• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy zagubieni na rondzie przy Auchan

Maciej Naskręt
24 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ci kierowcy, którzy jeżdżą przez rondo obok centrum handlowego Auchan na Kiełpinku zobacz na mapie Gdańska muszą teraz jeszcze bardziej uważać. Zmieniła się tam organizacja ruchu. Podpowiadamy jak uniknąć kolizji.



Jak oceniasz zmianę na rondzie przy CH Auchan?

Miejscy drogowcy postanowili zmienić nieco organizację ruchu na rondzie u zbiegu ul. Kartuskiej i Szczęśliwej. Klienci pobliskich sklepów, mieszkańcy, a także policjanci narzekali na dotychczasowe rozwiązanie, które potęgowało niebezpieczne sytuacje, bowiem kierowcy nie ustępowali sobie pierwszeństwa.

Tak było: kierowcy jadący od strony centrum, by przejechać przez skrzyżowanie z ruchem okrężnym na wprost lub w lewo, zajmowali lewy (wewnętrzny) pas. Natomiast ci skręcający w prawo wybierali pas prawy.

Wyjeżdżając natomiast z osiedla Kiełpinek, albo od strony ul. Kartuskiej Południowej, gdzie wlot ma szerokość jednego pasa, kierowcy zajmowali prawy pas na rondzie do jazdy na wprost i w prawo, a wewnętrzny pas do jazdy w lewo.

Tak jest: od kilku dni kierowcy nadjeżdżający od strony centrum i  zajmujący lewy pas muszą na rondzie pojechać w lewo. Natomiast z prawego pasa przed rondem możliwy jest przejazd prosto i w prawo.

Wyjeżdżając natomiast z osiedla Kiełpinek albo od strony ul. Kartuskiej Południowej, gdzie wlot ma szerokość jednego pasa, muszą zajmować prawy pas na rondzie do jazdy wyłącznie w prawo, a wewnętrzny pas do jazdy prosto i w lewo.

Nowa organizacja ruchu na rondzie w Kiełpinku. Nowa organizacja ruchu na rondzie w Kiełpinku.
To nie jest jednak docelowa organizacja.

- Mamy już przemyślenia co do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu na tym skrzyżowaniu. Rozważamy wprowadzenie dodatkowych znaków na samym rondzie. Sytuację bacznie obserwujemy, w razie potrzeby będziemy reagować - podkreśla Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Czytaj też: Będzie nowy wyjazd z Kiełpinka. Mieszkańcy czekali na niego kilka lat

Nie jeździjmy na pamięć

Problem w tym, że kierowcy są przyzwyczajeni do dawnej organizacji i jeżdżą na pamięć. Z tego powodu teraz dużo częściej dochodzi do sytuacji niebezpiecznych niż poprzednio.

Obecnie najczęstszym łamaniem przepisów na rondzie jest przekraczanie linii ciągłej, za co grozi kierowcom mandat w wysokości 100 zł i dwa punkty karne.

Gdańsk poligonem dla kierowców

Od pomysłów gdańskich drogowców na ronda może się - nomen omen - zakręcić w głowie. Powód? Stają się liderem w skali kraju w wytyczaniu rond, czyli skrzyżowań z ruchem okrężnym. I wcale nie chodzi o liczbę przebudowanych skrzyżowań, a o ilość odmian, jaka jest wprowadzana na nasze ulice.

Pozostaje mieć nadzieję, że miejscy drogowcy nie będą mieć ambicji w doścignięciu pomysłowości Franka Blackmora, autora projektu magicznego ronda w angielskim Swindon. Tymczasem możemy zapraszać kierowców z innych miast, by nabierali doświadczenia w jeździe po nietypowych gdańskich rondach.

Czytaj też: Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Magiczne rondo w angielskim Swindon. Magiczne rondo w angielskim Swindon.

Miejsca

Opinie (273) 4 zablokowane

  • (27)

    Przecież ta nowa organizacja jest logiczna? Jakim trzeba być deklem, żeby nie wiedzieć jak jechać?
    Już wiem gdzie jechać i na czyjś koszt wymienić sobie wgniecione drzwi.

    • 74 53

    • Nie jest logiczna. (14)

      Sam ostatnio zgłupiałem jadąc od strony mostu nad Armii Krajowej, chciałem skręcić w lewo, w stronę Auchan/obwodnicy. Wjechałem na pas wewnętrzny, z którego jak się później okazało nie ma zjazdu na Auchan. Teraz widzę, że powinienem przewidzieć, że linia przerywana jest zjazd wcześniej czyli jak na osiedle/Decathlon i to tam powinno się zjechać na pas zewnętrzny... jak dla mnie logiki brak... ale nie wiem, może 80 000 km rocznie to za mało aby to pojąć,

      • 45 7

      • Z mostu w kierunku Obwodnicy

        Zgadzam sie , że logiki tam brak. Kilkukrotnie już nie miałam możliwości zjechać, ponieważ z Kartuskiej pas zajmował ktoś jadący rownież w stronę Obwodnicy

        • 0 0

      • (3)

        masz rację, jak już wiedziesz na rondo powinieneś mieć pierwszeństwo a w tym wypadku gdy chcesz zjechać na dalszym zjeździe musisz najpierw zmienić pas na rondzie, czyli ustąpić pierwszeństwa
        to rondo jest zaprzeczeniem turbinowego, udowadnia że każde można dowolnie skomplikować

        • 20 0

        • Nie chcę was "eksperci" drogowi martwić, ale zawsze, ZAWSZE!, jak jesteś na pasie wewnętrznym musisz zmienić pas na zewnętrzny przy zjeździe. Nawet jak to robisz jednym manewrem: zmiana pasa i zjazd z ronda.
          Jedynym wyjątkiem są ronda turbinowe, które mają stosowne "spychacze" w postaci reorganizacji pasa ruchu.

          Zjazd z ronda wewnętrznym pasem można by porównać do skrętu w prawo z lewego pasa.

          • 4 1

        • (1)

          Nawet nie tyle zmienić pas na zewnętrzny co go przeciąć. Jadąc w stronę decathlonu nie masz miejsca na zmianę pasa, tylko od razu z wewnętrznego musisz zjechać ustępując tym na zewnętrznym. To jest głupota.

          • 5 0

          • A właśnie, że nie, bo tam jest linia ciągła i nie możesz zjechać;) Jak się zagapiłeś, to musisz jechać dookoła jeszcze raz i zjechać przed poprzednim zjazdem! Nie możesz przeciąć linii ciągłej zjeżdżając od razu!

            • 4 0

      • 80 000 rocznie? (4)

        Stary, jestes akwizytorem? Od mieszkania sa domy, a nie samochody... :) wspolczuje...

        • 10 11

        • Uważasz, że to dużo? (3)

          Znam sporo takich, co duuużo więcej kręcą. Ale ja codziennie o 16.30 jestem juz w domu... oni nie.

          • 6 2

          • Ale to chyba nie jest powod do dumy, (2)

            ze dajesz sie tak wykorzystywac? Nazwal bym to wspolczesnym niewolnictwem nawet...

            • 6 4

            • (1)

              Jeden przez 8 godzin siedzi przed komputerem i klepie tabelki, drugi siedzi na kasie w Biedrze, a ja trzepie kilometry. To się praca nazywa. I nie uważam, że niewolnicza.

              • 5 0

              • To jest ~~220km dziennie, czyli jakieś ~3h. Jak najbardziej osiągalne choćby dla kuriera.

                • 3 0

      • albo do okulisty (1)

        albo oddaj prawo jazdy skoro nie umiesz czytać znaków

        • 3 18

        • Ale tam nie ma znaków...

          • 15 0

      • (1)

        na rondzie można skręcać tylko w prawo.

        • 4 19

        • Zabłysnąłeś

          Dzięki za wyjaśnienie Waćpanie. Nie masz się czego czepiać, to błyszczysz czepialstwem? Wnieś coś mądrego do tej dyskusji. Bo w innym przypadku - zamilcz.

          • 18 3

    • (1)

      Nawet policjanci zrobili tam pełne kółko po wewnętrznej, bo nie wiedzieli gdzie znajduje się właściwa dla nich linia przerywana. Z tym rondem jest zdecydowanie coś nie tak w tej chwili.

      • 9 0

      • bo z zasady, jak nie zjeżdżasz najbliższym zjazdem, powinieneś jechać po wewnętrznej. Takie namieszane ronda oduczają tej słusznej zasady. Potem będzie zdziwienie, jak na zwykłych rondach dwupasmowych ludzie będą jeździć zewnętrznym, "prawym" pasem nawet zawracając na rondzie (tj. robiąc pełne kółko), blokując przy tym ruch. Masakra...

        • 1 0

    • nie chrzan - i tak wezmiesz kase na kosztorys

      i bedziesz jezdzil z jeszcze bardziej wgniecionymi

      • 0 0

    • Nie jest logiczna (7)

      W niektórych przypadkach chcąc zjechać z ronda trzeba zmienić pas na zewnętrzny jeden zjazd wcześniej. Nie ma przy tym żadnych informacji o tym, że taki nietypowy manewr będzie wymagany i kierowca nieznający tego skrzyżowania ma dwa wyjścia: zrobić objechać rondo dookoła zapamiętując gdzie może zjechać na pas zewnętrzny (jest to prześmiewczo w Internecie nazywane tzw. ,,okrążeniem rozpoznawczym'') i spróbować za drugim okrążeniem lub przekroczyć linię ciągłą. Spora część kierowców przekracza linię ciągłą. Kierowca, który już zapoznał się z rondem, nie jest w lepszej sytuacji, ponieważ nie może założyć, że jakikolwiek innych samochód będzie poruszać się zgodnie z przepisami.

      • 45 2

      • dałbym Ci worek plusów (1)

        A twórcy tego ronda amnezję przez wjazdem i nakaz przejechania przepisowo...

        • 5 2

        • Niech jedzie od Starej Kartuskiej

          do Auchan :)

          • 1 0

      • I jeszcze to głupkowate stwierdzenie redaktora (3)

        że kierowcy jeżdżą tam na pamięć. A na co mają jeździć, skoro nie ma tam żadnych znaków?! Magiczna kula ma im powiedzieć który pas zająć, skoro drogowiec im nie powiedział?!

        A ten rysunek niech sobie w d. wsadzi. Niech zaprezentuje jak należy jechać poruszając się od Armii Krajowe lub decathlonu, a nie od strony, gdzie są strzałki i jest lepiej, choć i tak głupio... Tym rysunkiem udowadnia tylko, że chce dopiec kierowcom, sugerując, że nie potrafią korzystać ze strzałek kierunkowych.

        • 13 0

        • (2)

          Dodatkowo, nawet jadąc od centrum handlowego i skręcając w lewo, okazuje się, że opuszczamy rondo bezpośrednio z wewnętrznego pasa! Nie ma tam prawidłowego oznakowania (linia przerywana) aby zmienić pas na zewnętrzny i dopiero wtedy opuścić rondo. Drogowcy zmusili, aby opuszczać rondo z wewnętrznego pasa, jednocześnie trzeba ustępować tym, którzy są już na zewnętrznym pasie! Tak samo jadąc od Armii do decathlonu, trzeba opuścić rondo BEZPOŚREDNIO z wewnętrznego pasa, przecinając zewnętrzny! Przecież to przeczy idei rond.

          • 6 1

          • (1)

            Nie możesz tak zrobić! Musisz zmienić pas przed poprzednim zjazdem! Nie możesz przekroczyć linii ciągłej zjeżdżając od razu. I o to jest cała awantura.

            • 2 0

            • Jadąc OD decathlonu w lewo, to ok, masz pełną rację. Ale zobacz na inny "wariant".

              Nie wiem na ile rysunek pokrywa się z rzeczywistością, ale jadąc od Armii prosto do decathlonu, wjeżdżasz na wewnętrzny pas i z niego bezpośrednio zjeżdżasz z ronda. Nie możesz zmienić na zewnętrzny na wysokości poprzedniego zjazdu (Kartuska północna), bo jest tam linia ciągła. Zobacz na rysunek.

              • 2 0

      • I właśnie o to chodzi

        O tym pisałem wyżej, aczkolwiek może mniej wyraziście i zrozumiale :)

        • 12 0

    • To skręć w prawo na osiedle

      To skręć w prawo na osiedle jadąc od strony centrum;)))
      Dla ułatwienia samochód jadący lewym pasem po rondzie też chcę wjechać na osiedle.
      Pzdr

      • 3 0

  • zgłosić do KMP WRD Gdańsk

    ten film przedstawia idealne wykroczenia jakich dopuszczają się kierowcy w czasy jazdy na rondzie nie czytają znaków i jeżdżą na pamięć !! do ukarania ! bo tak jeżdżąc stwarzają zagrożenie na drodze dla innych kierujących jadących zgodnie z przepisami

    • 1 0

  • Rondo

    Rondo dla idiotów

    • 1 0

  • Beznadziejna zmian (4)

    Problem na tym rodzie jest gdy np. jadąc od strony Decathlonu trzeba skręcić w lewo. Trzeba wjechać na środkowy pas i za 2m znowu zjechać na pas zewnętrzny. Nie jest to logiczna jazda. Analogiczne od strony mostu. Kolejnym problemem będzie korek powstający na przystanku szczesliwa bo wszyscy beda sie ustawiali na prawym pasie do jazdy na wprost lub na osiedle. Ewidentnie stare zasady byly lepsze

    • 50 4

    • (3)

      Na starych zasadach jadąc od strony Auchana na osiedle, średnio raz w tygodniu mógłbym remontować sobie samochód na koszt osób wjeżdżających na rondo od strony zjazdu z Armii Krajowej. Od kiedy zmieniła się organizacja ruchu takie sytuacje już się nie zdarzają.

      • 1 10

      • Bo ty tylko po kreseczce trafisz do domu. Lini nie ma drogi do domu też nie znajdziesz

        • 0 0

      • Haha, zdziwiłbyś się, bo to oni mieli pierwszeństwo;)

        • 0 0

      • to trzeba było tak zrobić

        Ale się obawiaiałeś, że będziesz też musiał remontować swoją obitą, wredną gębę :)

        • 1 0

  • Co za imbecyle to wymyślili, zasada jest prosta jak masz znak to musisz ustąpić wszystkim pierwszeństwa na rondzie. Potem jedziesz prawym pasem to wybierasz pierwszy zjazd, chcesz wybrać drugi lub kolejny to jedziesz do wewnątrz i przed zjazdem kierunek o zjeżdżasz i nie trzeba żadnych pasów.

    Jedzie się intuicyjnie i koniec

    • 2 1

  • Coś wiadomo czy gzdiz zamierza naprawic swój błąd? Wypadaloby...

    • 1 1

  • Co za gimbus to zrobił? (4)

    Żadnymi znakami myślenia, zdrowego rozsądku, kultury jazdy i odpowiedzialności nie ogarniecie. Szkoła, nauka, szkoła, nauka... I zapraszam jeszcze na drogi po europie, i wschód ukraina rumunia itp. Pokora, a nie farba biała.
    chcecie bezpieczeństwo to pomalujcie na czerwono drogi rowerowe na tym rondzie, kierowcy zwolnią. Pozdr

    • 2 1

    • Co za debil to zrobił? (3)

      Wykonuje się projekt ronda razem z oznakowaniem poziomym i znakami pionowymi,
      następnie buduje...
      co to znaczy debile że jest rondo i rondo w kiełpinku?!
      debile pomalowali i będą patrzeć i analizować?!
      idioci za moje podatki się bawią białą farbą ...
      mam teraz patrzeć w lusterka, martwy punkt i w czasie jazdy wstrzelić się w przerywane linie!!!!!
      barany z zarządu niech kupią sobie normy oznakowania poziomego i przeczytają!!!

      • 18 8

      • kolego, bez nerw! (2)

        ten co ci sprzedawał prawo jazdy nie wypominał nic żebyś chociaż na znaki patrzył w czasie jazdy?

        • 3 8

        • kolega ma prawo jazdy ale wyciągnięte z paczki chipsów (1)

          • 1 6

          • Żadnymi ZNAKAMI myślenia, zdrowego rozsądku, kultury jazdy i odpowiedzialności nie ogarniecie Misiewicze.

            • 0 0

  • Było dobrze to musieli coś przyp...lić żeby było lepiej.

    • 3 1

  • Dzis jechałem , dobrze oznakowane , naprawde trzeba byc debilem aby źle pojechac.

    • 3 1

  • (3)

    LOST.
    Ronda teraz wszędzie wciskają. Najlepsze są te kółka wycięte z jakiegoś starego czerwonego dywanu.

    • 76 26

    • obywatel

      Muszę przyznać, że popieprzyli je teraz dokładnie!!!

      • 1 0

    • Nie ronda, ale generatory korków. (1)

      • 6 6

      • Kierowcy

        To kierowcy są generatorami korków, a nie ronda. W Hiszpanii ronda są nawet na drogach krajowych, tylko odpowiednio większych rozmiarów, w zależności od natężenia ruchu na danej drodze i sprawdzają się ZNAKOMICIE, dużo lepiej niż te ze światłami. Polacy nie potrafią nadal korzystać z rond, to potem są korki. Ponadto wiele rond u nas jest za małych. Powinny być większe, żeby ich przepustowość była dostosowana do natężenia ruchu.

        • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane