• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy GAiT: podwyżki albo strajk. Jest promyk nadziei

Maciej Korolczuk
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Czwartkowe spotkanie prezesa Macieja Lisickiego z pracownikami GAiT i związkami zawodowymi.
  • Przed siedzibą firmy na prezesa GAiT czekała nawet taczka.

22 zł za godzinę i 400 zł stałej premii - to oczekiwania kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W czwartek, w bazie przy al. Hallera, odbyło się burzliwe spotkanie pracowników z zarządem spółki i związkami zawodowymi. Kierowcy zapowiedzieli, że jeśli nie dostaną oczekiwanych podwyżek, zorganizują strajk generalny i nie wyjadą z zajezdni. Firma proponuje im 18 zł.



Sytuacja w miejskiej spółce przewozowej robi się coraz bardziej napięta. Kierowcy autobusów już od kilku miesięcy domagają się zmian w systemie wynagrodzeń. Twierdzą, że po "rzekomej podwyżce" od 1 stycznia, w wysokości 400 zł brutto, na ich konta wpływa mniej pieniędzy, bo przełożeni o kilkaset złotych zmniejszyli im premie.

Winą za obecną sytuację kierowcy obarczają głównie związki zawodowe, które w ich imieniu negocjowały z zarządem warunki i wysokość podwyżek.

Kierowcy: pracujemy kilkanaście godzin dziennie



- Jest pan od lat na tym stołku i nic pan nie robi! - wyrzucał Stanisławowi Stenclowi, przewodniczącemu największego związku jeden z kierowców. - Chciałbym zarabiać tyle co pan. Pan nie ma pojęcia, z jakimi problemami muszą zmagać się kierowcy. Przez pasażerów jesteśmy krytykowani za spóźnienia, przez dyspozytorów za niesprawny autobus! Pracujemy po kilkanaście godzin dziennie, jeździmy autobusami, które nie mają prawa wyjechać z bazy, bo są niesprawne, a pan nam opowiada bajki o tym, ile dostaliśmy podwyżki - denerwował się.
Stencel próbował się bronić. Tłumaczył kierowcom, że to nie on kieruje firmą i podejmuje w niej strategiczne decyzje, lecz prezes Maciej Lisicki, który chwilę później dołączył do spotkania.

- Powiedzcie, jakie są wasze oczekiwania. Zawalczmy o zmianę kontraktu, który jest dla nas niekorzystny i blokuje wzrost funduszu płac - postawił sprawę jasno Stencel[początkowo słowa te mylnie przypisaliśmy prezesowi GAiT - red.].
Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej). Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej).
Kierowcy w jednoznaczny sposób skrytykowali władze spółki za pomysł zatrudniania obcokrajowców. Mówili, że środki przewidziane na sprowadzenie i szkolenie obywateli Ukrainy, Gruzji, Białorusi czy Indii, powinny zostać w firmie i trafić do funduszu płac z przeznaczeniem na podwyżki.

Pracownicy dopytywali też, jak to możliwe, że spółka otrzymuje od Zarządu Transportu Miejskiego największe stawki za przejechane wozokilometry (nawet 3 zł więcej od konkurencji), a płaci najmniej na rynku.

Zwracano też uwagę na niestosowność sytuacji, jaką jest wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk gdy firma boryka się z kłopotami kadrowymi i finansowymi. Przypomnijmy, że Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że wydatki miejskich spółek na ten cel powinny być jawne i nie są "tajemnicą handlową". Mimo to GAiT nigdy nie ujawnił, ile na to wydaje.

Oczekiwania kierowców GAiT: podwyżka i stała premia



Głównym postulatem kierowców jest natychmiastowy i radykalny wzrost wynagrodzenia. Obecnie - po podwyżkach od 1 czerwca - najmniejsza podstawowa stawka za godzinę wynosi 15,5 zł. Kierowcy chcą, by ta kwota wzrosła do 22 zł brutto, by płace w GAiT były konkurencyjne i porównywalne do stawek u konkurencji.

Kierowcy chcą też, by premie, które obecnie są "ruchome" i w zależności od miesiąca wynoszą średnio od 400 do nawet ponad 1 tys. zł, zostały ujednolicone. Pracownicy narzekają, że są obciążani karami za niewykonane wozokilometry, mimo że to nie oni ponoszą za to odpowiedzialność. Twierdzą też, że zasady, na podstawie których premie są przyznawane lub zabierane, są niejasne.

Zapowiedzieli też, że jeśli nie zostaną spełnione ich żądania, są skłonni zablokować wyjazd z bazy i bez udziału związków zawodowych zorganizować protest.

- Od razu mogę wam powiedzieć, że firmy nie stać na wasze oczekiwania, ale jeśli wskaże mi pan źródło ich sfinansowania, to bardzo chętnie skorzystam - powiedział prezes Lisicki.
- To nie są nasze oczekiwania, bo na oczekiwania czas już minął. To są nasze żądania - odpowiedział jeden z kierowców.
Czytaj także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Prezes Lisicki wyprasza media



Do spotkania doszło po tym, jak w środę kierowcy rozesłali między sobą informacje o zebraniu pracowników z przewodniczącymi związków zawodowych w GAiT. "Mile widziane taczki, bo może będą do wywiezienia jakieś śmieci" - pisali kierowcy.

Na spotkanie zostali zaproszeni także członkowie zarządu spółki. SMS-a z zaproszeniem dostaliśmy także my. Gdy podczas spotkania prezes Lisicki zorientował się, że na sali jest dziennikarz Trojmiasto.pl, zostaliśmy wyproszeni.

- To spotkanie wewnętrzne, nie ma pan przepustki, proszę wyjść - oznajmił prezes GAiT.
Ostatecznie, stanowiska obu stron - kierowców i zarządu - nieco się do siebie zbliżyły. Po czwartkowym spotkaniu różnica między oczekiwaniami kierowców a propozycją Lisickiego wynosi już tylko 4 zł na godzinę.

- Zaproponowaliśmy kierowcom, by dotychczasowe 400 zł tzw. dodatku regulacyjnego zostało wliczone do stawki godzinowej dla wszystkich pracowników, którzy pracują w systemie godzinowym. To oznacza, że stawka za godzinę wzrośnie z 15,5 zł do 18 zł. Ostateczne decyzje o dacie wdrożenia podwyżek zapadną w przyszłym tygodniu - przekazał nam po spotkaniu z kierowcami prezes GAiT.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • Mnie tylko zastanawia (9)

    dlaczego aż tak wielkich problemów nie mają inne miasta

    • 94 1

    • no jak, Lisicki w wywiadzie radiowym powiedział, że nie tylko Gdańsk ma problemy z kierowcami (1)

      • 16 0

      • Brak kierowców w całym kraju - prawda, ale tylko w Gdańsku sytuacja wynagrodzeń jest tak zenujaca.

        • 4 0

    • koszty zycia w gdansku sa duzo wyzsze niz np w bydgoszczy czy poznaniu (3)

      oto odpowiedz

      • 6 13

      • a w Warszawie? (2)

        • 13 0

        • Bo w Warszawie więcej płacą na starcie niż w Gdańsku po 5 latach

          • 4 0

        • Ty miałeś łyknąć bajkę Bydgoszczy, a nie zadawać kolejne niewygodne pytania,na które trolle już Ci nie odpiszą.

          • 4 1

    • Bo nie ma tam budynia?!

      • 6 1

    • są miasta gdzie nie ma ZTM bandy do opłacania

      • 10 1

    • Tak niestety to już jest !!!

      Jak dla oszczędności g....no patykiem się przesuwa .

      • 6 1

  • Po co gait i ztm? Nie może być tylko ztm? (2)

    • 24 1

    • (1)

      gait był zawsze ztm to bańka z sztucznymi etatami

      • 4 3

      • To ZTM załatwia rozkłady, bilety, przystanki, zmiany tras itp.

        jestem ciekaw co robią pracownicy biurowi w GAiT.

        • 2 0

  • Budżet nie pozwala na podwyżki???

    To znzczy, że jest źle zaplanowany! Warto prześwietlić tą spółkę przez jakiś podmiot zewnętrzny nie związany z Gdańskiem i rozliczyć zarząd bo oszczędności szukają nie tam, gdzie potrzeba.

    • 9 0

  • i bardzo dobrze (27)

    Musicie konkretnie podejść do tematu, popieram strajk w 100%.

    • 772 16

    • powinno byc 25zl na godzine do 2 lat pracy i powzej 2 lat 30 zl na godzine a jak sa podwyzki to dla wszystkich (2)

      prezes to jest jakism debilem

      • 8 1

      • I co,jeszcze premia 400 zeta? (1)

        5200 dla kierowcy po 2 latach pracy?Wyszłoby circa 3700 do ręki. I co jeszcze? Chcesz dla nich zarobków jakie mają inżynierowie z większym stażem i którzy w swoje (pożyteczne) wykształcenie włożyli ileś lat? Nie przesadzajmy,naprawdę!

        • 4 4

        • A czy ci inżynierowie o których piszesz codziennie odpowiadają za zdrowie i życie tysięcy pasażerów? To jedno.
          Druga sprawa, że nigdy nie będzie lepszej komunikacji w Gdańsku jeśli kierowcy nie będą dobrze wynagradzani!

          • 3 1

    • Banda nieuków po zawodówce, chce zarabiać taką kase ? Ja się pytam za co ? Napewno nie za mój miesięczny. (6)

      • 8 66

      • Ogarnij sie (2)

        Jesli dla ciebie 18 czy 22 zl za godzine to jakis kosmos to zostaje tylko wspolczuc. 17zl dostaja malolaci za pomoc przy wnoszeniu mebli

        • 11 2

        • dostają za wynoszenie mebli? Poważnie? (1)

          Dostają ale bez kosztów dodatkowych jak ZUS czy ubezpieczenie zdrowotne poza tym wynagrodzenie tragarzy nie wlicza się do emerytury, a kierowców tak

          • 5 1

          • tyle że ZUSu nie zjesz, dzieci nie nakarmisz swoją emeryturą teraz

            • 1 0

      • Kupil miesieczny za 100zl i cwaniakuje. Zmien rurki na meskie spodnie lamusie

        • 11 0

      • inżynierami raczej nie są, ale niekoniecznie od razu muszą być nieukami

        • 35 0

      • Mówisz o sobie?

        • 34 0

    • (8)

      Podwyższyć płace i cenę biletów. Ekonomia jest nieubłagana.

      • 17 9

      • (3)

        Umiesz czytać ze zrozumieniem ? jest wyraźnie napisane, że GAIT dostaje 8 zł/km a konkurencja dostaje mniej nawet o 3 zł, a płaca kierowców jest wyższa. Cena biletów tu nie ma nic do rzeczy.

        • 34 0

        • (2)

          To zerknij do budżetu miasta i zobacz ile pieniędzy idzie na dotowanie komunikacji.

          • 1 2

          • no to może trzeba wreszcie sprawić by lepiej wydawać pieniądze

            • 1 0

          • To tylko potwierdza jak wygląda zarządzanie w tym burdelu.

            • 19 1

      • (3)

        Ekonomia jest taka, że loża na stadionie nie jest za darmo i nie widzę powodu, abym jako pasażer miał ją sponsorować.

        • 66 1

        • (2)

          Przecież to dopiero początek. Jeżeli sprawy idą w kraju tak świetnie, że stać nas na rozdawanie po 500 lub 300 złotych, to dlaczego nie stać nas na to aby ci, którzy ciężko pracują dostali wysokie podwyżki. Sądzicie, że to problem Adamowicza lub Lisickiego ? To będzie za chwilę problem rządu w skali całego kraju.

          • 34 7

          • To nigdy nie będzie problem rządu. GAiT to spółka miejska.

            • 2 0

          • Skoro prywatni przewoźnicy są w stanie płacić więcej

            otrzymując mniej od miasta, to tak jest to problem Lisickiego i Adamowicza. W dodatku problem stworzony umyślnie, żeby uzasadnić prywatyzację komunikacji miejskiej.

            • 33 0

    • taki system jest na zachodzie

      powinno byc 25zl na godzine do 2 lat pracy i powzej 2 lat pracy 30 zl na godzine a jak sa podwyzki to dla wszystkich

      • 2 1

    • 18zł :) (3)

      hahah tyle płacą na magazynach 18 netto ! ,

      • 21 0

      • (2)

        Ale tam trzeba ostro pracować i to jest ta drobna różnica

        • 4 8

        • Nie wiesz o czym piszesz!!!!

          • 1 0

        • nie ;) nie trzba

          dorabiam na magazynie ;) nie powiem gdzie ;) mam 16.50 netto ;) leciutka robota naprawdę lajtowa to cięzej mają x100 w dyskontach .mówimy o pracy na hali magazynu ;)

          • 8 0

    • Dlatego ja skończyłem szkołę i na razie siedzę u mamy, za pensję poniżej 8000 to nawet mi się z domu nie opłaca wychodzić.

      • 12 14

    • Jesteś kierowcą czy idiotą?

      • 1 15

    • Niech sparaliżują miasto, może wtedy da do myślenia.

      To jest skandal

      • 73 2

  • Może czas przygotować taczki i wywieść odpowiedzialnych za tą sytuację na Szadółki. Może być transportem zbiorowym.

    • 9 1

  • Panie Włodarzu, to jest Twoja firma podległa,. Co zrobiłeś żeby było lepiej. Tylko tłok w juz przepełnionych tramwajach i autobusach jaki sie zapowiada jak dzieci będą miały bezpłatne przejazdy. Chłopie czas juz odejść w niepamięć ludzką.

    • 7 0

  • Polska to kraj dla kasty cwaniaków (2)

    Ten problem żałośnie niskich płac, braku długofalowej wizji działania firm dotyczy nie tylko kierowców autobusów. Jest bardzo wielu "prezesów", "kierowników" i innych "dyrektorów", którzy sami zarabiają znacznie więcej niż powinni. Wynika to wyłącznie z pazerności, braku skrupułów oraz przynależności do większych lub mniejszych grup interesów, a wszystko to kosztem uczciwych ludzi....ciekawe kiedy Polacy przestaną być dla innych Polaków tanią siłą roboczą, a zaczną być traktowani uczciwie.

    • 17 1

    • Nigdy nie byli i nie będą. Taka polska karma...

      • 1 1

    • Prawda!!!!!

      • 4 0

  • sponsor gait

    Czy ktoś policzył ile GAIT wydaje na sponsorowanie imprez inicjowanych przez Miasto? Może Pani Rzecznik się wypowie...
    A Prezes Lisicki niech sam zarabia 15,50 zł brutto na godzinę!

    • 17 1

  • Lisicki odejdź, wstydu oszczędź (8)

    twoja prezesura to dno dna.

    • 538 9

    • no nie, nie...

      to jest wysoko kwalifikowany specjalista od polewania wodą a taczki są konieczne bo sam nie ustąpi

      • 2 0

    • (3)

      o co kaman, bo nie rozumiem, ci kierowcy są tam trzymani na siłę, czy jak?

      • 12 45

      • (1)

        Faktycznie niczego nie rozumiecie gamonie

        • 17 6

        • niestety nie, my po prostu pracujemy

          a jak nam się warunki nie podobają to idziemy do konkurencji. Mamy swoją godność i nie błagamy

          • 1 2

      • też sie nad tym zastanawiam, na ich miejscu bym odszedł do innego przewoźnika

        Ludzie chyba się boją zmieniać pracę. Najlepiej w jednej firmie i do emerytury.

        • 11 20

    • (2)

      Lisek, to niezły "chytrusek". Przy reformie śmieciowe w 2013r, mówił, ze ewentualne nadwyżka opłat za śmieci, zostanie zwrócona mieszkańcom. I co? Nadwyżka istotnie była a Gdańszczanie kasy z powrotem nie dostali!!! Proponuję taczkę i zatrudnić go w Saurze, może popłynie...Motławą.

      • 38 1

      • Szkoda Motławy do rynsztoku i tyle (1)

        • 9 0

        • z Motławy ostatnio zrobili rynsztok.

          • 2 1

  • Kiedy jaśnie panujący Pawel I (8)

    Zabierze głos w tym temacie?
    A nie. On woli tęczowe flagi.

    • 354 42

    • Na lgbti gdańsk znalazł 12 milionów, a dla kierowców nie mają ani złotówki. Chamstwo!

      • 5 0

    • Adamściek proponje z Indii kierowcó ściągnąć, ale jak z tego będzie miał kolejne mieszkanie? (3)

      • 24 0

      • Miasto da zakwaterowanie kierowcom z Indii

        - Więc kupimy je od deweloperów. Koniaczek?
        - Podwójny, stać mnie

        • 2 1

      • w Indiach jest ruch lewostronny

        więc kierowcy z Indii są "mile" widziani w UK

        • 7 0

      • Każdy da po złotówce od godziny z wynagrodzenia to w rok się uzbiera :)

        • 8 0

    • Metropolita jest nieobecny (1)

      Tęczowy Budyń przemierza stepy i bezdroża świata w poszukiwaniu kierowców kat.D

      • 45 4

      • Szuka w Tajlandii.

        • 14 0

    • On szuka kierowców w Bangladeszu, na Ukrainie i w RPA

      • 61 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane