- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (18 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (253 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (354 opinie)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 09:03
tak jak w centrum (4)
Przejścia naziemne. I likwidacja dotychczas istniejących na zaspie podziemnych. Niech stłumią ruch tranzytowy przez dzielnice mieszkalne.
- 9 11
-
2017-12-05 10:16
(2)
I którędy go puścisz? Wrzeszcz to też dzielnica mieszkalna. Tu nie ma dobrego rozwiązania.
- 1 3
-
2017-12-05 15:17
(1)
Tramwajem i skm
- 1 0
-
2017-12-05 15:54
Czyli nie masz samochodu.
- 2 1
-
2017-12-05 10:17
Tzn. nie masz i nigdy nie będziesz mieć samochodu. BO bez sensu jest go tylko trzymać na parkingu skoro nie zamierzasz nim jeździć.
- 2 0
-
2017-12-05 15:49
Zostawcie mój wiadukt, to wizytówka Zaspy!
Może idąc dalej zburzycie zieleniak, i inne może mało opłacalne miejsca.
Po za tym, to łączy Młyniec z Rozstajami i ludzie mogą swobodnie przechodzić.- 10 2
-
2017-12-05 15:24
co za bzdury... co to znaczy przaśna? tylko burzyć potraficie? weźcie się za remonty i robotę
- 9 1
-
2017-12-05 15:22
Ten ostatni wariant jest utopijny i nie ma racji bytu.
Raz, że nikt nie będzie chciał odpoczywać nad taka arterią, dwa że ciągle będzie trzeba ta roślinność pielęgnować, na co nigdy nie będzie pieniędzy i suma sumarum okaże się to wariant nie dość że najmniej trafiony, to i najdroższy
- 8 0
-
2017-12-05 11:15
droga w tunel (i tak jest głeboko) (1)
a ludzie na powierzchnię. dośc hegemonii samochodów w miastach.
- 5 8
-
2017-12-05 15:06
Wieś czeka...
- 3 1
-
2017-12-05 15:04
Wszystkie 3 proPOzycje do kosza!
- 3 0
-
2017-12-05 14:59
Ankieta
Ankieta jest bez sensu. Jak zlikwidować? A co w to miejsce? Wyremontować albo zrobić tak aby w tym miscu zapewnić przejście bez przejść na ziemnych.ta droga przechodzą ludzie nie tylko na tramwaj-miasto zrobiło badanie takie jak im było wygodniej zrobić i wnioski są na zamówienie. Zrobienie przejść że światłami ma uspokoić ruch?bzdura zakorkuje.naziemne przejścia tylko są rozwiązaniem a miasto niech się zainteresuje zrobieniem ciągu pieszego wzdłuż al.jana Pawła bo tam nadal są płyty po lotnisku i wielkie bajora przez które nie możemy przejść!!! Mamy kilka Al.w Gdańsku ale w tak złym stanie z ciągiem pieszym jest tylko al.Jana Pawła II-tam nie ma chodnika a ludzie wchodzą na ulice aby przejść prze kałuże wielkości stawu. Rewitalizacja al.jana Pawła II kosztowała 3mln-i nie uwzględniono chodnika dla pieszych!!!!mowa o stronie przy nowo wybudowanych osiedlach alcon/awiator!!!!
- 6 1
-
2017-12-05 14:39
Stop paraliżowi komunikacyjnemu dzielnicy!
To są chore pomysły!
- 7 5
-
2017-12-05 12:58
Popieram (1)
Pomimo, że jestem kierowcą, to popieram ideę wyburzenia kładki, a jeszcze bardziej całkowite zamknięcie ruchu kołowego na wysokości od skrzyżowania Grunwaldzkiej z Miszewskiego aż do końca Al. Legionów. Dolny Wrzeszcz dla ludzi, a nie dla samochodów.
- 2 13
-
2017-12-05 14:34
Jesteś kierowcą czy tylko kiedyś zdałeś prawo jazdy??
Chyba, że jeździsz tylko po Wejherowie albo Baninie to spoko.
- 4 0
-
2017-12-05 12:42
Bo kto to w ogóle wymyślił (1)
budowanie takich węzłów n osiedlu niczym na autostradzie??
No tak, kiedyś były inne czasy.
Chociaż koncepcja budowy CPK wskazuje, że myślenie władz obecnych niczym nie różni się od tych z PRLu- 4 5
-
2017-12-05 14:25
Skąd siębiorą takie imbecyle w mieście?... GKA, GWE czy NOL?
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.