• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kierowcy, zatrzymujcie się na zielonej strzałce"

Kamil
9 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

- Ilekroć przechodzę przez przejście dla pieszych na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, mam obawy, czy kierowca, ruszający dzięki zielonej strzałce mnie nie potrąci - pisze pan Kamil, apelując do kierowców o większą rozwagę.



Zielona strzałka pomaga kierowcom, ale bywa też utrapieniem dla pieszych. Zielona strzałka pomaga kierowcom, ale bywa też utrapieniem dla pieszych.

Czy zatrzymujesz się na zielonej strzałce?

Zielona strzałka ułatwia życie kierowcom wjeżdżającym na skrzyżowania. W tym czasie przechodzący przez jezdnię mają pełne prawo znaleźć się na drodze. Jak twierdzi pan Kamil, wielokrotnie jednak muszą lawirować pomiędzy samochodami, które pojawiając się na pasach w niespodziewanym momencie, stwarzają spore zagrożenie. Czy nie przesadza?

Oto jego opowieść:

Jestem zarówno kierowcą, ale też i pieszym i niestety widzę, co dzieje się na drogach. Mimo apeli o wolniejszą jazdę, wypadków i kolizji nie brakuje. Teoretycznie w mieście powinno być bezpieczniej, jednak wcale tak nie jest. Jako pieszy czuje się bardziej chroniony na przejściach bez sygnalizacji świetlnej. Wtedy wzmagam swoją czujność, uważam, że także kierowcy reagują inaczej.

Problem paradoksalnie robi się tam, gdzie jest sygnalizacja. Może już taka nasza natura, że wtedy mniej uważamy, ale to co dzieje się na przejściach i światłach z zieloną strzałką dla samochodów lub migającym oznaczeniem, że na drodze ma prawo pojawić się pieszy, naprawdę niepokoi.

Wielokrotnie byłem świadkiem, jak kierowcy zieloną strzałkę zupełnie ignorowali. Efekt? Zwykle bardzo bliski kontakt z przechodniami i nieprzyjemna dla obydwu stron sytuacja. Piesi może i niekiedy pojawiają się na pasach znienacka, ale przecież mają pierwszeństwo.

Tymczasem obowiązkiem kierowcy jest bezwzględnie zatrzymać się przed strzałką. Niestety większość takiego obowiązku nie dostrzega, co w najlepszym razie skutkuje strachem, a w najgorszym może być tragiczne. Gorzej, że niektórzy w ogóle nie zwalniają, co już w ogóle można traktować jako bezmyślność.

W niektórych przypadkach zakończenie świecenia się strzałki powoduje kolejne komplikacje. Samochody jadą na czerwonym, a po skręcie w prawo na pasach pojawiają się piesi. Bywa, że uciekają przed kołami w popłochu. Widać to zwłaszcza na skrzyżowaniach z wieloma kierunkami ruchu.

Jeszcze inaczej wygląda sprawa w przypadku specjalnych oznaczeń dla kierowców skręcających np. w lewo, informujących, że na pasach może pojawić się pieszy. Świetna rzecz, tylko wydaje się, że wciąż mało zmotoryzowanych zwraca na nie uwagę. Raczej posiłkują się instynktem i bywa, że "prują" na oślep, a przecież po raz kolejny to pieszy ma pierwszeństwo.

Pamiętajmy, że pieszy na drodze w mieście powinien być szczególnie chroniony. To ma zapewnić mu m.in. zielona strzałka, przed która powinniśmy się jako kierowcy zatrzymywać. To tylko pół minuty a pozwala ocenić sytuację, chociażby podczas takich dni jak teraz, gdy o ciemność w godzinach porannych i popołudniowych występuje bardzo często.
Kamil

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (503) 4 zablokowane

  • Kierowcy w Pl w zasadzie nie uzywaja mozgu (4)

    a wiec rozwiazania wymagajace myslenia nigdy nie beda funkcjonowac. Strzalke nalezy zlikwidowac! miasto dla pieszych przede wszystkim. Pieszy w miescie ma czuc sie bezpiecznie. Priorytet dla miasta:
    1. Pojazd uprzywilejowany
    2. Pieszy
    3. Rowerzysta
    3. Transport publiczny
    4. Samochod osobowy

    5. TIR

    Kto tego nie rozumie nie jest godzien poruszac sie po miescie i powinien pozostac na swojej wsi.

    • 21 18

    • Bo co? Bo ty tak chcesz? (1)

      • 4 17

      • Moze idz sie wyzyc gdzies indziej. No naprawde facet wcisniety w fotel i naciskajacy pedaly nie jest meski. Wykop jakis dol czy cos. Przynajmniej bedzie pozytek.

        • 3 2

    • ten wpis napisał człowiek który albo nie jest kierowca albo jest kierowca o którym mowa w tym artykule

      • 7 5

    • Sam jesteś wieśniak

      1. Motocykl
      i dłuuugo dłuuugo nic

      • 0 8

  • A teraz czytać i uczyć się na pamięć! (8)

    Cytat:
    Ruch pieszych

    Cytat:
    Art. 11. 1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
    2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
    3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.
    4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
    5. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

    Cytat:
    Art. 12. 1. Kolumna pieszych, z wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.
    2. Do kolumny pieszych w wieku do 10 lat stosuje się odpowiednio przepisy art. 11 ust. 1 i 2.
    3. Liczba pieszych idących jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekraczać 4, a w kolumnie wojskowej - 6, pod warunkiem że kolumna nie zajmuje więcej niż połowy szerokości jezdni.
    4. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej osoby pełnoletniej.
    5. Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50 m. Odległość między kolumnami nie może być mniejsza niż 100 m.
    6. Jeżeli przemarsz kolumny pieszych odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności:
    1) pierwszy i ostatni z idących z lewej strony są obowiązani nieść latarki:
    a) pierwszy - ze światłem białym, skierowanym do przodu,
    b) ostatni - ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu;
    2) w kolumnie o długości przekraczającej 20 m idący po lewej stronie z przodu i z tyłu są obowiązani używać elementów odblaskowych odpowiadających właściwym warunkom technicznym, a ponadto idący po lewej stronie są obowiązani nieść dodatkowe latarki ze światłem białym, rozmieszczone w taki sposób, aby odległość między nimi nie przekraczała 10 m;
    3) światło latarek powinno być widoczne z odległości co najmniej 150 m.
    7. Zabrania się:
    1) ruchu po jezdni kolumny pieszych w czasie mgły; zakaz ten nie dotyczy kolumny wojskowej lub policyjnej;
    2) ruchu po jezdni kolumny pieszych w wieku do 10 lat w warunkach niedostatecznej widoczności;
    3) prowadzenia po jezdni kolumny pieszych przez osobę w wieku poniżej 18 lat.

    Cytat:
    Art. 13. 1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
    2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
    3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
    4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
    5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
    6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
    7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku jest dozwolone tylko po tym przejściu.
    8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

    Cytat:

    Art. 14. Zabrania się:
    1) wchodzenia na jezdnię:
    a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
    b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
    2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
    3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
    4) przebiegania przez jezdnię;
    5) chodzenia po torowisku;
    6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
    7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

    • 10 18

    • (3)

      udowodniłeś że nie umiesz pisać, ani czytać ze śladowym choćby zrozumieniem, umiesz tylko kopiować i wklejać

      przez to nie przestajesz być ANALFABETĄ

      • 7 3

      • Chyba widzisz, że to są przepisy dla pieszych. (2)

        Zaś to od czego jest strzałka, ograniczenie prędkości to wiemy, natomiast zostaje problem stosowania się do tego przez kierowców. Zaś piesi zapominają o przepisach poruszania się. A takie coś też istnieje.

        • 3 2

        • no właśnie... (1)

          Dlatego uważam, że przez wzgląd na obecność na naszych drogach takich właśnie niebezpiecznych kretynów za kierownicą wielotonowych maszyn do zabijania,

          powinniśmy w Polsce od zaraz zrezygnować z własnego Prawa o Ruchu Drogowym
          i przyjąć jakieś, jakiekolwiek, obce prawo drogowe. Możliwie z obcym taryfikatorem
          wykroczeń i z obcą wydolną drogówką.

          Nasi nieudacznicy nie dają rady. Niech sprzątają kible u obcych.

          • 3 1

          • To nie kwestia tego, czy tamtegoprawa o ruchu drogowym

            To kwestia mentalności użytkowników dróg. Jeśli kierowca pojazdu, pieszy, rowerzysta, czy motocyklista są chamami i cwaniakami, a niestosowanie się do przepisów ich dowartościowuje, bo "popatrz jaki ze mnie gość" i JP na 100%, to nie ma szans, żeby jakikolwiek kodeks był skuteczny. Tu pomoże tylko obecność policji i bezlitosne egzekwowanie wysokich kar.

            • 2 0

    • I wszystko jasne zachować ostrożność dotyczy wszystkich użytkowników.

      • 1 1

    • (1)

      Ok, udowodniłeś, że potrafisz skopiować i wkleić dokument. Ale powiem tak: skopiuj i wydrukuj sobie dokument z obowiązkami kierowcy, zwłaszcza w przypadku zielonej strzałki. Powieś sobie taki dokument nad łóżkiem i co noc powtarzaj. Jeżeli nie go zrozumiesz, poproś kogoś mądrzejszego, aby ci go wytłumaczył. Dzięki temu będziesz spał na łóżku, a nie na więziennej pryczy.
      P.S. Myślałeś, że zaszpanujesz cytacikami - sorry, ale w obecnych czasach pięciolatki potrafią skopiować i wkleić plik.

      • 5 1

      • Tomek-ale z Ciebie w sumie burak......

        • 1 4

    • Panie kierowco wypisz sobie teraz przepisy drogowe dla samochodow i sprawdzaj punkt po punkcie czy jakichs przestrzegasz.

      • 1 1

  • przesadzaja ci piesi

    tak jak w każdej organizacji zdarzaja się jełopy i to sa kierowcy ,którzy jeżdżą tak jak mówi o tym artykuł, ale nie zgadzam sie,że to norma, duża większość jeździ przepisowo i tak jak ja są to normalni kierowcy, nie ogólniajmy przez paru baranów sytuacji

    • 10 6

  • Zielona strzałka?

    Szanowni Państwo dochodzący w swoich komentarzach do absurdu.
    Przecież podstawowym sygnałem wyświetlanym nad zieloną strzałką jest sygnał CZERWONY. A sygnał Czerwony oznacza bezwzględnie STOP. Po upewnieniu się, że na poprzecznych ciągach ruchu (pieszego, rowerowego i samochodowego) nie zbliża się nikt i nic, dopiero wtedy zielona strzałka uprawnia do ruchu (czyli przyspieszenia manewru skrętu w prawo, bez oczekiwania na sygnał ZIELONY).
    A więc jest to pewien przywilej, ale uwarunkowany choćby chwilowym zatrzymaniem przed linią P-14 na jezdni.
    Tak jeżdżąc nigdy nie mam problemów (chyba, że za mną jedzie głupek próbujący klaksonem pokazać stan swego umysłu).

    • 24 3

  • A czytaj jak ruch drogowy w Polsce widzą cudzoziemcy i polskie władze

    A cudzoziemcy widzą w Polsce głównie kierowców nagminnie przekraczających dozwoloną szybkość, jakby do jakiejś dziczy przyjechali. Boją się przechodzić przez jezdnie, bo mają wrażenie że kierowcy chcą ich zabić. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Drogowego w ub. roku szybkość dozwoloną między Gdańskiem a Gdynią w dzień przekracza 82.3 % kierowców a w nocy 92,5 %. Kierowcy jesteście wariatami, idiotami w 80-90 procentach!

    • 13 6

  • Jaka durna ankieta

    • 3 1

  • Zielona strzałka

    to warunkowy skręt. Codziennie jadę Kartuską i stoję na skrzyżowaniu na Emaus bo zjeżdżający z Chełmu wpychają się , kiedy mamy zielone a oni tylko zieloną strzałkę. No i nikt się nie rozgląda fakt.

    • 15 0

  • Osobiscie stosuje sie do tego przepisu ale czesto zatrzymuje sie z obawą, czy czasem jadący za mną kierowca nie zatrzyma sie na mnie, z powodu braku wiedzy a po stłuczce uslysze "przeciez byla zielona strzalka, dlaczego ześ nie jechal" Czy tez tak macie świadomi kierowcy?

    • 13 0

  • Czas (2)

    Problem z zieloną strzałką polega przede wszystkim na tym, że nasi specjaliści ustawiają czasy włączania poszczególnych świateł w specyficzny sposób. Zielona strzałka dla samochodów zapala się na tyle wcześniej niż zielone dla pieszych, że pozwala kierowcom podjechać tuż przed przejście. Zielone dla pieszych zapala się w chwili, kiedy piesi wejdą kierowcom prosto pod koła. Zielona strzałka może być, ale powinna zapalać się RÓWNOCZEŚNIE lub PO zapaleniu zielonego dla pieszych.

    • 11 2

    • Nie, zielona strzalka powinna zapalac sie, gdy pieszy ma czerwone i caly czas czerwone. Czyli nie powinno byc tak, ze pieszy ma zielone i samochod moze jechac.

      • 1 0

    • do tego czesto strzałka zapala się równocześnie z czerwonym więc kierowcy mają wieczne zielone

      • 0 0

  • (7)

    Mnie by wystarczyło, gdyby kierowcy zatrzymywali się, gdy stoję przed przejściem i czekam by przejść.

    • 17 6

    • Nie mają takiego obowiązku. (5)

      Nie ma przepisu nakazującego takie zachowanie.

      • 3 10

      • (4)

        Joanno, życzę Tobie szczęścia, żebyś nie trafiła na takiego wariata, jak ten pseudo kierowca.

        • 2 3

        • Powtarzam jeszcze raz-nie mam takiego obowiązku. (3)

          Polska to nie Skandynawia. Obowiązuje tu polske prawo, a nie Skandynawskie. Jeśli jesteś odmiennego zdania zacytuj przepis nakazujący zatrzymywanie pojazdu gdy pieszy stoi przed przejściem. I wypraszam sobie wyzywanie od wariatów. Ja nikogo nie obrażam.

          • 2 6

          • (2)

            Powolujesz sie na prawo. Czy przestrzegasz wszystkich przepisow, zakazow, nakazow, ograniczen predkosci, nie rozmawiasz przez telefon, nie parkujesz na chodniku, nie przejezdzasz na czerwonym, zachowujesz szczegolna ostroznosc przy przejsciach dla pieszych i czy wiesz, ze w strefie zamieszkania pieszy moze chodzic po ulicy itd. itp?

            • 3 3

            • Przenajświętsze Samochody mają prawo jeździć gdzie tylko sobie zażyczą ich wyznawcy. Im wieczna wolna prawa i łatwe hamowanie przez wszystkie kilometry kilometrów, auto.

              • 2 2

            • Zacytuj przepis nakazujący zatrzymywanie pojazdu!

              Nie rozumiesz o co pytam?

              • 1 0

    • Atrakcyjne zawsze puszczam

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane