne (14)

    Wiele modeli aut ma z automatu włączone oba typy lamp.
    Bywa też, że dzienne światła są wtedy przygaszone. I te auta mają homologację.
    Więc ktoś tu bzdury pisze, że policja może karać za włączone światła dzienne gdy włączone są światła mijania.

    • 48 10

    • Tunel (2)

      Bardziej bym się przyczepił do tych pojazdów co tylko na dziennych światłach tunel przyjeżdżają

      • 20 1

      • No niestety, mimo iż przepisy międzynarodowe (konwencja wiedeńska) po poprawce w punkcie 25bis nakazuje zapalanie świateł w tunelu oznaczonym, a polskie prawo o ruchu drogowym tez miało to kiedyś wpisane, to po ostatniej pprawce się pomylili i już nie jest, a poprawka konwencji nie została nigdy opublikowana w dzienniku ustaw - więc przez błędy legislacyjne można w polskich tunelach świateł mijania/drogowych nie włączać. Przykre ale prawdziwe. Istnieją wygrane w Polsce sprawy sądowe na ten temat, tj. kierowca, który nie przyjmował mandatu za jazdę na dziennych w tunelu sprawę wygrywał.

        • 0 0

      • dokładnie

        jak ktoś ma czujnik światła to zmieniają się same, ale większość dorabianych i część fabrycznych trzeba przełączać ręcznie, a z tym jest kłopot jak widać często w tunelu

        • 3 0

    • Ford S-Max (1)

      Wskazany na zdjęciu powyżej Ford S-Max właśnie tak ma. Światła do jazdy dziennej świecą się razem z mijania. Nie da się wyłączyć "dziennych" podczas używania mijania.

      • 1 0

      • W momencie włączenia mijania, dzienne się wyłączają. Taki jest obowiązek homologacyjny. Mylicie pojęcia - te lampy są dwufunkcyjne, jak pozycja ze stopem z tyłu. Jak świecą mijania, to LEDy się przygaszają i stają się pozycyjnymi.

        • 0 0

    • Jesteś ciemny jak Twój nick! (4)

      Wyrażnie przepisy mówią,że obydwa rodzaje świateł włączonych jest niezgodna!!!Czytaj artykuł ze zrozumieniem.

      • 5 7

      • Zgodnie z przepisami światła do jazdy dziennej: (2)

        Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. dot. warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, załącznik nr 6, § 2. - W pojazdach zarejestrowanych przed 31 grudnia 2009 r, dopuszczalne jest by światła "dzienne" świeciły razem z mijania, po 31 grudnia 2009 r jest to zabronione ....
        Artykuł to jedno a przepisy prawa to drugi i na pewno ważniejsze...

        • 7 0

        • Gdzieś ty to przeczytał...? dopuszczalne jest by świeciły się z pozycyjnymi, a nie mijania.

          • 0 0

        • Bzdura

          Samochody dopuszczone do ruchu po 31.12.2009 mają bardzo często światła dzienne LED, które nie gasną po włączeniu świateł mijania, tylko PRZYGASAJĄ, bodajże do 25% mocy emitowanej gdy świecą samodzielnie. Przykład - Opel Insignia z reflektorami biksenonowymi i wbudowanymi światłami LED. Poza tym te LED są jednocześnie światłami pozycyjnymi/postojowymi.

          • 2 0

      • większość ledowych drl

        działających z automatycznym przełączaniem ma również homologację jako pozycyjne po zmniejszeniu mocy...nie wspominając o zespolonych ledowych i laserowych.

        • 5 0

    • dzienne zamiast pozycyjnych

      Bo światła dzienne są przygaszone i służą jako pozycyjne. Dlatego nie mamy tutaj do czynienia ze światłami dziennymi i mijania tylko pozycyjnymi i mijania. A to już jest jak najbardziej zgodne z przepisami:)

      • 0 0

    • wszystko jest w regulaminie ECE-R48

      poszukaj sobie i nie marudź

      • 0 0

    • te przygaszone dzienne

      są w takim przypadku światłami pozycyjnymi. Sam bzdury piszesz

      • 0 0

    • Mam nowy samochod

      I dostałem mandat w biały dzien jak był snieg ! I teraz jezdze na mijania nawet serwis sie wyparł i powiedzieli ze to sa systemy wspomagające prace kierowcy !

      • 3 3

  • (11)

    A co w tym złego, że światła mijania będą razem z dziennymi?

    • 35 27

    • Jest to zabronione przez przepisy polskie, europejskie i EGW.

      • 0 0

    • auto to nie choinka

      • 0 0

    • A nic

      A nic, tylko to po prostu wioska. Leczenie kompleksów, np. braków w wykształceniu itp. Mnie to śmieszy i współczuję.

      • 0 0

    • (3)

      Więcej żaróweczek zużywasz i prądu... To straszne.

      • 2 0

      • straszne (2)

        bo więcej spalasz wachy i emitujesz smrodów do atmosfery, tak ok. 10%
        więc przemnóż to razy liczbę aut na drogach i lepiej się wiejski głupku nie wymądrzaj

        • 0 9

        • raczej 0.01% ośla łąko

          czyli tysiąc razy mniej niż ci się wydawało

          • 1 0

        • 10%???

          Masz silnik 50kW. Opory toczenia samochodu, dajmy na to 40 kW (pod górę, pod wiatr, 90 km/h).
          Jaki procent z 40kW jest to 0,06kW (0,09kw przy LED)?

          • 5 0

    • (3)

      W sumie nic, ale w przepisach wymyślili że w momencie włączenia świateł mijania dzienne mają się automatycznie wyłączać.

      • 20 0

      • (1)

        U mnie, światła dzienne w momencie włączenia świateł mijania stają się światłami pozycyjnymi - tak jest w instrukcji i tak samochód dostał homologację. Jak policjant rozróżni w jakim trybie świecą mi LEDy?

        • 7 1

        • Mimo, że pozycyjne i dzienne to te same światła to jednak różnią się one moccą świecenia. Warto sprawdzić :)

          • 6 0

      • Właśnie sobie przypomniałem że jak jeździłem przez pewien czas Skodą Citigo to tam było dokładnie tak samo. Dzienne i pozycyjne to były te same żarówki w tym samym kloszu. Po włączeniu mijania, dziennie(w tym momencie już pozycyjne) świeciły nadal.

        • 2 1

  • Głupota

    Według mnie żadnego obowiązku nie powinno być !
    - oślepia innych
    - to jest dzień wszystko widać nikt nie jest ślepy !

    • 1 0

  • To jakaś kpina (1)

    • 0 0

    • 500zl za światła to jest kurk.. żart

      Tyle to mogą wystawia przy wyprzedzaniu na przejściu dla tępaków ze smartfonami!!!

      • 0 0

  • (4)

    Po co w takim razie w ogóle korzystać ze świateł do jazdy dziennej? Odpowiedź jest oczywista. Światła do jazdy dziennej to oszczędność.

    Oszczędność 2 groszy na żarówce i 5 groszy na paliwie? A potem jedzie taki Janusz biznesu i cieszy się, że zaoszczędził. Jak kogoś nie stać na żarówkę do auta, to nie stać go na auto.

    Kierowco, uwidocznij się! Jedzie jeden z drugim obwodnicą albo krajówka na ledach i ni hu hu go nie widać. I nie, nie jeżdżę za szybko. Czasem wystarczy wyprzedzać traktor albo omijać przeszkodę.

    Może jak zapłaci mandat to dojdzie do wniosku, że lepiej wydać kilka groszy więcej na paliwo i żarówkę niż kilka stówek na mandat.

    • 24 6

    • (1)

      czy w jakimś innym kraju (cywilizacji zachodniej oczywiście) panuje taka moda jak u nas na montaż w garażu świateł led? Powtarzam, nie pytam o kraje typu Ukraina, Rosja czy Białoruś?

      • 0 0

      • W cywilizowanych krajach

        takich świateł nie montują bo nie są one nikomu potrzebne. Nie ma tam nakazu jazdy na światłach w dzień:) Bo i po co?

        • 0 0

    • z jakiegoś powodu drl (zwykle automatycznie przełączane) (1)

      są montowane fabrycznie w praktycznie każdym nowym modelu. i to nie tylko na rynek polski.

      • 1 0

      • Ok, ale ja mówię o przypadkach, kiedy takiego auta nie widać - mgła, zmrok, szarówka, mżawka, padający śnieg. Nie mówię o pięknym letnim dniu, ale nie powiesz mi, że taka pogoda jak teraz po godzinie 15/16 jest odpowiednia na jazdę z ledami. Nie wspominając o asach, co w ogóle bez świateł jeżdżą.

        • 5 1

  • (2)

    A nie łatwiej (i bezpieczniej) po prostu zakazać jazdy na dziennych?

    • 13 14

    • I na światłach mijania w dzień...

      ...też zakazać. Będzie jeszcze łatwiej i bezpieczniej:) Świecenie w dzień to głupota. Od tego jest noc...:D

      • 1 0

    • Najbezpieczniej jest zakazać wychodzić z łóżka.

      • 11 2

  • zabierac dowody za te dodatkowe chinskie lampki led (7)

    narazaja innych i siebie na wypadek bo tych pseudo lampek led poprostu nie widac.
    znowu
    gdzie jest ta policja

    • 58 9

    • te chińskie lampki...

      są po to, żeby zadowolić polskie przepisy nakazujące świecić w dzień (co samo w sobie jest jakąś głupotą). Gdyby takiego przepisu nie było to by lampki nie były potrzebne... Policja chyba lepiej to rozumie niż niektórzy kierowcy.

      • 0 0

    • (1)

      Niestety jak widać jest przyzwolenie ze strony policji na używanie tych g*wno lampek. Codziennie mijam kilku asów z takim "oświetleniem". Te debile nie zdają sobie chyba sprawy z tego że tego w ogóle nie widać, no ale ważne że w ciągu roku zaoszczędzi taki Janusz na paliwie i dwa browce pewnie kupi. Niejeden rowerzysta ma mocniejsze, lepiej widoczne oświetlenie (spośród tych którzy w ogóle mają ;))

      • 14 1

      • Kurka, w dzień normalnie widać samochod. Stosowanie świateł czy dziennych czy mijania w dzień jest totalnie bez sensu. Jak nie widzisz, to trzeba iść do okulisty. Jak idziesz przez miasto to też uważasz, że ludzie powinni mieć dodatkowe lampki, bo w nich wejdziesz? Skonczcie z tym pisaniem o niebezpieczeństwie, chyba za chcecie tłumaczyć własną bezsilność i przeciętność słabościami wzroku.

        • 2 5

    • ta policja siedzi sobie w swych wspaniałych misiowozach pod Mc Donald's

      i obżera się śmieciami

      • 0 1

    • jak nie widzisz tych lampek

      to lepiej nie wyjeżdżaj na ulicę, bo tym bardziej nie zauważysz rowerzysty, czy pieszego bez żadnych świateł.

      • 4 10

    • Tyle czasu ludzie bez świateł w dzień jeździli i jakoś żyli.

      • 7 7

    • A gdzie jest tamta policja?

      • 4 6

  • Używanie świateł do jazdy dziennej

    Automatyczne przełączanie świateł w obecnie produkowanych samochodach następuje w zależności od panującej jasności a nie widoczności o czym zapominamy bo jest automat ale on nie myśli. Jeśli przepisy zezwalają na montaż to winien być sprawdzony z odpowiednią adnotacją w dowodzie rejestracyjnym podobnie jak jest z zaczepem holowniczym. Prawo i przepisy są ewentualne sankcje też to w czym problem? Stacje kontroli technicznej a i policja nie wiele zwraca na to uwagi. Jazda w nie oświetlonym terenie przy mijaniu jest po prostu gehenną. Uważam że przede wszystkim rowerzyści winni być objęci takim obowiązkiem jak motocykliści.

    • 1 0

  • Nie muszę się nad tym zastanawiać

    Wystarczy przekręcić gałkę świateł w pozycję "auto". Wszystko robi się samo.
    Szlag mnie tylko trafia , jak jakiś matołek jedzie bezrozumnie na przeciwmgielnych.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane