• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Michał Jelionek
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kiedy wymienić opony na zimowe? Kiedy wymienić opony na zimowe?

Aktualnie w Trójmieście panuje piękna złota jesień i tak naprawdę niewiele osób myśli o zimie. Warto jednak zawczasu (jeszcze nie teraz) przygotować własny samochód do zdecydowanie bardziej wymagającej, zimowej aury. Podpowiadamy, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.




Kiedy zmienić opony?



W okresie zimowym korzystasz z opon:

Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek pierwszych, niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi. W tym roku nie dajmy się zaskoczyć zimie i wymieńmy ogumienie z wyprzedzeniem. Czyli kiedy?

Na pewno jeszcze nie teraz, bo wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. A właśnie słupki rtęci są wyznacznikiem wymiany opon. Skrobanie szyb przy porannych przymrozkach - to wystarczająco mocny argument, który zasygnalizuje nam, że najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny. Z reguły to właśnie pierwsze przymrozki inaugurują sezon. Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

- To prawda. Opony powinno się wymienić, gdy średnia temperatura w ciągu dnia utrzymuje się na poziomie około siedmiu stopni Celsjusza. I tak przez kilka dni. Żeby jednak uniknąć tłoku w serwisach, warto wymianę ogumienia zaplanować nieco wcześniej. Niestety wiele osób zmienia opony na ostatnią chwilę - wyjaśnia Marcin Grochowski, kierownik serwisu Hyundai Margo.
Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

- Największe oblężenie klientów przeżywamy w momencie pojawienia się śniegu. Listopad i grudzień to najbardziej "gorące" miesiące, to w tym czasie wymieniamy najwięcej kompletów opon. Zgłasza się do nas bardzo dużo osób, dlatego często nie ma możliwości wymiany opon "od ręki". Radzimy zaplanować wymianę ogumienia i umówić się na wizytę z wyprzedzeniem - dodaje Maciej Marszał z serwisu Volvo Drywa.

Opona letnia a zimowa



Warto zawczasu przygotować auto do takiej aury. Warto zawczasu przygotować auto do takiej aury.
Wiele osób uważa, że zmiana opon letnich na zimowe to naciąganie właścicieli aut na dodatkowe wydatki. Dlaczego tak właściwie warto wymieniać ogumienie? Zacznijmy od tego, że opony letnie zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej niż opony zimowe i poniżej pewnej temperatury po prostu twardnieją, tracąc przy tym część swoich właściwości.

- Opona zimowa różni się od opony letniej przede wszystkim rzeźbą bieżnika i mieszanką gumy. Właściwości opon dostosowane są do warunków atmosferycznych i temperatur występujących o danej porze roku. Pomagają one także w optymalizowaniu przyczepności pojazdu, zarówno podczas ruszania, jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania - tłumaczy Grochowski.
W przypadku "zimówek" mieszanka gumowa jest bardziej elastyczna i przystosowana do niskich temperatur. Opony zimowe charakteryzuje inna budowa, z odpowiednią rzeźbą, głębokością bieżnika i większą liczbą lameli. Pamiętajmy jednak, że opona oponie nierówna. Są opony zimowe, które świetnie poradzą sobie na suchej nawierzchni przy temperaturze przekraczającej 10 stopni Celsjusza - i analogicznie, są opony letnie, które przy zerowej temperaturze zapewnią nam przyczepność. Wszystko dzięki zastosowaniu krzemionki w mieszance gumowej opon zimowych, która zapewnia elastyczność przy niskich temperaturach. Krzemionkę dodaje się również do niektórych opon letnich, dzięki czemu są w stanie zapewnić przyczepność przy temperaturze poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu "zimówek" na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma się starzeje i traci swoje właściwości.

A może opony całoroczne?



Na tak przygotowanych drogach egzamin zdadzą opony wielosezonowe. Na tak przygotowanych drogach egzamin zdadzą opony wielosezonowe.
Temat wymiany opon nie dotyczy osób, które zainwestowały w uniwersalne opony całoroczne. Zapytaliśmy ekspertów, czy w naszych warunkach atmosferycznych takie rozwiązanie się sprawdza.

- Opony całoroczne spokojnie sprawdzają się w warunkach miejskich, przy odśnieżonych jezdniach. W przypadku odleglejszych wyjazdów albo przy korzystaniu z osiedlowych uliczek, które są raczej słabo odśnieżane przez służby, zalecałbym opony zimowe - mówi Marszał.
- W mojej opinii opony wielosezonowe są przeznaczone raczej dla kierowców, którzy jeżdżą niewiele, spokojnie i głównie w mieście. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że w wymagających warunkach na drodze nie będą spisywały się tak dobrze jak ogumienie dedykowane - dodaje Grochowski.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Tylko wielosezonowe,

    • 2 2

  • Wielu powinno zmieniać opony mózgowe w tym okresie.

    • 2 1

  • zasada O-O czyli od Oktober do Ostern (2)

    Jeżdżę na zimowkach od października do pierwszej soboty po Wielkanocy włącznie - zalecenia dla kierowców poruszających się w Niemczech

    • 7 3

    • "Super rada", szczególnie przy obecnym zmiennym klimacie

      • 2 0

    • Mam gdzieś twoje nazistowskie wytyczne.

      • 3 1

  • kiedy możesz, a nie kiedy już musisz

    • 3 0

  • Jak temp spada poniżej 7°C , to zakładam zimowe...

    Letnie opony poniżej 7-10°C, przestają być efektywne...

    • 2 2

  • Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego!

    Lepsze sezonowe...
    Ale czy sezonowe czy wielosezonowe, to jedne i drugie są efektywne przez max. 4 lata.

    • 3 3

  • Opony caloroczne (1)

    podobno przy normalnej jeździe opona całoroczna wytrzymuje 40000 km a sezonowa 60000... niestety nie używam całorocznych ale w przypadku sezonowych to się sprawdza. Kupuje nowy samochód z 2 kompletami kół i jak go oddaje po 3 katach to ma 120000 km i dwa komplety slików ;)

    • 3 1

    • I tak nieźle jak na Passata b5

      • 2 0

  • (2)

    Szwagier pracuje w rajchu.
    Ma mi znaleźć fajne używki po niemcu, oni gupki pozbywaja się prawie nowych.
    Jak znajdzie to zmienię.

    • 6 7

    • Poszukaj jeszcze paru zwojów na korze mózgowej. (1)

      • 3 0

      • Szukałem u ciebie.
        Nawet używanych nie było.

        • 0 3

  • Kiedy wymienić opony na zimowe? (1)

    Nigdy, bo nie ma zimy to raz. Dwa, nowe opony wielosezonowe maja taki bieznik i skład mieszanki, że nie ma sensu inwestować w letnie i zimowe. Do tego stać w kolejkach do wulkanizatora. No chyba, że mieszkasz na podlasiu, albo w górach. Wtedy zainwestuj nie tylkow zimówki, ale też w łańcuchy.
    Ale nawet jak masz super hiper opony pamiętaj - na lodzie się nie przydadzą. No i noga z gazu, bo fizyki nie oszukasz

    • 10 5

    • Opony zimowe są lepsze tylko na śniegu i w błocie pośniegowym

      na każdej innej nawierzchni lepsze są tradycyjne a ponieważ po śniegu jeżdżę kilka dni raz na parę lat to nie zamierzam w nie inwestować. Większym problemem jest zawsze jakość opon i stopień ich zużycia a nie to, czy są letnie czy zimowe. Jak masz dobre opony uniwersalne to absolutnie nie musisz niczego zmieniać.

      • 3 2

  • odwieczne pytanie ludzkości (1)

    kiedy zmienić gumę ?

    • 12 3

    • Chyba założyć, czy nie założyć ?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane