• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy GAiT: podwyżki albo strajk. Jest promyk nadziei

Maciej Korolczuk
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Czwartkowe spotkanie prezesa Macieja Lisickiego z pracownikami GAiT i związkami zawodowymi.
  • Przed siedzibą firmy na prezesa GAiT czekała nawet taczka.

22 zł za godzinę i 400 zł stałej premii - to oczekiwania kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W czwartek, w bazie przy al. Hallera, odbyło się burzliwe spotkanie pracowników z zarządem spółki i związkami zawodowymi. Kierowcy zapowiedzieli, że jeśli nie dostaną oczekiwanych podwyżek, zorganizują strajk generalny i nie wyjadą z zajezdni. Firma proponuje im 18 zł.



Sytuacja w miejskiej spółce przewozowej robi się coraz bardziej napięta. Kierowcy autobusów już od kilku miesięcy domagają się zmian w systemie wynagrodzeń. Twierdzą, że po "rzekomej podwyżce" od 1 stycznia, w wysokości 400 zł brutto, na ich konta wpływa mniej pieniędzy, bo przełożeni o kilkaset złotych zmniejszyli im premie.

Winą za obecną sytuację kierowcy obarczają głównie związki zawodowe, które w ich imieniu negocjowały z zarządem warunki i wysokość podwyżek.

Kierowcy: pracujemy kilkanaście godzin dziennie



- Jest pan od lat na tym stołku i nic pan nie robi! - wyrzucał Stanisławowi Stenclowi, przewodniczącemu największego związku jeden z kierowców. - Chciałbym zarabiać tyle co pan. Pan nie ma pojęcia, z jakimi problemami muszą zmagać się kierowcy. Przez pasażerów jesteśmy krytykowani za spóźnienia, przez dyspozytorów za niesprawny autobus! Pracujemy po kilkanaście godzin dziennie, jeździmy autobusami, które nie mają prawa wyjechać z bazy, bo są niesprawne, a pan nam opowiada bajki o tym, ile dostaliśmy podwyżki - denerwował się.
Stencel próbował się bronić. Tłumaczył kierowcom, że to nie on kieruje firmą i podejmuje w niej strategiczne decyzje, lecz prezes Maciej Lisicki, który chwilę później dołączył do spotkania.

- Powiedzcie, jakie są wasze oczekiwania. Zawalczmy o zmianę kontraktu, który jest dla nas niekorzystny i blokuje wzrost funduszu płac - postawił sprawę jasno Stencel[początkowo słowa te mylnie przypisaliśmy prezesowi GAiT - red.].
Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej). Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej).
Kierowcy w jednoznaczny sposób skrytykowali władze spółki za pomysł zatrudniania obcokrajowców. Mówili, że środki przewidziane na sprowadzenie i szkolenie obywateli Ukrainy, Gruzji, Białorusi czy Indii, powinny zostać w firmie i trafić do funduszu płac z przeznaczeniem na podwyżki.

Pracownicy dopytywali też, jak to możliwe, że spółka otrzymuje od Zarządu Transportu Miejskiego największe stawki za przejechane wozokilometry (nawet 3 zł więcej od konkurencji), a płaci najmniej na rynku.

Zwracano też uwagę na niestosowność sytuacji, jaką jest wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk gdy firma boryka się z kłopotami kadrowymi i finansowymi. Przypomnijmy, że Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że wydatki miejskich spółek na ten cel powinny być jawne i nie są "tajemnicą handlową". Mimo to GAiT nigdy nie ujawnił, ile na to wydaje.

Oczekiwania kierowców GAiT: podwyżka i stała premia



Głównym postulatem kierowców jest natychmiastowy i radykalny wzrost wynagrodzenia. Obecnie - po podwyżkach od 1 czerwca - najmniejsza podstawowa stawka za godzinę wynosi 15,5 zł. Kierowcy chcą, by ta kwota wzrosła do 22 zł brutto, by płace w GAiT były konkurencyjne i porównywalne do stawek u konkurencji.

Kierowcy chcą też, by premie, które obecnie są "ruchome" i w zależności od miesiąca wynoszą średnio od 400 do nawet ponad 1 tys. zł, zostały ujednolicone. Pracownicy narzekają, że są obciążani karami za niewykonane wozokilometry, mimo że to nie oni ponoszą za to odpowiedzialność. Twierdzą też, że zasady, na podstawie których premie są przyznawane lub zabierane, są niejasne.

Zapowiedzieli też, że jeśli nie zostaną spełnione ich żądania, są skłonni zablokować wyjazd z bazy i bez udziału związków zawodowych zorganizować protest.

- Od razu mogę wam powiedzieć, że firmy nie stać na wasze oczekiwania, ale jeśli wskaże mi pan źródło ich sfinansowania, to bardzo chętnie skorzystam - powiedział prezes Lisicki.
- To nie są nasze oczekiwania, bo na oczekiwania czas już minął. To są nasze żądania - odpowiedział jeden z kierowców.
Czytaj także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Prezes Lisicki wyprasza media



Do spotkania doszło po tym, jak w środę kierowcy rozesłali między sobą informacje o zebraniu pracowników z przewodniczącymi związków zawodowych w GAiT. "Mile widziane taczki, bo może będą do wywiezienia jakieś śmieci" - pisali kierowcy.

Na spotkanie zostali zaproszeni także członkowie zarządu spółki. SMS-a z zaproszeniem dostaliśmy także my. Gdy podczas spotkania prezes Lisicki zorientował się, że na sali jest dziennikarz Trojmiasto.pl, zostaliśmy wyproszeni.

- To spotkanie wewnętrzne, nie ma pan przepustki, proszę wyjść - oznajmił prezes GAiT.
Ostatecznie, stanowiska obu stron - kierowców i zarządu - nieco się do siebie zbliżyły. Po czwartkowym spotkaniu różnica między oczekiwaniami kierowców a propozycją Lisickiego wynosi już tylko 4 zł na godzinę.

- Zaproponowaliśmy kierowcom, by dotychczasowe 400 zł tzw. dodatku regulacyjnego zostało wliczone do stawki godzinowej dla wszystkich pracowników, którzy pracują w systemie godzinowym. To oznacza, że stawka za godzinę wzrośnie z 15,5 zł do 18 zł. Ostateczne decyzje o dacie wdrożenia podwyżek zapadną w przyszłym tygodniu - przekazał nam po spotkaniu z kierowcami prezes GAiT.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • A ten Arkadiusz i lisek to oni tak lubią się chłopaki ? Tak mocno się lubią ? hę ? hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    • 2 0

  • kolega Lisicki (1)

    Masz rację, kolega Lisicki ma przyjaciela kierowcę kolegę Arkadiusza, który podpowiada Prezesowi co ma robić (taki bohater),chora Empatia go zgubiła, szamota się strasznie popuszczając Dyscyplinę wśród załogi, ja pracując w UM do tej pory mam kaca jak dwie panie w mieszkaniówce załatwił mówiąc, że nic nie wie, które odsiedziały za niego w pierdlu kilka miesięcy.
    podobno zakazał karać kierowców jak nawet skarga będzie od pasażera zasadna. (kierowcy GO) Gdańsk !!! Ogarnijcie się, to specjalne działanie Prezesa Lisickiego - czy jest na niego BAT ? chyba nie - Adamowicz pomoże kryjąc układ mieszkaniowy

    • 17 1

    • ?

      A ten Arkadiusz i lisek to oni tak lubią się chłopaki ? Tak mocno się lubią ? hę ?

      • 0 0

  • BP Tour zatrudnia poza regulamin

    BP Tour zatrudnia ludzi co maja 74 lat i jeżdżą , jednego takiego spotkałem chciałem kupi bilet to powiedział spird.. bo jadę , a ztm ma limit 60 lat dlaczego tak jest ?!!!!!

    • 0 3

  • Peterson

    Polecam wszystkim kierowcom, motorniczym i prezesowi GAiT obejrzeć film Jima Jarmuscha "Peterson".
    Przewodniczącemu związków zawodowych nie polecam, bo i tak nic nie zrozumie.

    • 7 0

  • (1)

    Tak źle w GAiT? To może ktoś sprawdzi jak to jest możliwe, ze w znanej prywatnej spółce kierowcy zarabiają ponoć więcej, ale maja niższą zdolność kredytową :-)

    • 25 8

    • Czytaj ze zrozumieniem czlowieku. Kazdy nowy kierowca ma 13.50 za godzine+ premie. Na 10 nowych osob 8 odchodzi po krotkim czasie. Do tego dochodzi fakt ze ludzie ida na emeryture. Dlatego tyle osob brakuje.

      • 1 0

  • Kpina

    22 brutto to dalej nie za wiele jak im nie dadzą to niech prezes i zarząd ludzi wozi , ciekawe czemu Gdynia nie ma takich problemów

    • 6 0

  • tylko strajk :) (33)

    niech żadne autobusy i tramwaje już nigdy nie wyjada :)

    • 597 26

    • Może do 50 brutto/h (4)

      Było się tłuki uczyć, a teraz zamknąć japy i grzecznie wracać za kierownice :)

      • 2 57

      • Ty się uczysz zapewne tłuku

        a twój kierunek to śmietnik czy MC Donalds?

        • 2 0

      • Lamus

        • 0 2

      • (1)

        Głup z ciebie aż przykro czytac

        • 23 0

        • Tylko pajacu się nie spóźnij na przystanek bo będzie po premii ;)

          • 5 10

    • kierowcy z Gdyni powinni pomóc i również stanąć. (10)

      • 50 11

      • (4)

        Chyba Ty

        • 5 22

        • A dzieci jak będą zadarmo jeździć? (3)

          Jak będzie strajk?

          • 15 1

          • "firmy nie stać na wasze oczekiwania, ale jeśli wskaże mi pan źródło ich sfinansowania, to bardzo chętnie skorzystam" (2)

            panie lisicki - nie wynajmujcie loży vip. dotarło ? Tak trudno Panu znaleźć pierwsze z brzegu rozwiązanie ? I miej honor i powiedz ile za nią płacicie - milion ? DWA milionY ?

            • 22 0

            • (1)

              Jeśli ten Pan wg Liśickiego ma wskazać źródło finansowania to powinni zamienić się stanowiskami.Za co Lisicki pobiera wynagrodzenie?za to żeby inni za niego myślelu?

              • 16 1

              • A czy nie może tam wejść Najwyższą Izba Kontroli

                Która stwierdza czasami niegospodarnosc i niecelowosc dzialan ?

                • 6 1

      • Zwlaszcza tramwajami.

        • 1 1

      • Cała sytuacja to przykrywką do sprzedaży gruntow

        Będzie zgoda i kasa na podwyżki się znajdzie
        To o sprzedaż chodzi
        Czytajcie między wierszami cwaniaków z PO

        • 23 5

      • (2)

        A co ma Gdynia do tego ? Gdyńscy kierowcy chyba nie narzekają ? Poza tym chodzi o Gdańskie Autobusy i Tramwaje a nie o Gdyńskie....

        • 7 26

        • Chyba nie Wiesz co tam się wyprawia (1)

          • 15 1

          • Ano nie wiem...przepraszam

            • 6 2

    • Autobusy i tramwajjjeee (3)

      Autobusy i tramwajjjeee
      Autobusy i tramwaaaje
      Autobusy i tramwajjjeee

      • 12 5

      • taxówkaarzee i cinkciaaarze (1)

        taxówkarze i cinkarzeee

        • 12 1

        • To wszystko sprawka kierowców z Ubera. Oni chcą wywołać strajk.

          • 3 2

      • Czerwony autobus...

        • 2 0

    • Trzeba było się uczyć to byście nie musieli pracować jako kierowcy. (6)

      Trzeba było iść na studia i wsiąść kredyt na ładny apartamentowiec w Kosakowo City Luxary Shira

      • 3 96

      • sie odezwala cebula

        umiesz czytac ze zrozumieniem?

        kierowcy nie chca zarabaic niewiadomo ile

        chca zarabaic tyle ile inni w branzy

        i jak to mozliwe ze inne firmy mimo ze maja mniejsza stawke potrafia kierowcom zarabiac wiecej?

        • 8 0

      • Tee uczony (2)

        Zdziwiłabyś się, gdybys wiedział ilu u nas pracuje ludzi z tytułem mgr.

        • 32 2

        • A Główny to ma studia jakieś?

          Czy mature jak podpaska?

          • 10 2

        • To akurat znaczy, że coś srogo poszło nie tak...

          • 5 18

      • Hehe Ale lykaja zarzutke

        • 5 4

      • Najpierw się naucz poprawnie pisać, dopiero kwestionuj czyjeś wykształcenie gimbusie

        • 16 1

    • Czyli nie będzie żadnej różnicy

      • 1 0

    • związki zawodowec = banda nierobów (2)

      • 36 2

      • Pani Przewodnicząca Ela Z. To chroni swój tyłek....juz dawno chcieli ja usunąć....jak paru kierowców ujawniło co wyrabia z kasą to usunęła ich że Związku......

        • 17 0

      • Zależy gdzie kolego

        • 2 6

    • Propozycja: idźcie do rzecznika wykluczonych i dyskryminowanych

      • 4 0

    • nam pasażerom taki strajk też by pomógł

      jesteśmy z kierowcami

      • 51 1

  • Gait to żenada (5)

    Pracują tam jacyś idioci, którzy nie potrafią normalnie ułożyć rozkładu. Żeby w ciągu tygodnia nie można było wrócić z Przymorza na Zaspę o północy. Jeden autobus na godzinę, który koniec końców w ogóle nie przejeżdża. Za co więc ścier*a żądacie 94 zł za karnet msc?

    • 38 5

    • kto ustawia rozkład jazdy ??

      Rozkład jazdy układa ZDIZ twór biurokratów stworzonych przez adamowicza

      • 0 3

    • Jak już piszesz to przynajmniej się zapoznaj ze sprawą a nie wypisuj dyrdymałów !!! (2)

      Za układanie rozkładów odpowiedzialny jest ZTM w Gdańsku i to on ustala przebieg linii i z jaką częstotliwością tam jeżdżą autobusy i tramwaje wszystkich przewoźników jakich wynajmuje ZTM i nazywanych operatorami . GAiT i BP Tour czyli operatorzy nie mają żadnego wpływu na częstotliwość i przebieg linii komunikacji miejskiej !!! Oni tylko realizują zapisane w kontraktach zadania które są nakładane na nich przez ZTM Gdańsk i też jest to jednostka organizacyjna podległa UM Gdańsk !!!

      • 10 0

      • czyli przyznajesz, że za niezrealizowany kurs odpowiada tylko i wyłącznie GAIT? (1)

        więc pytanie nadal jest ważne. Za co żądacie tyle pieniędzy za bilety miesięczne?

        • 0 3

        • za ułożenie rozkładu odpowiada ZTM za realizację często nierealnych rozkładów jazdy odpowiadają przewoźnicy

          • 1 1

    • To akurat nie leży w gesti GAiT tylko ZTM

      • 1 1

  • Nie dziwie się kierowcom

    I popieram strajk. Wyższe stawki maja pracownicy dyskontow, którzy nie ponoszą odpowiedzialności za mienie o dużej wartości i życie ludzkie. Na miejscu kierowców albo bym nie wyjechał w ogóle z bazy któregoś dnia, lub zrobił tak jak niedawno japończycy - zaczęli w ramach strajku wozić pasażerów za darmo. Tylko wymagałoby by to też koordynacji z kontrolerami, żeby powstrzymali się na ten czas od wystawiania mandatów:) Kolejny raz widać że związki zawodowe to rak i trzeba się go pozbyć póki można. Zarząd i związkowcy wypłacaja sobie premie i pożerają zysk, a pracownicy nic nie mają... Jedynym rozwiązaniem jest rozwiązanie związków właśnie.

    • 7 0

  • Włoski zróbcie

    najlepszy

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane