- 1 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (49 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 3 Hamowanie przed autem to bandyterka (165 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (166 opinii)
- 5 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-08 06:50
wszystko na utrudnienie dla pieszych (1)
a skorzystają blachosmrody i .... CYKLIŚci
- 0 0
-
2017-12-11 10:33
.
Nie skorzystają, bo przejścia dla pieszych zwolnią ruch.
- 0 0
-
2017-12-05 07:10
Zaspa - pomijając bdb lokalizację - jest jednym z najbrzydszych osiedli w Polsce... (4)
Do tego różne architektoniczne potworki - ta kładka idealnie wpisuje się w charakter osiedla, przydałaby się jakaś bomba...
- 16 43
-
2017-12-10 01:07
To chyba malo podrozujesz po Polsce
Moj drogi. Fordon w Bydgoszczy, Palestyna w Walbrzychu, Niebuszowo w Szczecinie - dalej wymieniac?
- 1 0
-
2017-12-07 23:55
Zaspa to bardzo ładne osiedle, specjalnie przyjeżdżam tu z dziećmi na place zabaw
- 0 0
-
2017-12-05 07:24
(1)
Zaspa jest jedna z najlepszych dzielnic ,swietna lokalizacja na pewno lepsza niz te obrzydliwe ,tanie zadu... na tzw Gdansk poludnie.
- 22 8
-
2017-12-05 18:26
Pewno, na wsi lepiej
Tu nie mamy problemów z kładkami
- 2 1
-
2017-12-08 00:46
Wyburzyc
I zasypać ten dół, zrobić rondo turbinowe. Dlaczego mówi się tylko o "górze" węzła? "Dół" też jest niebezpieczny, non stop dochodzi do kolizji drogowych, a widoczność jest mocno ograniczona, żeby tego było mało to ścieżki rowerowe, oczywiście to jeszcze mało, kierowcy którzy zatrzymują się nie wiadomo po co zjeżdżający z Rzeczypospolitej na Jana Pawła 2 w stronę szpitala. Macie tam swój pas do kontynuowania jazdy!
- 0 3
-
2017-12-05 07:19
Ja bym to zasypał i zrobił normalne skrzyzowanie i dojscia (2)
zwroccie uwage ile przez ten "wezeł" miejsca sie marnuje. az tyle aut tam nie przejezdza zeby to miało sens.
- 12 30
-
2017-12-07 23:57
no , jakiś deweloper chętnie to miejsce zagospodaruje
- 0 0
-
2017-12-05 10:49
Byłeś tam kiedyś? Tam jest masa pojazdów po otwarciu tunelu i wiaduktu nad Grunwaldzką.
- 4 2
-
2017-12-05 07:03
Kładka jest koszmarnie brzydka (7)
Betonowa,kanciasta,szara,taki symbol PRL,ale bym ją zostawił,jest taka ogromna i przez to fascynuje.
- 21 21
-
2017-12-07 23:53
wcale nie jest taka brzydka. Nowe kamienice ,,sztachety,, w Oliwie są 100 razy gorsze
- 0 1
-
2017-12-07 10:01
ja bym nie zmieniał
idealnie pasuje do obecnej dobrej zmiany. I powinna służyć wyłącznie tym co idą do koscioła.
- 1 2
-
2017-12-06 00:48
ale praktyczna!! To sie liczy dla mieszkancow!
i w stylu epoki!
- 3 0
-
2017-12-05 13:37
do zaspy pasuje :)
- 4 1
-
2017-12-05 08:39
kwestia ładnego odmalowania na wzór nowych osiedli i gwarantuję, że narzekaczy już nie będzie
w obecnych czasach liczy się kolor, światełka, błyskotki.
gdyby psie odchody były super zapakowane w ładne, błyszczące papierki i odpowiednio zareklamowane, ludzie rzucali by się po nie w black friday jak po ciepłe bułeczki- 13 1
-
2017-12-05 07:16
wazne, ze jest uzytkowa i spelnia swoja funkcje (1)
tak samo trzeba patrzec na dworce i inne polaczenia komunikacyjne.
- 17 5
-
2017-12-05 07:21
chyba utrudnia pewne funkcje, chciales napisac
- 4 14
-
2017-12-05 06:29
Żadnej likwidacji! (2)
Żadnej likwidacji! teraz można przynajmniej dojść na tramwaj lub przejść na drugą stronę bez czekania 30 minut na światłach jak to jest w większej części Gdańska. Wystarczą działające windy.
- 74 14
-
2017-12-07 23:51
kładka jest ok. komu przeszkadza? nie ma w Gdańsku większych problemów?
- 0 0
-
2017-12-05 06:32
oni by najchetniej zburzyli caly Gdansk i sprzedali wszystkie instytucje komunalne Niemcom za grosze.
zero mysleniaq o ludziach, ktorzy z tym miastem zwiazali zycie i je de facto stworzyli od zera po wojnie.
- 14 6
-
2017-12-07 20:57
Tam powinni na niej wybudować
Wieżę widokową, z tarasem widokowym, to piękne miejsce
- 0 1
-
2017-12-07 19:16
Kładka na Zaspie (1)
Niech zniknie i to najszybciej, bo straszy od lat. Koszmarek w środku miasta,
- 0 5
-
2017-12-07 20:56
a mi się bardzo podoba
- 0 0
-
2017-12-07 17:59
utrzymać kładkę dla bezpieczeństwa pieszych
utrzymać kładkę tylko ją dokładnie wyremontować ,zrobić pasy zieleni ,zamontować ławki i wieże widokowe ,burzenie nic nie daje ,spowoduje znaczne utrudnienia dla przechodniów .
- 4 0
-
2017-12-07 10:13
punkt widokowy
Skala i niedostosowanie komunikacyjne względem wygody poruszania się, pozwalają sądzić, że podstawową funkcją kładki była obserwacja pochodów pierwszomajowych i defilad ciągnących al. Rzeczypospolitej.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.