• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Michał Jelionek
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kiedy wymienić opony na zimowe? Kiedy wymienić opony na zimowe?

Aktualnie w Trójmieście panuje piękna złota jesień i tak naprawdę niewiele osób myśli o zimie. Warto jednak zawczasu (jeszcze nie teraz) przygotować własny samochód do zdecydowanie bardziej wymagającej, zimowej aury. Podpowiadamy, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.




Kiedy zmienić opony?



W okresie zimowym korzystasz z opon:

Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek pierwszych, niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi. W tym roku nie dajmy się zaskoczyć zimie i wymieńmy ogumienie z wyprzedzeniem. Czyli kiedy?

Na pewno jeszcze nie teraz, bo wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. A właśnie słupki rtęci są wyznacznikiem wymiany opon. Skrobanie szyb przy porannych przymrozkach - to wystarczająco mocny argument, który zasygnalizuje nam, że najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny. Z reguły to właśnie pierwsze przymrozki inaugurują sezon. Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

- To prawda. Opony powinno się wymienić, gdy średnia temperatura w ciągu dnia utrzymuje się na poziomie około siedmiu stopni Celsjusza. I tak przez kilka dni. Żeby jednak uniknąć tłoku w serwisach, warto wymianę ogumienia zaplanować nieco wcześniej. Niestety wiele osób zmienia opony na ostatnią chwilę - wyjaśnia Marcin Grochowski, kierownik serwisu Hyundai Margo.
Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

- Największe oblężenie klientów przeżywamy w momencie pojawienia się śniegu. Listopad i grudzień to najbardziej "gorące" miesiące, to w tym czasie wymieniamy najwięcej kompletów opon. Zgłasza się do nas bardzo dużo osób, dlatego często nie ma możliwości wymiany opon "od ręki". Radzimy zaplanować wymianę ogumienia i umówić się na wizytę z wyprzedzeniem - dodaje Maciej Marszał z serwisu Volvo Drywa.

Opona letnia a zimowa



Warto zawczasu przygotować auto do takiej aury. Warto zawczasu przygotować auto do takiej aury.
Wiele osób uważa, że zmiana opon letnich na zimowe to naciąganie właścicieli aut na dodatkowe wydatki. Dlaczego tak właściwie warto wymieniać ogumienie? Zacznijmy od tego, że opony letnie zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej niż opony zimowe i poniżej pewnej temperatury po prostu twardnieją, tracąc przy tym część swoich właściwości.

- Opona zimowa różni się od opony letniej przede wszystkim rzeźbą bieżnika i mieszanką gumy. Właściwości opon dostosowane są do warunków atmosferycznych i temperatur występujących o danej porze roku. Pomagają one także w optymalizowaniu przyczepności pojazdu, zarówno podczas ruszania, jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania - tłumaczy Grochowski.
W przypadku "zimówek" mieszanka gumowa jest bardziej elastyczna i przystosowana do niskich temperatur. Opony zimowe charakteryzuje inna budowa, z odpowiednią rzeźbą, głębokością bieżnika i większą liczbą lameli. Pamiętajmy jednak, że opona oponie nierówna. Są opony zimowe, które świetnie poradzą sobie na suchej nawierzchni przy temperaturze przekraczającej 10 stopni Celsjusza - i analogicznie, są opony letnie, które przy zerowej temperaturze zapewnią nam przyczepność. Wszystko dzięki zastosowaniu krzemionki w mieszance gumowej opon zimowych, która zapewnia elastyczność przy niskich temperaturach. Krzemionkę dodaje się również do niektórych opon letnich, dzięki czemu są w stanie zapewnić przyczepność przy temperaturze poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu "zimówek" na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma się starzeje i traci swoje właściwości.

A może opony całoroczne?



Na tak przygotowanych drogach egzamin zdadzą opony wielosezonowe. Na tak przygotowanych drogach egzamin zdadzą opony wielosezonowe.
Temat wymiany opon nie dotyczy osób, które zainwestowały w uniwersalne opony całoroczne. Zapytaliśmy ekspertów, czy w naszych warunkach atmosferycznych takie rozwiązanie się sprawdza.

- Opony całoroczne spokojnie sprawdzają się w warunkach miejskich, przy odśnieżonych jezdniach. W przypadku odleglejszych wyjazdów albo przy korzystaniu z osiedlowych uliczek, które są raczej słabo odśnieżane przez służby, zalecałbym opony zimowe - mówi Marszał.
- W mojej opinii opony wielosezonowe są przeznaczone raczej dla kierowców, którzy jeżdżą niewiele, spokojnie i głównie w mieście. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że w wymagających warunkach na drodze nie będą spisywały się tak dobrze jak ogumienie dedykowane - dodaje Grochowski.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • jh (1)

    w samolotach nie wymieniaja to ja tez nie
    a latam w koncu znacznie wolniej

    • 0 1

    • A co dopiero w promach

      kosmicznych....

      • 0 0

  • Wymiana opon

    Jeżeli temperatura w dzień utrzymuje się na poziomie 7 °C a jeżeli leży śnieg i grzeje słońce termometr pokazuje 15 przez tydzień to co letnie? Wszystkie firmy transportowe pilnuja zasady 7°C ale w nocy, bo w dzień temperatura może być wyższa i opowiadanie że czekać na przymrozki jest glupotą. Tworząc takie historie oglupiacie ludzi, to jest tak jak że sprzedażą nowych samochodów i wymianą płynów eksploatacyjnych , ludzie kupują samochody i nie czytają instrukcji bo po co . Skupiają się na wymianie oleju i to wszystko, bo koszty a pan sprzedawca powiedział że co 20 tyś olej itd. Ludzie czytajcie co jest napisane każdy producent podaje co ile płyn hamulcowy , płyn wspomagania itd . Dlatego kiedyś silniki wyttzymywaly po 500 tyś bo każdy zmieniał olej co 10 tyś lub raz w roku bo to mniejszy koszt niż naprawa

    • 1 0

  • Tylko mięczaki i c.py w rurkach wymieniają opony. (2)

    Prawdziwi kierowcy jeżdżą na oryginałach z fabryki.

    • 20 26

    • Prawdziwi twardziele nie jedzą miodu (1)

      Prawdziwi twardziele żują pszczoły.

      • 18 2

      • Dzięki - przywróciłeś mi wiarę w inteligencję.

        Jak dotąd 15 osób najprawdopodobniej zrozumiało sarkazm, 22 osoby nie.

        • 3 0

  • Jaq nosze kalesony (1)

    od maja do października. I jest dobrze. To samo z oponami zimowymi

    • 0 0

    • a ja odwrotnie

      • 2 0

  • Całoroczne

    A co powiecie na opony całoroczne ? Na peno nie idealne ale oszczędność pieniędzy czasu i fatygi

    • 0 2

  • Nas Polaków to wszyscy naciągają na kasę hehehe sami naciągacze. Czekam aż ktoś tak napisze o dentystach, którzy zapraszają na przegląd co pół roku jak nic nie boli a zawsze coś do roboty znajda hehehe - nacigacze hahahaha. Sprawa jest jasna jak z zębami - ci którzy dbają i maja świadomość konsekwencji chodzą na przeglądy i zmieniają opony na zimowe - reszta kombinuje i szuka wymówki. A później jak lekko sypnie i to jadą niszczowie 20km/h obwodnica i wszystkich wkurzają a co szybsi robi imprezy na poboczach.

    • 2 0

  • wogole nie wymieniac

    zimy nie bedzie

    • 1 1

  • kiedy wymienic? (2)

    byle kiedy byle nie w zakladzie bo sruby pozrywaja

    • 2 1

    • (1)

      a lewe na prawe to myla standardowo. przypuszczalnie wcale nie patrza na bieznik

      • 1 2

      • a wystarczy miec wlasny komplet kol i pokrowce fakt jeszcze szope garaz balkon albo piwnice chociaz balkon zdaje egzamin tylko na trzymanie zimowych. wlasciciele opli musza jeszcze zainwestowac w klucz. przeciez kolo kazdy musi potrafic wymienic

        • 1 0

  • Na Kołobrzeskiej bez kolejki. (2)

    Wymiana z wyważeniem 60zl.

    • 2 0

    • Za jakie koła ? 13' ?

      • 1 0

    • tylko bez reklamy proszę.

      • 3 0

  • wymieniajcie opony - nawet cztery razy w roku

    powinni jeszcze wymyśla specjalne opony na wiosnę i jesień bo to okres przejściowy; przemysł oponiarski na pewno coś wymyśli !!!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane