• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat

Bawo,Mart,Ps
12 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.



Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła. Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła.

Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.



- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.

Jaką skrzynię biegów preferujesz?

Koszt przeróbki standardowego, kilku lub kilkunastoletniego samochodu to około 3,5 tysiąca złotych. Prawie nowe auta wymagają oczywiście zaangażowania większej ilości gotówki. W prezentowanym na filmie polonezie zamontowano sprzęgło automatyczne polskiej produkcji, sterowane elektronicznie, które jako czynnik roboczy wykorzystuje podciśnienie w układzie dolotowym silnika.

Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.

Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.

Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Bawo,Mart,Ps

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • W USA KAŻDY NA AUTOMACIE (1)

    polakI BIEDACZKI OSZCZĘDZĄ PARĘ ZŁOTYCH NA AUTOMACIE I MYŚLĄ,ŻE ZŁAPALI PANA BOGA ZA NOGĘ,ŚMIECH NA SALI

    • 7 3

    • a ty ?

      niepolaku...
      a piszesz po polsku !? biedaku ....

      • 3 3

  • Ciekawe jak w innych okolicznościach (1)

    Chciałbym zobaczyć tego poloneza startującego tyłem pod góre, ciekawe czy urządzonko spaliłoby sprzęgło..

    • 21 5

    • ciekawe...

      ale nie spaliło !
      taka opcja też była testowana przy uruchomieniu po montażu i w trakcie regulacji
      kiedyś, gdy automaty nie były tak popularne jak dzisiaj było to podstawowe urządzenie wspomagające osoby niepełnosprawne zwłaszcza z dysfunkcją lewej nogi montowane w samochodach (Polonez, FSO 125p, Fiat 126p i wielu innych), tak że nie jest to żadne cudo na kiju do jazdy na wprost

      • 7 0

  • Dokładnie taki patent był w Trabancie 20 lat temu ;) (2)

    i nazywało się toto Hycomat. Przy odpuszczenu gazu załączało się sprzęgło. Sam pedał sprzęgła był zblokowany i można było go odczepić i normalnie jeździć. Ot - historia zatacza koła i proste rozwiązania okazują się działać...

    • 93 1

    • NIE TAKI SAM ...

      W Trabancie Hycomat było sprzęgło automatyczne ale hydrauliczne, to pokazane w Polonezie jest pneumatyczne, poza tym różni się wieloma elementami. Oczywiście przeznaczenie i idea były podobne. Szacunek za spostrzegawczość i wiedzę ...

      • 15 2

    • wszystko już dawno zostało wymyślone, a barierą były materiały i technologie

      • 9 1

  • ------

    W nowszych samochodach jest drozej, bo jak cie stać na nowy samochód to zapłać więcej za sprzęgło. Cała filozofia.

    • 3 0

  • (1)

    Nie no super. W Polonezie wartym 30zł zamontować coś za 3500zł.

    • 10 6

    • chętnie takiego Poloneza od Ciebie kupię za te 30zł, nawet dorzucę w rozliczeniu takiego golfa II z 1985r o jakim marzysz

      • 8 1

  • automaty

    jestem kierowcą tira, jeździłem w Irlandii Północnej na tirach manualach, jak tylko przyjechałem do Anglii miałem okazję ad hoc zmierzyć sie z automatami: MAN, Mercedes, DAF zupełnie inna jazda. Duży zestaw, pilnujesz tylko drogi, a to rzecz niebagatelna taką stonogą, jazda- czysta przyjemność . Najlepiej spisywał się Merc z 2012 gorzej Man bo przy cofaniu tzn sprzęganiu trochę szarpał. Jazda po autostradzie w korkach czysta przyjemność naprzeciw ukręcania dżwigini zmiany biegów w manualnym Iveco- kultowym trackiem niektórych kierowców, myślę, że jazda osobówką w korkach automatem to też duża przyjemność, a będzie jeszcze większa w miarę natężenia ruchu .

    • 17 1

  • jezdzilem w USA lexusem oczywiscie automat i skora i w PL w policji i powiem ,ze AUTOMAT bije na leb i szyje kija (manuala) !

    automat to super wygoda ! masz reke wolna mozesz trzymac za kolano panienke ,noge masz wolna i w ogole super pryjemnosc z jazdy ! tam w USA nikt nie kupilby kija tam wszystkie auta to AUTOMATY ! kij TO JAK PRAC NA KAMIENIU W WISLE ! AUTOMAT I ONLY AUTOMAT ! pozdro !

    • 20 13

  • Golf lepszy

    • 11 38

  • Strasznie to siermiężne:-)

    • 11 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane