• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat

Bawo,Mart,Ps
12 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.



Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła. Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła.

Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.



- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.

Jaką skrzynię biegów preferujesz?

Koszt przeróbki standardowego, kilku lub kilkunastoletniego samochodu to około 3,5 tysiąca złotych. Prawie nowe auta wymagają oczywiście zaangażowania większej ilości gotówki. W prezentowanym na filmie polonezie zamontowano sprzęgło automatyczne polskiej produkcji, sterowane elektronicznie, które jako czynnik roboczy wykorzystuje podciśnienie w układzie dolotowym silnika.

Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.

Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.

Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Bawo,Mart,Ps

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • alternatywa (1)

    dzisiaj też nieuzywałem lewej nogi bo musiałem sobie poradzic bez sprzęgła i do osowy dojechałem jak automat , teraz warsztat 1000 z kieszeni i auto jak nowe !!!

    • 1 2

    • To przez ciebie te korki?:)

      • 0 0

  • polonez to dno (5)

    i żadne sentymenty tego nie zmienią

    • 20 91

    • audi lepsze (1)

      albo beemka, zwłaszcza takie 20 letnie trzymające się na farbie...;-P

      • 13 1

      • mowisz ze 30 letni poldolot lepszy od 20 letniej bemki?

        :)

        • 1 0

    • jak na mysl techniczna z lat 70 to nie jest az tak zle (1)

      • 15 2

      • w tamtych czasach spełniał najsurowsze normy bezpieczeństwa

        a i dzisiaj jakoś bezpieczniej się czuję w poldku niż w dacii.

        • 3 1

    • sam jesteś dno :)

      I Twoje komentarze tego nie zmnienią

      • 18 4

  • W USA... (2)

    ...automaty sa tansze niz manuale, dlatego sa bardziej popularne, ale na trojmiejskie zakorkowane, ciasne, dziurawe jak ser szwajcarski drogi fajnie byloby miec automat! Chociaz... wachlowanie biegami tez daje sporo frajdy z jazdy!

    • 6 3

    • glupoty pieprzysz mietek ! automaty sa o duzo drozsze ! w usa nikt ci nie kupi kija ! obudz sie matole ! (1)

      kiedys facet mi golfa dawal za darmo za 4 tys dollarow 2-letniego a ja czemu a on ze to kij z europy jakis syf ha ha ha ja go rozumiem !

      • 2 3

      • Sam jestes matol...

        ... no pewnie ze zaden hamerykaniec nie kupi "kija", jesli 95% samochodow na ten rynek to automaty (a przecietny obywatel tego kraju nigdy nie slyszal o czym takim jak SPRZEGŁO! w aucie), co nie zmienia faktu, ze manuale sa tam drozsze, i produkowane dla klienta wymagajacego, swiadomego.

        • 1 1

  • Gusta i guściki (5)

    Auto z automatyczna skrzynia biegów spala okoł 20% wiecej paliwa, pozatym taka skrzynia to bardzo skomplikowane i delikatne urzadzenie którego naprawy sa bardzo drogie, a psuje sie duzo czesciej od recznej skrzyni biegów.
    Generalnie to zalezy co kto lubi, ja miałem kilka samochodów z automatem jednak ze wzgledu na awaryjnosc i wieksze zuzycie paliwa preferuje manualna skrzynie biegów.

    • 2 15

    • (3)

      DSG i PDK nie pali więcej, a nawet mniej, bo program dostosowuje obroty do procentowego wciśnięcia pedału przyspieszenia i oblicza optymalne parametry mocy do momentu i stara się wstrzelić z obrotami tak aby było komfortowo lub sportowo w zależności od trybu. Budowa nie jest o wiele bardziej skomplikowana. Nie da się spalić sprzęgła ani zajeździć go żeby "szarpało" jak w to ma często miejsce w manualu. To co mówisz tyczy się starych automatów z lat 90-tych.

      • 6 0

      • (2)

        nie, wcale się nie da spalić sprzęgła w DSG - o procedurze startu w DSG słyszałeś? to użyj jej kilka razy w miesiącu i po roku będziesz miał DSG do wymiany.

        • 0 1

        • Myślisz o launch control?

          Launch Control nie ma w DSG. Tylko np. Golf R albo Sccirocco R mają Launch Control oraz Audi w modelach S3.

          • 0 0

        • Procedura startu...

          Procedura startu? Może powiesz coś jeszcze :) Bo jak widzisz, nie słyszałem.

          • 0 0

    • No i co z tego, że spala więcej? Się chce jeździć to trzeba lać. Poza tym chyba nigdy nie miałeś automatu, że takie bzdury wypisujesz. Zobacz współczesne mocne diesle z manualem - co chwilę leci sprzęgło albo koło dwumasowe. Jak ktoś nie umie jeździć manualem to w miesiąć zrobi sobie kosztów na 5tys. zł. A automat? Po prostu jeździ. Ciężko go zepsuć czy zajeździć. Awaryjność? Musiałeś jeździć starymi rzęchami z lat 80-tych.

      • 8 2

  • Jak zwykle wojna pomiędzy manualcami a sprzęgłowcami:] (3)

    To tak jak PS3,Xbox a PC:]

    • 6 2

    • PS3 :D (2)

      Raczej jak wojna PEGASUSA z PS3+Xbox

      • 2 1

      • a Ty znow tu.... (1)

        jeeeej, ależ musisz kochać te automaty ;)

        • 2 1

        • heh :)

          • 1 0

  • ja tez mieszkalem w new yorku kiedys i jezdzilem na car servisie(taxi ) i poza nycity tez i mialem okazje jezdzic automatem ! (1)

    ten co ja mialem to LINCOLN TOWN CAR na google.com jest wystarczy wbic i powiem tak AUTOMAT JEST SUPER ! jak wrocilem do PL to bylem w szoku ze musialem wajchowac manual to 19 wiek ! - ludzie nawet pojecia nie macie co za wygoda ! ja mam na mysli automaty na rynek usa nie na biedna mala zapchana europe ! pozdrawiam

    • 9 7

    • walduś ty chyba z new yorka nie wychodziłes ostatnie 15 lat

      W europie auta mają znakomite automaty które są niespotykane w USA i nie występują :-) Automat USA właśnie pochodzi z XIX wieku i jest konstrukcją polaka :-)
      Amerykańcki automat to dwa sprzęgła i hamulec oraz przekładnia hydrokinetyczna.
      W wypadku usterki hamulców nie ma mowy o zatrzymaniu auta dlatego auta z tradycyjną skrzynia biegów są bezpieczniejsze.

      • 1 0

  • (2)

    no i wartość poldolota została zwiększona 5 krotnie

    • 40 3

    • kozak fura! (1)

      • 5 0

      • GTA Gangsta Squad

        • 1 0

  • w USA za pol ceny kupisz kija !!! 7 lat temu mialem okazje kupic wtedy 2 letniego golfa za 4 tys usd ! (1)

    ja sie pytam dziadka WHY ? a on, ze kijem to on nie bedzie jezdzil ha ha ha manuale sa bez wartosci ! nikt normalny nie bedzie wajchowal ! juz coraz wiecej koncerow samochodowych nie chce juz kija produkowac ! serio !

    • 3 4

    • po co sie wypowiadasz na polskim forum amerykanski analfabeto?

      zmiataj na swoje yahoo smieciu

      • 3 1

  • (4)

    w nagłowku automat ,a okazuje się,że to tylko półautomat

    • 56 3

    • (3)

      I to w pustaku:)Brrr..przecie tez auta wywracaja sie na zakretach :)
      Ahh ta linia nadwozia,resory i spalanie rzedu 15l na setke...

      Nie,nie dziekuje.

      • 3 12

      • wez pod uwage ze to konstrukcja z poczatku lat 70 (1)

        • 9 1

        • Ach, Polonez

          Prawdziwie polski samochód. Tyle że nadwozie zaprojektowane we Włoszech, a konstrukcyjnie oparty o Fiata 125p, który konstrukcyjnie był oparty o Fiata 1500 pochodzącego z lat 50-tych.

          Jeździłem Polonezem. Na szczęście już nie muszę.

          • 1 0

      • Jakie spalanie? Nawet zimą nie palił mi więcej, niż 9,7 litra na 100km. A jeździłem Polonezem ładnych parę lat, z silnikiem 1,6.

        • 1 0

  • automat w przeprawówce

    No to teraz autor pojechał po bandzie. Widział kiedyś takie? Może, ale pewnie nigdy nie widział jak mało czasu zajmuje zagotowanie oleju w automacie po zakopaniu się w błocie (w osobówce to samo jest na nieodśnieżonym parkingu). Do takiego wynalazku w terenówce to powinni dodawać wyciągarkę w komplecie, bo nawet wytargać na linie to trudno.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane