• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kierowcy, zatrzymujcie się na zielonej strzałce"

Kamil
9 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

- Ilekroć przechodzę przez przejście dla pieszych na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, mam obawy, czy kierowca, ruszający dzięki zielonej strzałce mnie nie potrąci - pisze pan Kamil, apelując do kierowców o większą rozwagę.



Zielona strzałka pomaga kierowcom, ale bywa też utrapieniem dla pieszych. Zielona strzałka pomaga kierowcom, ale bywa też utrapieniem dla pieszych.

Czy zatrzymujesz się na zielonej strzałce?

Zielona strzałka ułatwia życie kierowcom wjeżdżającym na skrzyżowania. W tym czasie przechodzący przez jezdnię mają pełne prawo znaleźć się na drodze. Jak twierdzi pan Kamil, wielokrotnie jednak muszą lawirować pomiędzy samochodami, które pojawiając się na pasach w niespodziewanym momencie, stwarzają spore zagrożenie. Czy nie przesadza?

Oto jego opowieść:

Jestem zarówno kierowcą, ale też i pieszym i niestety widzę, co dzieje się na drogach. Mimo apeli o wolniejszą jazdę, wypadków i kolizji nie brakuje. Teoretycznie w mieście powinno być bezpieczniej, jednak wcale tak nie jest. Jako pieszy czuje się bardziej chroniony na przejściach bez sygnalizacji świetlnej. Wtedy wzmagam swoją czujność, uważam, że także kierowcy reagują inaczej.

Problem paradoksalnie robi się tam, gdzie jest sygnalizacja. Może już taka nasza natura, że wtedy mniej uważamy, ale to co dzieje się na przejściach i światłach z zieloną strzałką dla samochodów lub migającym oznaczeniem, że na drodze ma prawo pojawić się pieszy, naprawdę niepokoi.

Wielokrotnie byłem świadkiem, jak kierowcy zieloną strzałkę zupełnie ignorowali. Efekt? Zwykle bardzo bliski kontakt z przechodniami i nieprzyjemna dla obydwu stron sytuacja. Piesi może i niekiedy pojawiają się na pasach znienacka, ale przecież mają pierwszeństwo.

Tymczasem obowiązkiem kierowcy jest bezwzględnie zatrzymać się przed strzałką. Niestety większość takiego obowiązku nie dostrzega, co w najlepszym razie skutkuje strachem, a w najgorszym może być tragiczne. Gorzej, że niektórzy w ogóle nie zwalniają, co już w ogóle można traktować jako bezmyślność.

W niektórych przypadkach zakończenie świecenia się strzałki powoduje kolejne komplikacje. Samochody jadą na czerwonym, a po skręcie w prawo na pasach pojawiają się piesi. Bywa, że uciekają przed kołami w popłochu. Widać to zwłaszcza na skrzyżowaniach z wieloma kierunkami ruchu.

Jeszcze inaczej wygląda sprawa w przypadku specjalnych oznaczeń dla kierowców skręcających np. w lewo, informujących, że na pasach może pojawić się pieszy. Świetna rzecz, tylko wydaje się, że wciąż mało zmotoryzowanych zwraca na nie uwagę. Raczej posiłkują się instynktem i bywa, że "prują" na oślep, a przecież po raz kolejny to pieszy ma pierwszeństwo.

Pamiętajmy, że pieszy na drodze w mieście powinien być szczególnie chroniony. To ma zapewnić mu m.in. zielona strzałka, przed która powinniśmy się jako kierowcy zatrzymywać. To tylko pół minuty a pozwala ocenić sytuację, chociażby podczas takich dni jak teraz, gdy o ciemność w godzinach porannych i popołudniowych występuje bardzo często.
Kamil

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (503) 4 zablokowane

  • Puste skrzyżowanie, mam zieloną strzałkę w prawo (3)

    ani grama pieszego, ani na moich ani na prostopadłych pasach. Ale mam się zatrzymać. OK. Mogę. Ale po co.

    • 18 37

    • po to bo takie sa przepisy

      • 20 3

    • Bo te 2 sekundy i 10 ml paliwa Cię nie zbawi.

      • 23 3

    • żeby wyrabiać i umacniać w sobie dobre nawyki - to czasem ratuje życie i zdrowie.

      • 13 2

  • Zgadzam się z panem Kamilem. (2)

    Sama pare razy miałam taką sytuacje, gdzie kierowcy widząc zieloną strzałkę przyspieszają byleby zdążyć, a nie patrzą czy nie ma pieszego na przejściu.

    • 39 10

    • jezdnie sa dla samochodów a chodniki dla pieszych (1)

      wchodzisz na własne ryzyko !

      • 3 20

      • Rozumiem, ze piesi maja nad jezdnia przelatywac. Aha i nigdy nie parkuj na chodniku.

        • 4 0

  • (5)

    W Niemczech nie ma strzałek i jakoś wszyscy jakoś dają rade

    • 7 14

    • sagt wer?! (4)

      tu są zielone strzałki! wyglądają ciut inaczej niż w Bolandzie, ale są!
      ale nie zatrzymanie się na takiej to 500EUR plus 20 punktów in Flensburg

      i to jest serio, a nie dla picu jak u was, wsiowe ćwoki

      • 5 1

      • (2)

        gdzie ty masz zielone strzałki w niemczech?!?!?

        • 1 0

        • nie ma duzo,ale sa np.HH

          • 1 0

        • Choćby w Oranienburg pod

          Berlinem.

          • 0 0

      • a moze zaraz 100 punktow

        • 0 0

  • Niech zlikwidują... (1)

    Ta rozładowująca korki zielona strzałka to więcej stresu niż pożytku, szczególnie w czasach gdzie każdy się spieszy. Bez względu na to czy jestem pieszym, kierowcą czy rowerzystą zawsze mam obawy czy ten drugi uczestnik ruchu ma coś w głowie i się zatrzyma, czy nie ma i spowoduje wypadek... wolę postać chwilę niż mieć problem.

    • 21 4

    • do młodych kierowców

      Były przecież zlikwidowane przez wiele lat. Tylko się korki robiły i trzeba by nowe drogi budować, a kasy nie ma.

      • 4 0

  • Żart (1)

    Ten sondaż to żart. Wg badań zatrzymuje się zaledwie kilka procent kierowców. Zresztą wystarczy stanąć na skrzyżowaniu i policzyć !
    Tyle warte są internetowe sondaże. Widocznie kierowcy nie mają na nie czasu.

    • 22 1

    • w tych sondażach kierowcy zawsze są przepisowi ;)

      • 0 0

  • A to ci dopiero kolejny ważki temat! Ajajajajaj..... :-o

    Panie Kamilu - DZIĘKUJEMY.

    • 5 14

  • Powód wprowadzenia zatrzymania przy zielonej strzałce. (1)

    Wprowadzenie przepisu o zatrzymywaniu się przy zielonej strzałce, spowodowane było dbałością o to, aby nie blokować przejścia dla pieszych i dotyczyło przede wszystkim samochodów ciężarowych, ale jak to w naszym pięknym kraju bywa, osobówki też zostały tym przepisem objęte. Pan Kamil zdecydowanie przesadza w swoich argumentach, bo w ten sposób można by było sprowadzić do tego poziomu każdą sytuację drogową. Np. ja jako pieszy życzyłbym sobie, żeby samochody poruszały się z prędkością maksymalną 30 km/h, wtedy nie musiałbym uważać i mógłbym wyłączyć myślenie i gwarantuję, że liczba wypadków spadła by o jakieś 90 %.

    • 6 22

    • Pierwsze zatrzymanie przy zielonej strzałce zostało wprowadzone, żebyś z wlotu skrzyżowania rozejrzał się i stwierdził, czy przypadkiem nie dojeżdża Ci z lewej ciężarówka z kontenerem, gotowa zaparkować Ci w d***e. Drugie zatrzymanie z kolei służy temu, abyś się rozejrzał, czy nie pchasz się w grupę pieszych bądź rowerzystów (swoją drogą to rowery powinny mieć pasy w każdej ulicy - wtedy je widać)

      • 1 0

  • Dobrze by było gdyby wszyscy zatrzymywali się na czerwonym, o zwracaniu uwagi na sygnalizator przy skręcaniu na skrzyżowaniu nie wspomnę.

    • 15 0

  • (1)

    ja wielokrotnie widziałam jak nie było w ogóle strzałki a kierowcy skręcali na czerwonym tak jak by tam była.... policja jest zbyt pobłażliwa

    • 29 2

    • Pewnie dostali cynk, że po prostu żarówka się przepaliła.

      • 1 2

  • (1)

    A mnie zastanawia, skąd redaktorzy biorą takich gawedziarzy? Każdy artykul jest na podstawie rzeczywistego czlowieka o jego przygód? I mamy potem wierzyć w artykuły!

    • 5 24

    • Wyjdz z samochodu i pochodz po miescie. Zobaczysz jak jest "bezpiecznie"

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane