- 1 Wandale niszczą "auta na minuty" (88 opinii)
- 2 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (71 opinii)
- 3 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (237 opinii)
- 4 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (283 opinie)
- 5 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
- 6 Mapa pożarów aut w Trójmieście (133 opinie)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 08:01
jedyne na świecie
trójpoziomowe skrzyżowanie KOLIZYJNE
- 10 3
-
2017-12-05 07:59
Wariant 2 najgorszy i najmniej funkcjonalny dla wielu osób, które z komunikacji nie korzystają, a z kładki i owszem, choćby po to, aby dostać się na drugą stronę torów.
- 11 3
-
2017-12-05 07:59
W Gdyni na Chwrnieńskiej też powinna zniknąć
- 1 5
-
2017-12-05 07:50
Zasypać i zrobić rondo i przejścia naziemne.
- 9 21
-
2017-12-05 07:23
Zasypać (1)
I zrobić duże rondo jak na Marynarki Polskiej i przejścia w poziomie jezdni
- 14 26
-
2017-12-05 07:47
Wreszcie ktoś to napisał! Najlepsze, jeśli nie jedyne sensowne dla wszystkich
- 7 4
-
2017-12-05 07:44
To jest śmierdząca kładka
dlatego trzeba ją natychmiast wyburzyć i zrobić normalne przejścia dla pieszych.
- 5 24
-
2017-12-05 07:41
Zadaszyć uruchomić schody ruchome i będzie git.
- 20 1
-
2017-12-05 07:33
Po kolei
Najpierw niech wybuduja brakujacy element ringu czyli polaczenie nowej slowackiego przy etc z droga zielona a potem uspokajaja ruch na rp i jp ii.
- 19 3
-
2017-12-05 07:33
Centrum
Postawcie centrum handlowe radunia 2 na wielkiej kladce :-P
- 12 3
-
2017-12-05 07:27
Zaspa bez kładki to nie Zaspa, wystarczy remont
- 26 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.