• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (2)

    Przejście przez jezdnię musi być bezpieczne obecne rozwiązanie jest beznadziejne zarówno dla osób starszych jak i dla tych z wózkami. Od samego początku powinno być inne rozwiązanie komunikacyjne powiązane z przesunięciem przystanków tramwajowych.

    • 4 10

    • To jest bardzo dobre rozwiazanie! (1)

      Tylko nalezy dorobic brakujace dwie windy, od Dywizjonow i Burzynskiego!

      • 2 1

      • niestety - budyn zrobil windy tylko dla dewelopera!

        • 2 1

  • Ja mam jeszcze jeden pomysł na kładkę (2)

    Zostawienie tylko jednej nitki (tej częściej używanej), obniżenie jej, tak, żeby była na poziomie Rzeczypospolitej - ale powyżej Jana Pawła i od obu stron tej ulicy pochyłe rampy (bez schodów),
    tak, żeby nie trzeba było zmiejszać prześwitu.
    Dalej zostaje problem utrzymania części kładki (kładka jest krótsza - przez Rzeczypospolitej przechodzimy normalnym przejściem) - i też nie potrzebujemy utrzymywać schodów i wind.

    • 0 1

    • CALA kladka jest uzywana! Kladka jest spojnikem osiedla - i mieszkancy sa z niej zadowoleni! (1)

      widac tam nie mieszkasz - bo nie wiesz, ze tam jezdza tramwaje na poziomie Rzeczypospolitej

      • 1 0

      • jakie koszty utrzymania - od 20 lat nic na nia nikt nie wydal!

        • 1 0

  • (1)

    A to czasem zabytkiem nie bedzie

    • 3 1

    • Juz jest, jak i jedyne w swoim rodzaju osiedle na bazie plastra miodu!

      • 3 0

  • 2mln zł wyburzenie? (1)

    Przepraszam, że ile?

    • 13 1

    • + kolejne 4mil - bo reszta kladki sie sama POsypie jak zachwieje rownowage konstrukcji

      • 1 1

  • Graulecje dla tego, który (1)

    wymyślił przystanek w środku węzła z takim dojściem.
    Zlikwidować tą pokraczną konstrukcję a przystanek przestawić. Proste.

    • 3 4

    • widac nie mieszkasz na Zaspie, wiedz sie nie wypowiadaj!

      • 2 1

  • SKANDAL!!!! Zrobic ankiete wsrod MIESZKANCOW Zaspy!!!

    Najpierw zaniedbano - teraz jakies oblednie glupie pomysly!! Stare rozwiazanie jest bardzo dobre!! Wystarczy dbac o obiekt!

    • 6 1

  • miasto powinno być przyjazne ludziom (15)

    ludzie nie chcą ciągle chodzić po schodach kładek lub ciemnych i brudnych tuneli

    • 192 154

    • Ja chodzę tamtędy tylko jak muszę i to z duszą na ramieniu.

      Boję się tych schodów.

      • 0 1

    • to trza wrócić na wieś tam na ogół kładek, schodów nie ma

      • 0 2

    • lepsze kładki (3)

      Niż przejścia. Ostatnio dużo ludzi wpada pod tramwaje i samochody właśnie na przejściach naziemnych.

      • 7 12

      • "Wpada pod tramwaje i samochody" - no samobójcy normalnie. A drzewa na poboczach też tylko czekają żeby wpaść na samochód.

        • 2 1

      • bzdura (1)

        z roku na rok mniej, zwłaszcza w miastach, zwłaszcza tych rozsąnie zarządzanych, a nie przez januszy dbających tylko o blachosmrodziarzy

        • 6 3

        • tramwaje to jeżdżą zwłaszcza w miastach

          poza miastami to raczej trudno je znaleźć
          a co do rozsądku i wypadków, to raczej zależy to od pieszych a nie od zrządzania miastem, najbezpieczniejsze są jednak kładki i tunele,
          zwłaszcza że tam wypadków jest najmniej
          w przeciwieństwie, na skrzyżowaniach jest ich najwięcej - zwłaszcza gdy piesi wtargną na czerwonym świetle

          • 2 2

    • Skoro przyjazne miasto ma być miastem zakorkowanym z powolną komunikacją miejską. Ale co kto lubi.

      • 2 2

    • Są windy

      • 6 4

    • (3)

      Świętą przepustowość racz nam dac Panie a samachody niech popylają w pokoju, alent

      • 35 21

      • Różne są w życiu tragedie (2)

        Ale jak mózg w rajstopy pójdzie najgorzej.

        • 24 24

        • ty buraku masz w aucie 3 pedały ale jestes az tak głupi ze tego niewiesz bo mózgu niemasz a innym wypominasz

          Gdybys miał nawet namiastke mózgu tobys wiedział wiekszosc pieszych rowerem nie jeżdzi.

          • 10 5

        • Nie martw się. Najważniejsze, że potrafiłeś przyznać się do swojej słabości. Teraz powinno się już poprawiać.

          • 14 6

    • odpowiedź (1)

      Nie chcesz, to nie chodź...

      • 13 8

      • w ttm akurat miejscu wybitnie jest to utrudnione

        • 12 3

    • Bo tych kładek i tuneli tak wiele w naszym mieście

      • 33 21

  • Autostrada w mieście, hałas i smród spalin. Ludzie, mam XXI wiek! (22)

    • 90 117

    • W Polsce nadal panuje PRL dlatego ostatnie 15 lat zostało zmarnowane i jestesmy zasciankiem europy (5)

      Wszystkie kraje zachodnie juz dawno zlikwidowały kładki i tunele.Ale burak zasciankowy tego niewie bo nosa ze złomu nie wytyka.Wkoncu udało sie mu kupic 20 letni złom sysnonim luksusu za PRLu sprowadzony do Polski z Niemieckiego złomowiska!! Na zachodzie juz zatwierdzili całkowity zakaz produkcji diesla i aut spalinowych za kilka lat!

      • 18 13

      • No i dobrze, że zostaliśmy nieco z tyłu. Dzięki temu tak jak w bankowości, tak i w urbanizacji będzie można wprowadzać nowe rozwiązania. Na obecnych zachodnich nie ma co się wzorować bo sami chcą je zmienić.

        • 3 1

      • to chyba byliśmy w innych "krajach zachodnich" (1)

        ja bynajmniej nie byłem palcem po mapie, a ty?

        • 4 7

        • o których miastach mówisz? Gdzie dokładnie byłeś i w których dzielnicach?

          Poza tym, można się przerzucać - "sowieckie", "postmodernistyczne", "zachodnie".

          A można po prostu pomyśleć i wybrać najlepsze rozwiązanie. Patrząc na wielkość Trójmiasta potrzebne są drogi samochodowe. Czy potrzebne są jednak trasy eksterytorialne?

          Ośmielę się to zanegować.

          • 3 4

      • Jak będziemy mieć tyle dróg co na tym mitycznym zachodzie (1)

        To będzie można ewentualnie pochylić się nad fanaberiami chłopców w rajtuzach.

        • 11 16

        • już mamy w wielu miastach więcej dróg i samochodów niż na realnym Zachodzie

          budżet USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej, a ludzie jak tracili czas w korkach, tak tracą.

          Chyba że nie boją się korzystać z rowerów.

          • 11 6

    • XXI wiek (4)

      A aktywiści w rajstopkach widzą miasto jako chińską wioskę sprzed 40 lat.

      • 28 21

      • (2)

        No właśnie wy widzicie miasto tak jak 40 lat temu - jako miejsce na autostrady i 'drogi średnicowe'. Nie wiem o jakich aktywistach w rajstopkach mówisz, ale ludzie którzy postulują zmiany w naszym mieście to z reguły młodzi urbaniści.

        • 5 3

        • Czyli co ... (1)

          proponujesz zamiast dróg? Jeśli chcesz merytorycznie? Może trzeba zasypać tunel, bo to koszty, a za prom ludzie sami płacili(by). Może wzorem części Gdyni pozdyć się dwupoziomowych przejazdów kolejowych i innych tego typu rozwiazań? I po co zamontowano dźwigi (zwane przez dyletantów windami), skoro teraz to na zom, bo kosztuje?

          • 3 2

          • Winda

            Tym słowem posługują się nie dyletanci, a osoby, które mają szerszy zakres słownictwa. Dyletanci nie dopuszczają do świadomości istnienia tego słowa.

            • 1 2

      • Chińskie wioski sprzed 40 lat wyglądały akurat jak to, co u nas się próbuje teraz tworzyć.
        Nawet Chiny ogarnęły, że należy ograniczać spaliny.

        • 6 2

    • Chyba autostrady w mieście nie widziałeś - wystarczy pojechać choćby do tak tutaj chwalonego Amsterdamu.

      • 3 2

    • bo zamiast zasiedlac tereny niezasiedlone w PL, chce sie zageszczac to co juz i tak jest przeludnione (6)

      gdzie rozum?

      • 18 30

      • skąd wziąłeś się idioto? (4)

        • 14 20

        • Po co wyzwiska . Nie lepiej dyskutowac merytorycznie

          • 4 0

        • (1)

          Gdy brakuje argumentow to sie taki slini i wyzywa kazdego widzacego swoje miasto i wyciagajacego wnioski z faktow.
          Obrazic probuje podchodzacych rozsadnie do zycia,
          ktore jest jedno.i powinno byc dobre.

          • 12 6

          • opinia

            Idź już do szkoły...

            • 5 10

        • wspomnisz te slowa dzis jutro w korkach.

          "idioto" jezyk twoj swoja droga okresla twoj poziom umyslowy.

          • 13 13

      • czyli dokładnie co?

        I Trójmiasto przeludnione? oO

        Zaprzaszam do prawdziwych miast. Gdańsk przy nich wygląda jak łąkowisko.

        • 5 3

    • trzeba bylo zostac na wsi (1)

      • 3 6

      • ze swoim rowerem...

        • 5 3

    • Tez sie nie moge doczekac az bede mogl latac moim bentlejem

      • 1 4

  • Rudy 102

    Drogi dziurawe, chodniki nierówne i drogie w utrzymaniu. Też proponuję rozebrać.

    • 5 2

  • DLACZEGO???

    Dlaczego chcecie odciąć ludzi od komunikacji??? Jeśli zburzą całkowicie to jak ludzie ze startowej 5, 7,11 i innych bloków będą musieli biegać dookoła na tramwaj?? To jest kolejna zachęta do rezygnacji z komunikacji miejskiej. Myślicie, że osoby np niepełnosprawne lub mające trudności w poruszaniu się będą w stanie zasuwać dookoła "kilometry" ?? Chyba chcą zrobić prywatną kładkę dla bloku który ma być budowany przez dewelopera gdzie kiedyś był parking!!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane