• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy chcą autostrad bez limitów prędkości

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Nie prędkość, a brak umiejętności prowadzenia pojazdów sprawia, że kierowcy nie szybko doczekają się zniesienia ograniczeń na autostradach. Nie prędkość, a brak umiejętności prowadzenia pojazdów sprawia, że kierowcy nie szybko doczekają się zniesienia ograniczeń na autostradach.

Kierowcy chcą zniesienia limitów prędkości na autostradach. Policja i drogowcy ostrzegają, że to pomysł z kapelusza, bo kierowcy nie potrafią prowadzić samochodów z prędkością 200 km/h.



Czy zniesienie limitów prędkości na autostradach zwiększyło liczbe wypadków?

W serwisie Omijamy Korki w Trójmieście nasi czytelnicy odpowiadali na pytanie w ankiecie "Czy popierasz zniesienie limitów prędkości na polskich autostradach?"

Ok. 55 proc. czytelników biorących udział w badaniu było za zlikwidowaniem ograniczeń prędkości na polskich autostradach. Pozostali byli przeciwni.

Zdania wśród kierowców są więc mocno podzielone. - Polskie autostrady niczym nie różnią się od tych w Niemczech. Tam w wielu miejscach nie ma ograniczeń. Mamy coraz bardziej bezpieczne samochody. Limity są zbędne - mówi pan Michał, kierowca z Gdyni.

Co innego twierdzi pani Anna. - Młodym kierowcom zwykle brakuje i wyobraźni, i kultury jazdy, by móc bezpiecznie wykorzystać taki przywilej, jakim jest zniesienie ograniczeń prędkości. Będzie masa wypadków - mówi.

Od ponad trzech miesięcy na polskich autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h. Do końca ubiegłego roku wynosiło ono 10 km/h mniej. Czy porównując I kwartał 2011 r. z tym samym okresem w 2010 r. widać jakieś przyrost wypadków? Sprawdziliśmy to u zarządcy autostrady A1, z Rusocina do Nowych Marz.

- Po zmianie liczba zdarzeń drogowych na autostradzie utrzymuje się na mniej więcej podobnym poziomie. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest jeszcze za wcześnie, aby można było wyciągać wnioski i jednoznacznie ocenić wpływ wprowadzonej na początku roku zmiany limitu prędkości ze 130 na 140 km/h - przekonuje Ewa Łydkowska z Gdańsk Transport Company, firmy zarządzającej pomorską autostradą A1.

Jednak z obserwacji GTC wynika, że niezależnie od obowiązującego limitu prędkości, do zdarzeń drogowych dochodzi przede wszystkim z powodu braku umiejętności jazdy drogą szybkiego ruchu.

- Kierowcy, na szczęście nie wszyscy, wjeżdżając na autostradę zapominają o podstawowych zasadach kulturalnej jazdy, tj. dostosowywaniu prędkości do panujących warunków jazdy, utrzymywaniu należytej odległości między pojazdami i robieniu krótkich przerw, zwłaszcza w trakcie przejazdów na długich dystansach - mówi Łydkowska.

Podobnego zdania są policjanci. Zauważają oni jednak, że wraz ze wzrostem limitów prędkości powinny być wprowadzane dodatkowo przepisy. Choćby te nakazujące utrzymywanie odpowiednich odległości między pojazdami. W przywoływanych przez naszego czytelnika niemieckich autostradach policja ma uprawnienia i co ważne narzędzia do pomiaru odległości między pojazdami.

Trudno się nie zgodzić z tą tezą policji. Dopóki nie zmieni się mentalność kierowców, bez względu na istniejące limity prędkości, drogowe statystyki wciąż będą zatrważać. Na autostradzie A1 i Obwodnicy Trójmiasta jazda na ogonie i ponaglanie, by zjeżdżali na bok, mrugając światłami drogowymi, to częste grzechy kierowców.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (223) 9 zablokowanych

  • pyk pyk

    pani Ania, która się tu wypowiadała powinna grzecznie popukać się w łepetynę.

    mogę się założyć, że prezentuję większego 'skilla' na drodze od niej. pozdrawiam, kierowca z rocznym stażem* :)

    *oficjalnym stażem

    • 0 0

  • IDIOTYZM (4)

    idioci,, lepiej sobie obejrzyjcie skutki zderzenia przy 140 km/h...
    polskie autostr.. ? dziadostwo a nie droga.i pseudo rajdowcy ktozy zagrazaja innym kierowcom jadacymi z dziecmi

    • 50 64

    • Największym zagrożeniem na drogach są "pały" jadące 70 km/h

      Jak jesteś miękka faja to na autostradę nie wjeżdżaj. Nikt Ci nie każe.

      • 0 0

    • Skutki zderzenia przy 130km/h (1)

      Obejrzyj sobie skutki zderzenia przy 130km/h i nie marudź. Jeśli chcesz zmniejszyć skutki zderzenia, postuluj ograniczenie prędkości na autostradach do 50km/h.

      • 13 3

      • Jakoś statystyki mówią inaczej:

        Im większa prędkość tym bezpiecznej: samochód vs samolot ;)

        Ryzyko drastycznie wzrasta gdy potoki ruchu o różnych prędkościach się mieszają np. rowerzyści jadą po tej samej drodze co samochody, piesi na poboczach etc.
        Na autostradzie nie ma rowerzystów i pieszych a to oni są głównie ofiarami wypadków.
        Na autostradzie większe zagrożenie stwarza auto poruszające się 60km/h niż pędzące z zawrotną i niewyobrażalną dla niektórych prędkością 200km/h, która np. w Niemczech jest normalną prędkością podróżną.

        Nie mamy gorszych mózgów czy refleksu niż nasi niemieccy sąsiedzi.
        Nie umiemy jeżdzić szybko, bo nie mamy możliwości się tego nauczyć, a polacy uczą się szybko :)

        • 1 1

    • IDIOTYZM chyba twoj...

      Na wycieczki krajoznawcze jeździj drogami krajowymi a nie Autostradą, na niej powinno się jechać szybko bo po to są!!!

      • 10 14

  • A nasze -

    autostrady , ile mają pasów ruchu w jednym kierunku ???
    Czy niktórzy wiedzą do czego jest lewy pas ruchu ???
    Odpowiedzi same się nasuwają !!!Pozdrawiam żywych.

    • 0 0

  • Najpierw trzeba budować bezpieczne autostrady (20)

    Bo te które się nazywa autostradani nie różnią się niczym od trójmiejskiej obwodnicy.Jedyną zmianą są bramki do kasowania pieniędzy i często gorsza nawierzchnia niż na powyższej.Ludzie !!! Autostrada ma minimum 3 pasy ruchu w jedną stronę.Pojęcia naciąga się niczym gumę dla potrzeb grup interesów zainteresowanych szybkim zyskiem przy małych nakładach,i rządnych sukcesów pseudo POlityków.

    • 34 41

    • I to jest sedno sprawy !!!

      Trzeba pierw mieć autostrady a wtedy myśleć o zlikwidowaniu ograniczeń . To co nam się funduje w Polsce za duże pieniądze to są drogi szybkiego ruchu a nie autostrady !!! Zimą ja te drog zwane autostradami omijam szerokim łukiem . Tak samo źle odśnieżone a cymbały grzeją na złamanie karu !!! Ta zima pokazała jak bezpieczne są nasze autostrady . Niemal codziennie karambole na śliskich autostradach albo zablokowane przez ciężarówki nie mogące pokonać oblodzonych wzniesień . Polska rzeczywistość .

      • 0 0

    • (6)

      z tymi 3 pasami to nie prawda !!!
      Za granicą wszędzie masz 2 pasy w jednym kierunku, wyjątki są tylko przy większych miastach.

      • 11 4

      • większość autostrad ma 2 pasy

        ale są (naprawdę) takie które mają tylko jeden :)
        Problem w tym, że były budowane klikadziesiąt lat temu i teraz ich rozbudowa kosztuje krocie, w przeciwieństwie do budowy 3 pasów na początku.

        Koszt wybudowania 3-go pasa jest wyższy o ok. 10-15%, jednak jego późniejsza rozbudowa może pochłonąć 50-80% tego co kosztowała 2 pasmowa autostrada.
        Taka 3 pasmowa droga zużywa się też o połowę wolniej przy tym samym obciążeniu (ruch rozkłada się na 3 pasy a nie na 2). Przeciwnicy piszą o zwiększonych kosztach utrzymania np. zimowego, jednak zawsze można odśnieżyć tylko 2 pasy ;)

        Jak ktoś nie myśli o przyszłości to póżniej zamiast budować kolejne nowe drogi, wydaje miliardy na ich remonty i rozbudowę.
        Niestety nasi drogowcy poszli tą drogą... a szkoda.

        • 2 0

      • Autostrada A-9 Berlin - Monachium (3)

        Autostrada Berlin - Monachium 530 km. 3 pasy są na odcinku 501 km, 2 pasy na odcinku 29 km pomiędzy Tantendorf a Schleiz (dawna autostrada NRD). Przed Monachium autostrada ma 6 pasów, ze względu na rozjazdy. Powiedz skąd twoja wiedza na temat autostrad za granicą? Może jakieś stare filmy oglądałeś?

        • 4 1

        • Autostrada Berlin - Monachium to właśnie wyjątek. (1)

          zdecydowana większość ma dwa pasy, tak jak piszą tu inni

          • 0 3

          • Inne "wyjątki"

            Autostrada A-1 Mediolan - Bolonia
            Autostrada A-11 Paryż - Chartres
            Autostrada O-4 Istambuł - Ankara.
            To już jest standard, przy tak dużym ruchu budowanie autostrad 2 pasmowych nie ma sensu. Przy naszej A-1 zostawiono po prawej stronie obydwu pasów rezerwę terenu pod budowę 3 pasa. Trzeba patrzeć do przodu, a nie wstecz.

            • 3 0

        • jechałeś kiedyś inną?

          Berlin - Monachium czy A2 to akurat wyjątek, sprawdź resztę

          • 0 1

      • No właśnie, ten gośćpisząćy o 3 pasach to chyba tylko w TV zachodnie autostrady widział.

        W Niemczech, Francji, Włoszech itp. standartem są dwa pasy. Trzy tylko w miejscach wyjątkowo dużego ruchu.

        • 0 0

    • (1)

      Jak się nie podoba, to z pomocą twoich kolegów z PiS pobuduj trzy-, a nawet pięciopasmową autostradę. To jest wolny kraj i każdy kto ma na to ochote może zbudować drogę. Tyle że taka inwestycja nigdy sie nie zwróci. Ale to już się nie zmieści w tej głowie tego "kierowcy bez stłuczki".

      • 3 6

      • Ona nie ma się zwracać

        Ma zapewnić bezpieczeństwo i postęp gospodarczy kraju.Bez obrazy ale odrazu widać czyje interesy reprezentujesz. Jak trzeba to buduje się nawet 6-cio pasmową.Ale taka opcja w twojej głowie już się nie zmieści.Do tego potrzeba ludzi którym naprawdę zależy na przyszłości pństwa ,a nie na dotrwaniu do końca kadencji i zabezpieczeniu rodziny do 5-tego pokolenia w przód.

        • 1 0

    • (6)

      Jak ty nie wodzisz różnicy między trójmiejską obwodnica a autostrada to szczerze ci współczuję i po wizycie u okulisty powinno się tobie od razu odebrać prawo jazdy.

      • 24 10

      • Czytaj ze zrozumieniem!!! (5)

        A co do prawa jazdy? Ok. 500 tys km bez stłuczki. Życzę podobnego rezultatu,i bardziej kulturalnych wypowiedzi.

        • 4 11

        • (4)

          Kolego nie da się zrobić takiego przebiegu bez stłuczki ew. szkód, proszę cie, nie fantazjuj.
          Najwięcej krytyki do powiedzenia mają tacy jak ty, ludzie którzy nie mają za dużo pojęcia w danym temacie.

          • 2 6

          • No cóż ,jednak da się

            Trzeba tylko trzymać się z daleka od" geniuszy", dla których samochód jest przedłużeniem przykrótkiego wacka i tych którzy po wciągnięciu krechy, uważają ,że Kubica to przy nich pikuś.Tzw.kryzys 10-tego tysiąca-choroba niedoświadczonych kierowców.Czyli już manualnie daje jakoś radę,ale doświadczenia jeszcze 0.
            Wyobrażnia ,ograniczone zaufanie i trzeżwość/cokolwiek by to nie miało znaczyć/.Taka jest recepta.
            Zyczę szerokiej drogi.

            • 5 0

          • Ja mam za sobą ponad milion i czyste konto . (2)

            Bez stłuczki i mandatu . Za kółkiem od 1969 roku . Jak się chce , to można , a często jadę szybciej , jak przepisy nakazują . Ałe wszystko w granicach rozsądku i kultury na drodze .

            • 5 2

            • no to jedzie taki kapelusznik lewym pasem w goglach + 30 i sie jeszcze chwali ze mandatu nie dostał ,ty a auto masz też z 1969 roku ,wtedy na topie były zastawy 750

              • 2 5

            • Ale żalisz się czy chwalisz? Komu takie bajki sprzedajesz? Kogo to obchodzi ile tam na budziku nakręciłeś i jak długo jeździsz? I tak ci mało kto w to uwierzy, a na pewno nie ja.

              • 3 4

    • niczym się nie różni od obwodnicy? (1)

      to ciekawe, chyba nigdy nie jechałeś autostradą. jak nie widzisz różnicy to proponuję przejażdżkę z obwodnicy na A1 i potem w drugą stronę.

      • 8 2

      • Słuchajcie ten gość pewnie nigdy nie jechał autostradą, widział ją tylko w telewizji lub internecie, a ta na ekranie wygląda podobnie do obwodnicy:)
        Tylko ignorant niedostrzegnie różnicy, który później wypisuje takie głupoty.

        • 6 4

    • Autostrada nie musi mieć 3 pasów. Zobacz jak wygląda A11 w Niemczech skoro nie wiesz jak wygląda autostrada.

      • 8 1

  • autoselekcja

    jeżdżę od 40 lat różnymi pojazdami i to co widzę co się dzieje na drogach i autostradach a zwłaszcza kulturę kierowców to jest horror w krajowym wydaniu. Kultura myślenia kierowców którzy nie chcą ograniczenia prędkości jest na etapie jedno-komórkowca a jak chcą to im pozwólmy bo normalnym etapem jest ewolucja i zanik pierwotniaków na rzecz ewolucji wielokomórkowej jest wskazany.Na tyle co znam życie to potrzebę taką mają byli właściciele maluchów a teraz kupili sobie składaka,bo rasowe auto z taką prędkością zdarło by podwozie na flekach w drogach.

    • 0 0

  • aaa i jeszcze! (2)

    BEZPŁĄTNE ŚWIETNE AUTOSTRADY !!!

    Free Autobahn ! Tysiące kilometrów od czasów Adolfa służą Niemcom !

    80 lat temu mieliśmy już autobahn Berlin Gdańsk Królewiec....

    Ponad 80 lat temu !!!

    • 0 3

    • Berlin - Gdańsk - Królewiec (1)

      Do szparagów matury nie wymagają, prawda?

      • 2 0

      • nie przyjezdzaj szybko,sezon sie juz zaczal , nawet po siedmiu klasach.

        • 0 0

  • zniesienie ograniczeń - tak, ale jak wybudują 4 pasmowe autostrady jak w szwabii. (3)

    zniesienie ograniczeń - tak, ale jak wybudują 4 pasmowe autostrady jak w szwabii

    • 1 3

    • W Niemczech autostrady mają zwykle po dwa pasy. (1)

      Nie wiem skąd się biorą te baranki piszące o 3, 4 pasmowych autostradach jako o standarcie w Niemczech.

      • 0 0

      • nie standart

        nie standart ale sa i to coraz wiecej.Tu sie po prostu buduje i modernizuje a nie dyskutuje.

        • 0 0

    • W Niemczech są przecież pseudoautostrady bez limitu

      W Szwabii na pupasmowej autostradzie BEZ POBOCZA Monachium-Salzburg jest również BEZ OGRANICZEŃ.Wiem, bo jechałem.A u nas? Na czymś takim (Legnica-Wrocław) jest marne 110km/h, mniej niż na drodze ekspresowej.

      • 1 1

  • Prędkość nie zabija!!! (3)

    Jeżeli ktoś tego nie rozumie to musi wrócić do ławy szkolnej na lekcje fizyki.

    • 5 9

    • Slusznie

      Predkosc nie zabija tylko jej blyskawiczna utrata na jakies przeszkodzie

      • 1 0

    • zaraz kapelusznicy osiedlowi zminusują (1)

      • 1 5

      • moherostwo proszę

        pod pałac prezydencki won

        • 0 2

  • Foto (26)

    Coś na tym zdjęciu jest nie tak. Licznik wskazuje jakieś 140km/h, a obrotomierz ca.1000obr

    • 39 7

    • grandos debilos (1)

      Żeby zrobić takie zdjęcie - z ostrymi wskaźnikami i rozmytą pespektywą - trzeba by zamontować aparat na statywie i ustawić długi czas naświetlania. Właśnie tam gdzie kierowca ma głowę

      Więc wszystkie teorie o "paskach", "tempomatach" itp możecie sobie wsadzić w swoje mokre sny. Po prostu fotomontaż.

      • 0 0

      • E tam fotomantarz,to na pewno diesel na gaz.

        • 0 0

    • raczej blisko 180

      • 0 0

    • taaa (1)

      drodzy koledzy,

      zmuszony jestem obalić wszystkie teorie wysnute tutaj. Jest to Volkswagen Passat B5GP, dla niewtajemniczonych podaję, że jest to wersja B5 poddana faceliftingowi. Niewątpliwie również jest to diesel - wskazuję na to skala obrotomierza. Prędkościomierz wskazuję około 170 kilometrów na godzinę, widzimy takżę włączony tempomat. Niskie obroty wskazują na to, że albo zostało wciśnięte sprzęgło, albo włączany jest właśnie wyższy bieg (co jest mało prawdopodobne).

      • 4 0

      • czyli tzw B5 3BG albo b5 fl, 1/2 FIS, temperaturę 90 trzyma jak to paszczak :)

        • 0 0

    • to 200 km/h jest (4)

      Na liczniku są 2 paki a nie złoty czterdzieści.
      Okulista się kłania.

      • 2 6

      • (1)

        160 jest na liczniku ;)

        • 0 2

        • Hehe pudło Panowie, lekko pod 180 jest, mam takie auto - pasek b5 fl, ktoś se na tempomacie śmiga

          • 0 0

      • Wiec sie wybierz, bo jak dokladniej popatrzysz to tam jest 180km/h (1)

        :)

        • 6 0

        • fiat500

          jest 200 obroty 1200 na 7 i było 9* c wiem bo robiłem ta fote

          • 0 1

    • (3)

      wrzucił na luz

      • 11 2

      • na luzie nie ma 1000 obr/min (2)

        jest około 750 obr/min

        chyba, że starym niemieckim rozregulowanym szrotem jeździsz

        • 0 6

        • To zależy od auta (1)

          prawidłowe obroty to 750-900 obr/min.

          Po drugie strzałka jest rozmazana, a więc była w ruchu w czasie robienia zdjęcia - może właśnie spadała na 800 obr/min?

          • 2 0

          • a może jest zima

            i jedzie na ssaniu ?

            a może...

            • 2 0

    • moze ma 8 bigów?

      • 0 0

    • (2)

      tylko tyle wyniosłeś z tego artykułu? a może gdzieś literówka jest?

      • 5 1

      • (1)

        jeszcze na termometrze pokazuje 80(9)?) stopni Celcjusza... od razu widać, że niemieckie auto! :D

        • 1 0

        • No i się zgadza.

          Przynajmniej wskazanie się zgadza, a nie jak w niektórych. Na wskaźniku 70, a w korku aż para spod maski idzie.

          • 0 0

    • Wrzucił na luz zeby zrobic zdjęcie.

      Aby to zrobić puscił kierownicę, zaraz potem miał wypadek.

      • 4 0

    • ..

      a jak zdjął noge z gazu?:P albo jakas wypasiona fura?

      • 1 0

    • a tam czepiasz się szczegółów

      • 0 1

    • przeciez to moj passat b5 kombi w tedeiku!

      niby tylko 90 koni ale dzieki czipowi z allegro i magnetyzerowi z gieldy w chwaszczynie moc silnika wzrosla do tego stopnia ze korzystam tylko z zakresu obrotow 800-1000 a i tak 2 paczki wyciagam

      • 4 3

    • 7

      Włączył "siódemkę"

      • 4 0

    • w trakcie zmiany biegu (chyba)

      • 3 1

    • to VW!

      będę miał kiedyś takiego

      • 2 6

    • bo jedzie na wstecznym!!!

      • 12 0

  • Coś się chyba policjantom potegowało....

    "Podobnego zdania są policjanci. Zauważają oni jednak, że wraz ze wzrostem limitów prędkości powinny być wprowadzane dodatkowo przepisy."
    To coś nie po polsku....Wzrost limitów prędkości, to chyba większe ograniczenia..
    Lepiej by pasowało "liberalizacja limitów prędkości..."

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane