• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Brawo, idąc tym tokiem rozumowania pozbądźmy się urzednikow bo są zbyt kosztowni

    a ich pomysły mało praktyczne, ktrotkowzroczne i zbyt drogie.
    Kładka kosztowna to chcą się jej pozbyć... ech... ile jeszcze zniszczonych zostanie dobrych rozwiązań drogowych...ech...

    • 4 1

  • ...wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy... (5)

    (Nie)sławne skrzyżowania równorzędne na pewno skutecznie uspokoją (sparaliżują) ruch na tej gł. arterii komunikacyjnej. Czyli demolka jak wszędzie. Brawo osły!

    • 8 4

    • to nie powonna być... (1)

      ...arteria komunikacyjna.

      • 1 1

      • A co powinno być? Zagroda ze świnkami czy twój ulubiony kurnik i obok Chińskiej rowerowni tani bar piwny?

        • 0 0

    • Dokładnie i na tacy podane :)

      • 0 0

    • Wystarczy spojrzeć jak uspokoili ruch w mieście, całe miasto nieustannie jest zakorkowane!

      • 2 1

    • Sama prawda!

      • 0 1

  • Auta i skrzyżowania w mieście przeszkadzają? (2)

    To najwyższa pora wyprowadzić się na wieś! Jest dużo wolnych terenów dookoła...

    • 6 4

    • O właśnie!!!

      • 0 0

    • Szkoda pisania. Młotki i tak tego nie zrozumieją...

      • 3 1

  • Kokejne 3 poziomowe kolizyjne skrzyżowanie w Europie - ciekawostka inżynieryjna (3)

    Miasto d la rowerów - pieszych zachować , na razie ! - automobilistów eksterminować ! Świat tylko dla cyklistów ! W Kambodży prawie się udało !

    • 4 13

    • dokąd migrują cykliści... (2)

      ...jesienią. Wczoraj widziałem jednego, a sporo jeździłem po mieście.

      • 7 2

      • do Kopenhagi (1)

        • 1 0

        • Na plac nieistniejącej kolorowej tęczy ;)

          • 0 1

  • MIeszkaniec (3)

    Debile odczepcie sie od kładadki ! wyrmontujcie ją za kase jaka pochłonie rozbiórkę ! Naj bardziej idiotyczny pomysł to zrobić tam pasy i moze kolejne światła ? Setki dzieci biega bezpiecznie góra kłądka do togo windami matki z wózkami ! a Wy chcecie im dodać sposóbu na wpadnięcie pod koła ! A moze progi zwalniajace zamontujecie i mierniki predkoci ! kto ma w tym interes ?

    • 8 3

    • interes w utrzymywaniu limitu prędkości 50 km/h lub 30 km/h mają piesi

      ale również i kierowcy: paradoksalnie limit 30 km/h zwiększa przepustowość pasa drogowego

      • 0 2

    • sam jestes debilem i własnie to potwierdziłęs

      • 1 3

    • 100% Popieram - i mieszkam w okolicy!

      • 5 0

  • temat stary jak świat

    Kładka w obecnej formie jest bez sensu, wystarczy w zupełności jedna nitka, bo głównie idzie się nią do tramwaju. Zrobienie przejścia z pasami to najgorszy wariant, bo trzeba by ograniczyć ruch i zrobić kolejne światła, a w pobliżu przy innych przystankach tramwajowych są przejścia podziemne

    • 3 6

  • Zabrakło najprostszego rozwiązania.
    Zasypanie tuneli do poziomu zero, zrobienie dużego ronda z możliwie największą ilością przejść naziemnych - teren po zasypanych tunelach wypełnić budynkami z fasadą i mamy nowoczesne miejsce.
    No i oczywiście zasypać pozostałe tunele na Zaspie!

    • 4 6

  • nasi "bracia" Rosjanie juz stosowali ta POlityke burzenia starych obiektow w Gdansku! (1)

    Widac ich POtomkowie skrzetnie kontynuuja te sama POlityke

    • 6 3

    • Porównujesz oszołomie zabytki starego Gdańska do komunistycznych budowli za PRLu?

      • 1 2

  • Ktoś pytał mieszkańców Zaspy o zdanie? (1)

    czy znowu urzędasy Adamowicza wiedzą lepiej co ludziom potrzebne, a może wiedzą czego oczekuje developer w zamian za kilka apartamentów!
    Nie obce nam takie praktyki znane ostatnio z Wa-wy o których sama prezydent miasta nic o wałkach nie wiedziała, biedulka, tak jak nasz PAN prezydent buahahaha.

    • 5 2

    • takich idiotów jak ty niewarto pytac wystaczy przeczytac twoje chwalenie sie głupota

      • 0 2

  • jak się nazywa ten developer któremu ta kładka przeszkadza?

    ten co ma te apartamentowce stawiać na pasie od strony dworca, to ten budimex od adamowicza?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane