• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolor spalin prawdę ci powie

mJ
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Po kolorze spalin łatwo postawić odpowiednią diagnozę. Po kolorze spalin łatwo postawić odpowiednią diagnozę.

Pokaż mi na jaki kolor "kopci" twoje auto - a powiem co mu dolega. Barwy spalin wydobywających się z rury wydechowej naszego pojazdu są trochę jak objawy chorób u pacjenta. Nie potrzebujemy wyszukanej wiedzy żeby na podstawie dymu dowiedzieć się co doskwiera naszemu pojazdowi.



W jakim stopniu znasz się na mechanice samochodowej?

Dym ulatniający się z w pełni sprawnego i odpowiednio dogrzanego auta powinien być bezbarwny. Kłopot pojawia się w momencie, w którym zauważymy niepokojący kolor kłębiących się spalin. Wówczas wiedz, że z silnikiem twojego auta dzieje się coś złego i prawdopodobnie jest to zalążek poważniejszej awarii. Roztropni kierowcy nie powinni bagatelizować sygnałów dymnych.

- Tak naprawdę najczęściej spotykamy trzy różne barwy dymu - niebieski, biały albo czarny. Jeżeli zauważymy, że spaliny przybrały któryś z wymienionych kolorów, niezwłocznie udajmy się do warsztatu samochodowego celem zdiagnozowania problemu - tłumaczy Daniel Szczepański, właściciel serwisu Automax.

Czarny dym

Smolista czerń wydobywających się z rury wydechowej spalin to domena silników wysokoprężnych. I o ile pojawienie się niewielkiego, krótkotrwałego obłoku podczas mocniejszego "depnięcia" to całkowicie normalne zjawisko - to już niepokoić powinno utrzymywanie się dość intensywnego zadymienia nawet przy spokojnej jeździe. Problem najczęściej dotyczy układu wtryskowego i uszkodzonych wtryskiwaczy albo całej pompy. Z taką wadą powinniśmy udać się do mechanika.

- Czarne, gęste dymienie w dieslu zazwyczaj spowodowane jest zużyciem wtryskiwaczy, które podają zbyt dużo paliwa. Ponadto, winowajcą może być uszkodzony czujnik masy powietrza (przepływomierz). Czarny dym powoduje również zablokowany zawór recyrkulacji spalin, czyli tzw. EGR. W przypadku jednostek benzynowych - prowodyrem może być złe ustawienie zapłonu lub uszkodzona sonda lambda - wyjaśnia Adam Leśniak z serwisu Lamber.

Biały dym

Biały kolor buchających spalin to częsty obrazek towarzyszący rozruchowi pojazdu w zimowy poranek. To naturalny efekt odparowywania zgromadzonej w układzie wydechowym wody. Zazwyczaj, biały dym ustępuję po niedługiej chwili. Problem pojawia się w momencie, w którym po przejechaniu kilku kilometrów zadymienie nie znika, a za naszym autem ciągnie się szaro-białe kłębowisko. To zły znak.

- Kolor biały wskazuje awarię układu chłodzenia. Oznacza to, że płyn chłodzący ma kontakt z układem wydechowym. Najczęściej jest to awaria uszczelki pod głowicą lub odkształcony blok silnika. Tego typu usterkę stosunkowo łatwo zdiagnozować przy pomocy urządzenia badającego zawartość spalin w układzie chłodzenia - zdradza Jacek Potkański z Auto-Serwis.

Niebieski dym

Ten dość nietypowy kolor obłoku wynika z obecności w komorach spalania oleju silnikowego, który następnie ulega procesowi spalania. Winowajcą takowej nieprawidłowości może być niesprawna turbosprężarka powodująca wyciekanie oleju do układu dolotowego. Ponadto, czynnikiem powodującym spalanie mogą być zużyte uszczelniacze zaworowe wraz z prowadnicami zaworowymi oraz pierścieniami tłokowymi.

- Warto również nieco uspokoić kierowców, którzy widząc w jadącym przed nimi samochodzie cieknącą wodę z wydechu - są przekonani, że to efekt uboczny korzystania ze złej jakości paliwa. To oczywiście nieprawda. To zjawisko naturalne. Skoro wilgotność powietrza w dni deszczowe wynosi 100 proc., to właśnie powietrze spalane jest z paliwem. W aucie, którym poruszamy się na krótkich odcinkach, układ nie ma za dużo czasu na odpowiednie rozgrzanie, a tym samym woda nie ma jak odparować. Stąd właśnie powstaje efekt sączenia wody z wydechu - dodaje Leśniak.

Za twoim autem kłębi się gęsty dym? Nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego. Za twoim autem kłębi się gęsty dym? Nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego.
mJ

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • Biały dym oznacza, (2)

    że nowego papieża wybrali.

    • 30 0

    • mops

      a czarny dym oznacza , że papież jest czarny ?

      • 0 0

    • czlowieku

      Ju mejd maj dej!!!*:-) dzięki, uśmiałam się do bólu

      • 2 0

  • (4)

    Ten czarny dym na ostatnim zdjęciu to niestety częsty widok na naszych drogach. 20-letnie Audi, BMW albo pasaty, z reguły ludzie zamiast paliwa leją olej z frytkownic albo przepalankę...

    • 61 22

    • Blachosmrody-von

      • 0 4

    • podpisałeś sie debil ? masz racje

      • 8 4

    • Paranoja

      Tak, mówcie sobie dalej, że to co widać jest trujące, a jak nie widać to jest zdrowe. Zatem zapraszam na teren po próbie jądrowej. NIe ma żadnego dymu, a czy jest to zdrowe? Nie popieram takiego samochodu, ale ta wymyślona teoria, że czarny dym jest rakowtórczy, a przeźroczysty już nie, jest beznadziejna. Rząd Was ogłupia i tyle. Wiecie co będzie jak na diesle ponakładają dodatkowe opłaty? Cały transport by napchać Wasze brzuchy przed komputerem jedzie na dieslu. Ale to już zbyt daleko idące rozumowanie. Dlaczego chorujecie w Trójmiescie najczęsnciej na nowotwory w Polsce? Bo macie najwięcej samochodów? A warszawa? Śląsk? Jeden korek, jeden smog, jeden dym. I co? Nic. Ogłupieni propagandą jestescie, która tylko robi grunt pod strzał w diesle. A wtedy płacz, że drogo. Bezyne Wam wywindują w górę tak, że się popłaczecie, gdy diesel będzie niszowy, wysokoopodatkowany. Psioczcie dalej na drugiego człowieka bo rozumuje inaczej niż Wy. Państwo tylko na to czeka.

      • 17 5

    • Wszystkie chłopy polskiej wsi jeżdżą furą TDI

      zakaz wjazdów do centrum miast takimi złomami , jak w Berlinie

      • 20 7

  • Kolor dymu nie odrazu swiadczy o kokretnej awari

    To tylko jeden z objawów. Dopiero wystąpienie go z innymi objawami świadczy o konkretnej awarii.

    To tak samo jak z człowiekiem - sam katar nie oznacza grypy. Może to być również alergia albo skrzywienie przegrody nosowej (chyba...). Dopiero połączenie z resztą objawów daje w miarę poprawną diagnozę.

    • 1 0

  • na temat

    francuskie i włoskie auta,tylko ładnie wyglądają /z zewnątrz/poza tym,źadnej JAKOSCI!

    • 1 8

  • życie ostatnio jest tak niezdrowe że część ludzi powinna wziąć rozpęd i pier... głowa o ścianę wtedy będą mogli powiedzieć że żyli szybko i zdrowo

    • 4 1

  • dym? (1)

    A z mojego nie widać żadnego dymu, no i co teraz będzie?

    • 2 0

    • będzie nowy podatek od braku koloru dymu

      • 6 0

  • Megane (1)

    Megane to akurat jest parch.

    • 27 9

    • nie tyle megane

      co sam silnik 1.5 dci

      • 6 1

  • Biały dym może tak szybko nie ustąpić

    w niektórych autach w tłumiku potrafi sie zgromadzić 3 litry wody, szczególnie w tym końcowym, a awarje UPG łatwiej stwierdzić poprostu otworzyć maskę i zobaczyć czy płyn chłodniczy jest tam gdzie powinien ewentualnie zanużyć palucha i czy nie jest tłusty od oleju.

    • 1 0

  • Dizle powinny jeździć po polach.

    I wtedy dymu mniej.

    • 12 8

  • Wtryski tam od razu...

    W wielu silnikach diesla czarny dym jest objawem braku powietrza - sprawdzić przepływomierz, ewentualnie mechanizm klap wirowych w kolektorze dolotowym (przerabiałem to u siebie - typowy problem np. w Vectrze C z fiatowskim 150 KM dieslem) - auto dostaje za mało powietrza w stosunku do dawki paliwa, zwiększa się spalanie, pogarsza dynamika i zauważalne jest czarne dymienie. A słynne wtryski są w porządku. Nie każdy diesel to TDI :)

    • 21 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane