• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Żadnej likwidacji! (2)

    Żadnej likwidacji! teraz można przynajmniej dojść na tramwaj lub przejść na drugą stronę bez czekania 30 minut na światłach jak to jest w większej części Gdańska. Wystarczą działające windy.

    • 74 14

    • oni by najchetniej zburzyli caly Gdansk i sprzedali wszystkie instytucje komunalne Niemcom za grosze.

      zero mysleniaq o ludziach, ktorzy z tym miastem zwiazali zycie i je de facto stworzyli od zera po wojnie.

      • 14 6

    • kładka jest ok. komu przeszkadza? nie ma w Gdańsku większych problemów?

      • 0 0

  • Kladka (3)

    Pewnie koliduje jakiemuś deweloperowi

    • 68 9

    • ha ha, masz rację ale jest jeszcze jedno o czym się nie mówi a może warto poruszyć (1)

      JPII wraz z Rzeczypospolitej tworzą obecnie zamknięcie tzw Trasy Słowackiego czyli jadąc z Wrzeszcza do tunelu większość wybiera tą możliwość. Kładka i jej układ drogowy w tym przeszkadza, tworzy się tzw wąskie gardło. Może plany tyczące kładki mają po cichu rozwiązać ten problem ale głośno się o tym nie mówi co by mieszkańcy Zaspy się nie wkurzali, że wpuszcza się duży ruch samochodowy na ich osiedle

      • 17 1

      • masz racje - to sciema... a bloki wzdloz parku juz stworzyly niedopuszczalny poziom halasu

        dzwieki odbijaja sie od tej sciany betonu...

        • 1 0

    • zapomnieli dorysowac w srodku GALERIE!

      • 4 0

  • Na pewno zrobią przetarg na najtańszy wariant. (1)

    Ten pewnie wygra firma krzak, będzie się z tym pyerdolyć pól roku i zrobią na przysłowiowy "odpier...".

    • 32 5

    • oby nie zrobili a adamowicz juz i tak ma wiele zarzutow

      przypominam, ze tu jest ciaglosc

      W tym czasie prezydent – wciąż mocno związany z prawicą – wdał się w kolejną aferę. Tym razem nie działał sam – na ławie oskarżonych zasiadł z byłym posłem BBWR, Ryszardem Olszewskim i trzema wiceprezydentami. Ryszard Olszewski – główny oskarżony w tym procesie – był likwidatorem Gdańskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego, które należało do miasta (gminy). Byłemu posłowi postawiono zarzut, że w latach 1992-1995 dopuścił się jako likwidator licznych nadużyć. Majątek GPB sprzedawał bardzo sprawnie, a pieniądze „przepadały” – m.in. 1,3 mln zł na koncie zaprzyjaźnionej spółki Agrokompleks, z czego z kolei „zniknęło” nie wiadomo gdzie i jak 666 tys. zł. Ryszard Olszewski podjął też decyzję, która leżała nie w jego gestii, lecz zarządu miasta – sprzedał tereny pod budowę hali Makro Cash & Carry na gdańskim Przymorzu. Hala miała więc powstać w atrakcyjnej części miasta – niedaleko plaży. Decyzja wywołała protesty mieszkańców, budowę odwlekano, a właściciel Makro procesował się z Gdańskiem. Ostatecznie hala powstała na obrzeżach Gdańska, na terenach gminy Pruszcz Gdański.
      Zdaniem prokuratury, członkowie zarządu nie tylko nie sprawowali właściwego nadzoru nad likwidowanym GPB, ale być może nawet współdziałali z byłym posłem. Najwyraźniej czuli się przeciążeni obowiązkami i mieli dość papierkowej roboty, bo zwolnili Ryszarda Olszewskiego z obowiązku (prawnego) dostarczania comiesięcznych sprawozdań. Władze miasta nie dość, że przymykały oko na działalność kolegi z prawicy, to jeszcze wpłynęły na wydanie pozytywnej opinii likwidatorowi uzasadniającej odwołanie go.

      • 5 2

  • miasto demokracji? raczej porazka (1)

    Pierwsze wybory samorządowe dały prawicy w Gdańsku możliwość pokazania mieszkańcom i wpatrzonemu w „kolebkę Solidarności” światu, czym jest demokracja, wolny rynek itp. Tymczasem władze miasta wolny rynek potraktowały jak „wolną amerykankę”.

    • 13 6

    • taaa ustawa śmieciowa też pokazała jaką mamy demokrację i wolny rynek, zamiast mieć wybór wśród firm wywożących śmieci

      wyebali odgórnie podatek i nie masz możliwości korzystania z innej oferty

      • 5 1

  • rozumiem, ze to projekt budzetu obywatelskiego? (2)

    jesli nie to wynocha z taka samowladza okolicznych deweloperow.

    • 22 10

    • projekt budzetu obywatelskiego zakładał remont schodów i budowe brakujacych wind

      niestety przepadł, a miasto nie potrafi skończyć tego co samo zaczęło kilka lat temu

      • 5 1

    • Grzelak Ahoj!

      Spokojna glowa mamy Grzelaka, on nie zawiedzie jak w Brzeznie.

      • 0 0

  • Skrzyżowanie (5)

    A dlaczego nikt nie proponuje zmiany na tym skrzyżowaniu? Jest to najbardziej absurdalne skrzyżowanie na świecie. Wszystkie nitki są kolizyjne przynajmniej dwukrotnie, brak widoczności przez betonowe konstrukcje i jeszcze ścieżki rowerowe. Zadziwiający przykład totalnej głupoty, chyba że projektant kiedyś zrobił sobie jaja bo nie wierzę, że coś takiego mogło powstać na poważnie.

    • 56 14

    • To kraj absurdu więc nie ma co się dziwić :)

      • 10 4

    • (1)

      Takie kolizyjne, bo trzeba myśleć..w życiu nie widziałem ani jednej kolizji pod kładka, a widzę ją z okna od ponad 30 lat

      • 11 8

      • ponad 30 lat w oknie siedzisz???

        muszę ci powiedzieć że ładnie masz przeje...ne.

        • 6 5

    • gdzie ty masz te kolizji magu?

      • 7 4

    • Racja, jeszcze brak rozbiegu przy wyjeździe na RP to jakiś dramat

      • 0 0

  • A ja się pytam.... (1)

    ...gdzie jest konserwator zabytków?

    • 26 6

    • pecunia non olet

      • 0 0

  • Proponuję kolejny wariant (6)

    Sprzedarz terenu po bardzo zaniżonej cenie deweloperowi albo jakiemuś panu który sprzeda zakupiony teren za miliardy, a w miejscu kładki powstanie wielki szklany wierzowiec który wyrzywi setki Gdańszczan.

    • 31 9

    • (3)

      Ja proponuje tobie kupic slownik ortograficzny i nie jeczec od rana.

      • 6 2

      • (2)

        A ja proponuję ujednolić język polski!

        • 2 0

        • Jezk polski do zamiany (1)

          Tak zmienic na angielski, albo niemiecki, ostatecznie na ukrainski.

          • 1 1

          • to może od razu na arabski, co ?

            • 0 0

    • Ja proponuję wybudować dodatkową szkołę podstawową - taką specjalną

      dla tłumoków jak ty, którzy nie ogarnęli ortografii w normalnym trybie nauczania j. polskiego.

      • 1 0

    • ...i niech ten miliarder nie zapomni kupić słowników ortograrficznych dla makgajwerów

      • 0 0

  • Jakaś durna baba (1)

    Na Discovery się śmieli, że kobieta zaprojektowała skrzyżowanie trzy poziomowe kolizyjne. To co niezbędne bym zostawił a resztę rozebrał tego wstydliwego reliktu z PRL

    • 14 17

    • śmieli powiadasz.... relikt PRL ale wiesz jak bardzo był potrzebny w tamtych czasach ? nie wiesz

      i wszystko cię denerwuje co związane z tamtymi czasami.
      popatrz na słoi na tych ościennych osiedlach jak codziennie wylewają żale na korki. Zaspa była projektowana dla ludzi z myśleniem w przyszłość. gdyby takie osiedla jak teraz się buduje, powstawały w czasach budowy Zaspy, teraz nie byłoby jak się tam poruszać.
      temat kładki został poruszony bo przy takich inwestycjach zawsze ktoś z urzędasów 'dorobi' sobie. wystarczy ładnie ją odmalować aby cieszyła oko jak te nowe betonowe osiedla i po sprawie i wydawaniu milionów z naszej kasy

      • 10 3

  • Kładka jest koszmarnie brzydka (7)

    Betonowa,kanciasta,szara,taki symbol PRL,ale bym ją zostawił,jest taka ogromna i przez to fascynuje.

    • 21 21

    • wazne, ze jest uzytkowa i spelnia swoja funkcje (1)

      tak samo trzeba patrzec na dworce i inne polaczenia komunikacyjne.

      • 17 5

      • chyba utrudnia pewne funkcje, chciales napisac

        • 4 14

    • kwestia ładnego odmalowania na wzór nowych osiedli i gwarantuję, że narzekaczy już nie będzie

      w obecnych czasach liczy się kolor, światełka, błyskotki.
      gdyby psie odchody były super zapakowane w ładne, błyszczące papierki i odpowiednio zareklamowane, ludzie rzucali by się po nie w black friday jak po ciepłe bułeczki

      • 13 1

    • do zaspy pasuje :)

      • 4 1

    • ale praktyczna!! To sie liczy dla mieszkancow!

      i w stylu epoki!

      • 3 0

    • ja bym nie zmieniał

      idealnie pasuje do obecnej dobrej zmiany. I powinna służyć wyłącznie tym co idą do koscioła.

      • 1 2

    • wcale nie jest taka brzydka. Nowe kamienice ,,sztachety,, w Oliwie są 100 razy gorsze

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane