• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy zapominają o kierunkowskazie na rondzie

Michał Jelionek
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kierowca ze zdjęcia opuszcza rondo z włączonym kierunkowskazem. Niestety, coraz więcej kierujących zapomina o tej prostej i oczywistej czynności. Kierowca ze zdjęcia opuszcza rondo z włączonym kierunkowskazem. Niestety, coraz więcej kierujących zapomina o tej prostej i oczywistej czynności.

Widok pojazdu opuszczającego rondo bez włączonego kierunkowskazu bywa irytujący, w szczególności dla kierowcy oczekującego na wjechanie na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Niestety, osób lekceważących sygnalizowanie innym uczestnikom ruchu opuszczenie ronda jest bardzo dużo.



Jakiś czas temu problem w naszym Raporcie z Trójmiasta poruszył jeden z czytelników, który zastanawiał się, dlaczego tak wielu kierowców nie korzysta z kierunkowskazów podczas zjeżdżania z ronda.

Temat lekceważenia używania kierunkowskazu na rondzie poruszył jeden z czytelników. Temat lekceważenia używania kierunkowskazu na rondzie poruszył jeden z czytelników.

Czy zdarza ci się zapomnieć o włączeniu kierunkowskazu tuż przed opuszczeniem ronda?

Z pozoru kwestia używania kierunkowskazu na rondzie wydaje się błaha i oczywista. W praktyce od lat budzi masę kontrowersji i burzliwych dyskusji. W którym momencie zatem używać kierunkowskazu? Korzystać tylko z tego prawego czy także z lewego? Rozwiewamy wątpliwości.

- Kierunkowskaz jest jedynym sposobem na komunikowanie się pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego. To właśnie kierunkowskazem informujemy innych kierujących o zamiarze zmiany kierunku czy pasa ruchu. Jeżeli używamy go zbyt rzadko, nie "rozmawiamy" z innymi osobami, a co za tym idzie, zmniejsza się przepustowość skrzyżowania. Obowiązek wyraźnego sygnalizowania zawczasu jest uregulowany przepisami, a dokładnie art. 22 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zdecydowanie częstsze użycie kierunkowskazów niż jego "oszczędzanie", np. przy zjeździe ze skrzyżowania o ruchu okrężnym, wpłynie korzystniej na komunikację pomiędzy kierowcami - tłumaczy Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Art. 22, ust. 5: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru

Przed opuszczeniem ronda kierowca ma obowiązek odpowiednio wcześnie użyć prawego kierunkowskazu w celu zasygnalizowania innym uczestnikom ruchu chęci zjazdu. Należy włączyć kierunkowskaz przed docelowym zjazdem, ale już po minięciu zjazdu poprzedzającego. Zbyt szybkie użycie prawego kierunkowskazu może wprowadzić innych kierujących w błąd, a w konsekwencji doprowadzić nawet do kolizji.

A co w przypadku, gdy znajdujemy się na rondzie dwupasmowym, na wewnętrznym pasie ruchu i zbliżamy się do docelowego zjazdu? W pierwszej kolejności należy zasygnalizować innym uczestnikom ruchu chęć zmiany pasa ruchu, a następnie ponownie włączyć prawy kierunkowskaz i opuścić rondo wybranym zjazdem. Zmieniajmy pas ruchu z należytym wyprzedzeniem, a nie na ostatnią chwilę, tuż przed samym zjazdem. Co ważne, zmieniając pas ruchu, mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie, na który chcemy wjechać.

Niektórzy kierowcy, planując opuszczenie ronda przedostatnim albo ostatnim zjazdem, w celu upłynnienia ruchu kurtuazyjnie sygnalizują swój zamiar włączeniem lewego kierunkowskazu zaraz po wjechaniu na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. I teraz nasuwa się pytanie, czy użycie lewego kierunkowskazu na rondzie jest poprawnym zachowaniem? Co do zasady jest to czynność zbędna.


- Włączanie na rondzie kierunkowskazu w lewo, w celu zakomunikowania zamiaru skrętu w lewo, nie można traktować jako wykroczenia. W przypadku zmiany pasa ruchu oraz opuszczania ronda użycie kierunkowskazu jest obowiązkowe. Za niestosowanie się do tej zasady przy jednoczesnym utrudnianiu lub tamowaniu ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru, taryfikator przewiduje mandat w wysokości 200 zł i 2 punkty karne. Kiedy z powodu braku sygnalizowania zamiaru zjazdu z ronda nie dochodzi do utrudniania i tamowania ruchu, mamy tu do czynienia również z wykroczeniem i nieprzestrzeganiem przepisów art. 22 ust.1 pkt. 5 Prawa o ruchu drogowym. Artykuł ten mówi między innymi o tym, że kierujący pojazdem jest zobowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Wtedy na kierującego funkcjonariusz może nałożyć mandat w wysokości od 20 do 500 zł - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.

Czytaj także: Kolizja na rondzie - PORD i policja widzą ją inaczej

Miejsca

Opinie (174) 9 zablokowanych

  • Wypadek (2)

    A co w sytuacji gdy ktoś pokonuje rondo z kierunkowskazem? Wiele razy widziałem jak ktoś włącza kierunkowskaz za wcześnie. Co gdy dojdzie do wypadku wtedy?

    • 2 1

    • Wypadek

      Twoja wina masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa

      • 0 0

    • Wlaczenie (lub nie) kierunkowskazu nie decyduje o winie. Decyduja znaki drogowe.

      • 0 2

  • Rondeczka

    Na niektórych rondkach trzeba tak się nakręcić kierownicą, że nie ma czasu na kierunkowskaz (warszawska).

    • 1 0

  • po co w ogole kierunkowskaz na rondzie? (3)

    jaki to ma sens. kiedy auto przede mną i tak zjedzie kiedy bedzie chciało.
    a auto które czeka i tak musi czekać..

    kierunki na rondzie nie mają sensu

    • 1 14

    • zuch!

      • 0 0

    • Zeby auto ktore jest na rondzie za toba wiedzialo, czy zjezdzasz z ronda.

      • 2 0

    • masz prawo jazdy?

      • 8 0

  • Niemodne zrobiło się też włączanie kierunkowskazów na pasach przeznaczonych do skrętu (2)

    Bywa, że większość skręcających samochodów tego nie sygnalizuje, no bo po co, skoro nie może jechać inaczej. Przydałyby się takim kierowcom ćwiczenia z empatii i powtórny egzamin ze znajomości przepisów drogowych.

    • 11 6

    • ..i jak jezdnia skręca bo jest łuk! skręca to trzeba włączyć kierunek.... prawda?!

      • 0 1

    • ale jak jesteś na pasie do skrętu to znaczy że już skręciłeś

      sygnalizujesz zamiar (czyli wcześniej zmiany pasy z jazdy prosto na skręt) a nie fakt skręcania - bo wtedy już wszyscy wiedzą, że skręcasz - tak samo na takim pasie

      oczywiście mówię tu o sytuacji kiedy się stoi na światłach w korku (spowolnieniu) - a na "twoim" pasie 5 samochodów przed tobą i za tobą, a wszyscy inni kierowcy na kolizyjnych trajektoriach mają czerwone

      bo jak ruch jest płynny i wszyscy grzeją no to wtedy mus

      • 1 4

  • Gdyby tylko o tym !!!! (3)

    W Gdyni na Świętojańskiej co chwile jadą pod prąd ( na pamięć ) nie patrząc na znaki, brak linii ciągłych i trąbiąc na tych jadących prawidłowo !!! Gdzie policja.... Skoro już tak sobie ktoś wymyślił, to kontrolować....zanim dojdzie do wypadku przez gościa, który wpada z maksymalną prędkością pod prąd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 0

    • (2)

      przywrócić dwa kierunki na Świętojańskiej!!

      • 1 0

      • a co nie ogarniasz zmian ?

        • 0 0

      • To rozwiązanie jest zbyt oczywiste, więc jest problem.

        Gdyńska kasta musiałaby przyznać się do błędu, a to ponad jej możliwości intelektualne i kulturowe.

        • 1 0

  • Większość kierowców zdawała prawko jak w PL nie było rond (3)

    • 10 37

    • Gdybyś popatrzył na statystyki wypadków to byś się dowiedział czy więcej wypadków powodują kierowcy którzy zdawali jeszcze w PL czy kierowcy którzy zrobili to prawo jazdy po 89 tzw szybcy wściekli ale "bezpieczni "... przynajmniej tak uważają

      • 0 0

    • Zdziwisz się, młody albo niedouczony, albo nie chciało się sprawdzić, albo generalnie po trochu

      Otóż w socjaliźmie mój drogi, czyli PRLu były dwa rodzaje skrzyżowań z ruchem okrężnym, co powodowało że naprawdę trzeba było kumać bazę.
      Skrzyżowania wyglądały na pierwszy rzut oka tak samo, ale oznaczane były dwoma różnymi znakami - ogólnie znane rondo, gdzie pierwszeństwo miały samochody będące na rondzie, oraz polski wynalazek (obcokrajowcy padali jak muchy) skrzyżowanie z ruchem okrężnym, gdzie pierwszeństwo miały samochody wjeżdżające na nie ;-) Reliktem takiego skrzyżowania jest tzw. rondo między Sądem a dworcem w Gdyni, gdzie jeszcze niedawno nie było wymalowanych pasów no i stłuczki były non stop.

      • 8 0

    • ZNaczy sie karte woznicy maja?

      • 8 1

  • O BMW, Audi czy Mercedesie

    Można mówić przy wartości większej niż 100 tys. Poniżej to bolid młodzieży wiejskiej, kaudi i drynda cierpa.

    • 1 0

  • (2)

    to jest prawda w zukowia sa ciagle sa korki 2 randa bo wiesniacy nie wlaczja kierunkowskazow i nie wiadomo gdzie jeda zapewne to jest za trudne dla nich tubylcow latwiej im bez myslnie przezucac tzw.gnoj

    • 7 1

    • Cielak

      Cielak jesteś i tyle koleś przez właśnie takich jak ty są notoryczne korki w wspomnianym Żukowie!
      To drugie rondo czyli to które jest na wylocie w kierunku Gdańska jest tak skonstruowane że czy włączysz czy nie kierunek i tak jest on ledwo widoczny dla innych. Ale trzeba trochę pomyśleć i wyciągnąć wnioski i z kierunku ustawienia auta się domyślić gdzie auto pojedzie.

      Dlatego notorycznie od strony Gdynii sznur bo cielaki które jadą na domki korkują bo mimo wolnego wjazdu czekają aż zupełnie będzie pusto na rondzie

      • 0 0

    • Bo nie umieją wjechać na rondo

      • 0 0

  • Jeszcze muszą być ronda normalne (2)

    Bo mamy takie gdzie przód samochodu za rondem a tył jeszcze nie wjechał.

    • 19 0

    • A co powiesz na genialny wymysł na Warszawskiej ? (1)

      Tam jest duorondo. Tylko w ZDiZ w Gdańsku mogli wpaść na coś takiego. A jak się tym "wynalazkiem" chwalili.

      • 0 0

      • ja tam jadę jak autobus

        mam długi samochód.

        • 1 0

  • (16)

    W niektórych samochodach kierunki są nie potrzebne np. BMW, Audi, Mercedes.

    • 112 15

    • (3)

      w niektórych z odpowiednią rejestracją gka,gwe,gda,ndz,no,ne,nke

      • 18 7

      • no no tylko nie GDA mistrzu

        • 1 1

      • gd, ga itd (1)

        • 5 9

        • Dz.bańsk Dynia i Kompot znaczy

          • 2 4

    • O przepraszam - ja mam Mercedesa ale kierunkowskazów zawsze używam.
      Co do BMW i Audi się zgodzę.

      • 0 0

    • Ooo!! kogoś żal ściska że nie stać go na renomowaną niemiecką markę? (8)

      • 8 11

      • (5)

        na leasing większość stać, więc nimi jeżdżą jak wsioki myśląc, że są PANY

        • 8 2

        • Nie każdego stać na to, a i raty trzeba spłacać. (3)

          Stać Cię na wkład własny 50 tysięcy, a potem comiesięczny wydatek na ratę rzędu 4 tysięcy przez 3 lata, to gratuluję. Najczęściej na leasing decydują się przedsiębiorcy, by wrzucić wydatek w koszty firmy.

          • 5 2

          • (2)

            No tak,tak ciężko pracują że już nie mają siły na włączenie kierunkowskazu.

            • 7 1

            • Nie pisałam nic o kierunkowskazach, jeśli się wczytasz :) (1)

              Denerwuje mnie tylko jak ktoś pisze tak jakby leasing był za darmo. A to po prostu forma kredytu, z tą różnicą, że pojazd (lub inny przedmiot w leasingu) do czasu spłacenia w 100% należy do banku, nawet jeśli masz spłacone 99% wartości.
              Za brak kierunków powinien być mandat, podobnie jak za ich nieprawidłowe używanie - a niestety wielu kierowców podchodzi do tematu bardzo niefrasobliwie, powodując albo kolizje, albo zatory (to akurat w przypadku braku sygnalizowania zamiaru zjazdu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym).

              • 3 0

              • Bardzo ładnie Oliwko

                • 0 0

        • Aaaa to ten co jedzie samochodem w leasingu to gorszy sort? Tylko głupiec zanosi walizkę pieniędzy żeby kupić samochód . Nie wiem czy wiesz a leasing można wliczyć w koszty firmya to powoduje że mam nowy samochód i płacę niższy podatek. I tak 2-3 lata i znowu nowy . No ale komu ja to mówię ...

          • 2 2

      • To tak

        Jeśli chodzi o mistrzów kierownicy marki BMW. To jest inny stan umysłu. Oczywiście podniecanie się ze jest tylny napęd. O Boże co to za cud techniki. Pseudo drifty na rondzie. Noi spadnie trochę śniegu i problemy z wyjechaniem z parkingu. Pozdrawiam właścicieli Bardzo Mały Wac....

        • 0 0

      • Rozumiem że renomowane marki są zwolnione z używania kierunkowskazów,tak?

        • 1 0

    • Jak jeżdżę

      BMW klienta to włączam kierunek w lewo a skręcam w prawo. A podtrzymać statystyki właścicieli bmw. Miłego dnia

      • 3 1

    • Bo to tańsze wersje

      • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane