- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (254 opinie)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (184 opinie)
- 3 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (109 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (318 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 18:42
(2)
Przejście przez jezdnię musi być bezpieczne obecne rozwiązanie jest beznadziejne zarówno dla osób starszych jak i dla tych z wózkami. Od samego początku powinno być inne rozwiązanie komunikacyjne powiązane z przesunięciem przystanków tramwajowych.
- 4 10
-
2017-12-06 00:20
To jest bardzo dobre rozwiazanie! (1)
Tylko nalezy dorobic brakujace dwie windy, od Dywizjonow i Burzynskiego!
- 2 1
-
2017-12-06 00:27
niestety - budyn zrobil windy tylko dla dewelopera!
- 2 1
-
2017-12-05 22:02
Ja mam jeszcze jeden pomysł na kładkę (2)
Zostawienie tylko jednej nitki (tej częściej używanej), obniżenie jej, tak, żeby była na poziomie Rzeczypospolitej - ale powyżej Jana Pawła i od obu stron tej ulicy pochyłe rampy (bez schodów),
tak, żeby nie trzeba było zmiejszać prześwitu.
Dalej zostaje problem utrzymania części kładki (kładka jest krótsza - przez Rzeczypospolitej przechodzimy normalnym przejściem) - i też nie potrzebujemy utrzymywać schodów i wind.- 0 1
-
2017-12-06 00:25
CALA kladka jest uzywana! Kladka jest spojnikem osiedla - i mieszkancy sa z niej zadowoleni! (1)
widac tam nie mieszkasz - bo nie wiesz, ze tam jezdza tramwaje na poziomie Rzeczypospolitej
- 1 0
-
2017-12-06 00:26
jakie koszty utrzymania - od 20 lat nic na nia nikt nie wydal!
- 1 0
-
2017-12-05 19:40
(1)
A to czasem zabytkiem nie bedzie
- 3 1
-
2017-12-06 00:22
Juz jest, jak i jedyne w swoim rodzaju osiedle na bazie plastra miodu!
- 3 0
-
2017-12-05 17:15
2mln zł wyburzenie? (1)
Przepraszam, że ile?
- 13 1
-
2017-12-06 00:21
+ kolejne 4mil - bo reszta kladki sie sama POsypie jak zachwieje rownowage konstrukcji
- 1 1
-
2017-12-05 21:05
Graulecje dla tego, który (1)
wymyślił przystanek w środku węzła z takim dojściem.
Zlikwidować tą pokraczną konstrukcję a przystanek przestawić. Proste.- 3 4
-
2017-12-06 00:19
widac nie mieszkasz na Zaspie, wiedz sie nie wypowiadaj!
- 2 1
-
2017-12-06 00:17
SKANDAL!!!! Zrobic ankiete wsrod MIESZKANCOW Zaspy!!!
Najpierw zaniedbano - teraz jakies oblednie glupie pomysly!! Stare rozwiazanie jest bardzo dobre!! Wystarczy dbac o obiekt!
- 6 1
-
2017-12-05 06:09
miasto powinno być przyjazne ludziom (15)
ludzie nie chcą ciągle chodzić po schodach kładek lub ciemnych i brudnych tuneli
- 192 154
-
2017-12-06 00:09
Ja chodzę tamtędy tylko jak muszę i to z duszą na ramieniu.
Boję się tych schodów.
- 0 1
-
2017-12-05 16:54
to trza wrócić na wieś tam na ogół kładek, schodów nie ma
- 0 2
-
2017-12-05 10:25
lepsze kładki (3)
Niż przejścia. Ostatnio dużo ludzi wpada pod tramwaje i samochody właśnie na przejściach naziemnych.
- 7 12
-
2017-12-05 16:32
"Wpada pod tramwaje i samochody" - no samobójcy normalnie. A drzewa na poboczach też tylko czekają żeby wpaść na samochód.
- 2 1
-
2017-12-05 12:21
bzdura (1)
z roku na rok mniej, zwłaszcza w miastach, zwłaszcza tych rozsąnie zarządzanych, a nie przez januszy dbających tylko o blachosmrodziarzy
- 6 3
-
2017-12-05 15:15
tramwaje to jeżdżą zwłaszcza w miastach
poza miastami to raczej trudno je znaleźć
a co do rozsądku i wypadków, to raczej zależy to od pieszych a nie od zrządzania miastem, najbezpieczniejsze są jednak kładki i tunele,
zwłaszcza że tam wypadków jest najmniej
w przeciwieństwie, na skrzyżowaniach jest ich najwięcej - zwłaszcza gdy piesi wtargną na czerwonym świetle- 2 2
-
2017-12-05 12:29
Skoro przyjazne miasto ma być miastem zakorkowanym z powolną komunikacją miejską. Ale co kto lubi.
- 2 2
-
2017-12-05 09:01
Są windy
- 6 4
-
2017-12-05 06:29
(3)
Świętą przepustowość racz nam dac Panie a samachody niech popylają w pokoju, alent
- 35 21
-
2017-12-05 06:48
Różne są w życiu tragedie (2)
Ale jak mózg w rajstopy pójdzie najgorzej.
- 24 24
-
2017-12-05 08:51
ty buraku masz w aucie 3 pedały ale jestes az tak głupi ze tego niewiesz bo mózgu niemasz a innym wypominasz
Gdybys miał nawet namiastke mózgu tobys wiedział wiekszosc pieszych rowerem nie jeżdzi.
- 10 5
-
2017-12-05 07:52
Nie martw się. Najważniejsze, że potrafiłeś przyznać się do swojej słabości. Teraz powinno się już poprawiać.
- 14 6
-
2017-12-05 06:45
odpowiedź (1)
Nie chcesz, to nie chodź...
- 13 8
-
2017-12-05 07:16
w ttm akurat miejscu wybitnie jest to utrudnione
- 12 3
-
2017-12-05 06:18
Bo tych kładek i tuneli tak wiele w naszym mieście
- 33 21
-
2017-12-05 06:10
Autostrada w mieście, hałas i smród spalin. Ludzie, mam XXI wiek! (22)
- 90 117
-
2017-12-05 08:57
W Polsce nadal panuje PRL dlatego ostatnie 15 lat zostało zmarnowane i jestesmy zasciankiem europy (5)
Wszystkie kraje zachodnie juz dawno zlikwidowały kładki i tunele.Ale burak zasciankowy tego niewie bo nosa ze złomu nie wytyka.Wkoncu udało sie mu kupic 20 letni złom sysnonim luksusu za PRLu sprowadzony do Polski z Niemieckiego złomowiska!! Na zachodzie juz zatwierdzili całkowity zakaz produkcji diesla i aut spalinowych za kilka lat!
- 18 13
-
2017-12-05 22:21
No i dobrze, że zostaliśmy nieco z tyłu. Dzięki temu tak jak w bankowości, tak i w urbanizacji będzie można wprowadzać nowe rozwiązania. Na obecnych zachodnich nie ma co się wzorować bo sami chcą je zmienić.
- 3 1
-
2017-12-05 10:41
to chyba byliśmy w innych "krajach zachodnich" (1)
ja bynajmniej nie byłem palcem po mapie, a ty?
- 4 7
-
2017-12-05 14:25
o których miastach mówisz? Gdzie dokładnie byłeś i w których dzielnicach?
Poza tym, można się przerzucać - "sowieckie", "postmodernistyczne", "zachodnie".
A można po prostu pomyśleć i wybrać najlepsze rozwiązanie. Patrząc na wielkość Trójmiasta potrzebne są drogi samochodowe. Czy potrzebne są jednak trasy eksterytorialne?
Ośmielę się to zanegować.- 3 4
-
2017-12-05 09:01
Jak będziemy mieć tyle dróg co na tym mitycznym zachodzie (1)
To będzie można ewentualnie pochylić się nad fanaberiami chłopców w rajtuzach.
- 11 16
-
2017-12-05 09:29
już mamy w wielu miastach więcej dróg i samochodów niż na realnym Zachodzie
budżet USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej, a ludzie jak tracili czas w korkach, tak tracą.
Chyba że nie boją się korzystać z rowerów.- 11 6
-
2017-12-05 06:49
XXI wiek (4)
A aktywiści w rajstopkach widzą miasto jako chińską wioskę sprzed 40 lat.
- 28 21
-
2017-12-05 16:35
(2)
No właśnie wy widzicie miasto tak jak 40 lat temu - jako miejsce na autostrady i 'drogi średnicowe'. Nie wiem o jakich aktywistach w rajstopkach mówisz, ale ludzie którzy postulują zmiany w naszym mieście to z reguły młodzi urbaniści.
- 5 3
-
2017-12-05 21:44
Czyli co ... (1)
proponujesz zamiast dróg? Jeśli chcesz merytorycznie? Może trzeba zasypać tunel, bo to koszty, a za prom ludzie sami płacili(by). Może wzorem części Gdyni pozdyć się dwupoziomowych przejazdów kolejowych i innych tego typu rozwiazań? I po co zamontowano dźwigi (zwane przez dyletantów windami), skoro teraz to na zom, bo kosztuje?
- 3 2
-
2017-12-05 22:05
Winda
Tym słowem posługują się nie dyletanci, a osoby, które mają szerszy zakres słownictwa. Dyletanci nie dopuszczają do świadomości istnienia tego słowa.
- 1 2
-
2017-12-05 14:01
Chińskie wioski sprzed 40 lat wyglądały akurat jak to, co u nas się próbuje teraz tworzyć.
Nawet Chiny ogarnęły, że należy ograniczać spaliny.- 6 2
-
2017-12-05 20:27
Chyba autostrady w mieście nie widziałeś - wystarczy pojechać choćby do tak tutaj chwalonego Amsterdamu.
- 3 2
-
2017-12-05 06:14
bo zamiast zasiedlac tereny niezasiedlone w PL, chce sie zageszczac to co juz i tak jest przeludnione (6)
gdzie rozum?
- 18 30
-
2017-12-05 06:15
skąd wziąłeś się idioto? (4)
- 14 20
-
2017-12-05 17:38
Po co wyzwiska . Nie lepiej dyskutowac merytorycznie
- 4 0
-
2017-12-05 06:23
(1)
Gdy brakuje argumentow to sie taki slini i wyzywa kazdego widzacego swoje miasto i wyciagajacego wnioski z faktow.
Obrazic probuje podchodzacych rozsadnie do zycia,
ktore jest jedno.i powinno byc dobre.- 12 6
-
2017-12-05 06:46
opinia
Idź już do szkoły...
- 5 10
-
2017-12-05 06:20
wspomnisz te slowa dzis jutro w korkach.
"idioto" jezyk twoj swoja droga okresla twoj poziom umyslowy.
- 13 13
-
2017-12-05 14:21
czyli dokładnie co?
I Trójmiasto przeludnione? oO
Zaprzaszam do prawdziwych miast. Gdańsk przy nich wygląda jak łąkowisko.- 5 3
-
2017-12-05 11:02
trzeba bylo zostac na wsi (1)
- 3 6
-
2017-12-05 14:23
ze swoim rowerem...
- 5 3
-
2017-12-05 07:47
Tez sie nie moge doczekac az bede mogl latac moim bentlejem
- 1 4
-
2017-12-05 19:50
Rudy 102
Drogi dziurawe, chodniki nierówne i drogie w utrzymaniu. Też proponuję rozebrać.
- 5 2
-
2017-12-05 19:06
DLACZEGO???
Dlaczego chcecie odciąć ludzi od komunikacji??? Jeśli zburzą całkowicie to jak ludzie ze startowej 5, 7,11 i innych bloków będą musieli biegać dookoła na tramwaj?? To jest kolejna zachęta do rezygnacji z komunikacji miejskiej. Myślicie, że osoby np niepełnosprawne lub mające trudności w poruszaniu się będą w stanie zasuwać dookoła "kilometry" ?? Chyba chcą zrobić prywatną kładkę dla bloku który ma być budowany przez dewelopera gdzie kiedyś był parking!!
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.