• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Łańcuchy śniegowe w Trójmieście - czy to ma sens?

mJ
14 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Trudne warunki na drogach w Trójmieście
To znak C-18 nakazujący założenie łańcuchów śniegowych na co najmniej dwa koła napędowe. To znak C-18 nakazujący założenie łańcuchów śniegowych na co najmniej dwa koła napędowe.

Łańcuchy śniegowe kojarzą nam się przede wszystkim z mocno zaśnieżonymi trasami w miejscowościach górskich. To tam często grube warstwy śniegu i zamarznięte nawierzchnie stanowią niemałą przeszkodę dla zmotoryzowanych. W tym roku iście alpejska zima zawitała także do Trójmiasta. Czy zatem można bez narażania się na mandat jeździć po naszych drogach w łańcuchach śniegowych?



Czy kiedykolwiek korzystałe(a)ś z łańcuchów śniegowych?

Inspiracją do napisania tego artykułu było zdjęcie przesłane do naszego raportu drogowego przez czytelnika. Stojąc w korku na ul. MorskiejMapka w Gdyni, dostrzegł auto z założonymi na kołach łańcuchami śniegowymi. Widać, że kierowca poruszał się na łańcuchach w zasadzie już po "czarnej" jezdni. Czy zatem złamał prawo?

Przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych w Polsce zezwalają na ich używanie, ale wyłącznie w przypadku, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Czytaj: na drogach, na których zalega duża warstwa śniegu lub jest ona ubita i śliska. Jak nietrudno się domyślić, łańcuchy, aby były skuteczne, muszą mieć w co się "wgryźć".

W teorii zatem można poruszać się po trójmiejskich ulicach w łańcuchach, ale wyłącznie w sytuacji, gdy na drogach zalega gruba warstwa śniegu. Kierowca sam powinien to ocenić. Łańcuchy z pewnością przydadzą się na przedmieściach, do których nie zdążyły jeszcze dojechać pługi, albo na ciasnych osiedlowych uliczkach ze stromymi podjazdami.

Gdy auto wjedzie na "czarny" asfalt - łańcuchy należy zdjąć, bo mogą one spowodować zniszczenie nawierzchni, opon i samych łańcuchów. A na domiar złego samo prowadzenie jest mało komfortowe, no i oczywiście można otrzymać mandat. Zerwanie łańcucha z koła może doprowadzić do uszkodzenia, a nawet unieruchomienia pojazdu.

- Należy pamiętać, że samochód z założonymi łańcuchami na kołach zupełnie inaczej reaguje, inaczej zachowują się systemy dbające o bezpieczeństwo podróżujących. Również kierowca powinien przyzwyczaić się do odmiennego stylu i techniki jazdy. Podkreślę, że "czarny" asfalt ma negatywny skutek na pojazd z łańcuchami. W świetle polskich przepisów ruchu drogowego poruszanie się autem z łańcuchami przeciwślizgowymi na kołach po "czarnym" asfalcie" jest wykroczeniem, za które policjanci mogą nałożyć 100-złotowy mandat - mówi Joanna Skrent, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Pamiętajmy, że łańcuchy śniegowe mają na celu pomóc w przejechaniu przez trudny, niebezpieczny odcinek drogi. Aby nie utknąć - należy je zamontować odpowiednio wcześniej.

To zdjęcie przesłane przez naszego czytelnika. W tłumie aut stojących w korku wypatrzył jedno z łańcuchami śniegowymi. To zdjęcie przesłane przez naszego czytelnika. W tłumie aut stojących w korku wypatrzył jedno z łańcuchami śniegowymi.
Oczywiście w Polsce można się natknąć na specjalnie oznakowane drogi z nakazem używania łańcuchów przeciwślizgowych. Znak C-18 informuje kierowców o konieczności założenia łańcuchów na co najmniej dwa koła napędowe. Takie oznakowanie zadebiutowało w polskich górach w 1999 roku.

Gdy sytuacja drogowa wymusi na was założenie łańcuchów śniegowych, warto pamiętać, że zaraz po założeniu ruszajcie autem delikatnie. Łańcuchy muszą się odpowiednio ułożyć na oponie, żeby były efektywne. Tyczy się to przede wszystkim łańcuchów z systemem samozapinania. Sama jazda powinna być płynna, bez gwałtownych hamowań.

Czytaj także: Kierowco, odśnieżaj swój samochód. Dach również

mJ

Opinie (42) 2 zablokowane

  • Wszystkie ciężarówki powinny mieć na stanie łańcuchy (2)

    Większość ciężarówek jeździ na slickach. Blokujesz jezdnię, bo nie możesz podjechać ? 5000 mandatu, proste. Co do osobówek, są rozwiązania typu "trytytki" na opony które nie niszczą nawierzchni, a gdy przestają bc potrzebne to się je ucina. Groszowa sprawa i możesz wozić takich 500 w bagażniku. Ewentualnie specjalne pajączki zakładane od przodu na felgę i oponę. Robi się to w minutę.

    • 17 8

    • (1)

      Te "trytytki" wytrzymują często 5minut.

      • 4 4

      • I często to wystarczy

        • 5 2

  • Kwiatkowskiego (4)

    Estakada Kwiatkowskiego wydaje się zbyt dużym wyzwaniem dla Tirów. Co chwila któryś utyka bo nie może podjechać.

    • 32 1

    • Wyzwanie ale dla drogowców bo nie mogą jej porządnie odśnieżyć (3)

      • 2 7

      • Bzdury (2)

        Nikt nie nadąży odśnieżac gdy wciąż pada to raz. Dwa, tiry z ładunkiem i napędem na jedną oś w dodatku z oponami uniwersalnymi i łysymi nie mają szans na podjazd. Łańcuchy są konieczne.

        • 8 1

        • TIRy z ładunkiem wjadą. Problem mają te, które mają pusto/lekko. Obciążenie osi napędowej jest zbyt niskie i nie mają przyczepności. Wtedy i na ciepłym i suchym asfalcie zrywa przyczepność.

          • 4 0

        • Tak sie sklada że te co zablokowały ostatnio wjazdy na estakade jechaly na pusto. Ciągnik siodłowy plus rama do kontenera.

          • 0 1

  • Jak ktoś w takich warunkach potrzebuje łańcuchów, to nie powinien siadać za kierownicą.

    Tak samo jak ci, którzy jeżdżą tydzień z śniegowymi czapami, oraz "ekolodzy" na dziennych świeczkach podczas opadów śniegu, mgły czy innych warunków ograniczonej widoczności.

    • 24 13

  • Łancuchy

    Po opadach śniegu, wszystkie TIRY wjezdzajace na obwodnicę powinny zakładać łańcuchy. Natomiast policja, po opadach śniegu, powinna karać lub nie wpuszczać na obwodnicę kierowców Tirów którzy nie mają opon zimowych. Problem z krokami byłby rozwiązany.

    • 32 13

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane