• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Krzysztof Koprowski
20 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk rozpoczął długo wyczekiwaną poprawę oznakowania Stref Płatnego Parkowania. Na razie na tym korzystają piesi, bo auta przestały zajmować nienależne im części chodników. Niestety, urzędnicy przygotowali już rozwiązanie, które sprawi, że niekontrolowane parkowanie niebawem wróci.



Czy Straż Miejska w Gdańsku dba o komfort pieszych?

Gdańsk bardzo długo zwlekał z odpowiednim oznakowaniem Stref Płatnego Parkowania. Nie pomogły nawet apele kierowców, którzy - co bardzo rzadko się zdarza - sami chcieli ograniczyć liczbę miejsc parkingowych, byle tylko jednoznacznie wskazać je w przestrzeni ulic.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Dopiero teraz, gdy pojawiły się sprzyjające warunki atmosferyczne oraz po wydaniu ostatecznego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozpoczęto wyznaczanie miejsc do postoju w SPP.

- Oznakowujemy strefy w inny sposób niż dotychczas, ponieważ ustabilizowało się wreszcie orzecznictwo w tej kwestii. Do ubiegłego roku Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Naczelny Sąd Administracyjny wydawały liczne sprzeczne orzeczenia dotyczące tego, jaki ma być prawidłowy sposób oznakowania SPP. W drugiej połowie ubiegłego roku pojawiło się natomiast orzeczenie NSA, które w jasny, niebudzący wątpliwości sposób określiło to, jak właściwie znakować strefy - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Parkowanie na ul. Jaśkowa Dolina
  • Parkowanie na ul. Konopnickiej.
  • Parkowanie na ul. Brzozowej
  • Parkowanie na ul. Sobótki
  • Parkowanie na al. Grunwaldzkiej.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 marca.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 12 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 10 lutego.
Pierwszą dzielnicą, w której wprowadzono nowe oznakowanie jest Wrzeszcz. Kierowcy sumiennie stosują się do białych linii na ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska, Brzozowej zobacz na mapie Gdańska czy Sobótki zobacz na mapie Gdańska. Nieco gorzej sytuacja wygląda na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz nieznacznego przekraczania linii, wciąż bezkarni czują się kierowcy parkujący wzdłuż słupków - szczególnie na wysokości budynku Grunwaldzka 72 zobacz na mapie Gdańska.

Warto zauważyć, że większość miejsc wyznaczono z wykorzystaniem przewymiarowanych jezdni, a nie uszczuplając jeszcze bardziej przestrzeń dla pieszych: np. na jednokierunkowej Zator-Przytockiego zobacz na mapie Gdańska linie pojawiły się w całości na jezdni, zaś na al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina zdecydowano się nieco zwęzić szerokie pasy ruchu.

Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika. Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika.
Nowe oznakowanie okazało się więc szybszym i tańszym w realizacji sposobem na zagwarantowanie pieszym przestrzeni na chodnikach niż montowanie na nich kolejnych słupków.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Niestety, władze miasta stworzyły już furtkę do omijania nowych regulacji. Mowa o połączeniu znaków B-39 (Strefa Ograniczonego Postoju) z informacją o posiadaczach identyfikatorów, których ten znak nie będzie dotyczył.

- Ten, kto będzie miał identyfikator wydany przez zarządcę drogi, zaparkuje auto wszędzie tam, gdzie pozwalają na to przepisy Prawa o Ruchu Drogowym, a na mandat narazi się m.in. wtedy, gdy zostawi auto zbyt blisko skrzyżowania, na drodze lub pasie dla rowerów, albo gdy nie zapewni pieszym 1,5 metra szerokości chodnika - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku. - Każdy, kto nie będzie miał identyfikatora, będzie mógł wjechać na teren SOP oraz zatrzymać się na czas do jednej minuty. Jednak zaparkować będzie mu wolno tylko na miejscu płatnym, oznakowanym znakami pionowymi i poziomymi.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania. Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania.
Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu. Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu.
Takie rozwiązanie oznacza, że mając identyfikator nadal będzie można bezkarnie parkować na zniszczonych trawnikach oraz chodnikach w dowolny sposób (o ile nie zostanie zamontowana jedna z tabliczek T-30).

Czytaj też: Akcja przeciwko parkowaniu na trawnikach

- Na terenie SOP niektóre odcinki ulic i chodniki dodatkowo mogą być objęte bezwzględnym zakazem postoju (znak B-36). Na obszarze objętym takim zakazem nie wolno parkować nikomu bez względu na to, czy ma identyfikator SOP czy nie - podkreśla Siółkowski i jednocześnie przyznaje, że przy braku znaku B-36 i tabliczek T-30 Straż Miejska nie będzie miała żadnych podstaw prawnych do podjęcia interwencji.
Straż miejska nie ma także narzędzi do karania kierowców, którzy lekceważą oznakowanie poziome i parkują przekraczając wymalowaną białą linię.

- Linia jest znakiem drogowym poziomym. Przejechanie linii krawędziowej ciągłej jest wykroczeniem, za które kierowca może dostać mandat. Jednak w tym przypadku ukarać sprawcę może tylko policja, ponieważ straży miejskiej nie przyznano uprawnień do podejmowania interwencji w takim zakresie. O ile nie zachodzą inne przesłanki (mniej niż 1,5 m wolnego chodnika, droga rowerowa, bliskość skrzyżowania itp.) za samo przejechanie linii krawędziowej ciągłej strażnikowi miejskiemu nie wolno wypisać mandatu - dodaje rzecznik gdańskiej Straży Miejskiej.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja. Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja.
Harmonogram prac nad nowym oznakowaniem SPP zakłada jego wykonanie: w dniach 20/21 marca w rejonie Politechniki Gdańskiej oraz w dzielnicy Aniołki, 21/22 i 22/23 marca w rejonie ul. Dyrekcyjnej zobacz na mapie Gdańska oraz na Przymorzu, 24/25 i 25/26 marca na terenie Starego i Głównego Miasta.

W ostatniej kolejności, pod koniec marca, nowe oznakowanie pojawi się w Oliwie, gdzie jeszcze dokonywane są ustalenia w zakresie nowej organizacji ruchu. Terminy te mogą ulec zmianie w razie wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej. Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej.
Niezależnie od oznakowania SPP, Straż Miejska w Gdańsku zapowiada koniec z pobłażaniem kierowcom, którzy lekceważą zasady parkowania. Od poniedziałku, 20 marca, strażnicy będą nadzorowali pod kątem zachowań właścicieli samochodów wybrane ulice w Śródmieściu, a następnie w kolejnych dzielnicach miasta.

- Mamy liczne sygnały od mieszkańców i dzielnicowych radnych, którzy proszą o zdecydowane działania wobec kierowców parkujących pojazdy wbrew przepisom. Od pewnego czasu niemal połowa zgłoszeń na alarmowy numer 986 dotyczy wykroczeń drogowych. Także z przeprowadzonej przez nas jesienią ankiety wynika jednoznacznie, że zdaniem mieszkańców niewłaściwe parkowanie jest najpoważniejszym problemem porządkowym w Gdańsku. Bardzo wiele skarg dotyczy zastawiania chodników i utrudniania ruchu pieszym - mówi Andrzej Czeran, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku ds. prewencji.
Strażnicy szczególnie będą zwracali uwagę na: brak pozostawienia 1,5 metra przestrzeni dla pieszych na chodnikach, postój na drogach i pasach rowerowych, pozostawienie pojazdów w obrębie skrzyżowań i odległości mniejszej niż 10 metrów od nich, parkowanie w zatokach przystankowych i w odległości mniejszej niż 15 metrów od znaku drogowego oznaczającego przystanek, nieuprawnione korzystanie z miejsc dla niepełnosprawnych oraz brak abonamentów do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności.

Czytaj też: Auta zastawiły zatokę autobusową, więc ZTM zawiesił przystanek

Wysokość mandatów za wybrane wykroczenia związane z parkowaniem:

- nieuprawnione pozostawienie auta na miejscu przeznaczonym dla osoby niepełnosprawnej - 500 zł i 5 punktów karnych + odholowanie pojazdu

- pozostawienie auta na skrzyżowaniu (lub mniej niż 10 metrów od niego) - 300 zł i 1 punkt karny

- za pozostawienie auta na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów (oraz bliżej niż 10 metrów od nich) - od 100 do 300 złotych i 1 punkt karny

- złamanie zakazu postoju, pozostawienie auta na drodze dla rowerów, utrudnianie wjazdu lub wyjazdu, parkowanie w zatoce przystankowej (oraz do 15 m od znaku drogowego oznaczającego przystanek), zasłonięcie znaku lub sygnału drogowego - 100 zł i 1 punkt karny

- niszczenie trawników i zieleńców - od 20 do 500 zł

- brak abonamentu uprawniającego do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności - od 20 do 500 zł + 5 punktów karnych

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • parkowanie choćby jednym kołem na chodniku (5)

    weszło Polakowi w krew.
    Nawet jeżeli ulica jest szeroka - też, choćby troszeczkę, najedzie.

    • 82 29

    • Gdzie byłeś i co widziałeś ? Piszesz "parkowanie choćby jednym kołem weszło w krew Polakowi" . Myślisz że na t.z zachodzie nikt nie parkuje na chodnikach ?

      • 0 0

    • (2)

      Jak chodnik szeroki, to pół biedy. Inaczej Janusz będzie miał nowe ryski, bo ja wózka na plecy nie będę brać...

      Ps. wożę złom.

      • 15 6

      • właśnie (1)

        Brudasy jeżdżą wózkami po chodnikach i wozą złom. Powinni ich karać bo wystające ostre kawałki złomu mogą kogoś uszkodzić.

        • 4 14

        • Nic nie wystaje, nie bój żaby, a od noszenia pordzewiałych rzeczy ciężko się nie wybrudzić.
          Wózek szeroki tak samo jak dziecięcy (tylko z drewna, z okuciami).

          • 5 0

    • To się nazywa cumowaniem. Janusz boi się, że jezdnia odpłynie.

      • 38 8

  • Straż Miejska nie reaguje .

    Mieszkam w dzielnicy Brzeźno. Przy ulicy Pułaskiego i Dworskiej ustawiono parę miesięcy temu znaki ustalające miejsce dla niepełnosprawnych .W miejscach tych bardzo często parkują kierowcy do tego nie uprawnieni . Ulica Pułaskiego i Mazurska są jednokierunkowymi codziennie kierowcy jeżdżą pod prąd. Na Dworskiej i Południowej są przejazdy przez tory tramwajowe zabezpieczone znakami stopu ,(mało kto się zatrzymuje) . Jeszcze można by wspomnieć o nie porządkach w tym rejonie .Kiedyś zgłaszałem do straży te przykłady usłyszałem że mają związane ręce , nic nie mogą zrobić polecono mi napisać podanie >

    • 1 0

  • (9)

    W takiej Anglii zasady parkowania wyznaczają linie wzdłuż krawędzi jezdni.

    Ograniczenia postoju są oznaczone żółtymi liniami namalowanymi wzdłuż krawędzi jezdni i dotyczą jezdni, chodnika oraz pobocza. Podwójna żółta lub czerwona linia oznacza całkowity zakaz postoju.

    Dzięki temu nie wydają setek tysięcy złotych na słupki (jeden słupek to 300-500 złotych) czy znaki (500-1000 zł za znak).

    Ale u nas sejm woli zajmować się objawieniami fatimskimi albo wycinaniem drzew niż stanowieniem mądrego prawa.

    • 139 15

    • Absolutną pewność daje tylko niewiedza .

      W Anglii kierowca który złamie przepis jest karany przez służby pilnujące stosowania się do obowiązujących przepisów .U nas obowiązują przepisy międzynarodowe ,tyko że dużo kierowców nie stosuje się do nich. U nas też podwójna ( ale biała ) zakazuje urządzania postoju ,są też inne przepisy nie będę wymieniać które regulują zasady ruchu drogowego . Straż miejska nie wywiązuje się ze swoich obowiązków ,policja nie reaguje (kierowcy parkują nawet na skrzyżowaniach) .Pomijając ruch drogowy ,ty też nie stosujesz się do zasad współżycia w społeczeństwie ,stosujesz złośliwe uwagi do sejmu podajesz przykłady nie mające nic wspólnego z ruchem drogowym Ten typ już tak ma.

      • 0 1

    • ZDiZ to nawet na puszkę farby nie ma kasy.

      Dla chętnych polecam ul. Chmielną przy ZUS co tam się dzieje to ludzkie pojęcie przechodzi

      • 0 0

    • (2)

      Ale tu nie Anglia. Tutaj żadne paski na chodniku nie pomogą, dopiero żelazny słup daje efekty.

      • 19 4

      • Prawda jest brutalna, w Angli jest Policja

        i spróbuj stanąć, gdzie nie można. Tam słupki żelazne są zbędne. Wysokość kar jest tak motywująca do używania mózgu, że mało kto decyduje się na ignorowanie zakazów.

        • 20 1

      • tu trzeba tłuc hołotę pałą do skutku

        bo po ludzku to nie rozumie

        • 16 1

    • Zauwaz jednak, (1)

      ze w Wielkiej Brytanii sa inne warunki pogodowe i choc w Polsce okres zimowy znacznie sie skrocil ostatnimi laty, to ciagle zdarzaja sie porzadne opady sniegu skutecznie maskujace (az do momentu odgarniecia) oznakowanie poziome.
      Popieram jednak zaostrzenie przepisow dotyczacych parkowania, w Londynie, Dublinie czy San Sebastian (z miejsc odwiedzonych w miare niedawno) nie widzialem niemalze nieprawidlow zaparkowanych aut, przynajmniej w centrach miast.
      W Gdansku i Polsce problemem sa poblazliwosc strazy miejskiej, brak kompetencji prawnej dla jej funkcjonariuszy, zagmatwanie prawa (liczne wyjatki i kontradyktoryjne przepisy) oraz niski poziom kultury zycia w spoleczenstwie oraz niechec politykow do radykalnych dzialan w obawie przed utrata elektoratu.
      Szybkim roziwazaniem, ale niemozliwym ze wzgledow prawnych byloby oddanie kontroi parkingow w miescie zewnetrznej firmie, ale nie jakims Januszom biznesu pokroju Renomy czy Wiparkingu.

      • 17 9

      • skutecznym narzędziem mogą się okazać parkingi poza miastem i firmy holownicze

        a także Policja drogowa upoważniona do kontroli stanu pojazdu na mieście
        i wyłączenia takiego auta z ruchu natychmiast, także za brak OC od razu hol za miasto, 500 za odholowanie i 100 za każdy dzień przechowania (kraje zachodnie w ten sposób sobie radzą)

        • 8 5

    • Duże miasta od dawna zgłaszają postulat takich zmian w prawie, ale lobby producentów znaków wydaje się niezagrożone.

      • 10 2

    • do tego linie wymalowane na jezdni w przeciwienstwie do tych na chodnikach nie beda przykryte przez sniego bo u nas odsnieza sie ulice a przechodni chodza po zasniezonych i oblodzonych chodnikach

      • 26 0

  • (5)

    Won z autami z chodników! Chodnik jest do chodzenia, a nie stawiania złomu! Macie jezdnie, to tam sobie trzymajcie te swoje zaprzęgi konne.

    • 31 20

    • A co, ulice są do parkowania? (4)

      Do parkowania są parkingi/miejsca postojowe, tylko jakoś nikt nie umie ich zrobić.

      • 2 9

      • (2)

        No to idź i w ramach czynu społecznego zrób kilka. Wtedy będziesz mógł powiedzieć "a teraz oddałem wam drodzy rodacy kilka bezpłatnych miejsc parkingowych".

        • 3 2

        • (1)

          To nie moja rola tylko miasta. Ja płacę podatki.

          • 0 1

          • Moje tez i bardzo sie ciesze ze nie sa wydawane na twoje zachcianki. Wiec nadal podtrzymuje propozycje. Nie ma to idz i zrob za swoje.

            • 1 1

      • tak, ulice są do parkowania

        jest to normalne parkowanie, klasyczne

        • 1 1

  • Zapraszam na ul. Mściwoja w Gdyni tam dopiero się dzieje

    • 2 0

  • a nie lepiej metodą Winnickiego?
    -w związku brakiem wystarczających miejsc, zakazać wjazdu!

    • 0 0

  • parking gratis na skwerku, przy fontannie obok Złotej Bramy

    trawnik zdewastowany, zero rekcji służb

    • 1 0

  • Obowiązujące przepisy to rozbój w biały dzień.

    Jak można wprowadzać coś takiego jak strefa płatnego parkowania ??? Każde miejsce płatne powinno być wyraźnie oznakowane z wyznaczonymi miejscami do postoju a tak jest bałagan. Przykład Targu Węglowego na środku miejsca płatne ale jak ktoś sobie zaparkuje np. na ogólnodostępnym parkingu przy Pasażu Królewskim lub chodniku obok Moto Pub stoi za darmo. Przecież to jest jedna wielka dezinformacja na kuriozum zakrawa sytuacja kiedy sami parkingowi z Zdiz pogubili się swego czasu przy zieleniaku gdzie należy kasować. Skoro sytuacja jest tak skomplikowana że pracownicy nie wiedzą gdzie są płatne miejsca to co ma powiedzieć przybysz z innego miasta ???

    • 4 1

  • Zacznę chodzić z miarką (1)

    1.5 m. Straż M, niech też zacznie

    • 3 0

    • Możesz mieć dwie miarki i co ci to da ?

      SM reaguje na co sama chce.

      • 0 0

  • Jak to jest że gdy kierowca źle parkuje to ma być ukarany a zarządca drogi który prawidłowo nie oznakował miejsc postojowych nie

    Parkuje gdzie chce i czekam na wyrok sądu bo przepisy są dla mnie niejednoznaczne.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane