• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (2)

    Przejście przez jezdnię musi być bezpieczne obecne rozwiązanie jest beznadziejne zarówno dla osób starszych jak i dla tych z wózkami. Od samego początku powinno być inne rozwiązanie komunikacyjne powiązane z przesunięciem przystanków tramwajowych.

    • 4 10

    • To jest bardzo dobre rozwiazanie! (1)

      Tylko nalezy dorobic brakujace dwie windy, od Dywizjonow i Burzynskiego!

      • 2 1

      • niestety - budyn zrobil windy tylko dla dewelopera!

        • 2 1

  • Ja mam jeszcze jeden pomysł na kładkę (2)

    Zostawienie tylko jednej nitki (tej częściej używanej), obniżenie jej, tak, żeby była na poziomie Rzeczypospolitej - ale powyżej Jana Pawła i od obu stron tej ulicy pochyłe rampy (bez schodów),
    tak, żeby nie trzeba było zmiejszać prześwitu.
    Dalej zostaje problem utrzymania części kładki (kładka jest krótsza - przez Rzeczypospolitej przechodzimy normalnym przejściem) - i też nie potrzebujemy utrzymywać schodów i wind.

    • 0 1

    • CALA kladka jest uzywana! Kladka jest spojnikem osiedla - i mieszkancy sa z niej zadowoleni! (1)

      widac tam nie mieszkasz - bo nie wiesz, ze tam jezdza tramwaje na poziomie Rzeczypospolitej

      • 1 0

      • jakie koszty utrzymania - od 20 lat nic na nia nikt nie wydal!

        • 1 0

  • (1)

    A to czasem zabytkiem nie bedzie

    • 3 1

    • Juz jest, jak i jedyne w swoim rodzaju osiedle na bazie plastra miodu!

      • 3 0

  • 2mln zł wyburzenie? (1)

    Przepraszam, że ile?

    • 13 1

    • + kolejne 4mil - bo reszta kladki sie sama POsypie jak zachwieje rownowage konstrukcji

      • 1 1

  • Graulecje dla tego, który (1)

    wymyślił przystanek w środku węzła z takim dojściem.
    Zlikwidować tą pokraczną konstrukcję a przystanek przestawić. Proste.

    • 3 4

    • widac nie mieszkasz na Zaspie, wiedz sie nie wypowiadaj!

      • 2 1

  • SKANDAL!!!! Zrobic ankiete wsrod MIESZKANCOW Zaspy!!!

    Najpierw zaniedbano - teraz jakies oblednie glupie pomysly!! Stare rozwiazanie jest bardzo dobre!! Wystarczy dbac o obiekt!

    • 6 1

  • miasto powinno być przyjazne ludziom (15)

    ludzie nie chcą ciągle chodzić po schodach kładek lub ciemnych i brudnych tuneli

    • 192 154

    • Ja chodzę tamtędy tylko jak muszę i to z duszą na ramieniu.

      Boję się tych schodów.

      • 0 1

    • to trza wrócić na wieś tam na ogół kładek, schodów nie ma

      • 0 2

    • lepsze kładki (3)

      Niż przejścia. Ostatnio dużo ludzi wpada pod tramwaje i samochody właśnie na przejściach naziemnych.

      • 7 12

      • "Wpada pod tramwaje i samochody" - no samobójcy normalnie. A drzewa na poboczach też tylko czekają żeby wpaść na samochód.

        • 2 1

      • bzdura (1)

        z roku na rok mniej, zwłaszcza w miastach, zwłaszcza tych rozsąnie zarządzanych, a nie przez januszy dbających tylko o blachosmrodziarzy

        • 6 3

        • tramwaje to jeżdżą zwłaszcza w miastach

          poza miastami to raczej trudno je znaleźć
          a co do rozsądku i wypadków, to raczej zależy to od pieszych a nie od zrządzania miastem, najbezpieczniejsze są jednak kładki i tunele,
          zwłaszcza że tam wypadków jest najmniej
          w przeciwieństwie, na skrzyżowaniach jest ich najwięcej - zwłaszcza gdy piesi wtargną na czerwonym świetle

          • 2 2

    • Skoro przyjazne miasto ma być miastem zakorkowanym z powolną komunikacją miejską. Ale co kto lubi.

      • 2 2

    • Są windy

      • 6 4

    • (3)

      Świętą przepustowość racz nam dac Panie a samachody niech popylają w pokoju, alent

      • 35 21

      • Różne są w życiu tragedie (2)

        Ale jak mózg w rajstopy pójdzie najgorzej.

        • 24 24

        • ty buraku masz w aucie 3 pedały ale jestes az tak głupi ze tego niewiesz bo mózgu niemasz a innym wypominasz

          Gdybys miał nawet namiastke mózgu tobys wiedział wiekszosc pieszych rowerem nie jeżdzi.

          • 10 5

        • Nie martw się. Najważniejsze, że potrafiłeś przyznać się do swojej słabości. Teraz powinno się już poprawiać.

          • 14 6

    • odpowiedź (1)

      Nie chcesz, to nie chodź...

      • 13 8

      • w ttm akurat miejscu wybitnie jest to utrudnione

        • 12 3

    • Bo tych kładek i tuneli tak wiele w naszym mieście

      • 33 21

  • Autostrada w mieście, hałas i smród spalin. Ludzie, mam XXI wiek! (22)

    • 90 117

    • W Polsce nadal panuje PRL dlatego ostatnie 15 lat zostało zmarnowane i jestesmy zasciankiem europy (5)

      Wszystkie kraje zachodnie juz dawno zlikwidowały kładki i tunele.Ale burak zasciankowy tego niewie bo nosa ze złomu nie wytyka.Wkoncu udało sie mu kupic 20 letni złom sysnonim luksusu za PRLu sprowadzony do Polski z Niemieckiego złomowiska!! Na zachodzie juz zatwierdzili całkowity zakaz produkcji diesla i aut spalinowych za kilka lat!

      • 18 13

      • No i dobrze, że zostaliśmy nieco z tyłu. Dzięki temu tak jak w bankowości, tak i w urbanizacji będzie można wprowadzać nowe rozwiązania. Na obecnych zachodnich nie ma co się wzorować bo sami chcą je zmienić.

        • 3 1

      • to chyba byliśmy w innych "krajach zachodnich" (1)

        ja bynajmniej nie byłem palcem po mapie, a ty?

        • 4 7

        • o których miastach mówisz? Gdzie dokładnie byłeś i w których dzielnicach?

          Poza tym, można się przerzucać - "sowieckie", "postmodernistyczne", "zachodnie".

          A można po prostu pomyśleć i wybrać najlepsze rozwiązanie. Patrząc na wielkość Trójmiasta potrzebne są drogi samochodowe. Czy potrzebne są jednak trasy eksterytorialne?

          Ośmielę się to zanegować.

          • 3 4

      • Jak będziemy mieć tyle dróg co na tym mitycznym zachodzie (1)

        To będzie można ewentualnie pochylić się nad fanaberiami chłopców w rajtuzach.

        • 11 16

        • już mamy w wielu miastach więcej dróg i samochodów niż na realnym Zachodzie

          budżet USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej, a ludzie jak tracili czas w korkach, tak tracą.

          Chyba że nie boją się korzystać z rowerów.

          • 11 6

    • XXI wiek (4)

      A aktywiści w rajstopkach widzą miasto jako chińską wioskę sprzed 40 lat.

      • 28 21

      • (2)

        No właśnie wy widzicie miasto tak jak 40 lat temu - jako miejsce na autostrady i 'drogi średnicowe'. Nie wiem o jakich aktywistach w rajstopkach mówisz, ale ludzie którzy postulują zmiany w naszym mieście to z reguły młodzi urbaniści.

        • 5 3

        • Czyli co ... (1)

          proponujesz zamiast dróg? Jeśli chcesz merytorycznie? Może trzeba zasypać tunel, bo to koszty, a za prom ludzie sami płacili(by). Może wzorem części Gdyni pozdyć się dwupoziomowych przejazdów kolejowych i innych tego typu rozwiazań? I po co zamontowano dźwigi (zwane przez dyletantów windami), skoro teraz to na zom, bo kosztuje?

          • 3 2

          • Winda

            Tym słowem posługują się nie dyletanci, a osoby, które mają szerszy zakres słownictwa. Dyletanci nie dopuszczają do świadomości istnienia tego słowa.

            • 1 2

      • Chińskie wioski sprzed 40 lat wyglądały akurat jak to, co u nas się próbuje teraz tworzyć.
        Nawet Chiny ogarnęły, że należy ograniczać spaliny.

        • 6 2

    • Chyba autostrady w mieście nie widziałeś - wystarczy pojechać choćby do tak tutaj chwalonego Amsterdamu.

      • 3 2

    • bo zamiast zasiedlac tereny niezasiedlone w PL, chce sie zageszczac to co juz i tak jest przeludnione (6)

      gdzie rozum?

      • 18 30

      • skąd wziąłeś się idioto? (4)

        • 14 20

        • Po co wyzwiska . Nie lepiej dyskutowac merytorycznie

          • 4 0

        • (1)

          Gdy brakuje argumentow to sie taki slini i wyzywa kazdego widzacego swoje miasto i wyciagajacego wnioski z faktow.
          Obrazic probuje podchodzacych rozsadnie do zycia,
          ktore jest jedno.i powinno byc dobre.

          • 12 6

          • opinia

            Idź już do szkoły...

            • 5 10

        • wspomnisz te slowa dzis jutro w korkach.

          "idioto" jezyk twoj swoja droga okresla twoj poziom umyslowy.

          • 13 13

      • czyli dokładnie co?

        I Trójmiasto przeludnione? oO

        Zaprzaszam do prawdziwych miast. Gdańsk przy nich wygląda jak łąkowisko.

        • 5 3

    • trzeba bylo zostac na wsi (1)

      • 3 6

      • ze swoim rowerem...

        • 5 3

    • Tez sie nie moge doczekac az bede mogl latac moim bentlejem

      • 1 4

  • Rudy 102

    Drogi dziurawe, chodniki nierówne i drogie w utrzymaniu. Też proponuję rozebrać.

    • 5 2

  • DLACZEGO???

    Dlaczego chcecie odciąć ludzi od komunikacji??? Jeśli zburzą całkowicie to jak ludzie ze startowej 5, 7,11 i innych bloków będą musieli biegać dookoła na tramwaj?? To jest kolejna zachęta do rezygnacji z komunikacji miejskiej. Myślicie, że osoby np niepełnosprawne lub mające trudności w poruszaniu się będą w stanie zasuwać dookoła "kilometry" ?? Chyba chcą zrobić prywatną kładkę dla bloku który ma być budowany przez dewelopera gdzie kiedyś był parking!!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane