- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (127 opinii)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (99 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (370 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (172 opinie)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 07:09
Absurdy PRL (3)
Zrobić kładkę, ktora prowadzi donikąd... Hehe nie wybudowano centrum handlowego, ale kładkę juz tak :D
- 9 12
-
2017-12-06 00:52
nie mieszkasz tam wiec sie nie wypowiadaj! Mieszkancy ja uzywaja codziennie!
- 4 0
-
2017-12-05 08:26
Kładka nie prowadzi donikąd. Ona jest łącznikiem między parkiem (i nowymi budynkami) a trzema częściami starej Zaspy. I bardzo dobrze ta funkcje spełnia.
- 10 0
-
2017-12-05 07:22
a mowi ci cos nazwa Lotnisko?
- 3 0
-
2017-12-05 07:07
(1)
Ta kładka to koszmarek urbanistyczny PRL-u. W indy często nie działają jest ona nie do pokonania dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Schody dosłownie się sypią zimną jest ślisko. Zburzyć te maszkarę i zapomnieć o niej na zawsze.
- 12 23
-
2017-12-06 00:49
Kladka Praktyczna! lapy precz od kladki!
windy sie psuja - bo to szkopski szmelc! Wystarczy wymienic na Polskie!
- 1 0
-
2017-12-05 06:47
A ja się pytam.... (1)
...gdzie jest konserwator zabytków?
- 26 6
-
2017-12-06 00:43
pecunia non olet
- 0 0
-
2017-12-05 06:29
Kladka (3)
Pewnie koliduje jakiemuś deweloperowi
- 68 9
-
2017-12-05 08:19
ha ha, masz rację ale jest jeszcze jedno o czym się nie mówi a może warto poruszyć (1)
JPII wraz z Rzeczypospolitej tworzą obecnie zamknięcie tzw Trasy Słowackiego czyli jadąc z Wrzeszcza do tunelu większość wybiera tą możliwość. Kładka i jej układ drogowy w tym przeszkadza, tworzy się tzw wąskie gardło. Może plany tyczące kładki mają po cichu rozwiązać ten problem ale głośno się o tym nie mówi co by mieszkańcy Zaspy się nie wkurzali, że wpuszcza się duży ruch samochodowy na ich osiedle
- 17 1
-
2017-12-06 00:41
masz racje - to sciema... a bloki wzdloz parku juz stworzyly niedopuszczalny poziom halasu
dzwieki odbijaja sie od tej sciany betonu...
- 1 0
-
2017-12-06 00:39
zapomnieli dorysowac w srodku GALERIE!
- 4 0
-
2017-12-06 00:39
Kładka przeszkadz, bo obok budyniowa firma chce budować apartamenty dla bogaczy i kładka jest za blisko
- 5 0
-
2017-12-05 16:30
TO PRZEJSCIE WYKORZYSTYWANE PRZEZ ROWERY I OSOBY Z WÓZKAMI` (2)
Na Zaspie Mlyniec mieszka coraz wiecej ludzi. Ma powstac nowy kompleks na pasie. Oznacza to nagly wzrost.
Fajnie ze w poblizu sa az dwa parki, ale niestesty wymaga to przejscie z jednej strony na druga.
Problemem sa nie tylko rowery, ale przejscie przez rzeczpospolita jest glownie utrudnione dla matek z wozkami i osobami starszymi.
Wystarczy spojrzec jak czesto i kto wykorzystuje windy.
Czesciowa likwidacja kladki jest ok bo to zaden problem przejsc dodatkowe kilka metrow, ale miasto powinno zapewnic dodatkowe windy od strony Dywizjonu jak i Burzynskiego(?)- 10 0
-
2017-12-06 00:36
Góra żaden problem. Gorzej od strony mlynca bo trzeba przejść przez pas. Jak ktoś nie ma kółek zamiast nóg to już nie takie proste
- 1 0
-
2017-12-05 18:34
"niestesty wymaga to przejscie z jednej strony na druga.
Problemem sa nie tylko rowery, ale przejscie przez rzeczpospolita jest glownie utrudnione dla matek z wozkami i osobami starszymi. "
"Czesciowa likwidacja kladki jest ok bo to zaden problem przejsc dodatkowe kilka metrow"
Sam sobie przeczysz- 1 0
-
2017-12-05 07:37
Żadnych rozbiórek! (2)
Do urzędników: kilka lat temu podjęliście decyzje o budowie wind i remoncie nawierzchni na tej kładce - niedokończone (na schody też nie starczyło), powiedziało się a to trzeba powiedzieć b. Zapamiętamy sobie wasze nazwiska. Rozliczymy wszystkich podejmujących tego rodzaju decyzje potem ich nie finalizując, marnotrawiąc publiczne pieniądze prze kolejne decyzje o jakiś rozbiórkach.
Kładka jest jaka jest, ale najważniejsze że jest praktyczna i bezkolizyjna, Rzeczpospolita jedyna aleja w Gdańsku która jest przejezdna, praktycznie bez korków, wypadków tez raczej brak w przeciwieństwie do chociażby przecznicy czyli al. Jana Pawła gdzie co chwila światła i przejścia a ofiar śmiertelnych coraz więcej.
Co do likwidacji części, argument niczym z Barei, ta część jest mimo wszystko wykorzystywana nawet jeżeli mniej to jednak umożliwia przejście np. między Dywizjonu, a Burzyńskiego.
Skończyć ten remont i nie słuchać podpowiedzi cykloanarchistów!- 53 3
-
2017-12-06 00:35
Żadnych rozbiórek! Slusznie!
zburzenie jednej czesci klladki, naruszy cala konstrukcje!
Windy, niestety byly zainstalowane, nie dla mieszkancow Zaspy - a pod dewelopera!- 1 0
-
2017-12-05 07:59
po co było remontować i windy robić skoro teraz chcą burzyć? To wtedy nie wiedzieli ile kosztuje utrzymanie tego kompleksu kładek?
Debil decyzje podejmował?
Każde proponowane rozwiązanie, to zmniejszenie bezpieczeństwa i przepustowości.
Jak nie wiadomo o co chodzi...- 10 2
-
2017-12-06 00:33
Zlikwidowac Urzedy w Gdansku!
- 3 2
-
2017-12-05 09:51
Młotki i przecinaki (5)
Czy ktoś w ogóle tu myśli ? . Teraz jest idealne połączenie i komunikacja bez wstrzymywania ruchu. Jeszcze zainstalujcie ( kuzyn owcy ) światła - jakby było mało korków. Poza tym zainwestowaliście w winy potworną kasę i teraz co ,do rozbiórki . Co za kuzyni owcy .
- 10 4
-
2017-12-06 00:32
windy byly "roztropnie" zamontowane tylko dla dewelopera
- 0 0
-
2017-12-06 00:30
Obecne rozwiazanie jest idealne!! Mieszkam w sasiedztwie - korzystam na co dzien!
- 1 0
-
2017-12-05 15:09
Prawda!
- 0 0
-
2017-12-05 09:55
ty niejestes z Gdańska tylko z wiochy pod Gdańskiem jeszcze potwierdzasz ze jestes tym od kótrych wyzywasz (1)
Niepytaj o myslenie bo własnie wpisem potwierdziłes ze ta zdolnosc jest ci obca!
- 1 5
-
2017-12-05 10:23
Z rozpędu i w ścianę. Taka moja rada dla ciebie kolego.
- 5 0
-
2017-12-05 09:37
znów "robienie dobrze"... (2)
...deweloperom.
- 15 4
-
2017-12-06 00:28
100% ustawka pod kolejnego dewelopera!
- 1 0
-
2017-12-05 09:48
tobie tylko eletrowrzasy pomogą :)
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.