• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • tak jak w centrum (4)

    Przejścia naziemne. I likwidacja dotychczas istniejących na zaspie podziemnych. Niech stłumią ruch tranzytowy przez dzielnice mieszkalne.

    • 9 11

    • (2)

      I którędy go puścisz? Wrzeszcz to też dzielnica mieszkalna. Tu nie ma dobrego rozwiązania.

      • 1 3

      • (1)

        Tramwajem i skm

        • 1 0

        • Czyli nie masz samochodu.

          • 2 1

    • Tzn. nie masz i nigdy nie będziesz mieć samochodu. BO bez sensu jest go tylko trzymać na parkingu skoro nie zamierzasz nim jeździć.

      • 2 0

  • Zostawcie mój wiadukt, to wizytówka Zaspy!

    Może idąc dalej zburzycie zieleniak, i inne może mało opłacalne miejsca.
    Po za tym, to łączy Młyniec z Rozstajami i ludzie mogą swobodnie przechodzić.

    • 10 2

  • co za bzdury... co to znaczy przaśna? tylko burzyć potraficie? weźcie się za remonty i robotę

    • 9 1

  • Ten ostatni wariant jest utopijny i nie ma racji bytu.

    Raz, że nikt nie będzie chciał odpoczywać nad taka arterią, dwa że ciągle będzie trzeba ta roślinność pielęgnować, na co nigdy nie będzie pieniędzy i suma sumarum okaże się to wariant nie dość że najmniej trafiony, to i najdroższy

    • 8 0

  • droga w tunel (i tak jest głeboko) (1)

    a ludzie na powierzchnię. dośc hegemonii samochodów w miastach.

    • 5 8

    • Wieś czeka...

      • 3 1

  • Wszystkie 3 proPOzycje do kosza!

    • 3 0

  • Ankieta

    Ankieta jest bez sensu. Jak zlikwidować? A co w to miejsce? Wyremontować albo zrobić tak aby w tym miscu zapewnić przejście bez przejść na ziemnych.ta droga przechodzą ludzie nie tylko na tramwaj-miasto zrobiło badanie takie jak im było wygodniej zrobić i wnioski są na zamówienie. Zrobienie przejść że światłami ma uspokoić ruch?bzdura zakorkuje.naziemne przejścia tylko są rozwiązaniem a miasto niech się zainteresuje zrobieniem ciągu pieszego wzdłuż al.jana Pawła bo tam nadal są płyty po lotnisku i wielkie bajora przez które nie możemy przejść!!! Mamy kilka Al.w Gdańsku ale w tak złym stanie z ciągiem pieszym jest tylko al.Jana Pawła II-tam nie ma chodnika a ludzie wchodzą na ulice aby przejść prze kałuże wielkości stawu. Rewitalizacja al.jana Pawła II kosztowała 3mln-i nie uwzględniono chodnika dla pieszych!!!!mowa o stronie przy nowo wybudowanych osiedlach alcon/awiator!!!!

    • 6 1

  • Stop paraliżowi komunikacyjnemu dzielnicy!

    To są chore pomysły!

    • 7 5

  • Popieram (1)

    Pomimo, że jestem kierowcą, to popieram ideę wyburzenia kładki, a jeszcze bardziej całkowite zamknięcie ruchu kołowego na wysokości od skrzyżowania Grunwaldzkiej z Miszewskiego aż do końca Al. Legionów. Dolny Wrzeszcz dla ludzi, a nie dla samochodów.

    • 2 13

    • Jesteś kierowcą czy tylko kiedyś zdałeś prawo jazdy??

      Chyba, że jeździsz tylko po Wejherowie albo Baninie to spoko.

      • 4 0

  • Bo kto to w ogóle wymyślił (1)

    budowanie takich węzłów n osiedlu niczym na autostradzie??
    No tak, kiedyś były inne czasy.
    Chociaż koncepcja budowy CPK wskazuje, że myślenie władz obecnych niczym nie różni się od tych z PRLu

    • 4 5

    • Skąd siębiorą takie imbecyle w mieście?... GKA, GWE czy NOL?

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane