• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiełpinek dusi się w korkach, mieszkańcy dostaną nowy wyjazd z dzielnicy?

Maciej Naskręt
22 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Mieszkańcy dzielnicy Kiełpinek czekają na dodatkowy wyjazd, który usprawniłby codzienne podróże. Mieszkańcy dzielnicy Kiełpinek czekają na dodatkowy wyjazd, który usprawniłby codzienne podróże.

Mieszkańcy Kiełpinka narzekają na ogromne korki i proszą o dodatkowy dogodny wyjazd z dzielnicy. Ulice Szczęśliwa zobacz na mapie GdańskaSympatyczna zobacz na mapie Gdańska zamieniają się w godzinach szczytu w parking. Sprawdzamy, czy jest szansa na dodatkowy wyjazd z zakorkowanego osiedla.



Planowane skrzyżowanie ul. Przytulnej z ul. Kartuską Północną. Od prawie trzech lat - czyli od zakończenia budowy Trasy W-Z - czeka na wpięcie właśnie ul. Przytulnej. Planowane skrzyżowanie ul. Przytulnej z ul. Kartuską Północną. Od prawie trzech lat - czyli od zakończenia budowy Trasy W-Z - czeka na wpięcie właśnie ul. Przytulnej.
Choć wokół Kiełpinka przebiega Trasa W-Z, a także Obwodnica Trójmiasta - drogi, które usprawniają przejazd przez aglomerację - mieszkańcom wspomnianej dzielnicy coraz trudniej wyjechać samochodem sprzed domu. Do głównych ulic prowadzi tylko jedna droga - ul. Sympatyczna i dalej ul. Szczęśliwa.

Niestety także tam przez kilka tygodni mieszkańcy-kierowcy musieli mierzyć się z ograniczeniami w ruchu - przejazdem wahadłowym na wysokości stacji paliw CH Auchan. Ruch dwukierunkowy na szczęście został wznowiony w środę, ale urzędnicy zapowiadają, że drogowcy jeszcze tam wrócą.

- Prace na odcinku od ul. Sympatycznej do ronda przy ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska będą jeszcze prowadzone. Na razie nie jest jednak znany termin realizacji drugiego etapu prac, związanych z budową infrastruktury kanalizacyjnej. Wiadomo jednak, że w miejsce to powróci na ten czas ruch wahadłowy - sterowany ręcznie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego oraz sygnalizacją świetlną poza szczytami - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni

Czy masz problemy z wydostaniem się ze swojej dzielnicy w godzinach szczytu?

W środę natomiast zakończył się pierwszy etap budowy kanalizacji, prace przeniosą się na kolejny odcinek ul. Szczęśliwej - od skrzyżowania z Sympatyczną w stronę przyszłego przystanku PKM - ruch wahadłowy obowiązywać będzie na tym właśnie odcinku. Ruch sterowany będzie sygnalizacją świetlną.

Co gorsza, w dzielnicy z roku na rok przybywa mieszkańców i  ul. Sympatyczną, która była pierwotnie zbudowana do obsługi osiedla domków jednorodzinnych, potrafi przejechać tyle pojazdów, co ulicami w wyższej klasie - Jabłoniową na Szadółkach czy Myśliwską na Morenie.

Ponadto niedawno deweloperzy prowadzący swoje inwestycje w Jasieniu, postanowili zasypać drogę przez poligon zobacz na mapie Gdańska, łączącą Kiełpinek z ul. Myśliwską i Jasieniem. To skutecznie zniechęciło do korzystania z tej drogi kierowców, rowerzystów i pieszych.

- Jest coraz gorzej. Bez dodatkowego wyjazdu z dzielnicy czeka nas paraliż - mówi Krzysztof Nykiel, mieszkaniec wspomnianego osiedla.

Niekoniecznie. Od kilku lat urzędnicy z gdańskiego magistratu prowadzą rozmowy z jednym z deweloperów, by umożliwić wyjazd mieszkańców do ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska przez ul. Przytulną zobacz na mapie Gdańska. - Konsultacje są bardzo zaawansowane, nie jest jednak na razie znany termin podpisania umowy - mówi Katarzyna Kaczmarek.

Nieoficjalnie wiadomo, że raczej był to monolog urzędników z deweloperem. Ten przez dwa lata nie potrafił zająć stanowiska w sprawie budowy ulicy Przytulnej - m.in. tyle zajęło mu przygotowanie projektu ok. 400 m drogi.

Miasto chce, by na podstawie umowy obie strony wspólnie wybudowały brakujący odcinek ul. Przytulnej: gmina - skrzyżowanie ul. Przytulnej z ul. Kartuską Północną, a deweloper - połączenie skrzyżowania z obecną ul. Przytulną.

Po emisji artykułu skontaktowała się z nami Grupa Inwestycyjna Hossa S.A., która postanowiła zająć stanowisko w sprawie.

Od kilku lat czynimy starania o udrożnienie wyjazdu z osiedla ulicą Przytulną. Niestety autorzy projektu trasy WZ i Kartuskiej Północ działając w ramach tzw. specustawy poprowadzili ulicę niezgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania. W trakcie prac nad projektem zwracaliśmy im uwagę, że Kartuska Północ została posadowiona na rzędnej, która uniemożliwiała włączenie Przytulnej w Kartuską. Nasza interwencja spowodowała obniżenie Kartuskiej o ok. 2 metry oraz o 80 cm niwelety skrzyżowania dróg umożliwiając tym samym połączenie istniejącego w sąsiedztwie osiedla poprzez planowaną Przytulną z układem drogowym Kartuskiej Północnej.

Również na nasz wniosek w ekranie akustycznym stojącym wzdłuż ulicy powstało przejście z osiedla do przystanku autobusowego - projekt tego nie uwzględniał.

Powyższe błędy zostały naprawione, natomiast wjazdu z Kartuskiej Północnej na Przytulną nie uwzględniono, co więcej - dostęp ograniczając krawężnikiem. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, iż po przeciwnej stronie ulicy wykonane zostały wjazdy prowadzące na puste pola.

Wskutek wybudowania ulicy Kartuskiej Północ niezgodnie z obowiązującym mpzp, a co za tym idzie nieuregulowanym stanem prawnym ulicy Przytulnej nie można było rozpocząć jej realizacji do czasu uchwalenia zmienionego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

W kwietniu 2012 r. zwróciliśmy się z tym problemem do Prezydenta.

Po dwóch latach, 27.03.2014 Miasto uchwaliło nowy plan, w którym skorygowano przebieg trasy W-Z i dostosowano do niego układ ul. Przytulnej.

Grupa Inwestycyjna Hossa podjęła się wykonania projektu ulicy Przytulnej łącznie z włączeniem jej w układ drogowy Kartuskiej Północ oraz z przebudową skrzyżowania. W związku z tym podpisała w dniu 15.05.2014 r. z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego umowę dotyczącą zaprojektowania ww. zakresu. Dokumentacja obejmuje: projekt koncepcyjny, który został pozytywnie zaopiniowany między innymi przez ZDiZ, projekt budowlany, który w tej chwili podlega uzgodnieniom oraz wykonawczy wraz z częścią kosztorysową.

Ustalono wstępnie podział prac, które ma wykonać deweloper i Gmina. Zakres robót podzielono pomiędzy Hossę, która zrealizuje ulicę Przytulną, oraz Gminę, która przebuduje skrzyżowanie z Kartuską Północ, jako zarządca tej części drogi.

W dniu 23.09.2014r. Hossa przedstawiła Wydziałowi Programów Rozwojowych projekt umowy drogowej, której podpisanie warunkuje uzyskanie uzgodnienia projektu w ZDiZ i złożenia go do pozwolenia na budowę układu drogowego. Propozycja terminowa wykonania ulicy ze skrzyżowaniem to 30.08.2015r.

Justyna Glazar Kierownik Zespół Marketingu Nieruchomości Grupa Inwestycyjna Hossa S.A..

Opinie (173) 8 zablokowanych

  • (4)

    strasznie drogo Hossa sprzedaje tam mieszkania. Do tego nie ma kawalerek w ofercie.

    • 10 7

    • Strasznie drogo - ile to było ?

      Ehh... piękne czasy. Ciekawe co wtedy znaczyło "drogo" bo w tym roku musiałem dać 12 tys/m2 :)

      • 0 0

    • (2)

      A na co komu kawalerka? Chyba tylko na przechowanie kota, bo w kawalerce nawet jeden student się męczy.

      • 12 3

      • (1)

        To prawda, ale miasto ma gdzieś kawalerów w TBS-ach, komunalki to taki standard, że nawet psa żal trzymać, więc pozostaje deweloperka z kredytem na 30 lat i metrażem na poziomie garażu.

        • 0 1

        • To może znajdź partnerkę/partnera i wtedy będzie łatwiej :)

          • 2 2

  • A pamiętam te reklamy Hossy na wielkich billboardach... :-) (19)

    że nie stoję w korkach :-) bbuhhahha

    • 278 6

    • Ten artykuł mocno przesadza!!! (2)

      Jestem mieszkańcem i codziennie po 7 rano wyjeżdżam i ok 17 wracam tą drogą. Wielkie natężenie ruchu to wielka przesada dla tego odcinka!!! Owszem w czasie ostatnich remontów i ruchu wahadłowego spiętrzenia były ale odczekanie jednej, max dwóch zmian świateł to chyba nie dramat. Od wczoraj wszystko wróciło do normy.
      Naskrętowi tym razem ktoś naściemniał a on bidula wszystko w artykuł wrzucił i zazdrośnicy mają 5 minut satysfakcji...

      • 27 4

      • (1)

        O 7 rano to korków jeszcze nie ma.

        • 6 3

        • no to warto wstać trochę wcześniej

          • 0 0

    • Nikt nie kazał............. (10)

      .......Mieszkać na zad*piu.
      Najpierw owczy pęd za miasto, a później płacz i lament że nigdzie nie można dojechać, bo korki, paliwo drogie, itp.

      • 58 77

      • (5)

        czekalam na ten komentarz:) wszyscy musza mieszkac przy Dlugiej, bo tylko centum jest jedynym slusznym wyborem. Nie mozesz mieszkac z dala od miasta, wsrod zieleni i tym samym wymagac lepszego dojazdu, co jest obowiazkiem miasta. Mieszkasz dalej, buzia na klodke, bo tobie nic sie nie nalezy.

        • 37 7

        • (4)

          Trzeba bylo patrzec na infrastrukturę jak sie kupowalo mieszkanie na wsi, a nie teraz lament i wymagania. Skoro ma sie genetyczny pociąg do gnoju i krotkowzroczne myślenie, to później niech nikt nie jęczy. Niestety, ale to rozlewanie miast generuje najwieksze koszty utrzymania. Decydujesz sie na dom, na wypizdowie płacąc mniej niż w centrum, to później nie miej wymagań, ze wszystko Ci sie należy. To tak jak bym kupił kombajn i żądał, by mi pola w centrum zrobili... bo place podatki. Absurd. Widzialy gały co brały.

          • 18 25

          • (1)

            idac twoim tokiem rozumowania

            to wszyscy powinni kupowac mieskzania w centrum
            tylko gdzie pomiescic te kilkadziesiat tysdiecy ludzi?
            ja proponujue na poczatek zaorac wszyskie parki i parkingi
            zburzyc wrzeszcz i na jego miejsce powstawiac 16 pietrowe bloki
            pasuje prostaczku?
            latwo powiedziec trzeba bylo patrzec na infrastrukture
            ale jak kiedys bedizesz musial opuscic mamusi kur...dolek i sam klupic mieszkanie to inaczej bedziesz spiewal

            • 15 10

            • zdaje się że masz kredyt we frankach

              bo plujesz żółcią i wyzywasz myślących inaczej niż Ty... Idąc Twoim tropem rozumowania to takie miasta jak Tokio nie powinny istnieć

              • 0 2

          • (1)

            Co to za banialuki? Miasto sprzedaje ziemię, która jest własnością nas wszystkich, czerpie z tego korzysci, to niech wybuduje drogi dojazdowe do osiedli powstalych na tych gruntach.
            Jeslie te 100 000 mieszkancow z obrzezy zamieszkaloby w centrum, to tramwaje nawet przestały by jezdzic! Z prostego powodu, ludzie nie miesciliby sie na przystankach tylko stali na torach.

            • 12 9

            • To była prywatna ziemia, nie miasta

              Ale dla ciebie to za trudne do ogarnięcia.

              • 5 3

      • (1)

        dla ciebie "miasto" to pewnie Zaspa i kawałek Wrzeszcza.

        • 23 5

        • cóż

          dalej nie był......

          • 24 4

      • Tez place podatki (1)

        Jestes zwykłym zawistnym pajacem

        • 44 23

        • Nie jest zawistnym pajacem strasznie "funkcjonalny" człowieku.

          • 13 25

    • (2)

      Jescze póki był przejazd przez poligon to siętamtędy zasuwało. A teraz już nie ma wyjścia...

      • 19 3

      • zasuwało się by trafić na korek na ulicy Bulońskiej (1)

        • 16 2

        • i Mysliwskiej

          • 13 0

    • hasłem wyborczym adamowicza jest 0-korków

      hasłem wyborczym adamowicza jest 0-korków, a tu tacy wredni dziennikarze pisza, ze miasto w korkach/parkingiem stoi!!!!

      • 19 12

    • teraz Hossa...

      ....reklamuje się na wielkich bilbordach, że Wiszące Ogrody mają teraz własny przystanek PKM, ale do budowy kawałka nowego odcinka drogi do przystanku nie chcą sie dołożyć - hipokryzja totalna, żeby nie nazwać tego wulgarnie

      • 120 4

  • (1)

    Znam Osiedle od jego początków. Mało kto pamięta, że z winy Miasta i Spółdzielni "Jasień", ul. Serdeczna była kilka lat pasem betonu i wystających studzienek kanalizacyjnych. Tylko uporczywe starania Hossy i Patronatu spowodowały, że nawierzchnia jest asfaltowa. Głupotą mogę nazwać zamknięcie wyjazdu przy "Femax-ie"- pojazdy jadące w kierunku Wrzeszcza nie musiałyby korzystać ze skrzyżowania ul. Szczęśliwej z Kartuską. Miejsce na wyjazd z ul. Przytulnej też jest- wystarczy wykonać drogę wyjazdową (patrz: zdjęcie). Jest jednak problem: władze Gdańska wolą topić pieniądze w ECS czy też Muzeum II Wojny Światowej niż działać dla mieszkańców. Ważniejsze jest dla nich uczczenie tzw. żołnierzy wyklętych niż działanie na rzecz ludzi żyjących tu i teraz. Dzisiejsze budowy w wykonaniu władz Miasta przypominają mi wielkie budowle na chwałę socjalizmu- drogo i monumentalnie- bez uwzględnienia potrzeb maluczkich przerzucanych do rozwiązania na barki inwestorów mieszkań.

    • 2 0

    • Gdyby nie żołnierze wyklęci to byś dzisiaj po niemiecku albo co gorsza rosyjsku pisał.

      • 0 0

  • Korki - jak nie tam, to postoją na W-Z i Kartuskiej kawałek dalej. (2)

    Prosi się, żeby na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką zrobić wiadukt i ruch puścić górą. To samo na skrzyżowaniu Łostowicka / Kartuska. Łostowicka - Nowolipie tak jest ukształtowana, że również aż prosi się o wiadukt. Jak teraz dołożą na tym skrzyżowaniu tramwaj, to będzie tam masakra! Zamiast pomyśleć o tym wcześniej, to znowu mieszkańcy obudzą się z ręką... wiadomo gdzie. Korki murowane!

    • 3 0

    • Powiedzmy, że wiadukt postawią i znikną korki na armii krajowej/łostowicka ... ale nie znikną całkiem, podobnie jak w opisywanym przez ciebie przypadku, przeniosą się dalej, do centrum.

      • 0 0

    • Baaa

      rEwelka:
      "Prosi się, żeby na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką zrobić wiadukt i ruch puścić górą. "

      Ale wtedy korki przeniosa sie bezposrednio do srodmiescia. Wladze na to pozwolic nie moga. Tal jak jest to strefa buforowa ma AK z Lostowicka.

      obywatel:
      Po co tak tanie paliwa i tyle samochodów wożących tylko kierowcę? Jeszcze kilkanaście lat temu mieszkańców było prawie tyle samo, a korków nie było. Paliwa były reglementowane i dało się żyć bez samochodu. Spadek cen samochodów przy stanowczo zbyt niskich cenach paliw w stosunku do zarobków znacznej części mieszkańców Trójmiasta doprowadził do takiej sytuacji,

      To wtedy bylo tanie paliwo a korkow nie bylo. To nie wroci. Mamy drogie paliwo i korki. Nadzieja tylko w rewolucji konstrukcji akumulatorow.

      Rozwiazanie :
      Developer chce gdzies budowac ? Najpierw doprowadza do dzialki sensowna droge. Czy mu to sfinansuje miasto , czy sam - to bez znaczenia.
      Moze sie jednak okazac, ze mieszkania na wygwizdowiu stana sie drozsze , znacznie drozsze niz w centrum. No i to ma sens.

      • 0 0

  • To tam gdzie cuchnie. (2)

    Kiełpinek jest położony w sąsiedztwie Szadółek.Gdyby tak napisano każdy by wiedział gdzie to jest.

    • 0 7

    • cuchnie to tobie z paszczy

      po co ją otwierasz?

      • 0 0

    • tiaaaa

      Tak zwane sloikowo tam mieszka ze wsi więc smród to dla nich norma;-)

      • 0 1

  • Dusi się ... a skrót przez trawnik (kiedyś)?

    Teraz z trawnika (tego w miejscu planowanego skrzyżowania) już tylko błoto i koleiny zostały. Nie pomogły nawet barierki i wielkie głazy. Dla zaoszczędzenia 100 metrów kierowcy są zdolni do wielu poświęceń.

    • 0 0

  • Tanio??? Człowieku zastanów się co piszesz

    • 0 0

  • Kiełpinek - źle (7)

    Szadółki źle :P

    A trzeba było kupować używane mieszkania w promieniu działania SKMki :)

    Żabianka, Przymorze, Zaspa :P

    • 75 41

    • skm będzie i tu nie stresuj się a mieszkać w blokowiskach żenada

      • 0 0

    • ale tam ludzie umierają, bo w tych budynkach z wielkiej płyty są toksyczne frakcje w betonie, uszcelnieniach drzwi i okien. Wówczas utylizowało się substancje toksyczne w materiałach budowlanych.
      No chyba że nowe budynki - tam jest zdrowo.

      • 4 1

    • LOL "używane mieszkania" :D (4)

      • 8 22

      • LOL (1)

        a Ty myslisz ze te nowe mieszkania to takie cacy???

        • 10 1

        • już prędzej

          Normy teraz są jednak trochę bardziej rygorystyczne niż 30 lat temu. Technika też poszła do przodu, chemia budowlana jest nieporównywalnie lepsza. Materiały budowlane również są lepsze (np. papa termozgrzewalna z włóknem szklanym vs. tekturowa papa na lepiku, rury wodne w ocynkowanych metalowych rurach vs. rury PE, PEX itp.). Ogólnie, ściana murowana (klejona) np. z gazobetonu wydaje się mieć pewną akustyczną, cieplną i wytrzymałościową przewagę nad wielką płytą. Można oczywiście dyskutować, czy lepsze grzejniki żeliwne, czy panelowe, czy lepsze piony cieplne, czy instalacja pod posadzką, czy lepsze tynki cementowe, czy gipsowe, czy lepsza klatka schodowa ze szlifowanym lastrykiem, czy lepsze ściany działowe murowane z cegły czy lekka konstrukcja z płyt G-K, czy lepsze lastryko czy gres techniczny - etc, wszystko ma swoje plusy i minusy... Okien nie wypominam, bo w starym budownictwie i tak w większości są już wymienione. Ocieplenia też nie, bo spółdzielnie docieplają stare bloki. Jedno co się nie zmieniło to budowlańcy, którzy i dawniej i dziś robią na odpieprz. To, co przemawia bezdyskusyjnie i zdecydowanie na korzyść prl-owskiego budownictwa to zagospodarowanie terenu (duże otwarte przestrzenie) i nasłonecznienie pomieszczeń (teraz buduje się praktycznie blok obok bloku).

          • 8 3

      • LOL "LOL" (1)

        • 12 2

        • rotfl lol

          • 4 2

  • Sami się zakorkowali, więc niech se sami drogi budują

    proste

    • 0 4

  • Zapychaliście Myśliwską to teraz macie. Ta ulica osiąga apogeum w godzinach szczytu. (11)

    • 33 18

    • I jeszcze bidulek Naskręt głupoty wypisuje (5)

      MaciejN!!! Chłopie ogarnij się.
      Zanim napiszesz taką bzdurę o większym korku na Sympatycznej, niż na Myśliwskiej, to przyjedź na Myśliwską w godzinach szczytu (porannego od 7.15 i popołudniowego do 18.30), stań przy bloku Polnordu i licz samochody. A potem zrób to samo w taki sam dzień przy owej nieszczęsnej Sympatycznej i też policz samochody. Wtedy zrozumiesz, jakiegoś babola napisał. A dopiero potem słuchaj bzdur "Wiewióra".

      • 28 8

      • wiewior to ten madrala z pewnego forum? (4)

        • 14 2

        • Kiedy niby te korki na Myśliwskiej ? (2)

          Szczyt popołudniowy do 18:30 ? Wierutne bzdury. Mieszkam obok Myśliwskiej i po godz. 17 nie ma żadnego problemu z wyjazdem na Bulońską. ŻADNEGO. Z moich obserwacji wynika, że naród wbrew artykułom w gazetach i tv nie jest nadmiernie eksploatowany, jeżeli najgorszą godziną do jazdy jest godzina 15:00 - tak, to jest najczęstsza godzina wyznaczająca koniec pracy rodaków, nie nadgodziny do 18 ! A jeżeli ktoś odbiera dziecko ze szkoły i nie pracuje w UM to oznacza to tyle, że nie taka ta korporacja zła jak się o niej czyta i pisze, skoro wypuszcza z pracy przed 15 ! A tak wszyscy pier***ą, że pracodawca wykorzystuje, że każe nadgodziny robić - gówo prawda, jeżeli większość ludzi kończy pracę o 15. Komfort jazdy o 17 vs. 15 jest wręcz nieporównywalny.

          • 8 7

          • Banki też pracują do 15-ej?

            Ściemniacz jesteś albo z PR-u - jeden grzyb. ZERO wiarygodności.
            Do 15-ej powiadasz i korpo pozwala wcześniej wyjść....
            A kto ma papiery poskładać po wyjściu ostatniego klienta, raporty i tp.
            Pani w przedszkolu już na mnie patrzeć nie może, jak odbieram małą o wpół do siódmej. A potem jeszcze 15-20 min do Alfa Parku.

            • 0 1

          • Po 17 to jadą od Bulońskiej na Myśliwską, a nie odwrotnie

            Mieszkam przy Bulońskiej i widzę to codziennie z okna, więc nie ściemniaj.

            • 4 0

        • Dokładnie ten - przydupas PKM i chamidło

          • 4 1

    • jestem za 4 pasami na Myśliwskiej, kiedy budowa rusza. Usunąc rowerzystów z Myśliwskiej co za poroniony pomysł, z lewej i prawej strony chodniki ze ściezkami rowerowymi a środkiem ulicy pedałują rowery.

      • 4 2

    • Poszerzyć Myśliwską do 4 pasów i bedzie spokój. Takie plany juz widziałem. A w miejscu zbiorników Saur Neptuna ma stanąć wielkie wysokie na 17 pięter 2 apartamentowiece. Będzie tak miejsko. No i zagospodarować okoliczne lasy na kolejne osiedla.

      • 2 1

    • Myśliwska w godzinach szczytu osiąga punkt największego oddalenia od powierzchni Ziemi? Bez sensu. (1)

      Chyba miałeś na myśli "perygeum" (nic dziwnego, przyciska ją do Ziemi wtedy tyle samochodów...)

      • 11 11

      • Nie czepiaj się, Astronomie.

        • 8 6

    • kazdy chce łatwego dojazdu ale nie pod swoimi domami. i w sumie sie nie dziwie bo mysliwska jest juz za bardzo obciazona

      • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane