• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kurs redukujący punkty karne i kontrowersyjne ćwiczenie praktyczne?

mJ
7 września 2023, godz. 06:00 
Opinie (39)
Czy kurs redukujący punkty karne będzie odbywał się także na placu egzaminacyjnym PORD? Czy kurs redukujący punkty karne będzie odbywał się także na placu egzaminacyjnym PORD?

Jeszcze w tym miesiącu mają wrócić kursy redukujące punkty karne kierowców. Możliwość "zbicia" 6 punktów karnych powróci jednak na nieco zmienionych zasadach. Jedna ze zmian budzi spore kontrowersje w obozie Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, bo może dać się we znaki... osobom zdającym egzamin na prawo jazdy. Dlatego też przedstawiciele PORD apelują o usunięcie ćwiczenia z programu kursu.



Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia opublikowaliśmy artykuł na temat dużego zainteresowania powracającymi kursami redukującymi punkty karne. Podczas rozmowy z dyrektorem Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, Romanem Nowakiem, dowiedzieliśmy się, że na niektóre zmiany ośrodki nie są stosownie przygotowane, a ich realizacja mogłaby kolidować z praktycznymi egzaminami na prawo jazdy.

Wracają kursy redukujące punkty karne. Cena: 900 zł Wracają kursy redukujące punkty karne. Cena: 900 zł

Po wejściu w życie kursów kierowca będzie mógł zredukować 6 punktów karnych raz na pół roku. I - co bardzo ważne - projekt zakłada przywrócenie kasowania punktów karnych nie po dwóch latach, a po roku - jak to było wcześniej.

Według projektu kursy zostaną przywrócone w podobnej formule, ale z kilkoma zmianami. To m.in. 8 godzin lekcyjnych zajęć zamiast 6, maksymalna liczba uczestników kursu - 15 osób (kiedyś nie było limitu) i - najbardziej kontrowersyjny zapisek - ćwiczenie praktyczne w postaci awaryjnego hamowania w przedziale prędkości 30-50 km/h. Nowak nie ukrywa, że wspomniane ćwiczenie budzi wiele wątpliwości.

Czytelnik: redukowanie punktów to ratunek dla normalnych kierowców Czytelnik: redukowanie punktów to ratunek dla normalnych kierowców

Plac egzaminacyjny nie jest dobrym miejscem do hamowania awaryjnego



Podstawowym problemem jest miejsce przeprowadzania wytypowanego ćwiczenia praktycznego, które musiałoby się odbywać na placu, na którym niemal przez cały tydzień odbywają się egzaminy państwowe.

W przypadku wejścia w życie programu szkolenia objętego obowiązkowymi ćwiczeniami z hamowania awaryjnego te będą się odbywać w trakcie przeprowadzanych egzaminów na prawo jazdy, co przełożyć się może na pogorszenie bezpieczeństwa czy warunków przeprowadzanych egzaminów. Może doprowadzić do sytuacji niebezpiecznych, kolizyjnych lub do przerwania przez osobę egzaminowaną wykonywanego zadania, w którym oceniana jest płynność jazdy - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD.
Dyrektor wskazuje także na obciążenie eksploatacyjne dla samochodów egzaminacyjnych, bo właśnie w nich zapewne przeprowadzane byłyby ćwiczenia praktyczne. To przede wszystkim nadmierne zużycie ogumienia, które na suchej nawierzchni przy hamowaniu awaryjnym ściera się bardzo szybko.



Ćwiczenie praktyczne na Autodromie?



Autodrom Pomorze oferuje profesjonalną płytę poślizgową. Autodrom Pomorze oferuje profesjonalną płytę poślizgową.
Moim zdaniem odpowiednim miejscem do ćwiczenia hamowania awaryjnego byłyby Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy, które dysponują właściwą infrastrukturą do tego typu ćwiczeń, m.in. nawierzchnią suchą oraz mokrą, czyli płytami poślizgowymi - dodaje.
Według dyrektora PORD przeprowadzenie kursów redukujących punkty karne wraz z ćwiczeniem praktycznym miałoby sens właśnie na oddalonym niespełna 30 km od Trójmiasta Autodromie Pomorze.

Płyta poślizgowa daje masę możliwości, pozwalając na efektywne przetestowanie działania systemów bezpieczeństwa auta. Nie jest możliwe, by taki sam lub chociażby podobny efekt był osiągnięty poprzez wprowadzenie ćwiczenia hamowania awaryjnego na placu egzaminacyjnym Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Realizując powyższe ćwiczenie na placu WORD, niewyposażonym w płytę poślizgową, na suchej nawierzchni, kierowca nie ma możliwości doświadczyć włączenia się systemów oraz zapoznania się w praktyce z ich dokładnym działaniem - tłumaczy Nowak.
Autodrom Pomorze oferuje profesjonalną płytę poślizgową. Autodrom Pomorze oferuje profesjonalną płytę poślizgową.

PORD apeluje o usunięcie ćwiczenia z programu kursu



Reasumując, oficjalne stanowisko PORD-u jest następujące:

W ocenie Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku zasadnym jest usunięcie ćwiczenia praktycznego z hamowania awaryjnego z programu szkolenia, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego lub obligatoryjne przeprowadzenie powyższego ćwiczenia na odpowiednio przygotowanej do tego infrastrukturze, tj. na terenie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy - zakończył Roman Nowak.
mJ

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Wszystko pod wybory

    Nawet pozwolili kierowcom łamać przepisy i zabijać więcej niewinnych ludzi na drogach.

    • 20 34

  • I komu do czego potrzebne to ćwiczenie praktyczne ? Czego to ma uczyć i na co zwrócić uwagę przy założeniu że mamy do czynienia z kierowcami którzy mają prawo jazdy długie lata....? Bardziej bym był w stanie zrozumieć obowiązkowe zajęcia na płycie poślizgowej, raz koszt ( niech kosztują te punkty karne ) a dwa przynajmniej czegoś nowego taki kursant by się dowiedział lub usłyszał....a samo za hamowanie w obecności egzaminatora to żart z kierowcy i tego kto na to patrzy. Gratuluję pomysłodawcy bezmyślności.

    • 14 3

  • Bzdura

    Celem czego ma być to ćwiczenie wykonywane. W takiej niby głupiej kii wciskasz pedał w podłogę i tyle. Gdyby na drogach nadal krówlowały Warszawy, Pie***lonezy czy 105, to może miałoby to sens.

    • 11 2

  • Opinia wyróżniona

    Romek dobrze mówi

    Ćwiczenia na płycie poślizgowej przyniosłyby same korzyści. Zbicie punktów to jedno, zaliczenie hamowania i wyjścia z poślizgu na płycie to powinna być część druga. A, że nie ma wszędzie płyty poślizgowej? No to jeździmy do Gdańska, trudno. Gdańsk jest piękny :)

    • 26 7

  • Opinia wyróżniona

    Jestem przeciw takim praktykom! (5)

    Nie powinno być redukcji punktów za pieniądze.
    Przecież nie wszyscy musza mieć prawo jazdy i możliwość prowadzenia a zwłaszcza Ci co świadomie nie przestrzegają przepisów wiozą śmierć! Kierowcy popełniający błedy podczas prowadzenia bez problemu mieszczą się w limicie punktów!

    • 50 76

    • Przy dzisiejszej punktacji życzę Ci Żebyś sam się nie przekonał jak łatwo uzbierać odpowiednią ilość punktów (3)

      • 22 10

      • . Jestem odpowiedzialny na drodze (2)

        i nie muszę łamać przepisów dla satysfakcji ich łamania czy przeskoczenia na pomarańczowym bądź przyjazdu do celu 1,5 minuty szybciej:)

        • 9 23

        • (1)

          Vo ma odpowiedzialność do tego? Przekroczysz o 10 bo się zagadasz i masz mandacik. Wjedziesz pod zakaz wjazdu by nie tamować ruchu i na spokojnie sprawdzic jak objechać remont, mandacik. Nie ustąpisz "pierwszeństwa na przejściu dla pieszych" bo akurat ktoś podbiegnie do przejścia i tu masz za samo to wykroczenie, choć zrobisz to jadąc 10km /h 15pkt. Wiec obecnie praktycznie możliwość popełniania błędów w niektórych sytuacjach została zredukowana do zera.

          • 0 5

          • Coo??

            Chłopie co Ty piszesz, wjadę pod zakaz by nie tamować ruchu, ktoś podbiegnie na przejście a Ty z 10 km nie wyhamujesz ??? takim sposobem można usprawiedliwić wszystko. Każdy popełnia błędy ale te przykłady co podałeś trzeba karać mandatami.

            • 5 0

    • Czesciowo zgoda ale

      Miałem wypadek moja wina - 20pkt. Przez 15 lat moze tylko dwa fotoradary. I teraz po podniesionym taryfikatorze najmniejszy błąd i trace prawo jazdy. Nie jeżdżę niebezpiecznie, jedna sytuacja nie świadczy o całości

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Dawni instruktorzy (8)

    Dawni instruktorzy w ośrodkach szkolenia musieli posiadać kilkuletnią praktykę, a były tylko LOK i PZM jako liczące się to szkolili profesjonalnie. Obecnie większość ośrodków szkolenia posiada młodzież jako instruktorów czyli bez doświadczenia. Pamiętam tamtych instruktorów z LOK w Gdyni to byli profesjonaliści np. Pan Jacek, Piotr, Zenek i do dzisiaj poruszam się samochodem bez problemów no i punktów. Pozdrawiam tamtych panów :-)))

    • 19 13

    • Dawniej instruktorzy mieli tak odjechane teorie, że szkoda gadać.

      Wynalazki typu "kierunkowskaz w lewo na rondzie" to była codzienność.

      • 9 6

    • Stare komunistyczne betony

      • 6 9

    • kiedyś to było, teraz to nie ma

      • 5 0

    • Wspaniali (4)

      Jazdy z tymi Panami to było coś. Zarówno w dzień jak i w nocy. Sama doświadczyłam i mile wspominam te nocne imprezy z instruktorami. Obecni to jak jakieś młode prawiczki, a śniadania to jedzą teraz przy kursantach - wstyd. Tak jak instruktor Piotr mnie nauczył to nawet mąż nie był w stanie.

      • 7 1

      • To prawda (1)

        Też uczył mnie w 1988 Piotr w LOK Gdynia. Facet wiedział co chciał "Nauczyć", a ja się na to zgodziłam i do tej pory nie żałuję. Jakbym go teraz spotkała to śmiało i chętnie biorę "jazdy dodatkowe" tak jak przed laty :-)
        Może któraś wie gdzie obecnie pracuje.

        • 4 1

        • Wpisz

          Wpisz w google imię i nazwisko i ci wyskoczy co teraz robi oraz jego numer telefonu. Ja tak zrobiłam i już mam kontakt po tylu latach. Warto.

          • 1 0

      • Zapewne masz przerwę w pracy (1)

        a oni nie mają więc kiedy mają coś zjeść?
        Mi to nie przeszkadzało

        • 0 2

        • Przerwa

          Zgodnie z przepisami powinni mieć przerwę i w tym czasie spożywać śniadanie lub inny posiłek - pajacu :-))))

          • 1 0

  • Nie wnikam w sensowność tego ćwiczenia. Ale teksty o zużyciu opon są trochę nie na miejscu.

    "Od 17 września 2022 roku takie szkolenie ma trwać 28 godzin, które muszą zostać zrealizowane w ciągu 4 dni. Koszt takiego szkolenia szacuje się na 500 złotych, choć według WORD-ów jego cena może zostać podwyższona nawet do 900 złotych."

    • 9 0

  • Ustawodawcy i egzaminatorzy wychodzą z siebie jak ogolić ludzi z kolejnych pieniędzy

    Wiadomo że te kursy sa po to żeby załagodzić PORD-y, które domagają się podwyżek i teraz będą mogły kasować za kursy redukujące punkty. Wiadomo też że kursy to mówiąc kolokwialnie lipa i nie ma mowy o żadnym podnoszeniu umiejętności, cel jest jeden - punkty za pieniądze.

    • 12 22

  • Ćwiczenia z hamowania awaryjnego na płycie poślizgowej? (1)

    Chyba sam się zapiszę na taki kurs, mimo że nie mam ani jednego punktu karnego.

    • 7 0

    • polecam, doszkalające kursy są bardzo fajne

      • 2 0

  • Przepisów prawa należy przestrzegać

    Mądry to wie.
    Głupiego żaden kurs nie nauczy. No chyba, że będzie kosztował 5 tyś złotych to moze wtedy jest szansa.

    • 6 20

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane