- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (60 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (69 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?
Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.
- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego , a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki .
To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką i Bohaterów Getta Warszawskiego .
Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego . Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska
Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:
List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)
Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.
Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"
Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką i Traugutta , aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?
Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.
- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.
- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz na Zaspę i Przymorze.
- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?
Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego i Wyspiańskiego do Placu Komorowskiego , łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.
Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)
Zaskakujące koszty budowy
Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego , który miałby wynieść 9 mln zł.
Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.
- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka - Plac Komorowskiego , a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji
Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.
Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.
Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.
Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej na Morenie.
Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.
Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.
Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.
Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?
Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.
Miejsca
Opinie (391) 1 zablokowana
-
2016-06-29 18:38
A w Nowym Porcie jak niby jest to rozwiązane(patrz ul. Władysława IV)?
- 1 0
-
2016-06-29 23:41
Uwielbiam to gadanie o tych 22 tyś
Ale ktoś zapomina, że aby tramwaj poprowadzić wileńską to będzie musiał zmienić całą dzielnicę i tunele kopać.
Najśmieszniejsze, że nikt nie mówi, że wreszcie ludzie pracujący w sądzie, parku naukowo technologicznym i firmach obok dostaliby porządny dojazd i nie musieliby ciągać aut zimą. Bo latem jeszcze można na rower, choć jak patrze na parking to i tak większość dojeżdża autami.
Nie wiem czemu nikt nie myśli, że dzięki politechnicznej transport zyskałoby także kilka tysięcy ludzi tam pracujących.
Bo wszędzie słyszę tylko mieszkańcy, ale mieszkańcy do jasnej ciasnej nie podróżują pomiędzy sypialniami, a właśnie do pracy. A jak człowiek spojży na skupiska biurowców i firm w Gdańsku do dostać się do większości nie ma jak po za autem i gdy blisko rowerem.- 5 0
-
2016-06-30 12:03
To nie trasa GPW tylko Morena-Wrzeszcz...
Przestańcie już pisać, że to trasa z południa do wrzeszcza.. Jedyne sensowne rozwiązanie z południa do wrzeszcza to trasa niebieska (nowa politechniczna), jest to też szansa dla tych terenów na rozwój (wzdłuż za niedbałych działek i ulic), jest to tez najkrótsza trasa, ludzie z południa potraktują ten wasz super wariant przez morene jak potraktowali PKM.
- 3 1
-
2016-06-30 16:01
niejasne....
wizualizacja bardzo nie jasna....? gdzie są te rejony...?!
chyba znowu jakaś lipa ??? mam nadzieje że radni zdążą sie obudzić przed popełnieniem kolejnych błędów...?1- 1 2
-
2016-06-30 17:49
tak dla madrych zmian
urodzilem sie we wrzeszczu stad pochodze i kocham ta dzielnice,ale czas moze skonczyc z ta zapyziala degradacja tego miejsca,bo trzeba isc do przodu-jak tu sie wraca to ma sie wrazenie,ze nic sie nie zmienilo od 50 lat-ludzie nie ma juz cristalu,romy,kominka,wspolczesnej,morskiej,pdt-u,papugi,szkoly 54.i tip topu a dalej po uliczkach snuja sie nowe zastepy zapijaczonych mord,obudzcie sie, ludzie lataja w kosmos a w niedalekiej odleglosci jest kuznia mlodych inzynierow to tym mlodym trzeba pokazac,ze jestesmy ta mala ,ale madra spolecznoscia.patrzaca optymistycznie w przyszlosc
- 2 1
-
2016-07-15 21:22
Nowa Politechniczna
Linia tramwajowa bezpośrednio łącząca Jasień z Wrzeszczem i jednopasmowa ul. Nowa Politechniczna to bardzo dobre pomysły.
Mieszkańcy dzielnicy Piecki-Migowo, by dostać się do Wrzeszcza mają już do dyspozycji linie autobusowe nr 127, 129, 162, 227, 262. Przydałaby się linia łącząca bezpośrednio Jasień i Wrzeszcz.. Linia szybsza i pewnie mniej zatłoczona niż ul. Jaśkową Doliną.
Natomiast jednopasmowa ul. Nowa Politechniczna wystarczy, aby zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego ul. Sobieskiego i ul. Schuberta, a nie będzie tak uciążliwa dla mieszkańców sąsiednich ulic, jak droga dwupasmowa.- 0 0
-
2017-01-05 18:28
projekty oba do kosza na śmieci
Nikt nie potrzebuje jeżdzić na tak wyznaczonej trasie - nawet w autobusach jest pustawo.Tramwaje puszczone przez tereny dawnych bagien ; nie jest to dobre wyj scie.Stara- zabytkowa zabudowa ulic- Do studzienki.Politechnicznej i Bohaterów Getta Warszawskiego- będzie ulegać przyspieszonej dewastacji z powodu drgań podłoża.Gęstość zamiszkania terenów przez które ma przebiegać trasa jest niewielka,co nie przyczyni się do rętowności inwestycji.
- 0 0
-
2018-03-09 19:10
mieszkaniec
Do wiadomości wszystkich mądrych znawców i trolli atakujących mieszkańców ulicy obrońców getta warszawskiego. Wasze idiotyczne argumenty są tyle samo warte co opinia specjalisty który twierdzi że puszczenie linii w tym miejscu jest dobrym rozwiązaniem. Mieszkam tu 40 lat jako dziecko pamiętam jak budowano budynek przy fiszera i przesuwano płynąca tam rzeczkę, jak zamieniono stare szerokie powojenne kręgi betonowe na o połowę mniejsze. Efekt jest taki że po rozbudowie more ny i suchanina cała deszczowa woda nie jest możliwa do odebrania przez zwężenie koryta i zalewa od 20 lat cała getta i politechniczna. Wiec jak wy internetowi inżynierowie widzicie sprawę linii tramwajowej w tym miejscu? Myślicie że ktoś w tym projekcie i wyliczeniach przewidział że podłoże wytrzyma takie obciążenie, najcięższe samochody jeżdżące po tej ulicy to pojazdy oczyszczania miasta. Przy budowie DH Jantar podczas prac pękały ściany w okolicznych budynkach. Dla waszej informacji ulica grunwaldzka jest podniesiona około 1 metra w stosunku do drogi z lat 50
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.